BeneluxSpoor.net forum
Materieel => Materieelbespreking => Topic gestart door: Hans Reints op 18 November 2016, 10:05:35
-
Ter info:
Pünktlich zu Weihnachten rollen die ersten Roco-Modelle zu Ihrem Fachhändler!
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/img130_5.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/img130_5.jpg)
-
Hoi
Minstens 5 fouten bij het overtypen van een zin ??? [Zonet gecorrigeerd, Reinout=mod :)]
Voor de rest nietszeggende reclame :(
Bart
-
Even afgezien van de typefouten, waarom wordt er eigenlijk zoveel ophef over deze lokomotief gemaakt? Ik begrijp, dat de USA-strijdkrachten het ding hebben meegenomen tijdens de invasie of vlak daarna, maar hoe lang (en in hoeverre) heeft dit type eigenlijk een belangrijke rol gespeeld?
In mijn beleving is het helemaal niet zo'n icoon als men wel doet voorkomen. Wat dat betreft staat "de Longmoor" bij mij meer voorop...
-
Het is maar net waar of dat je je prioriteiten leg.
Sommige worden hier euforisch als er een Duitse lok met een NS nummer uitkomt welke ook maar een blauwe maandag dienst heeft gedaan(en soms helemaal niet). Deze S160 heeft meegeholpen om ons land te bevrijden en heeft daarom recht op wat aandacht. Zeker nu er weer een ex USATC naar ons land komt.
Helaas is er buiten de DJH geen enkel een op zevenentachtig model van de Engelse oorlogslocomotieven in de reguliere handel. Ik ben blij met de twee USATC modellen die dadelijk hier inzetbaar zijn.
PS, ik ben Nederlander en niet gewend om Duits te schrijven, maar gelukkig komt de boodschap goed over.
-
De loc heeft bij veel Europese maatschappijen wel een grote rol gespeeld. Onder andere bij de PKP. Ook in Italië en Griekenland hebben deze locs dienst gedaan. In Nederland alleen heel kort in Limburg onder het Amerikaanse dispatch system.
Slap excuus hans, de correcte Duitse zin staat gewoon in het bericht dat je post. Kleine moeite om dat even correct over te nemen.
-
Zo, ik heb de overtypfoutjes even gerepareerd, dan hoeven we het daar niet meer over te hebben :police:
Titel is nu ook duidelijker.
Reinout-de-moderator
-
En dienst gedaan in Hongarije, Joegoslavië en Turkije. Oja, en de Sovjet Unie en Spanje. Hongarije was veruit de grootste afnemer met 484 rijvaardige exemplaren. Dat laatste heb ik van Wikipedia ;D
Gerard
-
Ik heb zeker interesse voor deze lok. Ik heb hem al langer gezien dat deze aangekondigd was door Roco, maar ik wist niet dat hij nu pas uitkwam. Volgens mij stonden er zeker 4 varianten in de catalogus, dus nu even zoeken welke de best passende is. Ik had de DJH versie nog aan me voorbij laten gaan en hoewel ik de Roco variant duur vind, is de DJH ongebouwd vrijwel dezelfde prijs. Dan is de keuze niet zo moeilijk.
Eens kijken of ik deze bij MTE kan bestellen.
mvg,
Ivo
-
Volgens mij is het aantal bekende foto's van deze loks in Nederland op de vingers van een enkele hand te tellen...
Ik vind het een mooie lok, en zou er zeker wel eentje willen, maar de prijs maakt dat ik eerst maar eens wat ga sparen :)
-
Zo denk ik er momenteel ook over! Mooi ding, maar deze blijft nog in de schappen van de winkel.
-
Meneer Friscorn hoef zich echt niet te schamen voor zijn prijzen.
Als ik even terug reken naar de gulden van toen, met de wisselkoers van 2.20, dan komt deze machine uit op 976 gulden en 80 cent. Voorwaar geen kattepis. :)
-
Hou je wel nog even rekening met vijftien jaar inflatie? Die rekensom van je geeft een behoorlijk vertekend beeld.
-
Meneer Friscorn hoef zich echt niet te schamen voor zijn prijzen.
Als ik even terug reken naar de gulden van toen, met de wisselkoers van 2.22, dan komt deze machine uit op 984 gulden en 88 cent. Voorwaar geen kattepis. :)
Onzinnige vergelijking. Ook omdat je de soundversie pakt. En de reden die Eelco noemt. Sterker, de meeste Friskorn machines stammen van wel eerder dan 15 jaar geleden. De wisselkoers klopt ook al niet...
-
De meeste lokomotieven kwamen al uit de dump indertijd ;D
Nog wat aanvullende trivia: 30 stuks van deze serie zijn in Oostenrijk als 956.01 t/m 956.16 en 956.117 t/m 956.130 in dienst geweest.
