BeneluxSpoor.net forum

Vraag en antwoord => Digitaal => Topic gestart door: Donaldus op 14 November 2016, 12:19:09

Titel: Lokomotief stopt op overgang Boostersectie. Waarom?
Bericht door: Donaldus op 14 November 2016, 12:19:09
Heeft iemand een idee hoe het volgende verschijnsel komt?

Op de open dag gisteren van de Alkmaarse Module Club Het Waeghspoor bleef mijn ESU V60 (art.nr. 31060) plotseling staan. Het bleek precies de overgang te zijn van een blok dat door een (andere) booster van stroom wordt voorzien. Wij rijden met Koploper. Andere treinen bleken absoluut geen problemen te geven. Waarin verschilt die V60 van andere lokomotieven?

Iemand enig idee? Dank alvast voor de suggesties.

Met vriendelijke groeten,
Don Arnoldus

Titel: Re: Lokomotief stopt op overgang Boostersectie. Waarom?
Bericht door: Timo op 14 November 2016, 13:25:05
Gokje, hij neemt geen spanning van alle wielen af? Als een loc met alle wielen met afnemers links in een ander blok staat dan alle wielen met stroomafname rechts is er geen spanningskring mogelijk (als er niet met common ground (boosters)) gereden wordt.


Timo
Titel: Re: Lokomotief stopt op overgang Boostersectie. Waarom?
Bericht door: Donaldus op 14 November 2016, 14:27:03
@Timo: Dank voor je reactie.

De V60 van ESU is voorzien van alle denkbare snufjes: powerpack, rook, op afstand bedienbare koppelingen, RailComPlus, ABC, sound, 24 functies, sensors voor geluid bij wissels en bogen. Ik kan me niet voorstellen dat de stroomafname niet van elk wiel wordt gehaald. De lok kan uiterst langzaam rijden. De gebruiksaanwijzing met alle specificaties vind je hier: http://www.esu.eu/download/betriebsanleitungen/esu-engineering-edition/

Misschien kun je de opmerking over common ground boosters wat nader uitleggen. Wat zijn dat? Hoe werkt dat? Maakt het uit hoe de stekker van de booster in het stopcontact zit? We rijden met Koploper, 2-rail DCC en als centrale een Intellibox.

Don Arnoldus
Titel: Re: Lokomotief stopt op overgang Boostersectie. Waarom?
Bericht door: Timo op 14 November 2016, 15:26:17
Hoi Don,

Ik had de loc niet opgezocht maar als hij zo modern is zal het dat wel niet zijn. Maar goede, los draadje kan natuurlijk altijd nog...

Enige wat ik me zo nog kan bedenken is even analoog herkenning en RailCom uit. Beide zorgen wel eens vaker voor gekke problemen.

Hele Common Ground booster verhaal is wel een beetje technisch. Heeft niets te maken met stekker in het stopcontact maar aan het type booster. Bij Common Ground boosters zit één van de uitgangen van alle boosters al aan elkaar waardoor een scheiding van boosters eigenlijk maar een scheiding aan een spoorstaaf is. Meer dan dat is wat technisch en kan je heel wat over vinden als je het forum doorzoekt.


Timo
Titel: Re: Lokomotief stopt op overgang Boostersectie. Waarom?
Bericht door: henk op 14 November 2016, 15:38:25
Misschien zit het hem wel in zo'n snufje.
Nog los van het feit dat het model zoveel storingen vertoonde, dat ESU de v60 uit productie heeft genomen.
Titel: Re: Lokomotief stopt op overgang Boostersectie. Waarom?
Bericht door: Donaldus op 14 November 2016, 16:42:23
@henk: Ik weet dat de eerste levering vanuit het 'oosten' in z'n geheel is teruggestuurd. Maar als het model dat naderhand geleverd is teveel kuren zou vertonen, dan zou ESU dat toch wel gecommuniceerd hebben (teruggaafregeling). Ik zal het a.s. donderdag navragen op de stand van ESU op de IMA in Keulen.

Losstaand van het hierboven beschreven probleem, rijdt het lokje bij mij als een tierelier.

Don
Titel: Re: Lokomotief stopt op overgang Boostersectie. Waarom?
Bericht door: henk op 14 November 2016, 16:45:56
Ik zou dan vooral even vragen of de wisselsensoren zoiets kunnen veroorzaken.
Veel plezier in Keulen.  :)