BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Modeltreinproblemen en -vragen => Topic gestart door: manuelspot op 27 October 2016, 15:16:23
-
Beste mede forum leden, en dan vooral de digitaal kenners,
Inmiddels heeft Piko de NS 1200 in spoor N uitgebracht. Allereerst een prachtig model. Absoluut!
Maar toch is er een klein obstakel met de nieuwe 1200. En wat is er nu aan de hand? Nou het volgende. De Piko NS 1200 heeft een Next18 digitaal interface.
En het model heeft de volgende functies: F0 - Frond licht voor of achter. F1 & F2 - Sluitlichten. F5 & F6 - schakelbare cabine lichten. En bij die laatste gaat het fout.
Wanneer de decoder (ESU Next18) is geprogrammeerd werkt alles prima op de F6 functie na. Op de programmer van ESU werkt de uitgang prima. Echter in het model is de functie niet werkend te krijgen. Sommige modellen geven totaal geen kick en andere gaat het desbetreffende cabine lichtje heel zwak branden.
Dit inmiddels met Piko zelf opgenomen om te vragen wat er gaande is. Antwoord: Geen idee. Raar, het zal met een ESU moeten werken. Er is zo geen oplossing buitenom dat er dan maar een eigen Piko Next18 decoder in moet.
Nou kunnen er na mijn idee twee dingen zijn.
1. De ESU decoder stuurt iets niet geheel correct aan.
2. De led in de locomotief staat verkeerd om. (Dit moet ik nog gaan testen, echter nog niet gelukt om te doen)
Nu ben ik benieuwd of hier al meer ervaring mee is, of dat iemand toevallig hier al een oplossing voor heeft. Graag hoor ik als denk ik vele N rijders onder ons als de oplossing is gevonden.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/14876345_1356508177716924_810060043_o.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/14876345_1356508177716924_810060043_o.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/14876227_1355613187806423_246863504_o_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/14876227_1355613187806423_246863504_o_1.jpg)
Alvast bedankt.
Groetjes,
-
En met een Kuehn Next18?
-
Hallo.
Volgens een andere winkel is die nog erger. En knippert de cabine verlichting constant.
Bron het groterdam project.
Groet jurgen
-
Oja ? Waar dan ?
Op Groterdam facebook staat puur de mededeling van Piko en die roept niet (en ik ook niet) over Kuehn)
-
Hallo.
Volgens een andere winkel is die nog erger. En knippert de cabine verlichting constant.
Bron het groterdam project.
Groet jurgen
Je bedoeld de Uhlenborck die dat doet. Keuhn geen idee. Deze hebben wij niet.
-
Net getest :
Kuehn 82350 doet alles netjes !
front en sluitseinen en cabine verlichting via functie toetsen ! (knipper vrij)
-
Goed nieuws. Toch weer even in zeer korte tijd een oplossing gevonden. TOP!!! (y)
-
NEM 662 (next) maakt het mogelijk dat aux3 en aux4 slechts logische uitgangen zijn. Er is dus een kans dat de ESU micro next alleen logische uitgangen op aux3 en/of aux4 heeft staan en dat de Piko 1200 daar niet mee overweg kan.
edit, ook bij de Kühn N45 next zijn aux3 en aux4 slechts logische uitgangen.
Raadselen, raadselen.
-
Ik zat ook in Henk zijn richting te denken.
Lijkt het erop dat een Kuehn decoder net even wat meer stroom kan leveren op de AUX3/4 uitgangen dan een ESU en daardoor wel correct werkt.
-
Hallo
Ik heb het nagelezen en u heeft helemaal gelijk.
Mijn excuses daarvoor ik had me vergist.
Groet jurgen
-
Volgens MCH werkt de Piko Next18 (verrassend genoeg) ook goed in de loc . Niet dat ik de Kuehn al had gekocht of zo
-
Wat vinden jullie verder van deze nieuwe Piko 1200? Uiterlijk, details? Rij-eigenschappen? De kleur, Pruisisch blauw is altijd moeilijk, klopt het een beetje? Staat ie netjes op het onderstel, niet wat te hoog zoals de 2200?
-
Heb wel geen N spoor,maar ik vind de handgrepen op de neus en bij de cabine deuren wel te grof
Maar de pant o,s zijn wel weer mooi uit gevoerd.
Dit was mijn eerste indruk
Cor
-
Heb je hem in het echt gezien, of ga je uit van de foto's ?
De handrail zijn dunner dan die gebruikt zijn op de Fleischmann 1600 in N.
