BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Elektronica en analoog => Topic gestart door: Marc Stevens op 25 October 2016, 21:49:59
-
Beste mensen.
Mijn nieuwe baan (n-spoor) groeit gestaag. Rails liggen allemaal, Koploper stuurt met veel succes... Regelmatig loop ik echter tegen een vreemd probleem. Zo nu en dan geeft een Piccolo wisselaandrijving er namelijk de bui aan. De wissel wil gewoon niet meer verspringen. Ook niet als ik hem zelf met de hand even heen en weer beweeg en dan weer probeer via Koploper. Ik moet de aandrijving dan vervangen en dan lukt alles weer. Het zit dus niet in de elektronica. Om het probleem tegen te gaan verhoogde ik de spanning op de wissels al, maar zonder succes. Het verschijnsel blijft zo nu en dan opduiken en precies vaker bij nieuwe aandrijvingen. Maar het is echt te vaak om normaal te zijn. Wissels die het al lan goed doen kunnen ineens stoppen met werken.
Ken iemand dit verschijnsel en hoe moet je 't oplossen?
Marc Stevens
-
Zijn ze niet veel te lang bekrachtigt en daardoor vast gesmolten?
-
Hoi Marc,
Vaak ligt het probleem dat je beschrijft aan te weinig vermogen op de wissels, maar je geeft aan dat al verholpen te hebben. Ook kan het veertje van de eindafschakeling behoorlijk wat problemen geven en dat kan plotseling optreden. De veertjes weghalen en doorsolderen is daarom echt aan te bevelen. Als je wilt kan ik mijn handleiding daarvoor hier plaatsen.
Vervolgens is soms de plaatsing van de wisselaandrijving kritisch. Het kan dan helpen om hem wat scheef ten opzichte van het railvlak te zetten en dan te kijken of het beter gaat.
Tot slot kan de wisselaandrijving zelf of het wissel zelf zwaar lopen, waardoor het blijft hangen. Daarom is het verstandig na te gaan of zowel de wissel zelf als de aandrijving soepel omgaan en als dat niet zo is ze weer gangbaar te maken, Vooral de plastic grendel in de aandrijving wil wel eens zwaar gaan doordat hij klem loopt tegen het deksel van de aandrijving.
Succes met het stellen van de diagnose en de remedie.
-
Hallo,
het kan zijn dat de inwendige weerstanden van de bewegende delen te groot is.
Smeren met grafietpoeder wil nog wel eens helpen.
Dit is een poeder dat te verkrijgen is bij de (beter) ijzerhandel en zit in een busje met spuitopening
dat blaas je dan in de aandrijving of je maakt hem even open.
je kunt ook potlood(=grafiet) op een schuurpapiertje afschuren en dat ertussen werken.
succes jandcargo
-
let op dat grafiet poeder electrisch geleidend is
Dat probleem heeft fleischmann ook
soms help een beetje smeren met siliconen spray
geen olie of vet erin
dit zorgt dat plastic ruw word,en dus meer problemen geeft
Ik vervang ze door een motor wissel aandrijving
-
...potlood (=grafiet) ...
Potlood is klei met grafiet, geen goed smeermiddel...
-
Toch uit de praktijk erg goede ervaringen mee... Heb wel als het kon HB of zachtere potloden gebruikt, met van die knetterharde zal het gerust minder goed werken wegens meer klei.
-
Inderdaad, een HB potlood zit hier standaard in de gereedschapskist :)
-
Bekend probleem.
De eindafschakeling verwijderen helpt al erg.
Welke wisseldeocoder gebruik je.
de ervaring leert dat het de meeste wisseldecoders 97x goed gaan maar dan gaat het toch een keer fout. Met alle gevolgen vandien en de frustratie die dat met zich mee brengt. Ook weer vaak een stroom probleem.
Overgestapt op OM/PM van dinamo, compleet los gekoppeld van de baan besturing en het gaat 100% goed. Wel wat meer kennis van electronica nodig.
Eric
-
Beste mensen,
Bedankt voor al jullie reacties, ik ga verder op onderzoek, en ...
Ook kan het veertje van de eindafschakeling behoorlijk wat problemen geven en dat kan plotseling optreden. De veertjes weghalen en doorsolderen is daarom echt aan te bevelen. Als je wilt kan ik mijn handleiding daarvoor hier plaatsen.
... hoe kan ik zo'n eindafschakeling weghalen? Graag kreeg ik inderdaad die handleiding.
Marc Stevens
-
Grafiet geleidt electriciteit. Geeft dat geen (kortsluit) problemen in de aandrijving?
Groet, Wim
-
Teflonpoeder biedt de oplossing.
-
Je kan wel gaan strooien met allerlei smeermiddelen, maar het is beter om de oorzaak van de weigeringen te zoeken. Normaal gesproken hoef je zo'n aandrijving nooit te smeren.
Ik heb geen idee hoe de eindafschakeling bij deze aandrijvingen er uit ziet, maar als je hem openmaakt zie je dat toch gauw genoeg?
-
Het kan zijn dat het contactveertje in de aandrijving even schoongemaakt moeten worden. En dan moeten uiteraard de contacten op de wisselaandrijfprint ook even afgenomen worden. Maar verbuig de veertjes niet! Leg ze weer in het gleufje van het beweegbare deel van de wisselaandrijving. Maar een andere optie nl, door solderen helpt ook. Echter moet je je wel bedenken dat de wisselspoel niet te lang onder spanning moet blijven. Anders kan deze te warm worden.
Succes!
-
Of wel
controleer of je wissel decoder een puls geeft , of continu spanning
Bij verwijderen van de eind afschakeling en continustroom dus even de decoder handleiding lezen ,en programeren naar puls schakelen
-
Maar een aantal inkoppertjes.
Staat het digitale systeem wel aan. oftewel krijgt de decoder wel digitale spanning en eventueel ook via een externe voeding.
Ik lees dat het via koploper ineens niet meer werkt, maar werkt het dan ook niet via de centrale zelf?
De genoemde Fleischmann aandrijvingen zijn zeer betrouwbaar en hebben een eindafschakeling
Er kan dus nooit te lang stroom op blijven staan, doorbranden is onmogelijk.
Smeren moet je NOOIT doen, geeft alleen maar meer storing.
Controleren of de decoder werkt sluit een simpel lampje aan parallel aan de aandrijving.
Dus voor je de hele wereld over hoop trekt, KISS.
Groetjes
-
In aanvulling op het verhaal van Wim: sluit ook eens een lampje aan in serie met de aandrijving. Dan kan je zien of er wel stroom loopt.
Spanning op de aansluitklemmen van de aandrijving zegt nog niet alles. Als het eindafschakelcontact geen contact maakt, dan kan er geen stroom lopen en zonder stroom doet hij niks.