BeneluxSpoor.net forum
Wat zijn we aan het bouwen? => Baanplannen => Topic gestart door: Jes op 15 November 2016, 21:07:22
-
Ik ben de laatste tijd wat aan het schetsen in Anyrail aan een 'shelf switcher' in H0. Een nederlands baantje moet het worden, ergens in den lande aan het einde van een rustige tramweg. In de jaren 30 stopt het Ezeltje er met een kort treintje bestaande uit een lokaalspoor vierasser, een wagen kolen en een wagen stro. In de jaren 60 is het de sik of 2400 die de dienst heeft overgenomen en een wagen aflevert bij de plaatselijke kolenboer. Het personenvervoer is gesneuveld, het stationsgebouw staat er nog.
Het geheel moet echt klein worden: maximaal 150x40, en bovendien opouwbaar of bestaande uit twee modules. Geen losse schaduwstations, 150 cm en that's it. Want dan past ie net op de keukentafel. Dat dit betekent dat sporen, perrons en treinen kort gaan worden is evident en vind ik niet erg. Wat ik wel belangrijk vind is dat een realistische exploitatie mogelijk is met een trein die vanuit een schaduwstation komt aanrijden, stopt aan het perron, omrijdt, wagens plaatst en weer vertrekt.
Het probleem van een kopstation op zo'n korte lengte is altijd dat je een omloopspoor nodig hebt die toch wel een minimale lengte van drie wagens moet hebben, anders werkt het principe natuurlijk niet. Als je dan gaat tekenen, loop je al snel vast als je maar anderhalve meter tot je beschikking hebt. Dat het ook anders kan, bewijst het klassieke baantje Piano Line (http://kidmorengauge.weebly.com/kidmore-yard.html) dat oorspronkelijk werd ontworpen door P.H. Heath in 1965. Hij laat heel slim het spoor richting schaduwstation aansluiten in het midden van het omloopspoor, wat ruimte bespaart. Een inspiratie voor me: dat wil ik ook!
Ik ben maar eens gaan tekenen. Eerst min of meer het oorspronkelijke plan met daarbij een klein stationsgebouw zoals die aan de tramlijnen Alkmaar-Schagen en Hoorn-Enkhuizen werd gebouwd. De trein verdwijnt rechtsbomen achter de bomen. Verdere scenery is er niet bij getekend, het kan ook een rij huizen of laagrelief fabrieksgebouw zijn waar de trein achter vandaan komt. Ten opzichte van het origineel is er rechts een extra spoor bij gekomen, dit geeft mijns inziens wat meer speelmogelijkheden.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/piano.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/piano.jpg)
Of deze situatie zich ooit ergens in Nederland heeft voortgedaan weet ik niet. Maar je zag wel meer gekke oplossingen bij tramwegen en wellicht zou ruimtegebrek om zo'n ontwerp kunnen vragen. Toch was ik niet erg tevreden met het feit dat een afbuigend wissel werd gebruikt voor het hoofdspoor en dat het allemaal een beetje recht oogt.
Dus een nieuw ontwerp:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/piano2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/piano2.jpg)
Het geheel is wat vloeiender geworden, maar het omloopspoor is wel erg kort geworden en bovendien nogal bochtig waarmee (ont)koppelen lastig wordt. Maar... wat als ik nou het perron laat doorlopen langs het omloopspoor, en alleen een kort kopspoortje voor de loc overlaat? Dat kan natuurlijk, maar dan moet het uithaalspoor rechts wel weer langer worden. Het resultaat is zoiets:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/piano3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/piano3.jpg)
Helemaal tevreden ben ik nog niet, het geheel oogt nog niet juist en het tweede kopspoortje rechts is moeilijk in te passen in dit ontwerp. Ik blijf nog even doorschetsen, en ideeën zijn natuurlijk welkom.
-
Hoi Jesse,
Die onderste variant gaat al wel de goede kant op. Rechts de aansluiting op een fabriek, en je hebt meteen wat gedoe met goederenwagentjes.
Heb je ook gekeken naar het principe van de time-saver? Dat is meteen ook een puzzel, wel leuk als je eens een avondje heen en weer wil rijden ipv bouwen. Op de site http://www.carendt.com/ staat eea uitgelegd.
