BeneluxSpoor.net forum

Wat zijn we aan het bouwen? => Materieel => Topic gestart door: Thowra op 25 October 2016, 01:19:58

Titel: Roco versus Kleinmodellbahn naar Pieter Bon CZn ketelwagen omgebouwd.
Bericht door: Thowra op 25 October 2016, 01:19:58
Ben een beetje aan het klooien geweest om een beter model te krijgen van de oudste ex-Poolse ketelwagen van Pieter Bon, die tot begin jaren 90 in dienst is geweest.
De loopbrug moet ik nog geheel herzien en de ketelwagen wil ik ook nog licht gaan weatheren. Helaas heeft de ketel niet de juiste breedte(maatvoering) en moest ik enkele concessies doen.
De Roco ketel heb ik uit een vierassige BP ketelwagen (artikelnummer 4355A) verzaagd en verlaagd. Voor een habbekrats op de modelspoorbeurs te vinden. Het onderstel is van Kleinmodellbahn van het type Uerdingen. Enkele losse onderdelen uit de onderdelenbak maken het model af. Kortom, weer een leuk klein ketelwagentje erbij! Ter illustratie heb ik de foutieve Roco Bon ketelwagen op de achtergrond erbij gezet. Inmiddels ben ik aan een volgend model ketelwagen van Pieter Bon begonnen. Hoezee!


(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Bon_oudmodelPool2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Bon_oudmodelPool2.jpg)


Jeroen


Titel: Re: Roco versus Kleinmodellbahn naar Pieter Bon CZn ketelwagen omgebouwd.
Bericht door: Falkenberg op 25 October 2016, 09:59:48
He Jeroen,

Leuke opzet om een meer passende wagen voor Bon te krijgen.  (y) De poolse wagens waren echter 24 kuub, dit is meer een 29/30 kuub. Hij lijkt wel sprekend op de 737 0 300, een wagen uit 1959 met geïsoleerde ketel. Die had echter wel Doppelschakenlaufwerk. Maar die overnemen van het onderstel van Roco moet kunnen. De 737 0 306 die je er nu als nummer op had had geen geïsoleerde ketel en was een nieuwbouw uit 1964.

dirkjan
Titel: Re: Roco versus Kleinmodellbahn naar Pieter Bon CZn ketelwagen omgebouwd.
Bericht door: Thowra op 25 October 2016, 12:41:16
Hoi Dirkjan!

Dankjewel! Ben de vloot een beetje aan het uitbreiden en sommige wagens hebben een update nodig. Volgens mij was de 306-3 een uitzondering met een grotere ketelinhoud dan de gebruikelijke Poolse wagens. Maar dat weet jij vast beter dan ik. (update* de Railmagazine nr306 geeft 30 kuub aan, dus klopt het in die zin wel.) ;D Ik heb hier trouwens ook enkele afbeeldingen liggen van de 306-3 en de breedte van deze ketel valt dan meteen op. Hier ben ik ook van uit gegaan in mijn model.  In de Railmagazine 306 van de maanden juli-augustus 2013 staat deze ketelwagen afgebeeld maar in de tekst met een verkeerd bedrijfsnummer. Juist ja, de 300 waar jij denk ik op doelde.

Het toevallige wil dat ik deze 737 0 300-4 een update aan het geven ben met onderstel van Marklin en bovenbouw uit een Roco Dr vierassige ketelwagen waar ik de zaag in heb gezet. Voor mijn gevoel benaderd deze meer de 300-4 zoals ik de ketelwagen in 1987 gefotografeerd heb in Zaandam. Uiteraard met concessies maar het totaalbeeld klopt wat mij betreft wel.
Roco heeft de 300-4 ook uitgebracht. Maar daar zitten te veel verschillen in dan de originele 300-4, en dus niet kloppend is. De ketel wordt trouwens antracietgrijs gespoten.

Kortom,.. werk aan de winkel! ;D


(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Bon_300.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Bon_300.jpg)
Bon 300-4 te Zaandam 1987

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Bon_300_4model2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Bon_300_4model2.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Bon_300_4model1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Bon_300_4model1.jpg)

En ja... sommige ketels werden op een ex GTOW onderstel gezet, ook die uitdaging ben ik aan gegaan.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Bon_onderstelGTOW.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Bon_onderstelGTOW.jpg)

Jeroen

Titel: Re: Roco versus Kleinmodellbahn naar Pieter Bon CZn ketelwagen omgebouwd.
Bericht door: Falkenberg op 25 October 2016, 13:33:48
Dat ziet er allemaal leuk uit!
De 300-4 die je bedoelt, is echter niet de 737 0 300, maar de 708 0 300, een 8,74m lob/4,5m radstand wagen met alleen O-G rem (zie stelbalk) Dat leidt ook tot het juiste controlecijfer -4 ipv -3. Als je de S-hendel van de stelbalk afhaalt zit je goed voor de 300-4. Leuk zaagwerk in die Roco ketel.
De 306-3 is volgens mij (op de foto in RM) toch de 300-3, want 21 84 737 0 306 geeft als controlegetal 0 en niet 3. Volgens mij klopt de foto in RM dus wel, ik zie ook een 0 ipv een 6 op de stelbalk.
De GTOW is leuk, die 30m3 ketel van Märklin is wel een beetje iel, de niet-geïsoleerde ketels waren 6,8m lang en doorsnee 2,68. Maar ja, vind dat maar eens. Het leven van een  ketelwagenkitbasher gaat niet over rozen ;-)

naar je extra foto's van de 306-3 ben ik wel benieuwd. Wellicht als PM?

