BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Modeltreinproblemen en -vragen => Topic gestart door: Paul VT 11.5 op 20 November 2007, 22:43:02
-
Afgelopen weekend heb ik een oude maar goed analoog lopende (dacht ik) BR110 (Roco 4137A) omgebouwd voor gebruik op 2-rail DCC. Hiervoor heb ik een Uhlenbrock 76420 decoder ingebouwd. Deze lok is standaard niet voorzien van een 8 polige NEM aansluiting. Mbv de dremel ed. is de inbouw uiteindelijk gelukt. Op advies heb ik ook de condensator die parallel op de motoraansluitingen was aangesloten en de spoeltjes die in serie geschakeld stonden verwijderd. Tot zover geen problemen. Nu blijkt na wat langer "testen" dat de lok met name op matige snelheid onregelmatig loopt.
(licht schokkend/ inhouden) Dit doet de lok in beide rijrichtingen. Alleen bij "achteruitrijden" doet het verschijnsel zich dermate sterk voor dat de lok stopt en vervolgens weer gaat rijden, dit herhaalt zich etc, Nu heb ik CV53
(wiederhole rate) teruggebracht van 120 => 100, CV 56 (Regelreferenz) van 64=>60 en CV 58 (Zeitschlitz für AD wandlermessung) verhoogd van 10 => 40. Andere waarden geven tot nu toe geen beter resultaat. Uiteindelijk loopt de lok nu in beide rijrichtingen langzaam en snel goed maar met een "scherp" motor bijgeluid (met name bij zeer langzaam rijden). In het middenbereik loopt de lok nog steeds onregelmatig maar wel beter als voor het veranderen van de CV waarden. Wie heeft er nog tips om het verschijnsel verder te elimineren of speelt de leeftijd v.h. materieel
hier parten?
Gr. Paul
-
Ik heb problemen met dezelfde decoder, alleen wel in een fleischmann loc. Bij mij staat cv 53 op waarde 63, is geloof ik de minimum waarde. Geeft bij mij het beste resultaat.
Als je zelfs twijfelt of ie analoog echt goed was kun je hem natuurlijk even terugbouwen naar analoog, dat kan zonder spoeltjes en c'tje.
Ik ben inmiddels van mening dat de beste oplossing voor je probleem een andere decoder is. Het blijft een eindeloos gerommel om die decoder goed te krijgen en 100% tevreden ben ik nog steeds niet. Persoonlijk ben ik meer tevreden over de hornby R8215 dan over deze uhlenbrock.
ALbert
-
Het kan ook aan de locomotief zelf liggen! Is het een Roco met van die veren vanaf de motor naar de draaistellen? Of zitten er al cardan assen in.
Als er nog veren in zitten dan zou ik die maar eens gaan vervangen voor cardanasjes. Het zelfde probleem had ik ook met een Roco 110 (met een Zimo decoder).
Het schokken komt dus ws uit de aandrijving en niet uit de decoder.
Kees-Jan
NB de decoder is weer uit de loc en de loc wordt teruggebouwd naar analoog (voor m'n zoon om mee te spelen).
-
Het is de Roco met veren naar de draaistellen....ik heb niet een setje asjes liggen om e.e.a. ff snel om te wisselen en te proberen. Begrijp wel wat je bedoeld als de veren de kracht onregelmatig overbrengen. Zou inderdaad wel eens het euvel kunnen zijn...ga ik zeker proberen om de decoder uit te kunnen sluiten.
Enig idee bij wie je deze asjes volgende maand op de beurs in Houten kan kopen voor een schappelijk prijsje?
Gr. Paul
-
Ws kun je beter een nieuwer uitgekomen 110 van Roco kopen en deze als dummy gebruiken..... (een decoder heb je al). Want ik denk dat de verbouwing niet zo makkelijk is (misschien heeft Roco deze ombouw sets ooit uitgebracht, er staat me iets van bij).
Kees-Jan
-
Vond het op zich het proberen waard omdat ik heel af en toe voor een schappelijke prijs nog wel eens tegen een oudere analoge lok aanloop (vitrine model e.d.) Zo'n lok is dan voor niet al teveel geld om te bouwen voor het digitaal bedrijf. De geldboom hier is nu eenmaal eindig. ;D Weet dus nu gelijk waar qua leeftijd de grenzen van de Roco's liggen en waar op te letten. Deze BR110 gebruikte ik als "meetwagen". Dit jaar voor 30 euris gekocht in Houten. Heb dus niet te klagen. Bedankt voor de tip. Gr. Paul
-
Dat een roco loc met "veer aandrijving"onregelmatig loopt komt doordat het originele vet wat in de draaistellen zit min of meer uitgehard of gewoon vies is. De veer-aandrijving ondervindt dan weerstand van de tandwielen en de veer spant zich op tot de spanning zo hoog is dat ie wel door de weerstand van de tandwielen heen en dan ontspant ie weer.
Als je de draaistellen schoonspoelt met wasbenzine en voorziet van nieuw vet loopt ie weer als nieuw.....
Op deze manier heb ik al weer jaren een roco 110 met een kuehn decoder rijden, zonder schokken.
Albert
-
Onderstel + motor in de week gelegd. Ik laat weten hoe het afloopt.
Gr. Paul
-
Ik heb er eens 1 helemaal uit elkaar gehaald, heeft als voordeel dat je zeker weet dat ie daarna schoon is, heeft als nadeel dat je de bevestiging van de stroomafnemertjes beschadigd en je die er weer op moet "solderen".
Albert
-
Albert en alle anderen,
Bedankt voor alle tips. Schoonmaken was hier inderdaad de oplossing.
Lok weer onderdeel voor onderdeel in elkaar gezet na het schoonmaken. Loopt nu ook (digitaal) goed in het middengebied. 8) Zo zie je maar. Lijkt alles schoon maar de hoeveelheid prut die (inwendig) uit de draaistellen kwam was aanzienlijk...en inderdaad....de stroomafnemertjes opnieuw moeten vastzetten. Weer wat geleerd. gr. Paul
-
Ik heb het zelfde probleem, het schokken, met een oudere, zojuist door mij naar digitaal omgebouwde Roco 2200. Bij het testen van de lok, op de kop in de hand, zie je bij het starten de draaistellen bewegen (als ware hij de bocht om wil). Ik neem aan dat dit met weerstand in de tandwielen te maken heeft??
Ik zal proberen het euvel op te lossen door de tandwielen te reinigen, maar welk vet moet ik daar voor gebruiken.
-
Hoi Ivo,
Ik weet niet of je bij die 2200 een gebruiksaanwijzing hebt, maar
in de gebruiksaanwijzing van mijn Roco 2200's staat op pag. 9 aangegeven: smeervet nr. 10905.
Wanneer je de tandwielen reinigt, kijk dan meteen ff naar de cardanaandrijving of die wel soepel loopt.
De cardanonderdelen ook smeren met een beetje vet.
mvg,
Fred.
-
Dat zal wel een Roco artikelnummer zijn.....
-
Hoi Ivo,
Het lijkt mij ook dat, als het in een Roco gebruiksaanwijzing staat, het dan een artikelnummer van Roco zelf is...... ;D
Maar het hoeft niet specifiek Rocovet te zijn. Ik gebruik al jaren vet van Molykote, nr G-5032. Lijkt verdacht veel op het Rocovet dat in de tandwielkasten van de Roco locs zit.
Heb het ooit eens aangeschaft voor het smeren van glijdende delen en tandwielen van videorecorders e.d.
mvg,
Fred.
-
Dat zal wel een Roco artikelnummer zijn.....
Tja, ik ben niet eens blond.... ;)