Veel plezier! (y)
Groet,
Tjalling
-
Hoi Tjalling, dank en ja het principe van de Timesaver is me bekend. Ook een mooi compact ontwerp, maar in exploitatie en qua baanplan minder geloofwaardig als een situatie die in Nederland zou kunnen hebben bestaan.
-
Ik ben toch wat voort gaan borduren op het Timesaver-idee, er bleek toch wel wat leuks van te maken te zijn:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/timesaver1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/timesaver1.jpg)
Ondanks het kleinere formaat van 130x35 cm biedt dit baantje al een stuk meer speelmogelijkheden. Naast heen en weer rangeren met wat wagens en een Sik kan er een omC-motorwagen pendelen vanachter de aardappelloods naar de halte en terug. Daar kan ik me best zo nu en dan een uurtje mee vermaken lijkt me. :)
-
Hoi,
Dat gaat zeker leuke mogelijkheden bieden. (y)
Goed op weg, niet te veel/vol maken.
Elk item heeft zijn ruimte nodig.
Gr Koen.
-
Dank je Koen. Nee, ik wil het inderdaad niet te druk maken, meer dan dit gaat het zeker niet worden. Wellicht verdwijnt de kade nog en maak ik daar een losweg van, dan kan er langs het kopspoortje bij het station mogelijk een veelading.
En eigenlijk wil ik er nog een overweg in, maar dan niet op een plek waar deze aldoor geblokkeerd wordt door geplaatste wagens. Dus nog even een beetje finetunen.
Oh en ik zoek nog een mooi haltegebouw. Het liefst geef ik het baantje qua architectuur een jaren 20/30 feel, het gebouw links wordt mogelijk geïnspireerd om dit (http://www.boei.nl/sites/default/files/styles/project-page-slider/public/get_file.jpg?itok=A8PUhXv7) (misschien wordt het wel een slachthuis?). Maar in dit periode werden er maar weinig stations gebouwd, en ik heb maar plek voor een piepklein gebouwtje. Iemand tips? Ik denk eerder richting tramstation dan treinstation.
-
Hallo.
Misschien is halte mastenbroek aan de lijn zwolle-kampen een idee
http://www.hetkamperlijntje.nl/stations-in-beeld/mastenbroek/1865-1934
halte veerallee(zelfde lijn ) is ook klein en leuk maar van latere datum
Op deze site kun je meer info krijgen
groeten jandcargo
-
Hallo Jesse,
Leuk om te lezen dat er meer mensen bezig zijn met een module te bouwen die weinig ruimte innemen.
Van jou eerste bericht vond ik de tweede tekening het meest geslaagd,het is wat minder strak en oogt beter.
Zelf heb ik het principe van Lance Mindheim bekeken en een aantal filmpjes op YouTube bekeken, maar voor mijn
komen er minder sporen als op jou plan.
geeft natuurlijk een extra uitdaging, ben drud aan het broeden hoe en wat, daarom hou ik jou draadje in de gaten.
mvgr Evert en Bas
-
Misschien is halte mastenbroek aan de lijn zwolle-kampen een idee
Sfeervol gebouwtje! (y)
Ik vind dit ook wel een kanshebber, St. Nicolaasga (http://inge.hemker.nl/images/Station.jpg), een NTM tramhalte. Niet bepaald jaren 20, maar ik vrees dat ik uit die periode weinig bruikbaars ga vinden. Dit haltegebouw (http://beeldbankgroningen.nl/beelden/detail/e9588d02-cc62-a74d-bcf5-992bac084fbe/media/9639dd76-362f-040f-eaa3-ca4c5f92c090?mode=detail&view=horizontal&q=star&rows=1&page=80) van de STAR is qua stijl wel heel mooi, maar net wat te groot qua oppervlakte.
En bedankt dat jullie me op het spoor van Lance Mindheim hebben gebracht, Evert en Bas! Interessante ideeën om met weinig sporen toch veel te doen.
-
Hoi Jes, wat een leuk projectje (y), met name de link naar de Ndsm spreekt mij als Alkmaarder natuurlijk erg aan ;D
Op zoek naar iets heel anders vond ik deze week dit al wat oudere blog (http://rocodil.blogspot.nl/), misschien staan daar ook nog wel zaken die voor jou interessant zijn.