dirkjan
Titel: Re: Roco versus Kleinmodellbahn naar Pieter Bon CZn ketelwagen omgebouwd.
Bericht door: dh3201 op 25 October 2016, 13:46:13
Hoeveel verschillende uitvoeringen van de Pieter Bon ketelwagens zijn er geweest?
Ik heb van Roco de volgende nummers gevonden:
66797 = 21 84 073 2 039-7 zilver BON logo
46175 = 23 84 737 0 308-6 grijs Pieter Bon Cz Zaandam
46142 = 23 84 737 0 336-7 grijs BON logo
46138 = 23 84 737 0 359-9 zwart BON logo
Titel: Re: Roco versus Kleinmodellbahn naar Pieter Bon CZn ketelwagen omgebouwd.
Bericht door: Falkenberg op 25 October 2016, 13:49:40
Voor een overzicht kun je het beste de Railmagazine 306 raadplegen, daar staat een lijstje in. Probleem van de Roco's is juist dat ze niet kloppen, wat Jeroen verhelpt met flink wat knutselwerk zoals hij in de berichten hierboven laat zien.

dirkjan
Titel: Re: Roco versus Kleinmodellbahn naar Pieter Bon CZn ketelwagen omgebouwd.
Bericht door: Thowra op 25 October 2016, 14:24:18
Hoi Dirkjan,

Dank voor je heldere reactie! Ik moet je bij nader inzien gelijk geven! Dat ik nog twijfelde met jou als cijfergoeroe is mij een raadsel. ;D Echter heb ik klaarblijkelijk de laatste 0 aangezien voor een 6. De plakcijfer is op het 1:1 ketelwagen beschadigd geraakt zie ik nu, en lijkt het alsof er een 6 staat. Dus 737 0 300-3 is het correcte baknummer voor deze ketelwagen. Dat moet ik dus nog even gaan veranderen. Evenals de cijfercode van de 300-4. Ik merk nu ook op dat dit niet begint met 737 maar met 708 als begincijfer.

Zo leer ik bij.  (y)

Jeroen
Titel: Re: Roco versus Kleinmodellbahn naar Pieter Bon CZn ketelwagen omgebouwd.
Bericht door: roco op 25 October 2016, 20:57:26
Moet je uitgave van die railmagazine 306 wel hebben . Beter is een opsomming ervan voor alle lezers .
46142 : 23 84 737 0 359-9 Zes
46142 : 23 84 737 0 300-4 Zes
46142 : 23 84 737 0 354-0
46174 : 23 84 737 0 336-7 Zes
46175 : 23 84 737 0 308-6 Zes
44114a : .. .. ... . 330-3
44114b : .. .. ... . 305-2
66797 : 21 84 073 2 039-7 Uhs

gr Jos
   
Titel: Re: Roco versus Kleinmodellbahn naar Pieter Bon CZn ketelwagen omgebouwd.
Bericht door: Thowra op 26 October 2016, 01:32:58
Dank Jos! (y)

Ohja Dirkjan, even ter aanvulling. De ketel die ik op de Roco GTOWonderstel heb geplaatst is die van Fleischmann uit de 5410 artikelserie o.a.
En geen Marklin ketel. De Marklin ketel is inderdaad een stuk ieler en kleiner vooral. Ja, je moet wat.

Jeroen
Titel: Re: Roco versus Kleinmodellbahn naar Pieter Bon CZn ketelwagen omgebouwd.
Bericht door: Falkenberg op 26 October 2016, 09:38:40
ik bedoelde eigenlijk die ketel die je van de DR vierasser hebt gemaakt. Hoe heb je dat gedaan?
Titel: Re: Roco versus Kleinmodellbahn naar Pieter Bon CZn ketelwagen omgebouwd.
Bericht door: Thowra op 18 December 2016, 15:35:03
Inmiddels heb ik enkele 'Bonnetjes' een flinke update gegeven met een nieuw model.
Buffers aangepast, bordes en loopbrug gepimpt, lantaarnijzers aangebracht enz. en zijn de ketelwagens van nummering voorzien. Ook zijn de ketels aangepast naar het 1:1 voorbeeld.
Er moeten nog kleine bordjes op gemonteerd worden en andere kleine details. De ketelwagens wil ik ook flink gaan weatheren. Kortom de klus is nog niet geklaard.

Omdat plaatjes meer zeggen dan woorden:

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Marklin_Bon1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Marklin_Bon1.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Marklin_Bon2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Marklin_Bon2.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Marklin_Bon3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Marklin_Bon3.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Marklin_Bon4.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Marklin_Bon4.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Marklin_Bon5.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Marklin_Bon5.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Marklin_Bon6.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Marklin_Bon6.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Marklin_Bon7.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Marklin_Bon7.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Marklin_Bon8.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Marklin_Bon8.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Marklin_Bon9.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Marklin_Bon9.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Marklin_Bon10.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Marklin_Bon10.jpg)

Jeroen


Titel: Re: Roco versus Kleinmodellbahn naar Pieter Bon CZn ketelwagen omgebouwd.
Bericht door: Jamie op 18 December 2016, 20:22:51
Ziet er mooi uit.
Waar heb je de transfers vandaan?
Ik wil namelijk aan een soort gelijk project beginnen.
Mvg jamie