De 956.01 t/m 956.16 zijn wat aangepast aan de Oostenrijkse eisen, de rest is origineel gebleven zoals ze zijn overgenomen van de USATC. Vanwege de slechte loop en de ratelende aandrijving hebben ze in Oostenrijk de bijnaam Klapperschlange gekregen. In 1955 zijn de lokomotieven in Oostenrijk buiten dienst gesteld en gesloopt, waarbij 2 locs een uitstel van executie hebben gekregen als "Vorheiz Anlage", maar in 1957 was dat ook over en restte slechts de laatste rit naar de hoogovens in Linz.
En ja, het model kost een paar stuivers, maar dat zal wel, ik zal er ook zeker 1 aanschaffen. Gelukkig heb ik er al voor gespaard :)
gr. Twinkie
-
En gewoon omdat het kan en ondanks dat het niets te maken heeft met de S-160 in Nederland hierbij 2 plaatjes die ik in mijn bezit heb van deze lokomotieven:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/CSD_456.1xx_Ostrava.jpg)
Een onbekende USATC lokomotief in dienst bij de CSD als serie 456.1xx, de foto is waarschijnlijk gemaakt in Ostrava door ingenieur Bek, toentertijd werkzaam bij de CSD. Geen idee wanneer deze foto is gemaakt...
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/MAV_411.358_Hegyeshalom_25-05-2012.jpg)
En een plaatje van mijn eigen hand: op 25 mei 2012 stond de MAV 411.358 stilletjes in een hoekje weg te roesten in Hegyeshalom in Hongarije.
gr. Twinkie
-
Oh, dus er kan er een naar Nederland gehaald worden? ;D
-
;D
-
Toch mooi dat er in het Oostblok zoveel Amerikaanse locs reden ;D ze zullen vast de fabrieksplaten van die locs hebben gehaald om de herkomst wat te verdoezelen...
-
Oh, dus er kan er een naar Nederland gehaald worden? ;D
;D ;D
-
ze zullen vast de fabrieksplaten van die locs hebben gehaald om de herkomst wat te verdoezelen...
Nee hoor, kijk maar op de foto van de CSD 456... Voor de kijker links voor op de ketel zit de fabriksplaat nog.
gr. Twinkie
-
En een drietal dat dienst deed bij de Italiaanse spoorwegen:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/8204867271_700bf6fd91_k.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/8204867271_700bf6fd91_k.jpg)
Opname uit mijn collectie
Een deel van de Italiaanse locs is later bij de Griekse spoorwegen terecht gekomen.
-
Ehm, mogen de standaard opmerkingen over 'dump' en 'inflatie' en 'bah wat is dit duur' weer opgeborgen worden? Leuk dat jullie de 469e persoon met zo'n opmerking hier op het forum zijn, maaruhhhh... Zal ik de 20 standaard reacties op deze opmerkingen anders alvast kopiëren? :D
Dus... kom maar door met de plaatjes. Heeft er iemand nog eentje uit NL?
Reinout-de-moderator
-
De originele locomotieven werden al door de USATC gedumpt... Mag dat dan nog wel ;D?
Nog 2 plaatjes, maar wederom niet uit Nederland:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/YU-21324_37-025_Zapresic_04-11-1966.jpg)
JZ 37-025 gedumpt (oh nee, op de slooplijn :P) in Zapresic in 1966
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/YU-21652_37-017_Zagreb_05-11-1967.jpg)
JZ 37-017 al gedeeltelijk gesloopt in Zagreb in 1967.
Beide locomotieven nog in het bezit van fabrieksplaten ook...
gr. Twinkie
-
Platen van dergelijks locs in Nederland zijn heel zeldzaam...
-
Hier rijdt er een live rond:
https://www.youtube.com/watch?v=G57M-QzX_v4 (https://www.youtube.com/watch?v=G57M-QzX_v4)
Nee, helaas niet in Nederland. :-\
Het is er een van Lima. ;)
en hier nog een:
https://www.youtube.com/watch?v=3flc-3C5BPs (https://www.youtube.com/watch?v=3flc-3C5BPs)
Leen.
-
In "stoomtractie bij de Nederlandse spoorwegen 1944 - 1958" van H. van Poll staat een foto van S. Overbosch van een s160 in het depot in Heerlen, 1944. Ik weet niet of het is toegestaan een foto van de betreffende afbeelding te plaatsen, dus hou ik het bij de verwijzing.
Gerard
-
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_6451_Kopie.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_6451_Kopie.jpg)
Eigen opname van de USA-TC 2438 in het spoorwegmuseum te Jaworzna Slaska in Polen op 24 juni 2016.
Groet,
Raymond v/d Hoven, die al lang wacht op deze lok in model maar die dan wel de echte USA-TC versie wil (72150) en niet deze hier aangekondigde versies.