Ik blijf je in ieder geval even volgen :)
Eric
-
Thanks! Die Noorder Stoomtram stationnetjes hebben wel wat hoor! Ook langs de Zuider Kogge lijn werden ze gebouwd, maar dan nog iets simpeler uitgevoerd. Hier station Wijdenes (http://cdn.rodiinternet.nl/photos/000/330/287/medium/3732250.JPG) (mét molen en ezeltje).
-
In niet al te grote, praktische (tram)stations is een behoorlijke keuze. Als je naar een normaalspoor-voorbeeld zoekt kun je bij de NTM vast en zeker slagen. Bovendien zijn op diverse plaatsen nog voormalige stations aanwezig, ook al zijn ze soms moeilijk herkenbaar verbouwd. Een goed bruikbaar en nog aanwezig voorbeeld is Hijkersmilde aan de NTM-lijnen Meppel-/Gorredijk-Assen. Het is naar mijn idee een heel functioneel gebouwtje voor jouw baanontwerp, station, goederenloods en dienstwoning in één gebouw! Voordeel is dat het gebouw er dus nog steeds staat, heel herkenbaar is als station doordat ook de naam Hijkersmilde er nog steeds op staat én er niet al te veel aan verbouwd is. Op internet zijn er diverse plaatjes van te vinden o.a. op Sien-n.nl Ook voormalige RTM-stations lenen zich wellicht, maar dan zit je in het smalspoor-gebied. Plaatjes genoeg, in de diverse boeken van Koster. Wel gaat het bij RTM-stations in hoofdzaak om café's met daarin het agentschap van de RTM en soms een kleine dienstruimte.
-
Een variatie op een thema, deze keer zonder idioot kort omloopspoor waardoor de sporen wat langer worden en de lengte van het baantje zelfs nog iets ingekort. Het is allemaal wat simpeler, maar er is nog best wat te rangeren. Zeker met twee sikken, Eventueel past er nog een extra spoor tussen de losweg en het station.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/piano5.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/piano5.jpg)
-
hallo jes,
Dit idee spreekt mij toch niet zo aan,
Bij zon klein station is een exploitatie met 2 sikken toch wat moeilijk te verantwoorden.
Zon kort omloopspoortje past dan beter en geeft toch leuke rangeerproblemen.
succes jandcargo
-
Wat vind je van deze indeling?
Even snel een Autocad tekeningetje gemaakt. De invulling laat ik natuurlijk aan jou over.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Pianospoor.jpg)
Ik denk dat de basis is dat je niet over het hoofdspoor hoeft te rangeren en dat je met je rangeer loc niet jezelf vast zet tijdens het werken.
Het idee van dit plan is dat het omloopspoor iets meer dan 1 loc lang is en dat het uithaal spoor iets meer dan 1 loc plus wagon lang is.
Succes.
Arbhin
-
Gezien je oproepjes om Nederlands locaalspoormaterieel had ik eerder een Nederlands emplacement verwacht. Als je station Denekamp nou in gecomprimeerde vorm gaat bouwen? Het stationsgebouwtje is nauwelijks groter dan het naastgelegen toilettengebouw, dus aan die voorwaarde wordt al voldaan.
-
Thanks voor het meedenken Arbhin, die ga ik uitwerken!
Gert, het was inderdaad in eerste instantie de gedachte om een bestaand Nederlands (kop)station uit te beelden. Lokaalspoor of trramweg, het kan beide aangezien er vele tramlijnen met lokaalspoormaterieel waren. Ik heb ook al het een en ander uit zitten tekenen: Anjum, Van Ewijksluis, Ter Apel Rijksgrens, zelfs het geschetste maar nooit uitgevoerde station Oostmahorn. Maar elke keer loop ik tegen mijn ruimtebeperkingen aan: plek voor een vaste baan heb ik niet en ik wil niet het hele huis vol modulebakken. Zelfs het kleinste emplacement neemt al een meter of 3 in beslag, en dan moet er ook nog een fiddle yard bij. Bovendien weet ik dat een groot project bij mij simpelweg niet af komt en in een desillusie eindigt. Dus vandaar een fictief ontwerp met daarin elementen uit de Nederlandse tram/spoorweghistorie. Hopend dat er ergens een ideaal ontwerp te vinden is waarin een beperkt oppervlak, een enigszins realistische exploitatie en enige speelmogelijkheden verenigd zijn.