-
Ik heb ,t gezien op de foto.
Cor
-
Moet je hem echt in het echt zien, stel je je mening vast bij.
-
Vandaag heb ik een Piko Decoder in mijn 1200 gezet. De cabinelampjes zijn nu mooi schakelbaar aan beide kanten, geen last van geknipper. Ten opzichte van andere decoders is de functiemapping anders, waardoor F0 zowel de front- als sluitseinen wisselend met de rijrichting schakelen. Met F1 en F2 is de verlichting aan de voor- of achterzijde uit te schakelen, voor het geval er rijtuigen of wagons gekoppeld zijn.
De cabineverlichting is dan met F3 en F4 te schakelen.
Wat vinden jullie verder van deze nieuwe Piko 1200? Uiterlijk, details? Rij-eigenschappen? De kleur, Pruisisch blauw is altijd moeilijk, klopt het een beetje? Staat ie netjes op het onderstel, niet wat te hoog zoals de 2200?
Het is een prachtig model met zeer veel details. De draaistellen zijn mooi weergegeven en lijken zeker niet te klein. Ook is er in de details wat verschil tussen de beide draaistellen te vinden. De handgrepen zijn mooi slank en komen overtuigend over.
De rij-eigenschappen zijn zeer goed, zowel analoog als digitaal. Trekt mooi geleidelijk op en remt net zo af, rijdt mooi stabiel. Met de piko-decoder op lage snelheid wel wat gezoem.
De kleur is duidelijk lichter dan de Startrain 1300, maar komt op mij niet als te licht over.
Al met al weer een prachtige Nederlandse toevoeging aan het Nederlandse N-spoor. Ik hoop dat er nog veel van dit merk mogen volgen!
-
De handgrepen zijn mooi slank en komen overtuigend over.
(y)
Ja he ? In het echt als je het model in je handen hebt komt dat veel beter over als op een foto.
-
Ik heb er op Eurospoor ook naar gekeken. Ziet er echt goed uit. Niks te dik.
Verstuurd vanaf mijn SM-G903F met Tapatalk
-
Zelf heb ik ook een 1225 met een D&H decoder getest, maar deze geeft een zelfde soort resultaat als ESU.
Ik kan niet anders zeggen dat dit een serieus probleem is. :-X
"Vroeger" was het nog simpel, je had 6-polige en 8-polige decoders.
Inmiddels is er een uitgebreid aanbod aan stekkeraansluitingen ontstaan 21MTC, 14MTC Next18 PluX..
Er zijn al heel wat modelspoorders die het uitgebreide aanbod verwarrend vinden.
Laat staan als decoders met dezelfde stekeraansluiting niet probleemloos uitgewisseld worden. :(
Zijn er al meer problemen bekend met Next18 aansluiting.
Is de norm hiervoor niet goed uitgewerkt? (NEM 662) Of wie doet er wat fout?
De loc zelf is een plaatje en rijdt fantastisch (y)
-
Ik heb er een RMX995 in van rauthenhaus. Werkt super!
Heb je bij de ESU aangegeven dat de uitgangen in led modus aangestuurd moeten worden? Dat staat standaard uit en kan wel eens de oorzaak zijn van je probleem. Weet ff niet elke cv dat is, staat vast in de Manuel.
Groetjes
-
Inmiddels ook met D&H DH18 goed werkend gekregen. (y)
Kon eigenlijk ook niet anders omdat de Rautenhaus RMX995 een D&H product is.
Heel eenvoudig, CV137 op 1 zetten.
Met ESU is het helaas nog niet gelukt, ook in LED modus niet. Wie wel?
-
Hallo,
Nu gaat dit topic niet over de piko sounddecoder #46280 Next 18_s (voor de Piko 1200) maar plaats mijn vraag toch maar even hier...
Ik vind het geluid zo zacht dus ik heb gelijk gekeken in de handleiding hoe je dit harder kunt zetten, er staat dat dat in cv 63 kan maar ik heb geprobeerd de waarde daarvan hoger te zetten, en ook lager maar er gebeurd helemaal niks, weet iemand misschien hoe het wel moet?
Alvast bedankt voor het antwoord!
Groet,
Raymond
-
Ik heb dit probleem nu al een paar keer voorbij zien komen, ook op andere fora. Ik heb hier een vraag over gesteld op Piko's facebook.
-
Net een reactie van Piko, ze zijn niet op de hoogte van de problemen met het geluidsvolume, ze gaan uitzoeken of ze het kunnen reproduceren en laten het me weten.
