BeneluxSpoor.net forum
Algemeen => Ditjes en datjes => Topic gestart door: Hans Reints op 21 November 2007, 15:46:58
-
Door SK voor u gelezen in de PZC:
Minister moet NS aanpakken
Woensdag 21 november 2007 - DEN HAAG - De SP wil dat minister Eurlings (CDA, Verkeer en Waterstaat) ingrijpt om verslechteringen aan de Beneluxtrein terug te draaien. Vanaf 9 december vervallen de twee vroegste diensten van de internationale intercity tussen Amsterdam en Brussel.
VORIGE STARTSTOPVOLGENDE
Dat betekent dat de eerste Beneluxtrein vanuit Roosendaal naar Brussel niet om 6.03 of 7.03 uur vertrekt, maar pas om 7.36 uur. Volgens SP-Kamerlid Roemer is dit een nieuw voorbeeld van het pesten van de Beneluxtrein door de NS. "De NS probeert de Beneluxtrein steeds minder interessant te maken voor reizigers door beetje bij beetje voorzieningen te schrappen." Dat blijkt onder meer ook uit de hoge uitval van de trein, de lage punctualiteit en de inzet van kortere treinen.
De NS willen de Beneluxtrein opheffen zodra de Hogesnelheidslijn gaat rijden (eind 2008). Die is duurder en doet Roosendaal niet aan, zodat Zeeuwse reizigers langer zullen doen over een treinreis naar België en waarschijnlijk duurder uit zijn.
Roemer wil Eurlings houden aan een belofte aan de Tweede Kamer dat de Beneluxtrein niet mag worden uitgekleed. "Dus wil ik dat de minister dit terugdraait. Als hij dat niet doet, zal ik dat in een debat proberen af te dwingen."
-
Kortere Beneluxtreinen? Ze zijn nog altijd zevendelig, alleen tijdens de ombouw naar de HSA bakken reden er soms zesdelige stammen rond.
-
Ach ja het lijkt mij logisch dat ze geen 2 internationale treinen naast elkaar gaan laten rijden een op de hoofdbaan en op de hsl.
-
Ze kunnen privatiseren zoveel als ze willen maar het blijven gewoon ambtenaren bij de top van de NS >:(
Ik stap wel in Antwerpen op ;)
-
Nog kortere treinen? Ik heb 2 keer in een Beneluxtrein gezeten (Rotterdam - Antwerpen v.v.) en beide keren zat de trein overvol. Dus nog korter lijkt mij niet erg handig.
Buiten dat wil dit kabinet volgens mij mensen uit de auto en in het OV hebben. Moet je vooral het OV nog onbereikbaarder en duurder maken...
-
Het grote probleem van de Benelux is inderdaad dat hij altijd vol zit. Buiten de spits kan het nét...en tijdens de ombouw naar HoogSpoed reden er inderdaad nogal wat zesdelige treinen rond. Die ombouw kwam overigens vlak na de renovatie van het ICR in ICRm, dat maakt voor 'het grote publiek' de bewering dat de Benelux al jaren te kort is wel heel verleidelijk - en niet eens onterecht. Kwalijker is het dat NS doodleuk meldt dat zonder pardon her en der een trein geschrapt kan worden en dat je dus maar een uurtje eerder weg moet als je een aansluiting of afspraak hebt...dat die 11.8-en een beetje op zijn, akkoord, maar is het - met dat in het achterhoofd - zo vreselijk moeilijk om wat binnenlands materieel als reserve achter de hand te houden? Liever een overstapje in Roosendaal dan een uur wachten en je dan met twee treinen aan mensenmassa in één trein te moeten wurmen.
@amber: wees blij dat je kon zitten ;D. Meerdere malen van Rotterdam tot Antwerpen moeten staan, soms wel tot Brussel-Noord.
-
Het veranderen van de vertrektijden van de internationale trein is een direct gevolg van het niet gereed zijn van de HSL.
Met ingang van de dienstregeling van 2008 zou de beneluxtrein eerst niet meer rijden .
Nu moest er een nieuw rijwegpad angevraagd worden en het vorige was al bezet dus werd het een half uur later,daar zat nog wat ruimte.
Maurik
-
Het gaat niet echt om het halve uur verschil in de dienstregeling, maar over het schrappen van de vroegste ritten.
-
@amber: wees blij dat je kon zitten ;D. Meerdere malen van Rotterdam tot Antwerpen moeten staan, soms wel tot Brussel-Noord.
Heenweg in het middenpad op mijn weekendtas gezeten. Kwam moe en stijf de trein uit. Terugweg op Antwerpen Bergehem opgestapt, pas op Antwerpen Centraal werd het druk. :)
-
Het veranderen van de vertrektijden van de internationale trein is een direct gevolg van het niet gereed zijn van de HSL.