Beschikt er iemand over een sporenplan van Denekamp? Ik ben wel eens benieuwd hoe klein ik dat kan krijgen.
-
N-spoor is geen optie? ;D
-
Ja zul je zien dat het daar weer op uitdraait, net nu al het N spul de deur uit is. ;)
-
Ik ken je probleem Jes.
Ook ik zit met ruimte en wil graag weer eens wat doen.
Nou ben ik idd aan het stoeien met N-spoor (ik wil graag FiNescale gaan doen).
Toch vin dik jouw H0 plan heel leuk om te zien. Zo'n enorme club-baan is natuurlijk fantastisch om thuis te kunnen hebben, maar de leukste baantjes zijn toch de kleine ontwerpen.
Het voordeel van zo'n klein ontwerp is dat het betrekkelijk eenvoudig op te starten is.
Mocht het niks blijken te zijn is het niet gelijk een heel project over de kop en mocht het wel wat zijn heb je een leuke baan die je net zo groot/uitgebreid kunt maken als je wilt.
groet,
Arbhin.
-
Beschikt er iemand over een sporenplan van Denekamp?
Ja ik, zie pb
-
Ik ben nog druk aan het puzzelen met een baanplan, maar heb inmiddels een zeer geschikte kandidaat voor het haltegebouw: de dienstwoning en het naastgelegen haltegebouwtje met wachtruimte en kantoortje van de halte Breweelsterweg aan de spoorlijn Winsum - Zoutkamp. Helemaal de architectuur die ik voor me zag en beide gebouwtjes zijn op een klein oppervlak te bouwen. Er was zelfs nog een klein privaatgebouwtje bij. Best een mooi ensemble zo samen.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/breweelsterweg.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/breweelsterweg.jpg)
-
Het idee van een omloopspoor in het midden van waaruit een aantal losspoortjes bereikt kunnen worden laat me toch niet helemaal los. Ik denk dat een bestaand kopstation op dit moment toch echt te veel van het goede is: daar heb ik gewoon lang niet genoeg ruimte voor. Die baan komt er vast nog wel eens, maar voorlopig wil ik gewoon lekker wat kunnen spelen met een Sik en een stel wagens.
Na een dagje tekenen is dit het voorlopige resultaat, op een oppervlak van 120x40 zodat het mooi uit een klein plaatje hout kan. Het zou het einde van de lijn kunnen zijn maar ook een kleine halte met een paar bedrijfsaansluitingen aan een doorgaande lijn. Met een aantal vierassige wagens en een systeem met willekeurig getrokken kaartjes die bepalen wat waar geplaatst dient te worden zou er best leuk mee te rangeren moeten zijn. En qua sporenplan oogt dit toch wat vloeiender dan de vorige 'timesaver'.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/piano8.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/piano8.jpg)
Ingevuld met gebouwen e.d. zou het zoiets kunnen worden (de sporen zijn hier 180 graden gedraaid):
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/piano9.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/piano9.jpg)
Zijn er nog zaken te verbeteren? Zie ik nog dingen over het hoofd?
-
Hoi,
Woorden van jezelf:" zie ik nog iets over het hoofd", ja misschien wel. Je tekent 3 wissels achter elkaar, werk je met roco line dan ben je ruim 75 cm kwijt aan wisselstraat. Consequentie is weinig ruimte langs de kade en ook je uithaalspoor is erg kort.
Eigenlijk vond ik je allereerste ontwerp in dit draadje de mooiste! Over de ruimte die je hebt, 40 bij 150 moet groot genoeg zijn voor een rangeerbaan. Ik hoop dat je het niet erg vindt, maar ik prop even een foto in je draadje.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/luchtfoto_3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/luchtfoto_3.jpg)
Deze plank is 30 bij 110, verder terug te vinden in mijn Hatzumdraadje.
Het leuke van jouw draadje is wel dat je me inspireert om weer een Hatzum module te willen gaan maken.
Mvg Gert-Jan
-
Hallo Jesse,
Heb jou baanplan nog even bekeken, dat van een omloopspoor is een goed idee maar is het niet wat aan de korte kant.
neem aan dat de diagonale lijn de hoofdlijn moet voorstellen, denk even aan het Lance Mindheim principe.