-
In het boek "NS-lokomotievendepot Heerlen"staan 2 foto's van deze S160, blz. 128 en blz. 136.
De eerste foto is een opname van de 2526 voor de locloods in Heerlen, 27 december 1944. De tweede geeft een beeld van 2 zwoegende machines met een lange goederentrein, bergop op de helling bij Eijgelshoven. 28 juli 1945.
De locs reden vanuit Zuid-Limburg via Sittard en Roermond via de Meinweg naar Mönchengladbach. Via Herzogenrath kwamen ze weer terug Limburg in. Er werd een rondje gereden.
Bij het vertrek van de Amerikaanse troepen uit Limburg, verdwenen ook de locs uit Limburg en van het Nederlandse net.
Deze locs zijn niet opgenomen in de nummering van de Nederlandse Spoorwegen omdat ze uitsluitend door de Amerikaanse troepen gebruikt zijn.
Grz,
Gérard Drost
-
Nog 2 in Engeland:
https://www.churnet-valley-railway.co.uk/steam-locos
en de restauratie van een andere in Alaska:
http://557.alaskarails.org/restore/progress-reports/2016_10/index.html
-
Op een van die Britse S160's heeft kapitein Kniesoor gestookt. Eens kijken of hij zijn ervaringen wil delen ;D
-
Bij de Keighley and Worth Valley Railway rijdt een S160 onder de naam "Big Jim". Meerdere filmpjes waarin deze lok in actie is te zien, zijn te vinden op het YouTube kanaal van K.F. Baker: Penny Steam. Direct vanuit Keighley maakt de lijn een scherpe boog naar rechts in een helling. Daar moet even flink getrokken worden. Bij de KWVR rijdt overigens ook nog een War Department 2-8-0.
Gerard
-
De War Department 1D die bij de Keighley and Worth Valley Railway rijdt, is de ex NS 4464.
Deze is door de NS aan Zweden verkocht, en uiteindelijk in Engeland bewaard. Dit is ook de laatste 1D loc die nog bestaat, de rest zijn 1E (het longmoor type)
-
"De locs reden vanuit Zuid-Limburg via Sittard en Roermond via de Meinweg naar Mönchengladbach. Via Herzogenrath kwamen ze weer terug Limburg in. Er werd een rondje gereden.
Ggz, Gérard Drost"
Aanvulling
Na de bevrijding van Vlodrop Station (28-02-1945), Herkenbosch en Roermond (01-03-1945) herstellen de geallieerden de lijn snel en ook het tweede spoor nemen ze weer in gebruik. Het verkeer naar Duitsland loopt vanaf Maastricht, via Vlodrop en Dalheim. Retour loopt het treinenverkeer via Baal en Heerlen. Een uitzondering wordt gemaakt voor Hospitaaltreinen. Gezien hun prioriteit worden deze ook over Vlodrop teruggeleid.
Van 10 april 1945 tot begin juni 1945 komt alleen militair goederenvervoer over deze lijn. Later is ook gewoon goederenverkeer mogelijk.
Aangezien Station Vlodrop niet meer in gebruik was gezien het bombardement van 24-09-1944, werkten de nederlandse spoorwegbeambten na de oorlog enige tijd op Station Dalheim.
citaat dagboek Paters franciscanen Klooster Sankt Ludwig
24-09-1944 Voor de 7e keer kreeg het station een bombardement te verduren. Maar nu is de afloop minder gelukkig dan de vorige maal. Vliegtuigen draaien wat rond boven ons hoofd.
28-09-1944 ”Begravenis" van het meisje. Twee Engelse jagers wilden precies weten wat er te doen was en cirkelden over de processie. De begravenis zelf was bijzonder omdat er een lange lijkrede gehouden werd door de Duitse P. Magister. Het leek alsof hij zich met nadruk richtte tot de soldaten van de stationswacht, die met wat bloemen in de hand deze droeve plechtigheid escodeerden. En het was alsof God zelf legers van de hele wereld toesprak
-
De stoomlocs S160 werden voor Engeland en het Europese vaste land gebouwd om het railverkeer weer op gang te helpen. Ik geloof dat Roco deze ook heeft aangekondigd? Of was dat een ander type? Hebben deze machines ook werkelijk in Nederland dienst gedaan? Ik meen dat ik ooit eens een foto gezien heb met een Amerikaanse machine in Nederland. Ik bedoel dus NIET de machine die nu bij de SGB te bewonderen is, namelijk de Enter.
-
Op een van die Britse S160's heeft kapitein Kniesoor gestookt. Eens kijken of hij zijn ervaringen wil delen ;D
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/13-10-18-NYMR-01-LvH.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/13-10-18-NYMR-01-LvH.jpg)
......
Die herinneringen moet ik misschien maar eens uitschrijven :laugh:
-
Zeker!!
mvg,
Ivo