BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => (Her)beginners => Topic gestart door: MartijnvdL op 11 November 2016, 14:13:40
-
Hallo,
Na lang dromen ben ik uiteindelijk ook begonnen met het optuigen van m'n modelbaan en landschap. Dwz; de tafel is net af ;)
Van alle facetten ben ik in het elektro-gedeelte het minste thuis, daarom wil ik graag even m'n plan met jullie delen en de vraag voorleggen; klopt dit enigszins qua elektro??? Zie hier 3 plaatjes ter beeldvorming: https://www.dropbox.com/sh/z1f9vb1k1ggwvf5/AAADqTSwQXHO3F2bTzxbD2f3a?dl=0
Ik ga op een tafel van 100 bij 200 cm een berglandschap met sporen (schaal N, FLM Piccolo, periode 2 à 3) bouwen; een dubbelspoors rondje op het vlakke en een enkelsporig berglijntje. Op het station komen beiden samen en kan er uitgewisseld worden. Het geheel houdt een beetje het midden tussen een reguliere modelbaan en een diorama (aan de achterkant kan ik "in de bergen". De details:
* Treinen worden digitaal aangestuurd; ik ga uit van 4 treinen, met licht maar zonder geluid.
* Wissels wil ik met handwissels, wisselaandrijvingen en 'good old' schakelknoppen doen, maar wel gevoed door dezelfde trafo die ook de treinen voedt; een witte Z21. Er zitten in totaal 8 wissels in het plan.
* Eventuele andere verlichting (gebouwen e.d.) wil ik met een aparte trafo voeden.
* In totaal ligt er zo'n 30m aan rails (waarvan een aardig deel in 2 helixen). Klopt het dat de lengte aan rails geen verschil maakt voor de hoeveelheid stroom die je erop loslaat, enkel voor het aantal voedingspunten?
Ik heb lang gezocht naar een antwoord op de vraag; kan ik met een witte Z21 zowel 4 treinen als de wissels van voldoende prik voorzien? Ik ga ervan uit dat ik niet meer dan 1 wissel tegelijk omschakel. Op basis van wat ik in de boekjes en op dit forum tegenkom lijkt het te kunnen, maar ik denk; ik stel de vraag hier maar gewoon :) Als er, na het zien van deze post en de plaatjes nog meer in je opkomt; deel gerust! Alvast bedankt voor het meedenken!
Groet, Martijn
-
Welkom. :)
Alvast veel plezier gewenst met de hobby.
Wat betreft je vraag. Beter van niet. Die wisselaandrijvingen trekken kortstondig veel stroom en zouden in die tijd zo'n beetje het hele vermogen van de voeding oplsorpen. Bij de z21 zit ook geen gewone trafo, maar een speciale gelijkstroomvoeding, speciaal voor de z21.
Voor de wissels een eigen trafo van pakweg 15 volt bij 2A.
Voor de verlichting trouwens ook. Anders zal je zien dat de verlichting eventjes dimt bij het schakelen van een wissel.
Hoeft geen dure Fleischmanntrafo te zijn. Op beurzen liggen stapels van die dingen voor weinig. Bij Conrad gloedjenieuw voor een paar tientjes.
-
* In totaal ligt er zo'n 30m aan rails (waarvan een aardig deel in 2 helixen). Klopt het dat de lengte aan rails geen verschil maakt voor de hoeveelheid stroom die je erop loslaat, enkel voor het aantal voedingspunten?
De hoeveelheid stroom die je moet leveren hangt af van het aantal treinen. De raillengte doet er niet toe, rails eten geen stroom, die transporteren het alleen maar.
Meerdere voedingspunten is wel aan te bevelen, ongeveer om de twee meter.
Als je de wissels uit de trafo gaat voeden dan hoeft de Z21 die stroom niet te leveren.
Ik zou toch kiezen voor een aparte trafo voor de wissels.
-
Klaas en Henk, bedankt voor jullie waardevolle input (en fijn dat die elkaar ondersteunt :) )
Lijkt me duidelijk dat ik voor de wissels voor een aparte trafo ga. Als ik zie hoe weinig er online voor een gebruikte Fleischmann 6735 gevraagd wordt denk ik dat ik daar maar voor ga. Die levert wel beduidend minder dan de 2A die jij noemt Klaas, maar ik zie online wel overal staan dat ie voor dit doel prima geschikt is. Ik zie ergens anders wel een draadje dat suggereert dat de 6735 niet volstaat als de handknop van de wissel wat gaat aanlopen, wellicht dat dat de reden was voor de 2A die je adviseert Klaas...?
-
Ik heb toch nergens 2A genoemd? ???
-
Pardon ik bedoelde Henk
-
Een beetje wisselspoel verbruikt aardig wat, alleen heel kort. Zo'n 6735 wordt dan telkens even overbelast, maar dat levert in de praktijk geen problemen op. De Fleischmannaandrijvingen schakelen af als de eindstand is bereikt, dus het kan nooit lang duren. Zelf heb ik liever een trafo die de noodzakelijke stroom ook echt kan leveren. Maar die 6735 voldoet.
-
Dag Martijn,
Leuk ontwerp heb je gemaakt. Ik heb je ontwerp hieronder geplaatst, kunnen we het gemakkelijker bewonderen.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/5.bmp) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/5.bmp)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/6.bmp) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/6.bmp)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/snapshot.bmp) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/snapshot.bmp)