BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Modeltreinproblemen en -vragen => Topic gestart door: zuyderduyn op 17 November 2016, 17:25:09
-
Beste Lezers,
Ik heb een probleem met 3 fleischmann profi wissels en wel met de aandrijving. Ze haperen vaak. Ik werk met koploper en dit gaat een tijd goed maar regelmatig weigert er een wissel. Even handmatig geprobeerd te bedienen met de Multimaus van Roco en dan naar 1 kant doet hij het prima en naar de andere kant hoor je hem geluid maken en blijft hij hangen. Als ik de knop van de MM wat langer inhoud wil die soms alsnog omspringen. Ook met de hand merk ik dat die wissels redelijk stroef gaan. Probleem van de spoel of van de wissel?
Verder hoor ik de rails regelmatig suizen, als ik dit zo goed zeg ;). Als ik dan op de rails druk dan verplaats dit geluid naar een andere kant. Snapt iemand wat ik bedoel en wat dit eventueel kan zijn?
Alvast bedankt en groeten Hans Zuyderduyn
-
Welke decoders heb je en is er een aparte voeding voor de wissels?
-
Ik gebruik de Rosoft en lifftfinski decoders en er is aparte voeding vanuit een 14 16 trafo.
-
Je kunt de tijden dat de spoel geactiveerd wordt, aanpassen. Maar dat ligt ook aan de mogelijkheden die de decoder geeft.
-
Zelfde probleem hier gehad. Van 15 naar 17,5 Volt gegaan en probleem was opgelost.
-
Verder hoor ik de rails regelmatig suizen, als ik dit zo goed zeg ;). Als ik dan op de rails druk dan verplaats dit geluid naar een andere kant. Snapt iemand wat ik bedoel en wat dit eventueel kan zijn?
Suizende rails ::) ??? ???
Dit moet je eens even uitleggen.
Nog nooit van gehoord. Rails is niet meer dan een stuk metaal, geen idee hoe je dat kan luiten "suizen"
En bij de aandrijvingen kan je ook last hebben van niet goed werkende eindafschakelingen.
Open maken en doorverbinden.
Is hier al zo vaak voorbij gekomen dat je met wat zoeken genoeg info kan vinden.
Voor mij was het in ieder geval een reden om over te stappen op servoaandrijvingen.
Kreeg ook te vaak last van haperende wissels.
-
Mogelijk toch een mechanisch probleem, probeer eens een goed werkende aandrijving om te wisselen en kijk wat er gebeurd, zo weet je meteen of het aan de wissel of de aandrijving ligt. Voor de hand liggend echter lijkt mij de wissel, met al die kleine sleufjes tussen bodemplaat en wisselbasis kan gemakkelijk vuil indringen, wat de functie beinvloedt.
Als ik het goed begrijp suist de rail als er ergens een trein rijdt? De rails liggen niet vlak/ niet goed aan lijkt me.
Groeten, Michiel
-
Ook het "suizen" is een bekend fenomeen bij profirails. Waarschijnlijk gebeurd dit niet overal op je baan, maar wel consequent op het zelfde stuk. Ga daar maar eens met je nagel over de rails heen en voel of de rails daar ribbeltjes heeft. Zo ja, dan heb je het probleem gevonden. De oorzaak is dan dus een beschadiging aan de rail over enkele centimeters. Voorzichtig er uit polijsten !!!
-
Suizende rails
Dan heb je ergens een rail verbinder die niet helemaal lekker zit vermoed ik.
Ooit ook eens zo'n hoge fluitend suisend geluid gehad. Soms wel, soms niet.... Wat duwen links en rechts geluid weg.....
Na wat gezoek kwam er een slechte railverbinder boven water, lees half afgebroken / slecht kontakt maken met volgende rail...
Mvg
Robert
-
Bedankt mensen! Ik ga maar eens even het één en ander uitvogelen.
Kan een decoder nog verschil maken?
Verder heb ik dus gelezen dat extra vermogen op een decoder kan helpen, 17V ipv 14-16V. Op de decoder staat 14-16V. Als je hier dan 17 of hoger op aan gaat sluiten, kan dit dan geen kwaad?
Kent profi ook servo aandrijvingen?
De reacties over het suizen klinken me bekend, ik denk dat ik idd de rails goed moet gaan nalopen.
