BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Modeltreinproblemen en -vragen => Topic gestart door: Remco0177 op 05 November 2016, 14:27:44
-
Twee jaar geleden heb ik een Roco loc 1002 gekocht. Na lange tijd in de kast te hebben gelegen, wil ik de loc laten rijden, kom ik er achter dat enkel de verlichting het doet. De loc is niet voor of achter uit te krijgen. Het lijkt wel alsof enkel de verlichting van stroom wordt voorzien en de motor niet. Zijn er meer mensen die problemen hebben met deze locomotief? Is er een eenvoudige oplossing voor, zodat ik deze locomotief toch aan het rijden krijg? Alvast dank voor de reacties.
-
Analoog of digitaal?
Gr Hans
-
De loc is analoog.
-
Dan kan het zomaar wezen dat het vet wat op de tandwielen zit "hard" is geworden. Je kan proberen om de kap eraf te halen en kijken of je het gangbaar kan maken door handmatig even aan de tandwielen te draaien die onder de motor zitten.
Gr Hans
-
@Remoc0177: Hoor je de motor wel zoemen?
Ik zou de kap er gewoon op laten zitten, en meteen de draaistellen via de onderkant open maken. Dan zie je meteen of het vet hard is.
-
Als het vet in de tandwielen hard is dan moet je de motor zeker horen brommen of op zijn minst iets van leven kunnen horen.
Remco schrijft dat het lijkt of de motor geen stroom krijgt.
Dan zou ik denken dat de motor geen stroom krijgt en denk ik eerder aan een los contact. een veer die niet tegen de contactstift van de motor aansluit of iets met de "koolborstels".
Met de Amperemeter is ook snel duidelijk of de motor geen stroom krijgt. Kortsluiting zal het niet zijn als de lampen wel branden. En ook geen vuile wielen oid.
Succes, Carel.
-
Schakelaar staat op bovenleiding?
Grt, Ronald.
-
Zou de verlichting het dan doen?
Om te beginnen even de kap eraf halen om te zien of alles nog is aangesloten zoals de bedoeling is. Desnoods plaats je een foto van de binnnekant, zodat we kunnen meekijken.
Hedendaags Rocovet wordt niet zo snel hard.
-
Heren mijn dank voor de reacties tot nu toe. Ik ga mijn huiswerk ten aanzien van het vet en de contacten doen en zal hier foto's van maken en plaatsen.
Nogmaals dank voor de reacties. Grt Remco
-
De 1002 is toch een vrij nieuwe lok? Dan is de kans dat het vet vast zit volgens mij klein. Ik zou niet beginnen met het openmaken van de draaistellen, laat staan de tandwielkasten. Dat kan altijd nog. Het meest waarschijnlijk is dat ergens een elektrische verbinding niet deugt naar de motor. Misschien een losse smoorspoel of een foutje op de dummyplug. In ieder geval hoef je om dat te controleren alleen maar de kap te verwijderen.
-
Vermoedelijk een draad los. Kan volgens mij als ik het probleem zo lees, een van de vier draden voor de stroomtoevoer van de platine zijn of van de draaistellen c.q. de stroomtoevoer bij de wielen.
M.v.gr.,
Pieter
-
In middels heb ik de loc nader bekeken en ook foto's gemaakt. De loc wordt voorzien van stroom op alle assen. Via de voorloop assen gaat de bekabeling naar de printplaat waarop ook de verlichting is aangebracht. Via de printplaat en de plug gaat de stroom vervolgens naar de motor. De motor is met de printplaat verbonden met bekabeling en met twee lipjes welke bij montage tegen de onderzijde van de printplaat duwen om contact te maken (achter de lipjes zitten de koolborstels). Als ik dit allemaal naloop kan ik geen losse contacten vinden qua stroomtoevoer. Rest waarschijnlijk het contact via de plug / printplaat met de contactlipjes aan de onderzijde van de printplaat. De motor is in ieder geval niet vast gelopen, nu ik deze handmatig kan doen draaien. De assen reageren hier ook op door mee te draaien. Rara waar zit het euvel. Grt. Remco
-
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/1002_onderzijde_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/1002_onderzijde_1.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/1002_printplaat_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/1002_printplaat_1.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/1002_stroom_geen_beweging_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/1002_stroom_geen_beweging_1.jpg)
Hierbij de plaatjes. grt. Remco
-
Die foto's gaan niet erg helpen ben ik bang.
