BeneluxSpoor.net forum
Wat zijn we aan het bouwen? => Baanplannen => Topic gestart door: Ronaldp op 16 November 2016, 16:50:14
-
Ben bezig met ontwerpen van een nieuw bergbaantje.
Rails die ik ga gebruiken is peco 55.
Hier onder zie je het schaduw station.
(http://i1033.photobucket.com/albums/a419/ropost/Nieuwe%20baan%20BACKUP_zpsuuqc3nem.png) (http://s1033.photobucket.com/user/ropost/media/Nieuwe%20baan%20BACKUP_zpsuuqc3nem.png.html)
Van uit het schaduwstation kom je hier uit.
(http://i1033.photobucket.com/albums/a419/ropost/parade%20spoor%20met%20hoofdstation_zpss7famhu7.png) (http://s1033.photobucket.com/user/ropost/media/parade%20spoor%20met%20hoofdstation_zpss7famhu7.png.html)
Wordt dus maar een klein stationnetje met 3 sporen.Wil er een flauw bocht in maken. Denk als ik meer sporen wil doen. Het te druk wordt.
Wordt en Zwiters/Oosterijkse baan.Dus weer met bergen.
2 sporen voor personen vervoer en 1 spoor voor goederen.
Wil als het kan zolang mogelijk perron aan leggen.
Minimale lengt 4 personen wagons met locomotief.Liefst langer...... ;)
Maar hoe moet ik de wissels leggen?
Wil geen drie weg wissels gebruiken.
Tevens zit ik met een probleem hoe ik weer naar het schaduw station moet komen.
Dus als ik rechts uit station kom.
Nog een verdieping hoger gaan met bv een brug erbij.
Loop nu ik vast bij het uit gaan van het station.
Wil graag overal dubbel spoor hebben.
mvg ronald
-
Leg rechtsboven een lusje of kleine klimspiraal , dan naar achteren over je schaduwstation in de berg naar de linkerkant eventueel met nog een stukje paradespoor tussen de bergen en over de bruggen. Rechts leg je een rondje terug naar de achterzijde en je voorziet een 3de schaduwtation in 1 spoor met op het einde aan de rechterkant een lus zodat je terug kan keren.
Je treinen zijn een eind onderweg en je kan op 3 plaatsen de volgorde waarin ze verschijnen wijzigen.
Als je dan links en rechts nog een stel overloopwissels zet, kan je zelfs het rijden van A naar B imiteren.
-
Kan je op een kladblokje dit schetsen?
Kom er niet helemaal uit.
Bij voorbaat dank.
mvg Ronald
-
Poging om een en ander uit te leggen door een verzameling schetsen ;)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/BNLS-forum_N-baan.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/BNLS-forum_N-baan.jpg)
hierin zie je gans onderaan een verzamelplaatje, daarboven elke keer een laag hoger. De onderlinge verbindingen spreken voor zichzelf (hoop ik)
Wat je zichtbaar wil maken en wat je wil verbergen laat ik aan je eigen fantasie over.
Let wel dat de tekening zeker niet op schaal is, het is de neerslag van een idee dat je zelf rustig mag uitwerken.
succes ermee
-
Hartelijk dank.
Ga me erin verdiepen.
Ziet er op het eerste gezicht goed uit.
Zal het niet te druk worden als je het rode spoor ook een gedeelte in zicht laat?
mvg ronald
-
Dat hangt er zuiver vanaf hoeveel je er van kan en wil laten zien. Je kan dat spoor ook helemaal naar achteren duwen en het niet zichtbaar maken.
Als je daar voor kiest, zou ik het compleet te vergeten en het gele deel te spiegelen. Dan komt de lus aan de linkerkant liggen. Het enkel spoor kan je dan eventueel als bergspoor gedeeltelijk zichtbaar hebben of ook helemaal niet.
Je ziet maar hoe je het verder uitwerkt.
-
Ga alles op me gemak eens in tekenen in Sram.
Alle beide optie.
Zal wel een hele tijd duren voor dat lukt. Ben nog niet echt handig in Scram.
Met welk programma heb jij de voorbeelden gemaakt?
mvg ronald
-
Nog even 1 vraagje?
Klopt de volgorde van de wissels wel in het station?
Uit de linker helix rijd ik naar het station.Dan zit ik dus in de buiten bocht.
Zoals het getekend is kan je dus nooit naar linker spoor.
Of zie ik dat fout?
mvg ronald
-
klopt Ronald, je zal er nog een stel overloppwisseks moeten bijleggen aan beide zijden van het station.
Dan kan je van gelijk welk spoor je komt naar elk spoor van het station gaan.
