BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Elektronica en analoog => Topic gestart door: Joost O op 14 November 2016, 00:23:41
-
Goedenavond mensen:
Kan iemand mij vertellen hoe groot het spanningsverlies (verschil tussen ingevoerde en uitgevoerde spanning) is voor een Weistra-type PWM regelaar?
Ik wil namelijk weten hoeveel volt ik aan de ingang moet hebben om 14V aan de uitgang te krijgen.
Of is het soms veilig om een 14V motor te voeden met, bijvoorbeeld, 20V PWM met een 70% duty cycle?
Veel dank!
MVG,
Joost
-
spanningsval zal niet veel meer dan 1 V zijn, maar een beetje afhankelijk van het totale vermogen.
20 V PWM 70% blijft natuurlijk 20 V, die 70% betekent dat 70% van de tijd die spanning erop staat, niet zo leuk voor een 14 V motor.
-
Dat is wel zo, maar bij digitaal rijden komen er ook pulsen van 20V op de motor, en daar blijken ze tegen te kunnen.
Aan de andere kant, waarom zou je het doen? Ik heb zelf ook enkele Weistra's in gebruik, gecombineerd met Permaloog, en die voed ik met 15V gestabiliseerd.
-
De vraag was of 20 V PWM 70% veilig is " om een 14V motor te voeden ".
-
Daarvoor moet je weten of een decoder de 70% duty cycle haalt. Ik denk het wel, maar weet het niet zeker.
-
Peter en Klaas: Dank voor de reacties (y)
Ik vergat er bij te zeggen dat ik analoog rijd. Dus geen decoders.
Als ik het dus goed heb begrepen:
- Ik kan uitgaan van een voeding van 15V, waarmee ik dan plm 13-14 V op de motor krijg. Bij een duty cycle van 100% is dat dus gelijk aan een 14V trafo op maximale spanning. Bij langzaam rijden krijg ik altijd nog 14V op de motor, maar voor minder tijd (minder duty cycle).
- Ik zou indien nodig ook een voeding van 20V kunnen gebruiken mits ik de duty cycle niet boven plm. 70% opvoer.
Ik heb de voeding nog niet gebouwd/gekocht, dus zal ik het op de eerste optie houden.
Nogmaals bedankt!
MVG,
Joost
-
nee, dan blijft de spanning 20 V en als de motor dat niet aankan heb je een probleem.
Je kunt natuurlijk wel een spanningsregelaar gebruiken om de voedingsspanning op 15 V op de regelaar te brengen.
-
Nee hoor, gaat prima (y) Discussie wel vaker gehad en digitaal wordt niet anders gedaan. Mogelijk dat de motor temperatuur ietsjes hoger ligt maar je hebt ook meer torque.
Overigens zit er ook niets in een motor dat instantaan stuk gaat als je er mee spanning over zet. Grootste vijand is warmteproductie. Daarnaast kan de boel natuurlijk mechanisch hard(er) slijten als je de motor enorm snel laat draaien buiten specificaties) door een hoge spanning. Maar limiteer je de duty cycle (of in gewoon Nederlands, ga je niet met je loc racen) is er niets aan de hand. Ook gaat er niets stuk als je dat per ongeluk wel eventjes doet.
Timo
-
Die motortjes zijn gemaakt om op dubbelzijdig gelijkgerichte, niet afgevlakte gelijkspanning te werken. Dat betekent bij een effectieve spanning over de motor van exact 14V dat er 100 maal per seconde een topspanning is van 19,8V. Dan heb je ook nog tolerantiezaken waardoor die 14V best wel vaak meer is dan 14V, en dat dus de topspanning regelmatig over de 20V gaat. Nu is een dubbelzijdig gelijkgerichte, niet afgevlakte gelijkspanning natuurlijk niet hetzelfde als PWM, maar in mijn ervaring is een dergelijke topspanning echt geen probleem.
-
Kan iemand mij vertellen hoe groot het spanningsverlies... is voor een Weistra-type PWM regelaar?
Als ik het schema (http://encyclopedie.beneluxspoor.net/images/thumb/b/b3/Weistra-regelaar02a.gif/515px-Weistra-regelaar02a.gif) bekijk; over D1 en T3 valt ieder 0,7 V = 1,4 V, over R9 van maximaal 0,25 ohm valt met een 100 mA motortje 0,02 V, totaal dus nog geen 1,5 V.
-
D1 had ik al niet meer meegerekend.
Volgens mij kan je die maar beter weglaten.
Er is hier al een hele discussie geweest over de werking van de kortsluitbeveiliging die zelfs instelbaar is met de weerstanden R9.
Niemand is blijkbaar ooit op het idee gekomen om D1 hierop aan te passen, dit zou een 1N4001 moeten zijn, maar die kan maar 1A aan.
-
De diode is een veiligheidsvoorziening tegen verkeerdom aansluiten van de voeding. Het oorspronkelijke idee van Martin Weistra was om de schakeling te voeden uit de uitgang van een gewone treintrafo. Je kon dan ook de inkomende spanning nog instellen. De diode moest dan beschermen tegen verkeerdom draaien van de regelknop op de trafo.
In een vaste opstelling kan je de diode weg laten.
Een diode van 1A is overigens ruim genoeg. Een gewone trein in H0 of N zal die stroom normaal niet halen. En de stroombewaking zet je dan op 1A. Niks aan de hand.
-
nee, dan blijft de spanning 20 V en als de motor dat niet aankan heb je een probleem.
Je kunt natuurlijk wel een spanningsregelaar gebruiken om de voedingsspanning op 15 V op de regelaar te brengen.
Ik heb een motortje dat nominaal op 9 Volt draait gewoon aan een decoder gehangen. Ja, je moet de boel dan wel temmen om een HSL-monster te voorkomen, maar ook hogere toerentallen waren geen probleem.
Als het motortje ineens begint te krijsen, draait het te hard: het lager kan zijn 'lagerende' eigenschappen dan niet meer opbrengen.
Vaak merk je echter daarvoor al wel dat het spul te hard draait, omdat het motortje dan gewoon bijgeluiden gaat produceren.
De spanning opvoeren bij lage toerentallen wordt door veel frequentieregelaars in de wisselstroomtechniek ook gedaan en ook al zijn dat vaak borstelloze motoren, het idee is hetzelfde.