Bedankt en gr Hans
-
Het suizen is misschien het digitale signaal wat je hoort. Zou zo maar kunnen als je ergens een gammele verbinding hebt. Sluit maar eens een koptelefoon aan op het spoor, dan hoor je waarschijnlijk hetzelfde geluid. Wel een weerstand van een paar kohm in serie, anders blaast die koptelefoon van je kop af.
-
Misschien handig te vermelden welke decoder je gebruikt :)
Timo
-
Op mijn baan gebruik ik een Powermodul van Viessmann...
http://www.viessmann-modell.com/shop/product_info.php?info=p509_Powermodul-.html
Deze geeft nét even dat beetje extra power, voor de wissels die anders misschien niet helemaal lekker 'omgaan'. Ik heb ook een aantal wissels die gelijk (moeten) schakelen, en deze powermodul gaf mooi wat hulp.
Groet,
Ronald
-
Bedankt mensen! Ik ga maar eens even het één en ander uitvogelen.
Kan een decoder nog verschil maken?
Verder heb ik dus gelezen dat extra vermogen op een decoder kan helpen, 17V ipv 14-16V. Op de decoder staat 14-16V. Als je hier dan 17 of hoger op aan gaat sluiten, kan dit dan geen kwaad?
Kan verschil maken, maar Rosoft en LDT zouden afdoende moeten zijn.
LDT noemt zelf tot 18 volt. Je kan even aan Wim vragen of de Rosoftdecoder ertegen kan.
Servo-aandrijvingen zijn niet merkgebonden.
Met zo'n Powermodule ben je denk ik ook van het gezeur af.
In de kern is het probleem echt wel dat sommige wisselmechanieken niet meer zo soepel werken. Maar dat is niet altijd gemakkelijk en zeker op te lossen. BAM is een stuk eenvoudiger. ;D
-
Dat fluiten/suizen had ik ook...ff drukken en het was weg. Heb toen besloten de verbindingen aan elkaar te solderen en vanaf dat moment was het probleem compleet verholpen....nooit meer last van gehad. Ik had toen een vaste baan, vandaar dat me dat met solderen ook niets uitmaakte. Bij het afbreken van de baan kon ik toen heel makkelijk de verbindingen ook weer lossolderen....
Groeten
Bas
-
Wat een tips weer, top!
Bedankt.
Ik heb Wim idd nog even gemaild. Deze gaf aan dat LTD max 1A schakelt en de WDD van Rosoft max 3A. Laat het nou ook net de wissels zijn die aan de LTD hangen. Zou het vervangen van de decoder verschil kunnen maken?
Die voeding van Viessman, sluit je die aan op de decoder?
Alvast bedankt en gr Hans
-
Ruil een LDT en een Rosoft eens om. Dan merk je het wel.
-
Goede tip idd. Ik heb zo even geen Rosoft WDD over. Ik zit toch even te denken aan een andere voeding. De decoders (meerdere) worden gevoed door een MSF trafo 6735 met 14 V. Wat zijn gangbare trafo's die gebruikt worden die tussen de 16 en 18 V liggen? Ik zie op internet voornamelijk 14-16V.
Alvast bedankt!
-
Hoi, Het probleem is heel bekend. Komt ook bij Marklin aandrijvingen voor. Heb zelf ook eindeloos zitten knoeien met powermoduls, extra voedingen etc. Maar dat is het probleem niet. In de aandrijvingen zit een metalen veerplaatje. dat is een eindafschakeling om b.v kinderen die heel lang op de omzetschakelaar drukken te laten zorgen dat de spoel niet verbrand. Maar je stuurt aan via koploper die maar een kort pulsje afgeeft.
De oplossing is simpel : veertje eruit. Maar dan werkt de wissel niet meer. Nu is er ergens op dit forum een fotoreportage hoe het moet . Maar in het kort gaat het zo. Aandrijving los halen door metalen kapje eraf te klikken, dan zie je het veertje los zitten tussen een zwart stuk plastic. Dat plastic voorzichtig eraf halen ( naar een kant trekken en ietsje buigen. In de spoel zit een metalen asje , pas op dat je die niet verliest. Dan zie je op de print 2 punt contacten naast elkaar, meestal zwart geblakkert. En recht zit een printbaan waar ook de zwarte draad op gesoldeerd zit. Soldeer nu een heel dunne draad tussen die baan en de 2 contacten links, beide doorverbinden dus. Zo krijg je de zwarte draad op beide spoelen aan de massa ( min ?). De beide bruine draden zitten ieder aan een andere kant van 1 spoel. wel voor solderen even de plekken schoonschuren. Daarna de metalen as er weer in en de zwarte plastic terug erop.. Dan zie je ook waarom je een dunne draad moet gebruiken omdat anders, dat plastic gehinderd word door de draad en kan het niet bewegen. Vervolgens alles weer aan de wissel. Je zult zien dat je geen problemen meer hebt. Vorig jaar had ik enkele wissels , en vorige week ook weer 1 , na wijzigen geen problemen meer gehad. Extra voedingen dus niet nodig , want koploper stuurt meerdere wissels achter elkaar aan.
