BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Modeltreinproblemen en -vragen => Topic gestart door: Sierstad op 16 November 2016, 21:02:28
-
Wie kan mij helpen, bij een van mijn Fleismann loks zit het tandwiel los aan de as van de motor.
Wie kan mij zeggen hoe je die vast zet.
Groetjes Andre
-
André, ik denk dat het zou helpen als je even vermeldt over welke Fleischmann lok het gaat.
Leen.
-
Even op de gok: gaat waarschijnlijk om een rundmotor, daar wil dit nog wel eens gebeuren
Is je tandwiel nog heel? dwz geen scheurtjes?
Gaat het om een grijze of een messing exemplaar
-
Beetje loctite?
Als het tenminste geen plastic is.
-
als het zo'n grijs tandwiel is: haal het tandwiel eraf, neem hamer en een spijker oid, zet de spijker met de punt op de zijkant van het tandwiel, aan de rand van het gat en geef er een klein tikkie op met de hamer. Het metaal van deze tandwielen is heel zacht, op deze manier tik je een braampje of bultje metaal het gat in, tandwiel weer op de as drukken (zou nu veel zwaarder moeten gaan) en hij houdt t weer een tijdje. Oh, als je het tandwiel er toch af hebt, smeer gelijk het motorlager aan de tandwielkant even, kun je nu goed bij. ;)
-
Standaard Flm kwaaltje. Secondenlijm.
-
Heb/had hier hetzelfde probleem, zoals hier eerder vermeld: een bekend Flm probleem. De latere Flm generaties hadden een ander tandwiel, messing/koper. Deze hebben er veel minder last van, dan die 'grijze' tandwielen. Ik heb de meeste van m'n tandwielen dus vervangen.
En ja, seconden lijm kan ook, maar als je dan eens iets wilt/moet vervangen wordt het een uitdaging het los te krijgen.
-
Vergeet niet te ontvetten als je Loc tite of 10 sec lijm gebruikt. :police:
Sukses ,
Peter
-
En ja, seconden lijm kan ook, maar als je dan eens iets wilt/moet vervangen wordt het een uitdaging het los te krijgen.
Aceton krijgt het wel los, met enig geduld. En anders de soldeerbout er tegenaan houden. Boven 150 graden valt secondenlijm vanzelf uit elkaar.
-
@ Marco Haringa,
Locktite ? Als het tenminste geen kunststof tandwiel is ?????
Werkt locktite schroefdraad borging alleen op metaal?
Ik zet reeds lang ook plastic tandwielen zo vast op hun as, doe ik iets verkeerd?
Met groet van Paul Sassen
-
Loctite is een soort secondenlijm.
-
loctite is een merk. en verkrijgbaar in heel veel soorten.
-
Het heeft ff geduurd voor ik reageer ik ben nu net terug van vakantie.
Ik zal het eerst een proberen met secondelijm dat heb ik nog liggen.
Het gaat over een oude blauwe 1200, die blijft stilstaan als het motortje warm wordt.
Allemaal bedankt voor de reactie's
Groetjes Andre
-
Als je slim bent, om maar eens een bekende supermarkt te citeren, koop je een nieuw tandwiel bij je dealer, tik je er met een hamer op, heb je geen loctite nodig en is ook goedkoper dan een flesje loctite.
Mvg Theo
-
Oude 1200 betekent dat de kans groot is dat er een zamac tandwiel op zit (een grijze) . Die willen nog wel eens scheurtjes gaan vertonen, dus de suggestie om te vervangen is een optie als je van plan bent om de loc te houden
-
ik heb nieuwe liggen in messing.
Grt. Jo
-
Hoi Jo
Ik heb 3 stuks 1200 loks als je heb zou ik er 3 willen hebben, maar hoe kom ik in bezit van die tandwielen?
Groetjes Andre
-
Is als service onderdeel te krijgen bij de winkel. Op Houten heb je ook een behoorlijke kans om ze te vinden.
Wel het juiste aantal tanden opzoeken op de onderdelen lijst
-
Hoi Jo
Ik heb 3 stuks 1200 loks als je heb zou ik er 3 willen hebben, maar hoe kom ik in bezit van die tandwielen?
Groetjes Andre
Je hebt een pb met antwoord.
Grt Jo
-
Als je slim bent, om maar eens een bekende supermarkt te citeren, koop je een nieuw tandwiel bij je dealer, tik je er met een hamer op, heb je geen loctite nodig en is ook goedkoper dan een flesje loctite.
Mvg Theo
Theo, het probleem is dat, als je dit niet zorgvuldig doet, het tandwiel kan gaan slingeren en je verder van huis bent. Loctite fabriceert o.a. zowel borgmiddelen als lijmen.
Voor de gemiddelde hobbyist ligt een borging met secondelijm voor de hand. Om te voorkomen dat er lijm in het aslager loopt is het aan te raden om een stukje keuken rol/tissue met 'goede', dunne olie te bevochtigen en dit over de motoras tegen het lager te schuiven.
Groet, Rob
-
licht het tandwiel erop drukken
drup sec lijm in het gat ,en aantikken
-
Of je doet de lijm in het tandwielgat en schuift dan het tandwiel op de as. Dan komt de lijm ook niet in het lager.