BeneluxSpoor.net forum
Wat zijn we aan het bouwen? => Baanplannen => Topic gestart door: Harold34 op 20 October 2016, 13:26:51
-
Ik wil een pendelbaan gaan maken met Marklin C-rails (op 1 niveau).
De afmetingen zoals op onderstaande afbeelding.
Horizontale rechthoek 2440 x 1000 mm
Verticale rechthoek 600 x 1500 mm
Baan gaat handmatig bestuurd worden.
Ik kom op internet nauwelijks voorbeelden tegen. Wie kan mij helpen aan wat ideetjes?
(http://i.imgur.com/JqYzyDa.jpg)
-
Kijk ook eens op het 3RailForum daar staan vele voorbeelden (Ook met C-rails).
Waarom op een niveau?
Een schaduwstation b.v. dat biedt vele voordelen.
groet
Harald
-
Hoi,
Ik kom op internet nauwelijks voorbeelden tegen. Wie kan mij helpen aan wat ideetjes?
Goed, even wat voorbeelden.... Hier op het forum zijn veel "pendelbanen" te vinden. Er zijn veel mensen die hier één of twee modulebakken gebruiken om een complete baan op te maken. Of gewoon een lekker rangeerplan maken. Enkele voorbeelden:
- Pendelbaan in 1:32 Pendelbaan in schaal 1:32 (http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,67095.0.html)
- Poggendam: Poggendam uitgebreid (http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,22356.msg775408.html#msg775408)
- De digitale pendelbaan: Digitale Pendelbaan (http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,13971.msg755713.html#msg755713)
- RobbertJan: Lauwersmeer (http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,26573.0.html).
Zo zijn er nog wel meer banen te vinden. Nu niet meteen roepen van het is geen C-rails of de juiste schaal. Kijk meer naar het plan zelf en de ruimte die ze gebruiken. Meer als idee en zie het niet als iets om 1 op 1 te gebruiken. Je wil toch meestal je baanplan aan je eigen wensen aanpassen.
Succes!
Groeten Ronald.
-
Wat je kan doen is op het smalle deel linksonder een kopstation bouwen.
Rechtsboven op het brede deel maak je dan een keerlus.
Elke trein die je vanuit het station wegstuurt komt dus via de lus weer terug.
Een treinstel kan je dan zo weer wegsturen, bij getrokken treinen moet je dan de loc laten omlopen of de loc wisselen.
-
Daar had ik ook aan zitten denken @Klaas Zondervan. Maar in mijn ogen wordt het brede deel boven dan wel wat saai met alleen een keerlus
-
Je kan aan de keerlus (of daarbinnen) nog wat industrieaansluitingen maken.
-
Hallo Harold,
Een opmerking vooraf aan het railplan>
De breedte van de grote plaat is wel wat ruim.
Een volwassene kan ong 80 a 90 cm ver reiken.
Dat wordt lastig bij 100 cm en helemaal in de hoek.
Daar is de afstand 115 cm vanaf de voorkant.
Op deze opp is met een kopstation best wel wat te doen.
je kunt ook kiezen voor alleen goederenverkeer.
geen gedoe met perrons, stations ed.
Wel allerlei sporen die met losweg, loods, fabriek, evt wagenwerkplaats of bv een reinigingsinstallatie voor ketelwagens of misschien een haven.
Een landbouwcooperatie is ook altijd een mooi thema voor de trein.
Er kunnen allerlei wagens komen.
Kunstmest, landbouwvoertuigen, veevoeder, steenkool, huisbrandolie enz enz
De haven kan dan aan de rand van de baan liggen zodat je de suggestie wekt dat het water nog deel uitmaakt van een grotere waterpartij.
Of andere zaken die met goederen te maken hebben.
Ik heb een soort startspoor waar ik de wagens met de hand op zet.
Dan begint voor de trein de dienstregeling/rangeerplan.
En dan lekker rangeren.
succes jandcargo
-
De breedte van 1oo cm is inderdaad wat ruim. Maar die is optisch makkelijk kleiner te maken. Ik hoef niet de hele plaat te gebruiken.
Dit zijn goede ideeën. Als iemand baanplannen heeft voor zo`n kopstation en keerlus dan zijn die welkom.
-
Nog een idee voor de keerlus. Je kan die ook helemaal kaal laten en er een (wegneembaar) dak boven bouwen. Dan heb je daar een vlak waar je van alles en nog wat kan wegzetten.
Je kan je dan helemaal concentreren op het kopstation.
-
De keerlus als schaduwstation gebruiken bedoel je?
-
Ik bedoelde eigenlijk de keerlus aan het oog onttrekken. Je hoeft daar dan voorlopig geen landschap te bouwen en later kan je er alsnog dingen aan toevoegen.
Maar als schaduwstation of als wachtruimte kan het ook. Dan komt een trein die vertrokken is uit het kopstation niet meteen terug.
-
Hallo Harold,
Waarom een keerlus?