-
Hallo,
Net het geluid toch iets harder gekregen (niet helemaal naar tevredenheid maar goed), ik moest eerst cv31 op waarde 16 zetten en cv 32 op waarde 1 en dan pas kun je het geluid in cv 63 harder zetten, vond het een beetje vreemde zin in de handleiding maar ja als je het een paar x leest ;D
Groet,
Raymond
-
En, is dit nu acceptabel zo? Of is de geluidsdecoder weggegooid geld?
-
Het is geen weg gegooid geld, het geluid is mooi!
Als je met 1 loc (de 1202 met sound) rijd hoor je het geluid redelijk maar als je meerdere loc's (zonder geluid) laat rijden word het al een stuk lastiger om het geluid nog te horen....
Ik zou gewoon graag wat meer volume willen!!!
Groet,
Raymond
-
Heel mooi al die reacties. Ik zal er nog eens goed over nadenken bij het aanschaffen van deze loc. Vooral het (echte) geluid doet mij wel wat, maar het moet wel redelijk goed zijn.
-
Handige informatie bij gebruik van Doehler & Haass decoder DH18A in deze loc.
Enkele CV instellingen:
CV33 waarde 5
CV34 waarde 10
CV115 waarde 1
CV116 waarde 1
Bij inschakeling van F0 branden de frontseinen al naar gelang de rijrichting.
Met F1 worden de sluitlichten uitgeschakeld.
-
En wat is daar het praktisch nut van?
-
Met een sleep horen de sluitlichten op de lok niet aan te staan... het is dus leuk als je die apart uit kunt zetten.
-
Hallo,
Hoe zit het nou precies met deze Next-18 decoder van ESU? Ik heb wel het een en ander gelezen over cabineverlichting en sluitverlichting. Ik zou graag
even jullie advies willen hebben m.b.t. deze decoder. Ik heb pas geleden ook een mooie 1202 gekocht van Piko in N uiteraard en moet deze nog digitaliseren. Nou is er niet veel keus in next-18 decoders dus ik zit nog in dubio of ik deze nou wel moet aanschaffen. Het zit namelijk zo. Ik heb het Lenz ABC systeem op mijn baan en dit wordt maar door bepaalde decoders ondersteund w.o. dus ESU. Ik heb verder nog wel de decoder van Khuen gezien maar kan niet opmaken of deze dat systeem ondersteund dus ik moet dus eigenlijk wel voor de ESU gaan. Zouden jullie hem aanraden of kan ik beter nog even wachten? Ik gebruik overigens verder geen geluid en dus geen decoders die dit ondersteunen gezien dit ook in dit topic aan bod kwam.
Alvast bedankt,
Gr
Stefan
-
Met een sleep horen de sluitlichten op de lok niet aan te staan... het is dus leuk als je die apart uit kunt zetten.
Met de Kuehn moet ik de sluitlichten juist apart aan zetten, daarom vind ik de andere instellingen een beetje vreemd. ;)
-
Wat heeft het merk decoder te maken met het wel of niet in/uitschakelen van verlichting ???
Is maar net hoe je je functiemapping instelt.
Wat Maarten en Jowi aangegeven is toch vrij gebruikelijk. Je koppelt een een functietoets aan een functie uitgang om daarmee de daaraan aangesloten verlichten aan of uit te schakelen.
En of je dat nu met een ESU, Zimo, D&H of Kuehn doet macht kein flaus aus ;D
-
Punt is dat ze al gekoppeld zitten aan (uit mijn hoofd) F1 en F2, wat voegt deze instelling dan toe?
-
Jowi zal die volgorde wel prettiger vinden.
Persoonlijk zet ik graag kop- en sluitlichten bij cab1 onder f0 en bij cab2 onder f1, alles rijrichtingafhankelijk. Vind ik weer prettiger.
-
@Rick
Het voegt toe dat de verlichting met die instellingen voor deze decoder werkt zoals Maarten schrijft.
Als je naar de default waardes van die CV's kijkt (conform NMRA) is dat namelijk niet zo. Dan hebben CV33 en CV34 de waardes 1 en 2 en reageren ze resp. op F0 bij vooruit of achteruit rijden. Een net iets ander gedrag dus.
Idem dito voor CV 115 en CV 116. Daarmee schakel je uitgangen AUX1 en 2 en kies je in die CV's met welke functietoets je dat doet.
Dat ze bij jou al op F1 en F2 reageren zal komen omdat je dat zelf zo ingesteld hebt voor jouw specifieke decoder en voorkeur. :D
EDIT: Wat Henk schrijft, is maar net wat je persoonlijke voorkeur is. Ik gebruik ook weer een andere instelling.
