BeneluxSpoor.net forum
Wat zijn we aan het bouwen? => Baanplannen => Topic gestart door: Matthijs van Heijningen op 10 November 2016, 15:43:13
-
Zo na een tijdje druk te zijn geweest, en geen plezier meer in de hobby (geen plek voor een modulebaantje) is er na een verhuizing van huurappartement naar een koopwoning plek voor een modulebaantje met zicht op dat deze de komende jaren kan blijven staan en anders verhuist het gewoon naar een andere kamer Grin
Algemene gegevens:
Titel: Project "Station Gravensluys"
Land : Nederland
Schaal / Systeem : H0 3-rail - Digitaal
Tijdperk: ca. IV en V
Afmetingen: ca. 300 x 50 cm (zichtbare gedeelte), ca. 200 x 50 cm (bochtmodule + fiddle yard)
Aanvangbouw: eind 2016 / begin 2017
Omschrijving:
Project "Station Gravensluys" is een modulebaantje waarbij het sporenplan en omgeving van station Maassluis als inspiratie gebruikt is maar er zelf een eigen draai aan heb gegeven. Zo ligt het station Gravensluys aan een enkelsporige geƫlektrificeerd lijntje.
Het station (a) zal gevormd worden door een eilandperron met daarop 2 groenvakken, wachtruimte en een overkapping. Achter het station ligt een klein goederenemplacement (b) met een goederenloods (c) en de aansluiting naar buizenterrein van Keij & Kramer (d). De nadruk zal voornamelijk op het reizigersverkeer met treinstellen (Sprinter, Mat64, Mat54, koploper, DD-AR, IRM) liggen en een enkele goederentrein (stukgoedwagens voor goederenloods en buizentrein).
- Geel gebied - Zichtbare gedeelte
- Grijs gebied - Bochtmodule
- Rood gebied - Fiddle Yard
Baanplan:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/GravensluysCentrum_FiddleYard.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/GravensluysCentrum_FiddleYard.png)
Zit alleen nog te denken over de fiddle yard: schuifblad of met wissels 3 a 4 sporen maken.
Mvg,
Matthijs
-
2 meter fiddle plus bocht is niet veel, netto zit je dan op een 150cm opstelspoor. Zou het schuifbaar maken met 3 a 4 sporen.
-
Leuk, zo'n middenperron. Ook dat het schuin ligt t.o.v. de voorkant van de module en dat het spoor langs het perron in een lichte boog ligt: leuk.
De toegang naar het goederenemplacement ziet er wat raar uit met zo'n zaagbeweging? Kom je daar dan met voldoende wagentjes?
Reinout
-
@Ronald,
Ik ga vanavond nog even een versie maken met een schuifblad en een versie met wissels.
Maximale treinlengte zal ergens rond de 120cm liggen.
@Reinout,
Het middenperron ook wel eilandperron van station Maassluis heeft als inspiratie gediend voor mijn baanplan. Maassluis is 25 jaar mijn woonplaats geweest.
Qua goederenvervoer is het nog minimaal wat er komt, 2 a 3 wagens beladen met buizen en 1 a 2 goederenwagens voor de goederenloods. Qua rangeerwerk zal een hippel dit werk gaan doen.
En terwijl er op het bovenste spoor gerangeerd wordt kan er nog gewoon een trein aankomen in het station.
En verder is er de mogelijkheid tot uitbreiding aan de rechterkant in de toekomst.
mvg,
Matthijs
-
leuk plan! Ik zou voor de (meegebogen)wissels gaan en misschien toch het plan schuin in de andere richting leggen met de aftakking naar het goederengedeelte voor het station. En iets meer ruimte bij de overgang naar de achtergrond, voor meer diepte voor halfrelief geveltjes en schuttingen enzo
succes!
-
@e_p
Bedankt voor je suggestie!
De meegebogen wissels is nog een goede optie, marklin heeft ook bij het C-rail programma mooie slanke meegebogen wissels.