Moest het nog te veel spoor worden, kan je ook het schaduwstation voor het groene stuk laten vallen, of als je van het rode spoor je paradespoor maakt het groende zelfs helemaal laten vallen.
Je ozu dan op de voorgrond een aansluiting kunnen maken naar een beetje industrie en een goederenkoer. Dat geeft dan ook wat bijkomende speelmogelijkheden.
anders wordt het snel gewoon "rondjes rijden" wat ook leuk kan zijn.
-
Pff je maakt het me wel moeilijk hoor ;)
Klopt het dat R2 in fleischmann een ander R2 in Peco55 is?
mvg Ronadl
-
Zou best kunnen. Die R is voor elke fabrikant een ander gegeven. Ik spreek nooit in Rx-termen maar in effectieve boogstralen (is duidelijker)
-
Hier de tekening ;)
(http://i1033.photobucket.com/albums/a419/ropost/Schaduw%20station%20helix_zpsqrmr6jg8.png) (http://s1033.photobucket.com/user/ropost/media/Schaduw%20station%20helix_zpsqrmr6jg8.png.html)
(http://i1033.photobucket.com/albums/a419/ropost/boven%20aanzicht_zps1wqiqls5.png) (http://s1033.photobucket.com/user/ropost/media/boven%20aanzicht_zps1wqiqls5.png.html)
(http://i1033.photobucket.com/albums/a419/ropost/door%20zichtig%20bergen_zpsi6g11y7d.png) (http://s1033.photobucket.com/user/ropost/media/door%20zichtig%20bergen_zpsi6g11y7d.png.html)
(http://i1033.photobucket.com/albums/a419/ropost/boven%20vooraanzicht_zpsw7mlxhun.png) (http://s1033.photobucket.com/user/ropost/media/boven%20vooraanzicht_zpsw7mlxhun.png.html)
(http://i1033.photobucket.com/albums/a419/ropost/bergen_zpstfjam8bo.png) (http://s1033.photobucket.com/user/ropost/media/bergen_zpstfjam8bo.png.html)
Nu nog de tunnels en brug in tekenen.
Gaan we even uit zoeken hoe dat te doen.
Maar we zijn weer een stukje verder.
mvg ronald
-
Ziet er goed gelukt uit Ronald ;) ;)
-
Kan het beter de helix baan noemen :)
mvg ronald
-
Wou net zeggen,heb je tussen al die helixen door nog wel plek voor scenery ? ;D
-
Wordt voornamelijk vol gebouwd met bergen.
Klein stationnetje met erachter huizen.
Links onder de rode lijn(is een brug van 60 cm oversteek)komt een heel klein pleintje met huisjes onder te staan.
Hier en daar een huisje op de bergen.
mvg ronald
-
Baan iets aan gepast.
Links boven de helix weg gehaald.
Hierdoor krijg je wat meer diepte onder de tunnel.
(http://i1033.photobucket.com/albums/a419/ropost/linker%20helix%20weg%20gehaalt_zpswdwbnqus.png) (http://s1033.photobucket.com/user/ropost/media/linker%20helix%20weg%20gehaalt_zpswdwbnqus.png.html)
mvg Ronald
-
Ronald kan zo solliciteren bij Vekome als achtbaanontwerper. (y)
-
haha
Maar het meeste zie je niet meer na af loop.
Alleen onderste parade spoor en station spoor en bovenste parade spoor.
Rest zit verstopt achter/in de bergen.
Waar zouden jullie de tunnels plaatsen bij het station?
Gelijk vanuit het station naar de wissels of op kwart cirkel?
(http://i1033.photobucket.com/albums/a419/ropost/tunnels%20plaatsen%20station_zps4vjbx0c1.png) (http://s1033.photobucket.com/user/ropost/media/tunnels%20plaatsen%20station_zps4vjbx0c1.png.html)
mvg ronald
-
Je kan een stukje van de bocht wegwerken in een galerij. Enkelvoudige tunnelportalen gebruiken die ten opzichte van elkaar een stukje verschoven liggen in plaats van een dubbelspoortunnel
-
Frans ,wat bedoel je met: Je kan een stukje van de bocht wegwerken in een galerij.
Zit al te denken om wat we onder de rails gaan leggen.
Heb nu de blauwe onder platen gebruikt.
Dat is me niet goed bevallen.
Zit er over te denken om er niks meer onder de rails te leggen.
Of toch kurk proberen?
En zoja ,welke dikte kurk dan?
mvg ronald
-
Ronald, browse eens een beetje op het internet en kijk eens naar wat voorbeelden van Zwitserse en Oostenrijkse spoorwegen.