-
Ik heb verder nog wel de decoder van Khuen gezien maar kan niet opmaken of deze dat systeem ondersteund dus ik moet dus eigenlijk wel voor de ESU gaan. Zouden jullie hem aanraden of kan ik beter nog even wachten?
Als ESU doet wat je wilt, zou ik die gewoon erin zetten.
Is niets mis mee. Waarom zou je wachten, en waarop?
-
Het voegt toe dat de verlichting met die instellingen voor deze decoder werkt zoals Maarten schrijft.
Dat het dan zo werkt snap ik. 8)
Dat ze bij jou al op F1 en F2 reageren zal komen omdat je dat zelf zo ingesteld hebt voor jouw specifieke decoder en voorkeur. :D
Ik heb juist niks ingesteld, dat is standaard zo. Daarom vroeg ik me ook af wat het nut is; met deze instellingen zet je iets aan dat standaard uit staat om het in de meeste gevallen toch weer uit te zetten. Maar goed, of je de sluitlichten standaard aan of uit wilt hebben is een keus. De oplossing van Henk vind ook leuk, daar ga ik eens naar kijken. :)
-
Mijn suggestie is vooral handig bij trek- duwtreinen. Anders moet je bij het veranderen van rijrichting alsnog met de functietoetsen aan de gang. Trek-duw is niet snel aan de orde bij een 1200, maar eigenlijk vind ik deze instelling altijd wel handig. Meestal hangt er een trein achter een lok en dan is er ook maar aan één kant verlichting nodig.
-
Ik heb juist niks ingesteld, dat is standaard zo. Daarom vroeg ik me ook af wat het nut is;
Dan heb jij een decoder in gebruik waarbij de default waardes (toevallig) overeenkomen met wat jij wil. Of van een voorgeprogrammeerde decoder gebruik maakt.
Maar als je een ander merk hebt met andere default waardes kan het effect totaal anders zijn.
Dus dat is het nut.
Bij die DH18A moet je dus blijkbaar die instellingen gebruiken voor het gewenste effect.
Neem bv de ESU Lopi's. Daar kan je in CV33 en CV34 schrijven wat je wil maar er zal niets gebeuren. ESU gebruikt die nl. niet maar heeft een veel uitgebreidere functiemapping die in de hogere CV's en pagemapping ligt.
Daar gelden dus heel andere instellingen om hetzelfde effect te krijgen.
... met deze instellingen zet je iets aan dat standaard uit staat om het in de meeste gevallen toch weer uit te zetten.
Je zet niets standaard aan of uit. Je stelt het in naar je eigen smaak. En dat afhankelijk van de mogelijkheden van je decoder.
Je kunt hetzelfde doen maar dan gekoppeld aan andere functietoetsen. Heb je alleen andere waardes voor de genoemde CV's nodig met optische hetzelfde effect. Kijk maar naar de voorkeur van Henk :D
-
Volgens mij is het juist allemaal nogal standaard. De sluitseinen zitten op aux1 en aux2 begrijp ik. Dat is heel gebruikelijk aan het worden. Bij alle decoders die ik ken is het af fabriek zo dat aux1 met f1 en aux2 met f2 wordt aan- en uitgezet. Dat vindt Rick kennelijk mooi zat. Maar veel mensen hebben de sluitverlichting liever onder één knop en dan rijrichtingafhankelijk net als de koplichten. Er zijn zelfs mensen die alles weer onder f0 willen hebben en dan de sluitseinen willen kunnen uitschakelen, zoals Jowi. Dat is best even mappen. :)
-
Er zijn zelfs mensen die alles weer onder f0 willen hebben en dan de sluitseinen willen kunnen uitschakelen, zoals Jowi.
Nee, dat is niet hoe ik het doe... ik zet de frontlichten op F0 (aangezien dat 'de' lichtknop is) en de sluitlichten op F1. Beiden richtingafhankelijk. Zet je F0 aan dan gaat dus alleen afhankelijk van de richting, de fronts aan, en is de sluitverlichting altijd uit. Zet je F1 er bij aan, dan gaat de sluitverlichting aan en wisselt naast de fronts ook mee met de rijrichting. Zet je dan F0 uit dan heb je dus alleen nog sluitverlichting die wisselt (voor bijv. duw-bedrijf).
Hoe je dat dan doet verschilt per decoder.
-
Oh ja, dat was Maarten.