BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Digitaal => Topic gestart door: patsilverbug op 06 November 2016, 01:13:18
-
Heb Verschillenden merken treinen HO gelijkstroom. tussen de 40-70 stuks. meeste nog analoog van wat oudere bouwjaren. fleischmann Piko Roco Trix lima etc. Zijn er digitale systemen die zowat alle treinen kunnen voorzien van een decoder en zo ongeveer 20-30 treinen op een baan kunnen laten rijden.
graag merk met evt de benodigde zaken die ik nodig heb meegeven aub
thx
Patrick
-
Beste Patrick,
Voor vele oude treinen in 2-rail is er Dinamo, welke analoge treinen digital aan kan sturen. Hierdoor hoef je niet alle oude treinen om te bouwen. Ook nieuwe treinen met decoder kunnen op dit systeem rijden.
Kijk even bij de ontwerper www.vpeb.nl (http://www.vpeb.nl) onder oplossingen -> Dinamo.
Groet,
Bert
-
Hallo Patrick,
Zie de oplossing van Bert. Dinamo daar kan je zonder ombouwen treinen laten rijden op de baan via de computer.
Zijn er digitale systemen die zowat alle treinen kunnen voorzien van een decoder en zo ongeveer 20-30 treinen op een baan kunnen laten rijden.
In principe met alle huidige digitale systemen is het mogelijk. Maar wat wil je? Heb je nu een bloksysteem in je baan? Wil je dat ombouwen? Wil je handmatig rijden of wil je geautomatiseerd met de computer gaan rijden?
Groeten Ronald.
-
Het is dus niet zo dat het gebonden is aan dit of dat systeem. In vrijwel alle modellen kan een decoder worden gebouwd, ook als ze tientallen jaren oud zijn. Vervolgens kan je die modellen met een digitale centrale onafhankelijk van elkaar besturen. Want dat is het wezenlijke van digitaal, onafhankelijke treinbesturing.
Dinamo is een digitaal bloksysteem. De decoders besturen een blok en niet een lok. Voordeel is dat je dus geen decoders hoeft in te boiwen. Maar het systeem heeft altijd een computer nodig om te functioneren en is vooral bedoeld voor automatisering.
Maar Ronald heeft gelijk. Wat wil je bereiken met digitaal?
Als we dat weten kunnen we adviseren hoe te beginnen. Dat kan heel goed stap voor stap.
-
zal proberen vanavond mijn baanschets erop te zetten . is a3 formaat. ben benieuwd of me dit gaat lukken en of deze duidelijk genoeg is
-
Vergeet er dan vooral niet bij te zetten,wat je uit eindelijk wil bereiken/wat je verwacht van het geheel als het klaar is ;)
-
weet wel dat ik zoveel als mogelijk de treinen apart wil kunnen aansturen qua snelheid omdat er veel verschil is als je met hetzelfde voltage rijdt. de 1 loop dan nauwelijks terwijl de andere veel te hard zal rijden. Ook brand bij de een eigenlijk geen verlichting en bij de andere staat het groot licht aan. dit is me toch wel belangrijk lijkt me. Natuurlijk hoor ik alvast graag jullie mening hierover.
patrick
-
Ja, dat is de kern van digitaal. :)
Mijn advies zou zijn een goede instapcentrale te kopen en één of twee loks van een decoder te voorzien. Je hebt vast ook wel een paar moderne loks die digitaal ziijn voorbereid. Dat wil zeggen dat je gemakkelijk een decoder in een contact kan prikken.
En dan op een ovaaltje proberen wat er allemaal kan.
Zelf vind ik de Roco of Fleischmann z21 Start een prima begin. Koop je voor 100 euro.
De vraag die hier telkens wordt gesteld is in feite of je denkt ooit je baan te automatiseren met een computer. Met die z21 kan dat op den duur.
-
Patrick,
Laat dat nu net de mogelijkheid zijn welke het digitaal rijden ons al sinds 1980 te beiden heeft.
Dus onafhankelijke trein sturing op de zelfde rails licht aan en uitzetten ook bij een niet rijdende trein.
Trein A vooruit rijdend op hetzelfde spoor en Trein B achteruit. Ieder met een eigen snelheid. ::) ::)
Volgens precies wat je bedacht hebt wat het moet doen. (y) (y)
Helemaal goed dus.
Volgende advies koop een goedkoop en simpel systeem wat wel eenvoudig uit te breiden is en ontdenk zelf de wonderewereld die digitaal heet.
Mvg
Wim.