Tis een onding visueel gezien.
je kunt ook voor soort fiddle-yard kiezen.
een aantal sporen die blind eindigen waar je dan de loc zelf handmatig keert.
Bij personenverkeer met treinstellen hoeft dat natuurlijk niet.
Als je die sporen aan de achterkant van de baan maakt kun je een soort wandje van bv 20cm hoog tussen de gewone baan en dit schaduwstation zetten.
succes jandcargo
-
Persoonlijk staat het idee van een keerlus mij wel aan. Na een jaartje te hebben gerommeld met een fiddle yard werd ik het wel een beetje zat om elke keer de loc vooraan de trein te moeten zetten. Echter is het visueel inderdaad een onding, handig om in een schaduwstation kwijt te kunnen, maar liever niet in het zicht.
Succes!
-
Wat je ook kiest, alles heeft zijn voor- en nadelen. Een keerlus is gewoon erg praktisch.
Of zou een draaischijf een betere optie zijn?
Maar kies ik voor een keerlus met dubbel spoor, zodat ik met 2 sporen richting kopstation ga en daar aftak naar bijv. 4 sporen.
-
Dag Harold.
,
Ik heb mijn baan Station Daarhuizen net voorgesteld op dit forum. Mijn baan is een L-vormige baan met aan een zijde een eindstation en aan het andere einde een keerlus die deels schaduwstation is. Ik ben de baan momenteel aan het bouwen.
Misschien ook een idee voor jou.
Groet, Henk
-
HenkN, ik ga het zeker volgen. Heb jij ook een compleet baanplan?
-
Harold, ik heb mijn baanplan in 2 delen 'geknipt' omdat ik met de probeerversie van Anyrail werk (max 50 items).
Voor een compleet plan zal ik dus wat moeten knippen en plakken.
Groet, Henk
-
Je hebt geen schets of iets dergelijks?
Ik heb trouwens Anyrail met licentie, werkt erg goed. Je zit namelijk heel snel aan 50 railstukken.
-
Hallo,
Je hebt geen schets of iets dergelijks?
Kijk even in zijn bouwdraadje: Station Daarhuizen (http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,71077.msg3221691571.html#msg3221691571). Daar staan wat schetsen.
Groet Ronald.
-
Bedankt Ronald, dit bouwdraadje had ik al gezien maar evengoed bedankt.
Ik ben benieuwd naar het sporenplan bij het kopstation.
-
Beste Harold,
Ik weet niet wat je thema van je baan gaat worden maar een enkelsporige lijntje zou bijvoorbeeld goed te doen zijn.
En je baan, wordt dit 1 of 2 niveau's??
Niveau 0:
- Op het smalle stuk het kopstation
- Op het brede vlak een mooie boog met eventueel plek voor wat industrie en spoor richting een railspiraal
Niveau -1:
- Keerlus (met 1 of 2 sporen) op het brede vlak
- Op het smalle stuk zou je ook nog een schaduwstation kunnen maken met een draaischijf op het eind zodat een lok "om kan lopen"
Mvg,
Matthijs
-
@Harold:
Maar dat is toch gewoon dit plan?
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Daarhuizen__3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Daarhuizen__3.jpg)
Denk dat je nu een denkfoutje maakt :) Jij denkt een compleet kopstation te vinden in het draadje terwijl Henk van een "eindstation" uitgaat. Hier komen "twee" lijnen bij elkaar en het station is het eindpunt van beide lijnen. De ene lijn is gewoon fictief en houdt op zo te zien de andere lijn gaat via de keerlus weer terug.
Bij mijn bouwplan (http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,22356.msg776538.html#msg776538) ligt in het verlengde van het station de verzorging van de loks. Dus ook niet echt een "klassiek" kopstation.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/rk_nw_bovenaanzicht_2de_baan.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/rk_nw_bovenaanzicht_2de_baan.jpg)
Wil je een klassiek "kopstation"?
Groeten Ronald.
-
Was inderdaad een denkfoutje van mij Ronald, bedankt voor de toelichting. Dat baanplan van jou ziet er ook goed uit.
Wat voor kopstation ik wil ben ik nog niet uit. Daarom probeer ik hier wat ideetjes op te doen zodat de keus voor mij wat makkelijker wordt.
-
Harold, met wat knip en plakwerk is dit het totale baanplan.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Kopie_van_Kopie_van_20161021_094858.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Kopie_van_Kopie_van_20161021_094858.jpg)
-
Henk, heel erg bedankt voor de genomen moeite. Een leuk ontwerp moet ik zeggen. En de keerlus valt ook niet echt op straks.
-
Klopt. De keerlus is totaal aan het zicht onttrokken. De treinenloop wordt automatisch afgehandeld.
Op de beide sporen na de bocht kan ik 2 treinstellen parkeren. Op het stationsdeel kunnen treinstellen onder het viaduct verdwijnen en later terugkomen.
Getrokken treinen moeten in het station van loc wisselen of de loc laten omlopen.
Groet,
Henk