Wie de link naar de foto's weet te vinden graag even vermelden .
Succes
Albertus
-
Maar de 6735 is helemaal niet voldoende die kan maar 0,5A leveren. Lang niet geoeg. Voor je wissels heb je minimaal een trafo van 1A nodig het liefst eentje die 3A kan leren. Dus 16V 48VA komt meer in de buurt.
Niet zo vreemd dat het nu niet altijd helemaal goed werkt.
Groetjes
-
Duidelijk verhaal. In eerste instantie maar eens mijn voeding gaan vervangen. Iemand een tip voor een bepaalde trafo. De vereiste waarden zijn niet erg veel te vinden op internet.
Die viessmann module (5215) lijkt hier wel aan te voldoen:
http://www.modelbaan.ath.cx/pdf_s/Viessmann/5215_Powermodule_nl.pdf (http://www.modelbaan.ath.cx/pdf_s/Viessmann/5215_Powermodule_nl.pdf)
Toch?
Bedankt weer!
-
deze bijvoorbeeld (https://www.conrad.nl/nl/bv00026-krachtige-transformator-52-va-404288.html)
Misschien niet de goedkoopste, maar wel een veilige oplossing.
-
Op marktplaats staat de Marklin 60052 te koop 16V 60VA lijkt me ruimschoots voldoende. ;D
-
Deze trafo ( De conrad trafo ) is het zelfde als de voedingstrafo van roco centrale. Die trafo los uit een startset koop je op MP voor rond de € 25,00. Ik gebruik al jaren deze trafo en er hangt heel veel aan. Maar ook de wissels die haperen de veertjes veranderen, je zult zien dat alleen de voeding niet voldoende helpt.
-
Link naar Flm wisselombouw:
http://www.koploperforum.nl/uploaded/541/2010310205248_Fleischmann.pdf
-
Henkrail bedankt, dat is de juiste link.
-
Bedankt.
Ik ga in 1e instantie de voeding aanpassen. Een forum gebruiker heeft me een 16V 52VA aangeboden. Een vraagje hierover? Nu heb ik de wissel en seindecoders op dezelfde voeding aangesloten, is dit met een zwaardere voeding geen probleem?
-
Zolang je niet boven de 3A aan stroom verbruik komt is dat geen probleem, als je wil weten hoeveel stroom je verbruikt is meten weten.
Groetjes
-
Bij Fleischmann wissels is het heel belangrijk dat de aandrijving RECHT op de wissel zit, als er een beetje een knik in zit werkt die niet helemaal lekker. Ook ik heb voor de wissel aandrijving een sterkere trafo ingezet, 16.8 Volt en dat werkt prima, omdat er nooit lang spanning opstaat is de kans dat er iets misgaat niet erg groot.
-
Wat bedoel je precies met RECHT op de wissel? Kan maar op 1 manier toch zou ik zeggen?
De problemen bij mij doen zich voor in bochtwissels.
Gr Hans
-
De aandrijving die je met de drie lipjes in de drie gleufjes steekt, dat moet heel precies passen en de lipjes moeten haaks op de aandrijving staan. Als deze verbogen zijn heeft de aandrijving meer moeite of zelfs te weinig kracht om de wissel om te zetten. Vaak resulteert dat in een wissel die je maar één kant op kan zetten, als je daar op let en een iets sterkere trafo gebruikt werkt het prima.
-
Beste lezers,
Me märklin trafo is binnen gekomen en viola (y)! Alle wissels gaan moeiteloos om en heb al een tijd gereden zonder storingen. Ik besef me natuurlijk dat die storingen wel weer een keer zal gebeuren als je een lange tijd achter elkaar rijd maar dit een hele verbetering! Nogmaals hartelijk dank voor de aangeboden hulp!
Gr Hans
-
Perfect Hans. (y) En namens mij, graag gedaan.
Vriendelijke groet,
Jaap Smith