De indeling blijft zoals hij nu is met het goederengedeelte achter het station. Voor het station komt nog een parkeerplaats, rechts van de voetgangersoverweg.
Over het plan schuin in de andere richting te leggen, ga ik vanavond ook nog even mee stoeien.
mvg,
Matthijs
-
Maassluis als voorbeeld is leuk. Om nog wat meer afwisseling te brengen in je goederentrein zou ik op de plaats van de goederenloods de kolenboer zetten dir er altijd was en aan de voorste rand een losweg zoals die daar ook lag. Een losweg geeft je veel meer mogelijkheden in typen wagens als een goederenloods. Bovendien moet je met het rangeren dan oversteken, wat het rangeren alleen maar interessanter maakt.
Dirkjan
-
Door de reacties hier heb ik nog wat ideeen die ik vanavond in mijn ontwerp nog wil uitproberen.
Qua goederenvervoer zal ik niks bij komen, wilde sowieso de buizentrein laten rijden aangezien ik dit zelf ook nog weet.
Goederenloods, kolenboer en de losweg zijn eigenlijk voor mijn tijd ;D
mvg,
Matthijs
-
Baanplan:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/GravensluysCentrum-15_FiddleYard-3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/GravensluysCentrum-15_FiddleYard-3.jpg)
Wijzigingen:
-Fiddle yard van links naar rechts verplaatst (komt beter uit qua ruimte)
-Fiddle yard uitgevoerd met 3-weg wissel en 3 sporig.
-Goederenloods vervangen voor een onderstation (waardoor alleen buizentrein overblijft als goederenvervoer)
-Spoorverloop rechts van station veranderd waardoor er wat meer plek is voor het maken van een verdwijnpunt.
Mvg,
Matthijs
-
Ik zit ongeveer het zelfde te bouwen , al is het van mij iets groter.
Ben je niet bang om snel uitgespeeld te worden als het eenmaal gereed is , door alleen een station te bouwen dat zichtbaar is ?
-
Ik denk ook dat de lol er snel vanaf is,er is amper iets "te ondernemen" op deze lay out.
Goederen treinen opbouwen en splitsen,rangeerwerk,het is er allemaal niet bij hier.
Waarbij ik me gelijk afvraag als je toch geen goederentreinen kan opbouwen/splitsen en rangeren,waar zijn die bovenste sporen dan nog goed voor ?
Overigens waarvoor heb je een kruiswissel in je plan zitten rechts naast je spoortje wat naar die 3 opstelsporen gaat,kon je het met een gewoonwissel nie af ?
-
Ach, "alleen een station"? Wat is het alternatief? Een metertje extra vrije baan voegt minder speelplezier toe dan een extra wissel in het station, toch?
Een complete baan de hele kamer rond geeft meer mogelijkheden, dat klopt, maar daar moet je wel de ruimte en de bouw-tijd voor hebben. Dit ontwerp kan later ook nog uitgebreid worden.
Reinout
-
Beste,
Hierbij na een tijdje gepuzzeld te hebben een ander baanplan, deze is gebaseerd op het baanplan van Kleverdam.
Ik heb dit altijd al een geweldig baantje gevonden, klein maar toch met voldoende mogelijkheden.
Maximale treinlengte zal ongeveer +/- 60cm zijn (2 delig treinstel of een loc + 2 a 3 goederenwagens).
Ik weet dat dit misschien voor sommige kort is maar meer ruimte is er niet beschikbaar en dit kan zo blijven staan (wordt wel in modules gebouwd).
Sporenplan:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Gravensluys-Kleverdam-v5.1.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Gravensluys-Kleverdam-v5.1.png)
3D ontwerp
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Gravensluys-Kleverdam-v5.1-3D.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Gravensluys-Kleverdam-v5.1-3D.png)
Zichtbare gedeelte zal 300 x 50cm worden. Achterlangs zal een spoor lopen richting de Fiddle Yard die nog aan de rechterkant er bij komt.
mvg,
Matthijs