BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => (Her)beginners => Topic gestart door: fisherman op 01 November 2016, 12:44:47
-
hallo
ik had bij Encyclopedie gelezen( Hier is echter wel een 'maar' aan verbonden, bij 'digitaal bedrijf' mogen de wissels absoluut niet opengereden worden, anders ontstaat er kortsluiting op het puntstuk. Dit omleggen door de treinen zelf )
dat ik in mijn schaduwstation bij het uitrijden hier op moest letten omdat ik digitaal ga rijden (FOTO) mijn wissel zo ja hoe los ik dit op
(http://i182.photobucket.com/albums/x130/theodorusjex/DSCN1194.jpg) (http://s182.photobucket.com/user/theodorusjex/media/DSCN1194.jpg.html)
grt.theo
-
Dit zijn hele oude Lima wissels met een plastic (= niet spanningvoerend) puntstuk. Geen enkel probleem dus.
-
Open rijden van wissels kan in H0 wel, mits de wissels een kunststof puntstuk(ken) hebben.
Kan alleen bij H0, andere schalen is het niet aan te raden.
-
Zolang het puntstuk niet gepolariseerd is is het geen probleem om een wissel open te rijden. Dat heeft niks met digitaal te maken, bij analoog geldt hetzelfde.
Normaal gesproken hoor je een wissel niet open te rijden, maar aan de uitgang van een schaduwstation vind ik het niet erg. Op onze clubbaan doen we dat ook. Daar liggen uitrijwissels waar de hele aandrijving van af is gehaald. Die veren dus ook niet meer terug.
-
Dit heeft absoluut niet met digitaal rijden te maken maar met het feit dat de het puntstuk gepolariseerd is. Doe je dit niet is openrijden geen probleem. Wel is het zo dat bij digitaal bedrijf het puntstuk polariseren gebruikelijker is dan analoog.
Encyclopedie foutje dus... ::)
Timo
-
je 1ste wissel,de linker lijkt me kapot.
Kan me tenminste niet voorstellen tenminste dat die railstaaf tegen je wissel aan hoort te drukken ;)
-
Als je een rail aan dat wissel koppelt dan komt de railstaaf vanzelf weer goed te liggen, dus nog prima te gebruiken. Heb ik ook wel gehad. Eventueel kun je de railstaaf dan via lijm ook nog weer wat beter vast zetten.
Zoals aangegeven heeft het open rijden te maken met puntstuk polarisatie, dus niet met digitaal of analoog, zelfs niet met het kunststof of metaal zijn van je puntstuk.
Wel is mijn ervaring dat bij wissels waar de aandrijving er nog wel aan zit (of de veer er in elk geval nog in zit) en het wissel dus wel altijd in een standaard stand komt te staan, dat je dan sneller een ontsporing hebt van lichte wagons of de loopwielen van mijn stoomloks.
Regards,
Roelco
-
Dit heeft absoluut niet met digitaal rijden te maken maar met het feit dat de het puntstuk gepolariseerd is.
Encyclopedie foutje dus... ::)
Timo
Niks foutje encyclopedie! Staat toch duidelijk genoeg aangegeven:
<citaat>"Wissels waarvan het puntstuk gepolariseerd is, mogen we, zoals hierboven reeds aangegeven is, absoluut niet openrijden."</citaat>
Er staat nergens dat het specifiek met digitaal te maken heeft.
-
Zeker wel fout encyclopedie! ;D Wel het juiste artikel openen Fred! ;) Als je de quote van Theo (in zijn geheel) zoekt in de encyclopedie kom je maar één artikel tegen namelijk schaduwstations (http://encyclopedie.beneluxspoor.net/index.php/Schaduwstations). En daar staat het toch echt fout ;) :police:
Zoek je niet op de hele quote kan je ook bij het hartstuk polariseren artikel komen maar de tekst daar is toch net anders (en daarmee wel correct) en die quote jij. Maar die quote is toch echt anders dan die van Theo ;)
Timo
-
Verrek, u heb gelijk. :o Het staat daar inderdaad anders. Geef het maar even door aan de auteur. :)
-
schaduwstations (http://encyclopedie.beneluxspoor.net/index.php/Schaduwstations). En daar staat het toch echt fout ;) :police:
Heb de tekst aangepast.