Maar zou dan toch het omloopspoor wat langer maken, en aan de onderkant , en daar het ene zijspoor aan aansluiten.
mvgr Evert
-
Dank voor de feedback!
Het is lastig om op een baantje met deze afmetingen de omloop- en uithaalsporen langer te maken. Ik gebruik al vrij korte wissels, Peco code 75 van 18,6 cm. Dus aan beide kanten blijft maximaal slechts 30 cm over, wat op zich genoeg is voor een Sik en een wagen. Het leuke aan dit ontwerp is dat de drie lossporen langer zijn, wat weer rangeer-uitdagingen oplevert (=speelplezier :) ). Eventueel kan de ondergrond nog wat langer dan 120 cm, maar dan wil ik de boel wel opvouwbaar maken omdat het baantje anders onhandelbaar groot wordt. En laat dat met al die wissels in het midden bijna niet te doen zijn. Dat was ook een van de redenen waarom de eerste ontwerpen het niet zijn geworden.
Hier heb ik nog wat zaken aangepast, met name het verplaatsen van het wissel naar de kolenhandel levert wat extra lengte op. (3d weergave, dan zie je een beetje hoe het er op ooghoogte uit ziet).
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/piano9_3D.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/piano9_3D.jpg)
Gert-Jan: Mooie module, ik ga je draadje bekijken! Je hebt best een hoop mogelijkheden om 1,10 gekregen, het lijkt wel N!
-
Hoi Jes,
Je hebt een mooie uitdaging en daardoor een leuk draadje. Twee baanplannen heb ik al even opgeslagen voor een latere baan.
Dus aan beide kanten blijft maximaal slechts 30 cm over, wat op zich genoeg is voor een Sik en een wagen.
En als je nu dit principe maar aan 1 kant toepast? Dat je dus aan 1 kant met 1 wagon kunt omlopen en aan de andere kant alleen met 1 lok (misschien maximaal de lengte van een sik/hippel)?
Groet,
michel
-
Jes, er is geen ruimte naast de keukentafel? Want ik denk dat je de omloopspoortjes wat kunt verlengen dmv
(http://www.rmweb.co.uk/community/uploads/monthly_03_2010/post-7053-126910162153_thumb.jpg)
1 pootje eronder voor wat "stevigheid", en rijden. (Wel voorzichtig zijn met de voeten ;) )
bron (http://www.rmweb.co.uk/community/index.php?/topic/11899-fiddle-yard-cassettes/)
-
Dank Michel. Het kwartje is gevallen, een van de uithaalsporen kan inderdaad een stuk korter! (wat anderen me ook al duidelijk probeerden te maken...) Als er wagens naar de kolenboer moeten, dan kan de loc deze na het omlopen nog een heel stuk naar achteren trekken voor ze het losspoortje op te duwen. Daardoor is er helemaal geen uithaalspoor van 30 cm nodig. Ik heb daarom dat spoor rechtsboven een stuk ingekort en met de beschikbaar gekomen lengte het omloopspoor en het spoor linksonder verlengd. De consequentie is wel dat de twee havensporen een paar centimeter korter worden. Maar dat is niet zo'n probleem omdat er nog steeds twee wagens op elk spoor passen.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/piano12.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/piano12.jpg)
Jeroen, ik heb inderdaad aan zoiets zitten denken om wat extra lengte te krijgen en gemakkelijker materieel te kunnen wisselen. Misschien is het geen gek idee om een kant van het 'doorgaande' spoor geschikt te maken voor zo'n loco-lift. Dankt!
-
Wellicht een heel gek idee.
Maar als je nou iets meer ruimte heb,maar je wilt hanteerbare stukken modelbaan,waarom dan het geheel niet wat langer maken en er 3 module bakjes van maken ?
De middelste bevat de complete wissel straat,net erbuiten aan weerzijden beginnen aan weerszijde de 2 nieuwe module bakjes.
Dan ben je er toch ook ?
-
Helemaal geen gek idee maar bij voorkeur houd ik het eenvoudiger en zonder al te veel kieren, stekkers e.d. door alles op één module te houden. Dit laatste baanplan zou best wel eens goed kunnen werken. Binnenkort maar eens 1:1 uitprinten en kijken of alles qua lengtes klopt. En dan natuurlijk de omgeving van het spoor nog beter ontwerpen.