Je zal zien dat die niet altijd gelijk in een tunnel verdwijnen maar soms een soort van overkapping hebben tegen de berg aan gemaakt.
Dat is een Galerij.
Het spoor het dichts bij de berg verdwijnt eerst in een tunnel, het tweede spoor blijft nog even buiten de berg, maar wordt door een afdak (galerij) beschermt tegen vallende stenen voor het in een tunnel verdwijnt.
Onderleg kurk die vindt je in elke normale DIY-zaak op rol in diktes van 2 en 4mm en die is zeker goed genoeg voor wat wij er mee aan wilen.
Succes.
-
Welk schaduwstation is beter?
Heb de wissels anders gelegd.
Zo was het eerst getekend.
(http://i1033.photobucket.com/albums/a419/ropost/wissels_zpsyx9ma6fk.png) (http://s1033.photobucket.com/user/ropost/media/wissels_zpsyx9ma6fk.png.html)
En zoals ik het nu getekend heb.
(http://i1033.photobucket.com/albums/a419/ropost/nieuw%20wissel%20patroon_zpsmz3axrw2.png) (http://s1033.photobucket.com/user/ropost/media/nieuw%20wissel%20patroon_zpsmz3axrw2.png.html)
Van bovenste spoor de wissel om gedraaid.
Nu zouden dus alle servo's tussen de wissels in komen te liggen/staan.
mvg ronald
-
Baan ontwerp is nu klaar.
Alles in gevoerd in koploper.
Maar zit nu te twijvel waar ik de baan van maak.
Heb voor me oude baan multiplex platen met blauwe ondergrond platen voor laminaat gebruikt.
Die blauwe platen ga ik niet meer gebruiken.Deuken veel te makkelijk in.
Zit nu te denken om kurk te gaan gebruiken.
Alleen de grondplaat......mdf of multiplex.
Baan komt in voormalig slaapkamer..Dus in een niet vochtige ruimte.
Baan wordt in modules gebouwd.En moet ook nog eens verhuist worden.
Wat raden jullie aan?
Multiplex of mdf die in de grondverf wordt gezet?
mvg ronald
-
Is het bij zulke hoogte verschillen niet het handigst om met een open tafel te werken? Dan kun je het landschap in hout reliëf schotten voorwerken, en daarna met gaas en papier-lijm papier mache je bodem verwerken?
-
Hallo,
Ik heb mn baan op 12 mm multiplex met daarop een laag zachtboard.
Werkt makkelijk en is geluiddempend
En je kan nog een slootje graven
succes jandcargo
-
Wordt ook een "open"tafel.
Alleen het schaduwstation onderin blijft dicht.
mvg ronald
-
Ik schuw MDF platen een beetje. Vanwege verbouw werkzaamheden thuis weet ik hoe ontzettend onhandig en stoffig deze platen zijn.
Multiplex is wat dat betreft handiger te verwerken en stoft veel minder erg. Multiplex kan ook veel platter toegepast worden dan MDF.
Ik denk dat uiteindelijk eigen ervaring en ideeën hierin doorslaggevend zullen zijn.
-
Ga denk maar voor deze multiplex:
https://www.hornbach.nl/shop/Multiplexplaat-Powerplex-Pure-exterieur-2440-x-1220-x-9-mm/8492346/artikel.html
Prijs valt ook nog mee.
mvg ronald
-
Hallo,
9 mm heeft wel weinig body.
Buigt snel door.
Voor een paar stuiver extra kun je ook 12 mm nemen.
Goedkoop is soms duurkoop
succes jandcargo
-
Hoe reken je de klimmings percentage uit van een ovaal?
Grondplaat wordt 120 cm lang x 60 cm breed.
Bochten worden gemaakt van Peco ST-15F R2 263.5mm / 45graden
Het rechte stuk tussen de bochten is 300mm.
Moet 30 cm omhoog vanuit schaduwstation.
En rij met de pantograaf omhoog.
Hoeveel spiralen moet ik dan bouwen?
Wordt gemaakt van 6mm populieren triplex.
Is n spoor
mvg Ronald
mvg ronald
-
Zo me eerste spulletjes zijn binnen voor het schaduwstation.
(http://i1033.photobucket.com/albums/a419/ropost/servo%20decoders_zpsjdlkpymz.jpg) (http://s1033.photobucket.com/user/ropost/media/servo%20decoders_zpsjdlkpymz.jpg.html)
Deze maand naar Rijswijk.
Kijken voor peco 55 flex rails en wissels.
mvg Ronald
-
Hoe reken je de klimmings percentage uit van een ovaal?