-
Hierbij tekening tot nu toe. wel heel globaal. Baan is 5 meter bij 2,50m. baan 1,2,3,4 zijn banen die naar boven gaan lopen. 5,6,7,8 banden die berg af gaan. GOED betekent voor goederentrein. SNEL voor sneltrein/personentrein. Stad wordt boven spoor gebouwd. Net na groot station moet wisselgedeelte nog beter ingevuld worden. moet nog rangeergedeelte in komen en hier en daar wat wissels. Bedoeling is dat treinen grote diameter bochten kunnen maken op een lang traject met zomin mogelijk onderbrekingen in spoor. Werk dus met 800mm profi rail fleischmann.
ook kun je het loopgedeelte met rechte hoeken gedeeltelijk zien. de dwars strepen door de tekening zijn scan foutjes
Hiervoor wil ik dus een digitaal systeem toepassen voor ong. 40-70 treinen. Alleen hoe ga ik hier te werk of kan me hiermee helpen?
dit is alvast mijn start
echt alle suggesties zijn welkom ook welke systemen digitaal ook vanaf computer, verbeteringen etc etc
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/beneluxforum.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/beneluxforum.jpg)
mvg
Patrick
-
Zie linksboven onder Algemeen: Plaatje uploaden.
-
Alleen hoe ga ik hier te werk of kan me hier mee helpen?
Door vooral over deze (eerder gestelde) vraag na te denken
Vergeet er dan vooral niet bij te zetten,wat je uit eindelijk wil bereiken/wat je verwacht van het geheel als het klaar is ;)
Want dat individueel aansturen van een trein kan elk digitaal systeem :)
Timo
-
Nou, voor optimale benutting van deze baan lijkt automatisering me onontkoombaar. Er is ook flink wat stroom nodig.
Herziening van mijn advies. Maak een oefenbaantje in de vorm van een ovaal met twee inhaalsporen. Daarvoor heb je nodig een centrale, een computer, een wisseldecoder en een terugmeldschakeling. Het is leuk daarmee de automatisering te oefenen en je leert hoe het werkt. Pas daarna aan de grote baan wagen.
De centrale moet zijn voorbereid op het zwaardere werk, maar dat zijn er ook heel veel. Vervolgvraag, wil je een centrale met ingebouwde regelknoppen, scherm, de hele reut in één apparaat. Of wil je een doosje dat je onder de baan zet en waarop je handregelaars en andere zaken apart aansluit?
Een mogelijkheid voor de uiteindelijke baan. De Digikeijs dr5000 centrale met een paar boosters en een vloot decoders en terugmelders via Loconet. Dat is nu nog deels geheimtaal neem ik aan, maar dat is anders als je het oefenbaantje aan de praat hebt.
-
Patrick,
In jouw openingspost spreek je van 70-80 treinen. Maak voor jezelf eens een rekensom wat dit gaat kosten als je deze loc's gaat ombouwen met decoders en je baan gaat voorzien van een centrale, wisseldecoders, bezet/terugmelders e.d. en zet dit tegenover de aanschaf van Dinamo Plug and Play startset. Let wel, bij het gebruik van Dinamo heb je wel een PC nodig waar Koploper, I Train op zit. Ander advies is, begin met een ovaal met een inhaalspoor en probeer hiermee de boel onder de knie te krijgen.
Grt, Ronald.
-
en zet dit tegenover de aanschaf van Dinamo Plug and Play startset
Want dat is eerlijk? ??? Niets tegen Dinamo maar dan moet je ook die kosten voor de complete baan uitrekenen. En dat is nog niet zo makkelijk als je je nog niet volledig ingelezen hebt in Dinamo.
Ja, 70 treinen van decoder voorzien loopt aardig in de papieren maar dat hoeft gelukkig niet allemaal tegelijk. Ik vind Dinamo nog steeds een mooi systeem maar door alle extra's van een DCC systeem (los aan sturen van functies, geluid, handregelaars) en hoe betaalbaar dat geworden is zou ik het alleen niet zo snel meer iemand aanraden. Maar ieder zijn eigen keuze maar dan moet je wel eerlijke vergelijkingen schetsen ;)
Timo
-
Buiten het feit om dat het getoonde idee een berg geld gaat kosten qua electronica en aansturing,vind ik m saai.
Als je er financieel al aan toekomt om enkel de rails te leggen,dan denk ik dat je na 2 weken rijden erop het helemaal beu bent.
Weinig spanning,alles recht toe,recht aan,geen industrie aansluitingen,ik zie geen schaduwstation ofwel "ondergrondse parkeergarage voor treinen"kortom ik zou er niet eens aan willen beginnen.
Maar das gelukkig enkel mijn mening en smaak ;)
-
40 tot 70 treinen op deze baan? Dan staat alles zo vol gestapeld dat er niks meer kan rijden. Je kan beter beginnen met 5 stuks, en dan geleidelijk meer ombouwen. Veel meer dan 10 treinen tegelijk passen er niet op.