-
Je kunt de basis van je ontwerp in rails alvast aanschaffen (of misschien heb je het al wel liggen) en ga eens, zonder het direct vast te spijkeren de rails eens neerleggen.
Aan de hand daarvan kun je zien hoe het er werkelijk uit gaat zien, qua trein+wagon ruimte en of het klopt met je eigen idee.
Zit je nergens aan vast, en je weet wat je wilt dus de rails moet je toch ergens een keer aan gaan schaffen en/of neerleggen.
Iedereen hier is een geweldig ontwerper, met ieder zijn eigen voorkeuren en basis idee. Zo ook jij. Je kunt inderdaad anderen om hulp vragen waarbij je bij elk ontwerp vier of vijf tegenwerpingen of ontwerp aanpassingen krijgt (ik ben zelf geen uitzondering) maar uiteindelijk ben je zelf degene die voor jouw ontwerp het beste ontwerp kunt maken.
En misschien als je het werkelijk neerlegt zie je dingen die je in je plannen niet hebt overzien.
Succes,
Arbhin
-
Hoi Arbhin,
Met het ontwerp dat er nu ligt ben ik redelijk tevreden. Mijns inziens is het wel ongeveer het maximale wat je op zo'n beperkt oppervlak qua speelmogelijkheden voor elkaar krijgt zonder dat het er helemaal onrealistisch uit gaat zien. Of het in de praktijk gaat werken zal inderdaad moeten blijken. Voor ik spullen aanschaf vind ik het altijd prettig een print te maken, hier het materieel op te zetten en wat heen en weer te schuiven om te zien of het qua lengtes klopt.
Ik vind het altijd heel waardevol om feedback op plannen te krijgen. Mensen komen vaak met frisse ideeën op het moment dat ik me zelf al een aantal dagen blind heb gestaard op een ontwerp. Ook nu heb ik een aantal zeer bruikbare aanwijzingen gekregen waar het ontwerp zonder toch echt minder goed was.
Overigens wil ik het baantje in een jaar gaan bouwen: 1 januari tot 31 december 2017. Bijkomende uitdaging: ik wil alles zo degelijk mogelijk maken zodat ook mijn dochtertje van 2 ermee kan spelen als ze een paar jaartjes ouder is. Ze wil nu al steeds de multimaus vasthouden dus dat moet natuurlijk gestimuleerd worden, dat begrijpt u. :)
-
Ik vind het altijd heel waardevol om feedback op plannen te krijgen. Mensen komen vaak met frisse ideeën op het moment dat ik me zelf al een aantal dagen blind heb gestaard op een ontwerp. Ook nu heb ik een aantal zeer bruikbare aanwijzingen gekregen waar het ontwerp zonder toch echt minder goed was.
Dat is ook zeer waardevol. Dat doe ik voor mijn eigen bedrijf ook. Niet tegenstaande dat ik uiteindelijk mijn eigen idee uitwerk. Maar het blijft altijd prettig om andermans ideeën te horen over je eigen ideeën. En ik denk ook zeker dat dat voor (bijna) iedereen hier geldt.
Ik ben zeer benieuwd naar de uitwerking, Jes. Ik volg...
-
Ik kan het toch nog steeds niet laten om het plan te blijven aanpassen, met name de lengtes van de verschillende sporen. Zoals het baantje er nu voor ligt, is het nèt mogelijk om met een 2400 te rangeren. Met een Sik of Bakkie gaat het natuurlijk allemaal wat makkelijker, maar het zou wel kunnen. Het omloopspoor is lang genoeg voor bijvoorbeeld twee groentewagens of koelwagens. Ook daar: met kolenbakken is het allemaal wat eenvoudiger, maar het past. Verder kunnen op de drie kopspoortjes minimaal 2 wagens. Door het spoor wat meer te centreren is er rechtsonder ruimte voor een kolenhandel en linksboven bijvoorbeeld een melkfabriek.
