BeneluxSpoor.net forum
Overige spoorzaken => Grootspoor => Topic gestart door: Ed K. op 22 November 2007, 11:16:49
-
Wie kan mij iets vertellen over de goederenwagens met de benaming GTOW? (Bouwjaar en fabrikant)
Ik heb een setje van PIKO gezien en vraag me af of deze wagens in mijn tijdperk passen en wat er in werd vervoerd.(behalve kolen)
Mijn tijdperk is 1930-1958 NS
-
Nou, perfect voor jouw tijdperk lijkt me. Ik neem aan dat je deze (http://nmld.nl/index.php?page=object&id=2190&lan=nl) bedoelt, er zijn nog een aantal van in Nederland. Alleen heeft PIKO niet de juiste, Roco weer wel. De vlakken naast de deuren horen niet bol te zijn, dat heeft ROCO wel goed gedaan, PIKO heeft gewoon een franse bak van nederlandse opschriften voorzien, deze (http://nsinmodel.com/pikoveb/56444090.jpg) dus.
In het echt hebben ze hebben dienst gedaan met de andere houten en stalen kolenbakken ten behoeve van tsja, kolenvervoer. Eerst met een 6200, een 6300, een 3700 ervoor (hoofdzakelijk), met het langzamerhand verdwijnen van het kolenvervoer eind 50-er jaren waerden ze voor ander vervoer ingezet. Bv suikerbieten, schroot; zaken die redelijk onbeschermd als bulk konden worden vervoerd. Ik denk dat jij vooral aan steenkool moet denken. En let op de kleur; het grootste deel van jouw tijdperk reden goederenwagens in het donkergrijs (en andere zongebleekte kleuren grijs) rond. Die heeft Roco nog niet.
-
Bedankt Ger,
Ze reden dus aan het einde van mijn tijdperk, op de site van nmld wordt een bouwjaar van 1956 genoemd.
Is dit bouwjaar specifiek voor deze serie of zijn ze ook al eerder gebouwd?
Gr. Ed
-
Hallo,
Deze wagens zijn in de jaren '50 gebouwd, precieze bouwjaren weet ik niet. Wel meen ik te weten dat de wagens van dit type allemaal in het NS goederenwagenbruin zijn afgeleverd en dus niet in het grijs hebben gereden.
Groeten,
Frank
-
In de campagne reden er hele treinen van Nuth naar de Suikerfabriek in Roosendaal. Suikerbieten werden, helaas is het vervoer al jaren gestopt, in Roosendaal met waterkanonnen gelost. De wagens werden boven goten gereden en met de volle straal gelost. Stalen bakken zijn/waren dus ideaal voor dit vervoer.
SK
-
Bedankt allemaal voor de info.
Gr. Ed
-
Nou, perfect voor jouw tijdperk lijkt me. Ik neem aan dat je deze (http://nmld.nl/index.php?page=object&id=2190&lan=nl) bedoelt, er zijn nog een aantal van in Nederland. Alleen heeft PIKO niet de juiste, Roco weer wel.
Roco heeft pas sinds kort een juiste versie namelijk vanaf 2004. Vanaf ~1980 tot 2004 heeft Roco net als Piko, de nederlandse modelspoorder bedoezelt met een nep niet kloppend en te kort "NS" open wagen.
-
Stalen open goederenwagens van de NS zijn er vele geweest, na de laatste houten wagens GTM(K) 54301-57000 en 61001-61620 van 1924-1929 volgden:
GTM -> GTU 61651-61915 Werkspoor 1938, blauwgrijs na 1954 roodbruin
GTMK -> GTUK 61921-62205 Werkspoor 1938-1939 idem
GTM -> GTU 62211-62510 Werkspoor/Allan 1939-1940 idem
GTM -> GTU 62511-63176 Werkspoor/Ned. M. 1943-1947 idem
GTMK -> GTUK 63201-63585 Werkspoor 1943-1947 idem
GTM -> GTU 63601-63700 Werkspoor 1945-1946 idem
GTMW -> GTUW 63701-66840 Werkspoor 1947-1953 idem
Alle met een rs 5,00 en lob 9,02
GT=Grande Tombereau, M=tonnage aanduiding, K=Knorr luchtrem, W=Westinghouse luchtrem
Ze werden gevolgd door de ORE typen:
GTOW 67001-68000, Lindner 1954, roodbruin
GTOW 68001-69000, Werkspoor 1956-1957 idem
GTO 69001-69600, Werkspoor 1958-1959 idem
Alle rs 4,85 en lob 9,00
O=ORE (bijde laatste O=Oerlikon luchtrem)
Alle kregen UIC-nummers daarna vele verbouwingen: gele deuren, gele bandjes, oranje deuren en S, zijwanden verstevigingen.
Op basis van vele GTU's verschenen stenen transportwagens (pierverlenging IJmuiden, ex-63701~66791) .L (UIC-code), GSDW en aanverwante typen (schuifdak-, roldakwagens, graanwagens met huif enz. enz.).
Modellen GTO(W):
Märklin (te lang)
Roco 1e(Saarland/Frankrijk met zichtbare klinknagels)
Piko idem
Roco 2e .......... perfect (mijn opinie)
Modelspotter
Nb. Er zijn meer GTM's geweest maar dat waren wagens van de vm. HS en SS.
Nb2. Zie www.spoorinfo.nl/gt-enz.htm
(voor UIC-nummers evt. een pm, kost te veel tijd om dat nu ff te doen, zo veel varianten...)
-
Zijn er van die stalen wagens (afgezien van de GTOW's) modellen in de handel? En is er een grootbedrijffoto van?
-
Genoeg dacht ik zo, kijk eens op mijn homepage zou ik zeggen:
http://www.xs4all.nl/~repa
groet,
marco-
-
er waren qua stalen wagens ook nog de GLY's, korte wagentjes van duits type (met wat kleine verschillen geloof ik, maar niet spectaculair), maar die waren ouder.
-
Genoeg dacht ik zo, kijk eens op mijn homepage zou ik zeggen:
Jouw site ken ik wel, maar ik zie toch die wagens niet staan. Ik bedoel dus de series 61651 t/m 66840. Niet de houten wagens en niet de GTOW's.
-
Voor alle GT's staal site actief...
www.spoorinfo.nl/gt-enz.htm
en de van de GTM/U's afgeleide wagens waren:
GRMK->GRUK 40001 dekzeilwagen
GRMW->GRUW 40002-40211 idem
GRUW->GSDW 40501-40525 (ex-40002~40211)->.T schuifdakwagen
Tb 40601-40649 luikendakwagen
GRUW->TE-T (bedoeld was Te-t) 40700-40701 roldakwagen
Modelspotter