Met ingang van de dienstregeling van 2008 zou de beneluxtrein eerst niet meer rijden .
Nu moest er een nieuw rijwegpad angevraagd worden en het vorige was al bezet dus werd het een half uur later,daar zat nog wat ruimte.
Flauwekul, het ding rijdt namelijk in hetzelfde pad als de 2100 (dat ding naar Vlissingen) en dat zijn gewoon "basisuurpatroonpaden". Als ik het me goed herinner heeft de wijziging met een aansluiting (in België) te maken.
-
Die trein zijn ze dan zeker al jaren aan het pesten. Vrijwel altijd puilt hij uit en ook het materieel en de ruimte daarin is niet berekend op veel reizigers met veel koffers of grotere varianten.
Het lijkt soms wel dat mensen uit Amsterdam deze trein nemen om in Zaventem op het vliegtuig te stappen en de reizigers voor Brussel op Schiphol zijn geland.
-
René heeft gelijk
Onlangs de trein nog eens genomen om naar Brussel te gaan (Open Deur NMBS en HST)
Zowel op de heenreis als op de terugreis zat de trein stampvol met onze Noorderburen of landgenoten.
De terugreis met +- 1/2 half uur vertraging met als gevolg de verbindingen kwijt en op het laatst met de bus (met de wagen was ik er op een zaterdag veel sneller en goedkoper geweest).
De loks zijn tot op de draad versleten maar worden niet vervangen of krijgen geen volledige
herstelbeurt.
Ondertussen ligt de dure HST lijn er ongebruikt te roesten.
Begrijpen wie kan
Olivier
-
De loks zijn tot op de draad versleten maar worden niet vervangen of krijgen geen volledige
herstelbeurt.
Ondertussen ligt de dure HST lijn er ongebruikt te roesten.
Begrijpen wie kan
Iedereen? Zou moeten lukken...
-
Buiten dat wil dit kabinet volgens mij mensen uit de auto en in het OV hebben. Moet je vooral het OV nog onbereikbaarder en duurder maken...
Nee hoor, dit kabinet wil gewoon aan twee kanten geld verdienen zonder daarmee een probleem op te lossen. OV wordt duurder maar de dienstverlening blijft in het gunstigste geval hetzelfde. Auto wordt duurder. De verhouding blijft ongeveer gelijk, dus kan het niet anders uitgelegd worden dan odinair geld uit de zak van de burger kloppen.
-
De loks zijn tot op de draad versleten maar worden niet vervangen of krijgen geen volledige
herstelbeurt.
Ondertussen ligt de dure HST lijn er ongebruikt te roesten.
Begrijpen wie kan
Nou, op zich is dat niet zo moeilijk. Men ging er van uit dat die hogesnelheidstreinen al lang hadden gereden en dan ga je natuurlijk niet die oude rommel nog even vervangen voor die paar maanden.
Waar men echter geen rekening mee heeft gehouden is dat dit soort grootschalige projecten vrijwel altijd vertraging oplopen. :)
- Peter
-
Hallo allemaal,
Na de overname van de KLM door Air France zijn er vluchten van Schiphol naar Brussel en Parijs geschrapt, men ging uit van de de nieuwe HST waar Air france ook partner in is.
Ik dacht dat de Belgische, volgens schrijvers hier versleten locs 1100, de belgische 255X nog moeten vervangen ?
Groeten, Alexander
-
De Beneluxtreinen blijken te zijn ingekort omdat de locs anders nogal moeite hebben om de treinen tegen de hellingen op te krijgen in Antwerpen. Bron: site van Nico Spilt.
-
De laatste keer uit Parijs was ik blij dat de Benelux nog reed. Opgepropt maar wel snel met die onderzeeboot van Parijs naar Brussel. De stoelen staan te dicht op elkaar en er is nauwelijks bagageruimte. Al mijn ledematen deden pijn. In Brussel overgestapt in die ruime gerieflijke Benelux naar Rotterdam. Aangezien de Thalys en de Benelux op de zelfde tijd rijden met de Benelux voorop, ben je dan nog eerder in Rotterdam. Ja met de HSL gaat het straks wel sneller, maar ook aanzienlijk duurder en onconfortabeler. Dan maar weer auto rijden in plaats van opgepropt zitten.
-
De Beneluxtreinen blijken te zijn ingekort omdat de locs anders nogal moeite hebben om de treinen tegen de hellingen op te krijgen in Antwerpen. Bron: site van Nico Spilt.
De BeNeLux-treinen zijn überhaupt niet ingekort. Er rijden af en toe te korte stammen rond vanwege de ombouw tot Prio-rtg. Met de Antwerpse tunnel heeft e.e.a. helemaal niks te maken.