Ik denk niet dat er nog een halte bij gaat komen, eigenlijk vind ik een verzameling rommelige industriële gebouwen veel interessanter, met name omdat er toch niet echt met personentreinen gereden kan worden. Misschien dat er nog een bedrijfsgebouwtje komt op de plek van de halte, dan kan die zo nu en dan ook nog een wagen ontvangen, een voddenboer ofzo.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/piano14.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/piano14.jpg)
-
dit zal centimeterwerk zijn, maar je kunt aan 1 zijde van het centrale spoor geen stootblok plaatsen, maar twee gekruiste balken. Het lijkt dan alsof het spoor vroeger doorliep, en het scheelt jou weer 2 cm. in lengte. Evt een sluitbord of rode vlag erbij plaatsen.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/HoekvH_Haven_3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/HoekvH_Haven_3.jpg)
Groet,
Michel
-
Goeie tip! (y) Ik heb inderdaad al zitten zoeken naar het meest compacte stootjuk maar hier nog niet aan gedacht. Een alternatief zou ook nog kunnen zijn om er gewoon een doorgaande lijn van te maken en met een afgeslepen spijker i.o.d. de doorgang verhinderen.
-
Het nieuwe jaar is aangebroken, dus nog 365 dagen om het baantje te bouwen. Ik moest dus maar eens de knoop doorhakken qua ontwerp. Met onderstaande ben ik redelijk tevreden. Misschien dat de woningen nog vervangen worden door een stel looden, maar dat zien we verderop in de bouw wel.
Het enige waar ik nog een beetje over twijfel is het y-wissel. Die heb ik eigenlijk wel nodig om ruimte voor de kolenhandel te maken, maar zorgt, met name als het onderste wissel afbuigend staat, voor een rare kronkel. Treinen hebben er geen moeite mee (de rails is al binnen en ik heb het getest), maar het is meer een esthetisch dingetje...
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/piano16.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/piano16.jpg)
-
Op 150x40cm? Knap (y)
Leuke rangeermogelijkheden met een lok en een wagon. De kade is een leuke vondst net als de melkfabriek. Als je nu al de twijfelt over de kronkel, zou ik het weglaten. Ik zat nog even te denken aan een tweede Y-wissel aansluitend op het rechtse wissel, maar daar wordt het beeld niet beter op. Maar heeft de kolenhandel wel een eigen spoor nodig? De kolenhandel kan natuurlijk ook gebruik maken van het spoor op de kade. Zo maar een gedachte. ;)
Groet,
Michel
-
En wat als je het Y-wissel vervangt door een 3-weg wissel? Het resultaat blijft hetzelfde en de slinger is weg...
-
Zelfs 120 x 40. :) Alle sporen zijn lang genoeg voor een sik en twee wagens dus er is nog best leuk op te rijden.
Een driewegwissel gaat hem helaas niet worden:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/piano17.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/piano17.jpg)
Het y-wissel vervangen door een normaal wissel is evt nog de beste optie, maar dan worden de twee sporen rechtsonder korter en wordt het allemaal wel krap rondom de kolenboer:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/piano18.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/piano18.jpg)
Nu ik toch aan tekenen ben, ook maar gelijk een versie zonder Y-wissel gemaakt waarbij de kolenboer een andere plek heeft gekregen. De kade is komen te vervallen, maar ik vind het eigenlijk nog niet eens zo gek:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/piano19.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/piano19.jpg)
Natuurlijk kan het tweede spoor rechtsonder ook wel weg, maar dat beperkt de speelmogelijkheden wel weer.
-
Onderste variant (y). Per spoor/industrie 1 wagonlengte? Of zijn de sporen net iets langer?
Groet,
Michel
-
Thanks! Michel, per industrie passen er minimaal twee flinke wagens (Artitec koelwagens bijvoorbeeld). Met wat kortere wagens (kleine kolenbakken, zandwagens) past daar nog een Sik bij ook. Het omloopspoor is ook lang genoeg voor 2 wagens.
-
Dan heb je nu zeker een mooie basis om even een nachtje over te gaan slapen om vervolgens te gaan bouwen :). Het is een goed plan en leuk uitgewerkt.
Misschien dat de woningen nog vervangen worden door een stel loodsen, maar dat zien we verderop in de bouw wel.
Zou ik zeker overdenken bij het laatste plan. Geen gedoe met achtertuintjes, je trekt het gehele plan samen in 1 sfeer.