Bochten worden gemaakt van Peco ST-15F R2 263.5mm / 45graden
Het rechte stuk tussen de bochten is 300mm.
Moet 30 cm omhoog vanuit schaduwstation.
Wordt gemaakt van 6mm populieren triplex.
Ronald, een beetje geometrie uit de middelbare school (of hoe heet dat bij jullie ;) ;) 8) ).
Omtrek berekenen van 1 omwenteling (ovaal in jou geval): 2xPIxR voor de cirkel + lengte van de rechte stukken -> 2x3.14x263,5 + 2x300 = 2255mm per omwenteling
Minimale hoogte die nodig is per omwenteling:
- uit de norm NEM102 - HL5= 37mm - geleiding van de pantograaf is nodig +4mm
- hoogte spoorstaaf aangenomen op 4mm
- dikte isolatie onder spoor aangenomen op 4mm
- dikte draagplaat 6mm
- totale minimale hoogte per omwenteling: 37+4+4+4+6= 55mm
De helling van je spiraal wordt dan: 55/2255= 0,0244 wat overeenkomt met 2,44% dus een aanvaardbare helling.
Om het vooropgestelde hoogteverschil van 300mm te overwinnen heb je dus 300/55= 5,5 omwenteling nodig.
Doe je het met 5 dan wordt je helling (300/5)/2255= 0,0266 -> 2,66%
hier hou je geen rekening met de aanloopbogen bij de overgang tussen horizontaal en helling waardoor de helling in de spiraal iets steiler wordt, maar dat is niet noemenswaardig.
Hopelijk ben je hier iets mee.
-
Hartelijk dank.
Ga denk dan maar voor 6 windingen.
Schaduwstation iets lager plaatsen is geen probleem.
Met 6 lagen moet het zeker goed komen kwa stijgings percentage.
mvg ronald
-
Schaduwstation iets aan gepast door iemand die ook met n spoor rijd
Waardoor er meer lengte is ontstaan.
Hier mijn "oude" tekening.
(http://i1033.photobucket.com/albums/a419/ropost/Schaduw%20station%20helix_zpsc8o47ynr.png) (http://s1033.photobucket.com/user/ropost/media/Schaduw%20station%20helix_zpsc8o47ynr.png.html)
Hier onder zijn nieuwe ontwerp.
(http://i1033.photobucket.com/albums/a419/ropost/Schaduwstation%20Ronald_zpscsyibb6b.png) (http://s1033.photobucket.com/user/ropost/media/Schaduwstation%20Ronald_zpscsyibb6b.png.html)
Van de week de rails en wissels bestellen voor schaduwstation+helix.
En daar heel veel mee proef rijden.
Tot er geen storing meer in zit.
En dan pas weer verder bouwen.
Rails wordt toch overal peco code 55
mvg ronald
-
ld,
Goed bezig
Je hebt nu wel extreem langs parkeersporen.
Ga je die nog in secties verdelen zodat meerdere treinen achter elkaar geparkeerd kunnen worden?
Heb je nog geld over dan kun je evt in de boog een serie meegebogen wissels kunnen plaatsen.
Oplopend van buiten naar binnen bv.
succes jandcargo
-
Zoals het er nu uit ziet worden ze in 2 blokken verdeelt.
Misschien ook wel in drie.Daar ben ik nog niet uit.
Er komen geen extra wissel bij.
Wat zouden jullie doen?
Tussen de wissels en klein stukje recht?
Of de wissels gelijk tegen elkaar aanleggen?
Wat rijd beter?
mvg Ronald
-
In die nieuwe configuratie heb je dat recht stukje niet echt nodig. Je wissels zijn zeker slank genoeg.
Maar voor ons is het belangrijker dat je de wisselbedieningen er onder/tussen/naast krijgt. Dat zal eerder de bepalende factor zijn.
Ik zou ook geen wissels bij plaatsen in de bochten. Het zou al willen lukken als het al uitkomt met de standaard wissels. Met zelfbouw kan dat natuurlijk vlotter.
succes met de bouw Ronald.
-
De rails en wissels voor schaduwstation en helix zijn bestelt.
De servo decoders+servo's zijn vorige week al binnen gekomen.
Waar precies de servo's komen ben ik nog niet uit.
De ruimte onder het schaduwsstation wordt tussen de 50 en 55cm.
Dus theoretisch zou ik er onder kunnen komen.
Je hoeft er natuurlijk niet elke dag onder te liggen. ;)
Ga eerst kijken als het lukt boven.Maar denk dat de ruimt te krap is.