Maar de lippen van de motor zijn een goede verdachte.
Test eens met een transformator. Wat gebeurt er bijvoorbeeld als je de trafo met twee draden aansluit op de twee soldeereilandjes van de motorlippen.
-
Een foto van dichtbij met extern licht maken en zonder flits. Plus iets meer afstand want dat waarmee je fotografeert kan die korte afstand niet aan.
Vraag; heeft de loc 2 jaar geleden wel gelopen en daarna niet meer gebruikt?
Als dat zo is gok ik op de lippen waarmee de motor contact moet krijgen met de printplaat. een constructie die niet altijd bedrijfszeker is.
Schakelaar staat op bovenleiding?
Grt, Ronald.
Heb je dat ook gecontroleerd? Lees dat niet terug.
-
Het licht doet het, dus de keuzeschakelaar staat goed.
-
Inderdaad..... u is helder ;D :)
-
Ja de loc heeft twee jaar geleden na aanschaf test gelopen en heeft het toen gedaan. Een schakelaar voor de bovenleiding is niet aanwezig. De pantografen zijn niet functioneel voor daadwerkelijk gebruik, er is ook geen verbinding tussen de kap en de rest.
grt Remco
-
Ik zou ook doen wat Henk al om 16:02:25 zei. Trafo op de motor. Dan weet je i.i.g. of de motor al dan niet kapot is. Het is gewoon een kwestie van verder zoeken en wegstrepen wat NIET de oorzaak is.
-
Heren, mijn dank voor uw reacties. Goede tip om de motor aan te sluiten op de trafo. (y) ;D
grt. Remco
-
En heb je dat al geprobeerd, en zo ja, wat was het resultaat?
-
Een geweldige tip door de trafo aan te sluiten. Zo-even geprobeerd. Eerst op de wielen.....geen reactie enkel de verlichting. Daarna op de lipjes van de motor zelf......ja hoor motor loopt. Het probleem is gevonden. Blijkt dat de motor stroom moet krijgen via de normale assen en dat de verlichting de stroom krijgt via de voorlopers. De stroomtoevoer via de assen en de lipjes welke op de assen rusten blijken gewoon belabberd te zijn. Heb hier losse kabels op aangesloten rechtstreeks naar de trafo en ook dan loopt de motor. Deze lipjes hebben dus gewoon te weinig raakvlak met de assen. Doordat ik de kabels heb aangesloten heb ik meer per ongeluk ook de lipjes iets verbogen en nu loopt de lok als een zonnetje. :D
Nogmaals dank voor de goede tip (y)
-
Kijk, samen komen we ergens (y) succes!
-
Mooi dat de lok rijdt. Maar weet je dit zeker?
Blijkt dat de motor stroom moet krijgen via de normale assen en dat de verlichting de stroom krijgt via de voorlopers. De stroomtoevoer via de assen en de lipjes welke op de assen rusten blijken gewoon belabberd te zijn.
Dat de stroomafname via de drijfwielen beroerd kan zijn, is bekend. Dat was voor Roco nou net de reden om bij deze nieuwe versie extra stroomafname op de loopwielen te plaatsen. Maar het zou toch vreemd zijn om die twee te scheiden. Digitaal wordt de verlichting ook uit de decoder gevoed ofwel uit dezelfde stroom als de motor. Dat kan analoog dan toch niet anders zijn. ???
Nou ja, mooi dat de lok rijdt. Even testen direct met de trafo is een standaardaanpak bij analoge modellen. (y)