BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => (Her)beginners => Topic gestart door: Richard W op 20 November 2007, 22:38:36
-
Hallo allemaal,
Ik ben nieuw hier, herbeginner (20 jaar geleden) en wil me de komende tijd richten op het digitale rijden. Eerst goed oefenen met een klein baantje om de ins- en outs van het digitale rijden te leren kennen.
Voor deze herstart heb ik mbv wintrack een oefenovaaltje gemaakt waar volgens mij alles in zit. Schaduwstationnetje, keerlus en station. Ik wil er met twee treinen op kunnen rijden.
Loop ik met dit ontwerpje tegen grote beginnersproblemen aan? Ik heb nog nooit gewerkt met het rijden 'tegen de rijrichting'. Ik zag als oplossing voor de keerlust iets als de Funky keerlus (1 rijrichting), omdat het niet met kortsluiting werkt.
Ik wil een deel van de software zelf schrijven (heb ik ook al een draadje met voorbeelden over gezien), doch wel gebruik maken van een centrale (Ecos). Voor de terugmelding wil ik werken met de locobuffer.
Groet,
Richard
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/ovaaltje.jpg)
-
Ja, 1 maal door de lus rijden en de trein zal altijd in die richting blijven rijden en nooit meer gebruik maken van de keerlus. Oftewel je mist een tweede keerlus.
Mvg
Wim.
-
Hallo Wim,
Inderdaad, bedankt. Hieronder een nieuw ontwerp - volgens mij moet het hiermee wel lukken? Ik zit een beetje met de ruimte, vandaar dat ik het binnen de ring wil houden.
Richard
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/ovaaltje2.jpg)
-
Beter :)
Vergeet niet dat je nu twee lussen hebt, de keerlus en de keerdriehoek.
-
Je kunt bij dit ontwerp je 2 meegebogen wissels laten vervallen als je treinen niet langer dan de keerlus zijn, scheelt weer. ;)
Maar toch zou ik een ietsje simpeler ontwerp kiezen als je voor het eerst met digitaal begint......
Met vriendelijke groet,
Peter.
-
Dit gaat de goede kant op! Om te zorgen dat ik de toekomstige situatie al zoveel mogelijk in oefenopstelling kan simuleren ga ik toch 2 keerlussen gebruiken, zo kan het materiaal wat zowel rechts als links verdwijnt eerst keren en dan klaar gaan staan in het schaduwstation. Ook een kopstation kan ik zo simuleren - de trein hoeft dan niet te keren.
De afmeting van het geheel is zo nog redelijk, dit kan ik in ons huidige huis nog redelijk kwijt.
Bedankt voor het meedenken en ik sta altijd open voor nog meer suggesties!
Richard
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Ovaaltje3.jpg)
-
Richard,
Dit type keerlus kun je op een heel eenvoudige en goedkope wijze oplossen.
De poling van de rails is namelijk afhankelijk van de wisselstand, over de eindafschakling van de wisselspoel een relais mee laten schakelen, is alles wat ervoor nodig is.
Mvg
Wim.
-
Wim,
Ik heb je antwoord even op me in laten werken, dit heeft niet geholpen om het te snappen... er kwamen een aantal vragen in me op:
1. Wat voor soorten keerlussen bestaan er?
2. Staat ergens een eenvoudig schemaatje van jouw oplossing?
ter info: ik ga werken met PECO rails, een littfinski wisseldecoder en Tortoise wisselaandrijving.
andere vraag: Ik zie ook op internet een keerlusmodule die heet DR400 (www.digitalrails.nl). Heeft iemand daar ervaring mee?
Alvast bedankt!
Richard
-
Voor alle keerlussen die terugkomen op hetzelfde spoor via hetzelfde wissel, dus zoals in jouw situatie is er een eenvoudige oplossing doormiddel van het laten meeschakelen van een relais.
(http://i5.photobucket.com/albums/y200/xammax/wisselstand.gif)
(http://i5.photobucket.com/albums/y200/xammax/wisselstand3.gif)
Voor alle andere situaties is dit de andere oplossing.