We gaan het zien als de rails ligt.
Kijk er na uit.
mvg Ronald
-
Gelijk nog een vraagje.
Het schaduwstation wordt in twee stukken gemaakt.
2 x lang 120 cm x 85 cm
Zodat ik het allemaal ooit eens kan mee kan verhuizen.
Nu zie je dat op de scheidingslijn van 120 cm er allemaal rechte rails ligt.
Nu zit ik te denken om bv op het einde van deze rails stukken de raillas zo te maken dat je ze kan verschuiven.
Dan zou ik het hele stuk rails kunnen verwijderen.
En kunnen de "tafels "los gekoppeld worden.
Rails wordt op dat stuk dan geschroefd.
Of toch de rails door slijpen op die plek?
mvg Ronald
-
- De lengte en breedte is voor een evt te demonteren deel erg groot. 120 x 85 is niet e.cht handelbaar.
- Als je het wel zo doet gewoon rails leggen en als je ooit moet verhuizen doorzagen
Heb je trouwens al eens uitgerekend hoeveel railmateriaal in jou plan gaat? Dat kon wel eens meer zijn als dat je zou denken :)
-
Ja weet precies hoeveel rails materiaal ik nodig heb......heel veeeeeeeeel.
Daarom bouw ik ook in etappe's .
Nu eerst schaduwstation+helix+ parade spoor. Op einde parade spoor even een lus. Zodat ik de helix en schaduwstation uitvoerig kan gaan testen.
En alles 100% storings- vrij rond rijd.
Dan volgend jaar tweede schaduw station + hoofdstation
Etc...
Deze baan hoeft niet in 1 jaar klaar te zijn.
En ga nu ook alle rails en wissels nieuwkopen.
Me oude baan was dat allemaal tweedehands.En dat gaf nog al eens problemen met wissels.
Ben ook af gestapt van fleischmann rail. Ga voor peco
In principe hoeft de baan maar 1 keer verhuist te worden.
En dat is als de kinderen de deur uit gaan.
En dan laat ik de baan verhuizen met een verhuis bedrijf.
Heb voor deze maat gekozen omdat die dan door het raam past.
Want via de trap naar beneden gaat niet.
mvg Ronald
-
Hallo,
Over dat verhuizen zou ik me maar niet zo druk maken.
Als het zover is ben je uitgekeken op dit concept en wil je wat anders.
de nieuwe ruimte is altijd 10 cm kleiner of 50 cm groter.
Ik stond ook eens een keer met de oude baandelen bij mn nieuwe huis.
Kon met geen mogelijkheid naar boven.
Kon ik hem alsnog ter plekke slopen......................
succes jandcargo
-
Hoi Ronald,
Mijn huidige (HO)-baan heeft qua schaduwstation dezelfde lay-out als jouw schaduwstation. De wissels (Fleischmann Profi) liggen tegen elkaar aan en dat gaat prima, ook bij 'moeilijke' locs. Ik heb per lus twee blokken en kan dus twee treinen per lus kwijt. Je zou nog één spoor kunnen bestemmen als 'doorrijdspoor', waar treinen door het schaduwstation heen kunnen rijden.
Succes met de bouw.
-
Hallo Dirk
Heb je ook fotos van je schaduw station op het forum.
mvg
-
Zo mee rails+wissels ontvangen voor het schaduwstation.
Was sneller dan ik verwachte.
Dinsdag besteld en vandaag(donderdag) ontvangen.
En dat vanuit Engeland(Hatton).
mvg ronald
-
Hoi Ronald,
Hierbij een schets en wat foto's van het basisschaduwstation, toen nog alleen met een tijdelijke keerlus.
Schets:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Schaduwstation_40.jpg)
Foto's van het schaduwstation:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/mini-P1030431.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/mini-P1030433.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/mini-P1060551.jpg)
-
Mooi foto's.
Buiten ringen komen aardig overheen met hoe ik het ga bouwen.
mvg
-
Ben op zoek naar een naam voor me nieuwe baan.
Jullie een idee?
Zodat ik daar mee verder kan in Banen of diorama's.
Eerst nog wat spullen kopen op de beurs in Rijswijk.
Kurk....verenstaal etc
En dan eind van de maand beginnen met bouwen.
mvg Ronald
-
De oude baan is op geruimd.
(http://i1033.photobucket.com/albums/a419/ropost/20170125_152315_zpsl6g8rrkl.jpg) (http://s1033.photobucket.com/user/ropost/media/20170125_152315_zpsl6g8rrkl.jpg.html)
Van de week weer hout halen voor de nieuwe baan.
mvg ronald