Groet,
Michel
-
Dat nachtje erover slapen heb ik gedaan... en toch weer verder getekend - ik kan het niet laten. Ik heb geprobeerd de spoorafstand bij het omloopspoor wat te verbreden, conform de werkelijkheid. Dit kostte me bij de twee lossporen rechtsonder de nodige centimeters, wat ik opgelost heb door het symmetrische (y-) wissel toch weer terug te brengen, nu op een andere plek waar hij m.i. minder stoort. Daardoor werd de ruimte voor de losweg weer wat krapper... enfin, het ziet er weer heel anders uit:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/piano22.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/piano22.jpg)
-
Ik denk dat dit voor zulke stukjes modelbouw de juiste insteek is: Zorg dat de omgeving vast staat (op basis van logica en/of aanzicht, kijkhoek etc) en drapeer de rails en rangeer mogelijkheden om de bestaande situatie heen. Op die manier krijg je een vrij natuur getrouw industrie beeld.
-
Hoi Arbhin, ik ben het wel en niet met je eens ;)
Op dit formaat kun je twee dingen: of er een kijkdoos van maken, waarbij je een klein stukje werkelijkheid zo correct mogelijk probeert weer te geven. Logische locaties van gebouwen e.d., alsmede een mooie composite zijn dan inderdaad heel belangrijk. Maar ook een realistisch spoorbedrijf. Dus je ontkomt eigenlijk niet aan een 'schaduwstation' van waaruit de trein het toneel op komt rijden, bepaalde bewegingen uitvoert om daarna weer te verdwijnen.
Of je kiest voor maximale speelmogelijkheden. Het sporenplan is daarbij leidend, in dit geval dus een omloopspoor met daaromheen een drietal industrieën die, bijvoorbeeld door te dobbelen of kaarten te trekken, bepaalde wagens krijgen toebedeeld. Door de korte lengte van de sporen zijn er vaak veel rangeerbewegingen nodig om dit voor elkaar te krijgen. Als het uiteindelijk gelukt is, begint het spel weer opnieuw.
De compositie van de gebouwen is daarbij secundair: op een oppervlak als dit is elke cm spoor nodig en is er niet de luxe om, zoals je het noemt, de rails om een bestaande situatie heen te draperen. Het wordt ook geen baantje om vanaf 1 kant te bekijken, je kunt er met meerdere mensen omheen zitten.
Hoewel ik aanvankelijk een meer realistisch baantje wilde maken, wordt voor mij steeds helderder wat ik eigenlijk wil met het baantje. Ook je opmerking heeft me weer doen realiseren dat het spelplezier bij mij voorop staat en het zonde is om consessies te doen m.b.t. spoorlengtes omdat, ik noem maar wat, een symmetrisch wissel niet vaak voorkomt in de werkelijkheid.
Ik ga dus toch voor een eerder ontwerp, met een kleine aanpassing in de spoorafstand van het omloopspoor:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/piano23.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/piano23.jpg)
In 3d ziet dat er dan zo uit:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/piano11_3D.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/piano11_3D.jpg)
Inspiratie voor dit ontwerp kwam trouwens voor een groot deel van het baantje Fairweather Branch Line van Gordon Avis, meer info hier (http://www.carendt.com/micro-layout-design-gallery/end-line/).
-
Ik snap je, Jes.
De beperkte ruimte is natuurlijk ook de uitdaging.
Kijk nog eens even naar het stations layout van Upper Lydbrook, mogelijk zie je daar ook nog ideeën in.
Er zijn trouwens wel meer stations in het 'Severn and Wye Railway' waar je mogelijk wel wat aan hebt.
Ik zie trouwens in je link dat je voorbeeld een 'end of the line' project was. Dat wil zeggen dat alle sporen op eind liggen dat is net even anders dan jouw project waarbij je 1 doorgaand spoor hebt.
Ik vind jou idee wel inspirerend en ik denk dat ik iets dergelijks ook ga opzetten, alleen dan dezelfde afmetingen met N-spoor.
Succes!
-
Met een stootjuk rechtsboven is het een 'end of the line', zonder juk is het spoortje een paar cm langer ;). Voor de functionaliteit van het baantje maakt het niet uit.
Dank voor de tips, ik zal ze bestuderen en ga ook zeker de ontwikkeling van jouw baantje/module volgen.
-
De bouw van dit baantje vervolg ik in het draadje Rangeren met de Sik - 120x40 in H0 (http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,72474.msg3221717409/topicseen.html#msg3221717409)