(http://i5.photobucket.com/albums/y200/xammax/FunkyGereed.jpg)
De keerlusschakeling van Digirail werkt op basis ven het eerst laten ontstaan van kortsluiting alvorens om te polen, dit is een situatie welke je ten allertijden moet vermijden.
De getoonde oplossing laat geen kortsluiting ontstaan , zet de polariteit van het spoor op voorhand juist, de trein zal zonder haperen doorrijden, en het andere trein verkeer zal daar dan ook geen hinder van ondervinden.
Mvg
Wim.
-
De keerlusschakeling van Digirail werkt op basis ven het eerst laten ontstaan van kortsluiting alvorens om te polen, dit is een situatie welke je ten allertijden moet vermijden.
Niet helemaal waar. Omdat de schakeling in de DR400 gestuurd wordt door een microprocessor is het helemaal niet hetzelfde als alle andere keerlus schakelingen. De module detecteerd activiteit in de keerlus om vervolgens bij
een toename van belasting (de overgang waar normaal een kortsluiting ontstaat) supersnel de fase te draaien. Gevolg is een overgang ZONDER 'KLIK KLAK (geen machanische relais maar een electronische schakeling) , hapering, knipperende lichten of verlies van signaal.
Kortsluiting op de wielen bij de overgang met het gevolg dat de wielen aangetast worden is dus helemaal niet aan de orde in het geval van de DR400.
De reden dat dit product is ontwikkeld is omdat het in mijn eigen baan wel
een schakelkast van de plaatselijke energieleverancier leek wat 'KLIK KLAK' betreft.
-
En hoe wil je dan een toename van een belasting anders omschrijven, als het gevolg van een kortsluiting of als gevolg van het verbruiken van energie. En waar ligt het kantelpunt dan? Wat gebeurd er als er veel verschil is in het gebruik van energie?? Verder zie in de de specs dat de schakeling geschikt is voor een maximaal stroomverbruik van 1A. Is een beetje magertjes lijkt mij.
Wat als de trein meer stroomverbruikt, gaat de schakeling dan in rook op of gaat er een kortsluitbeveiliging in werking?
Leg het eens uit, ik snap het nog niet helemaal.
Mvg
Wim.
-
Ben geen expert op dit gebied maar Wim z'n vraag lijkt me erg logisch. Als een trein ineens meer stroom verbruikt zou er mi toch sprake zijn van de één of andere vorm van sluiting?
-
De module detecteerd activiteit in de keerlus om vervolgens bij
een toename van belasting (de overgang waar normaal een kortsluiting ontstaat) supersnel de fase te draaien.....
Kortsluiting op de wielen bij de overgang met het gevolg dat de wielen aangetast worden is dus helemaal niet aan de orde in het geval van de DR400.........
Dit ben ik niet helemaal met je eens......
Hoe snel de spanning of signaal ook omgekeerd wordt, er is altijd een moment van (even) een kortsluiting volgens dit principe, hoe kortstondig dan ook.
Het ' signaal ' wordt volgens je eigen zeggen omgedraaid op het moment dat een grote belasting ontstaat, oftewel kortstondige kortsluiting.
Een kortsluiting is er of is er niet.....
De genoemde schakeling kan dan anders niet detecteren dat er omgepoold moet worden.
Het is een ander verhaal als je gaat detecteren voor ompolen nog voordat de trein middels de wielen kortsluiting kan gaan veroorzaken.
Maar dan praat je ook over een hele andere manier van detecteren en ompolen.....
Met vriendelijke groet,
Peter.
-
Hoe je het wend of keert er is sprake van een beginnende kortsluiting.
Aangezien er hier elektronisch wordt geschakeld is er een tijdsvoordeel t.o.v. relais.
Ik heb deze schakeling zien werken en ik moet zeggen het ziet er professioneel uit en werkt uitstekend.
Zelf ben ik erg tevreden met mijn Funky/Ros schakeling.
Groet,
Rob