BeneluxSpoor.net forum
Overige spoorzaken => Beurzen => Topic gestart door: Brexbachtalbahn op 14 November 2016, 20:39:09
-
Het Nederlandse Promotieteam is onderdeel van de Duitse vereniging Brexbachtalbahn e.V. Wij zijn aanwezig op evenementen, beurzen en open dagen om bezoekers kennis te laten maken met één van de mooiste zijlijnen van Duitsland. In onze stand vertellen we graag over de geschiedenis, het heden én vooral de toekomst van deze spoorlijn waarvan de reactivering door onze leden bijna gereed is. Zodra de toestemming om te rijden en de toegezegde subsidie rond zijn starten we met onze dienstregeling.
Nieuwsgierig? Kom dan langs op de open dag van Modelspoorclub Veenendaal, waar wij op hun uitnodiging aanwezig zijn.
ZATERDAG 26 NOVEMBER 2016 VAN 10.00 - 16.00 UUR
de Smalle Zijde 38
3903 LP Veenendaal
Rondweg Oost, afslag industrieterrein Nijverkamp
Vanaf A15-Rhenen: na spoorwegtunnel op rotonde rechtsaf
Vanaf A12: afslag 23A, op derde rotonde linksaf
Gratis parkeren bij firma H. Hardeman
Er wordt een kleine entree gevraagd
Het gebouw is goed toegankelijk voor rolstoelers, lift aanwezig
Voor meer informatie over de modelspoorclub en haar modelbanen, zie de kalender
Van harte welkom bij deze altijd gastvrije modelspoorclub én aan onze stand, met een éénmalige aanbieding van de kalender 2017
Brexbachtalbahn-Promotieteam
David en Nel Davids, Roland Halekor
www.diebrex.de Volg ons op Facebook: www.facebook.com/Brexbachtalbahn-Promotieteam
-
Mooie lijn, die brexbachtalbahn!
Ik volg een Duits forum (Mittelrheinforum) vanwege de Eifel-gerelateerde berichten daar en zie ook regelmatig wat over de Brex. Dan krijg ik eerder het idee dat, ondanks enorme inzet (en toeristisch potentieel), de gemeentes aan de lijn grotendeels geen geld willen uitgeven, dat er laatst ternauwernood het definitieve salomonsoordeel is afgewend en dat de 85% subsidie onbereikbaar is omdat de resterende 15% niet uit de gemeentekassen los te weken is.
Misschien wat te negatief gesteld, maar dat is de samenvatting als ik afga op de berichten van dat forum en sommige nieuwsberichten op de brex-website. En dan lees ik in dit bericht plotseling "bijna geopend", "dienstregeling ligt klaar", "geld is er bijna". Eh, dat is totaal andere koek. :)
Is er recent een grote verandering geweest? Ik meende iets te zien dat het geen reactivering van het gehele traject zou zijn en dat dat iedereen langs de lijn weer enthousiaster maakte ofzo?
Reinout
-
Beste Reinout,
vooropgesteld dat geen enkel promotieteam met negatieve berichten beurzen e.d. gaat bezoeken.....
moet je tegenwoordig wel optimistisch blijven om, soms tegen de stroom in een oude spoorlijn te reactiveren. En dan vooral op het gebied van vergunningen en geld.
De situatie is op dit moment dat, in opdracht van de EU een aanliggende gemeente de pacht van de spoorlijn van ons over moet nemen.
De gemeente Bendorf/Sayn beslist hier eind november over, gekoppeld aan het deelnemen aan de subsidie van 15% van het totaalbedrag.
Door de reactivering nu (voorlopig) te concentreren op het traject Neuwied-Engers-Bendorf/Sayn-Grenzau-Höhr/Grenzhausen bereiken we niet alleen een veel groter publiek (denk aan internationale verbindingen én de nieuwe aanlegsteiger voor Rijn-cruises in Engers) maar ook zeer enthousiaste gemeenten/landkreisen welke deels in een raadsbesluit al besloten hebben de gevraagde subsidie toe te kennen.
Was het maar waar dat we kunnen stellen dat de Brexbachtalbahn "bijna geopend" wordt. Inderdaad ligt de dienstregeling klaar, dit om reden dat we aan moesten tonen financieel rond te kunnen komen met een x aantal ritten. Feit blijft dat, wanneer wij toestemming krijgen om te rijden en de subsidie rond is wij dan kunnen starten omdat de spoorlijn er perfect bij ligt, compleet met, in eigen beheer gebouwde haltepunten én wekelijks door ons Strecke-team wordt onderhouden.
Helaas zitten er op het Mittelrheinforum enkele ex-Brex leden welke eerder alle vertrouwen in het opknappen en in gebruik stellen van de spoorlijn verloren hebben.
David Davids
-
Bedankt voor de achtergrondinformatie!
De foto's die ik af en toe langs zie komen laten inderdaad een goed onderhouden spoorlijn zien. Ik hoopt dat het lukt de lijn te reactiveren! Mooi is in ieder geval dat er zoveel moeite in wordt gestopt: rond, bijvoorbeeld, de Eifelquerbahn is het angstvallig stil...
(Zoiets als Mittelrheinforum moet je inderdaad niet als enige bron van waarheid zien, hoewel het daar gelukkig wel rustiger/netter is geworden na een recente opschoonactie. Je ziet gelukkig wel lekker veel mooie foto's daar :) )
Reinout
-
Wel leuk om hier te plaatsen, meen ik: 3 minuten video van een Duitse zender (http://www.ardmediathek.de/tv/Landesschau-Rheinland-Pfalz/LS-Kampf-um-Brexbachtalbahn-SF/SWR-Rheinland-Pfalz/Video-Podcast?bcastId=207880&documentId=42131828) over het reactiveringswerk.
Je kan van de spoorlijn eten, zo netjes ligt hij erbij!
Reinout