BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Algemeen => Topic gestart door: wimk op 17 October 2016, 16:24:48
-
Beste mensen,
Bij de plannen voor mijn volgende baan gaan mijn gedachten uit naar een baan met meerdere niveaus's, maar een redelijk groot oppervlakte dat het 0-niveau vormt. Op dat 0-niveau wil ik e-e-n of meer slootjes aanleggen.
Normaal is een plaat multiplex (12 mm) op latten, waarop de rails liggen (op blauwe onderplaat) en waarop de huizen staan. Daarin kun je geen diepte aanbrengen (een sloot).
Nu denk ik eraan om als bodem toch de plaat multiplex te gebruiken, maar vervolgens over het hele oppervlakte (ca. 70x200 cm) een plaat schuimrubber van 1 cm dikte er bovenop te leggen. In die schuimrubber kun je dan de slootjes uitsnijden en enige diepte aanbrengen. Dingen die wat stevigheid nodig hebben (bomen, masten, enz) kun je door de schuimrubber heen in de multiplex verankeren. Huisjes blijven wel staan op de schuimrubber. Gras e.d. kun je ook op de schuimrubber lijmen.
Is het gebruik van schuimrubber een goed idee?
Zo ja, welk soort schuimrubber neem je dan? Van de bouwmarkt?
Zo nee, waarom niet?
Groeten
Wim K
-
Hallo Wim,
Ik zou zelf nooit schuimrubber op mijn baan gebruiken. Zeker onder invloed van verf en lijm heb je kans dat het sneller als normaal uitdroogt en verpulvert en dit geeft heel veel stof op je baan, of het schuimrubber kan in gaan zakken waardoor alles op je baan schots en scheef komt te staan . Het kan een aantal jaren goed gaan en misschien tientallen jaren, maar als het op een kamer of zolder is waar de zon af en toe op staat kan het ook met een paar jaar al beginnen met uitdrogen en verpulveren.
Je kunt beter voor de blauwe isolatieplaten van de bouwmarkt gaan. Die zijn goed te lijmen, snijden, zagen en te verven met verf op acrylbasis. Ook hierin kun je boompjes, paaltjes enz prikken en dan evt. vastzetten met een klein beetje houtlijm. Deze platen zijn wat duurder, maar ik heb ze zelf ook voor mijn vroegere spoorbaan gebruikt en je kunt ze zelfs stapelen om bergen en hoogteverschillen te maken.
Met vriendelijke groet Ruud B.
-
Misschien een beetje off-topic, maar er is nog steeds schuimstof railbedding van Noch/Mössmer. Ik kocht het in de jaren 70-80 van Mössmer.
Was toen best wel goed, geluiddempend en voor die tijd realistisch.
Maar het probleem van verpulveren heb ik ook ondervonden en nooit meer gebruikt. Was toen ook best wel duur, met de onderdelen voor wissels etc.
-
Ik heb hier nu een paar rollen antislip-matten liggen die ik eens ga proberen. Het is een soort rubber, voelt redelijk zwaar aan en erg zacht. Het nadeel is dat het vol gaatjes zit maar wellicht leg ik het alleen onder de rails zelf. Ik heb echter geen flauw idee hoe het blijft na lange tijd.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/1574290.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/1574290.jpg)
Ik heb mijn kleine baan altijd nogal een klankkast gevonden en wil dit bij mijn zwevende baan zeker voorkomen. Kurk vind ik eigenlijk echter nog steeds te hard. Schuimrubber was ook een optie maar nu denk ik toch maar niet meer :)
-
Ik gebruik piepschuim..
(https://myalbum.com/photo/0x3tJeD5B2bz/1k0.jpg)
Zal ook zijn nadelen wel hebben maar soms heb ik geen geduld ;D ;D
-
Tja, schuimrubber.
20 jaar geleden maakte ik met een medehobbyist een demobaantje in HO. We lieten ons inspireren door een boek van Iain Rice. Die was ook toen al voorbeeld voor veel Angelsaksisch georiënteerde bouwers.
Iain propageerde het gebruik van een campingmatje:!de ouderwetse variant zonder comfort.
Dat deden wij dus ook. Maar na het ballasten met Woodland Scenics en verdunde houtlijm ging de demping verloren. Wat veel erger was, was dat onze zorgvuldig zelfgebouwde sporen en wissels niet meer vlak lagen en de koppen van de spoorstaven ten opzichte van elkaar verschoven.
Het demobaantje is daarna succesvol ontmanteld.
Op de bakken bouwde Arjan Ligtenbarg van 't GOLS-station daarna een Trix Express-baan in de stijl van de jaren '60. Zonder demping waarschijnlijk.
Wolter
-
Maar na het ballasten met Woodland Scenics en verdunde houtlijm ging de demping verloren.
Dat is een algemeen probleem. Je kunt nog zo veel investeren in een stille ondergrond, als je gaat ballasten maak je er een harde koek van en weg is je demping.
Ik heb een boek van Ian Rice waarin hij sporen zelf bouwt op een ondergrond van papier. En dat papier zit alleen aan de randen vastgelijmd aan de ondergrond, dus niet onder het spoor.
Overigens maak ik mezelf niet meer druk over demping. Als je met een spoorbaan op een beurs staat is er zoveel omgevingslawaai dat je het geraas van je treinen helemaal niet meer hoort. Het enige wat ik doe is de ballast lijmen met boekbindlijm. Maar dat is dan vooral omdat dat veel makkelijker los te weken is als je een spoor wil weghalen.
-
Je kunt beter 2cm roofmate, styrodur, jackodur of een ander merk XPS plaat nemen. Ook daar zijn eenvoudig sloten etc. uit te snijden. Schuimrubber heeft een open cellen structuur die veel van je vocht op gaat nemen. Zal oa doorwerken in je ondergrond.
-
Hebben jullie al eens Merkur bedding overwogen kost wel redelijk veel.
-
Even ter verduidelijking,
Het gaat me NIET om bedding onder de rails. Daarvoor gebruik ik de blauwe plaat van de bouwmarkt.
Het gaat me om een simpele manier om hoogteverschil te kunnen creeeren om slootjes uit de vlakke plaat te halen. Bij multiplex gaat dat niet, vandaar mijn gedachte aan schuimrubber. Dus over de volle oppervlakte van de baan.
De reacties tot nu toe zijn niet zo positief. Misschien zijn er nog andere ervaringen?
-
Styrodur heb ik liggen, in de dikte 5cm voor het maken van mijn kanten van het kanaal.
Een afgeleide product had ik liggen van mijn dak isolatie. En dat heb ik gebruikt om een laag te maken voor mijn landschap.
Ik heb daar helaas nog geen foto van!
Zelf zou ik een materiaal nemen wat je niet kan indrukken!
gr Harold
-
Ik heb nog nooit een baan gezien met een schuimrubber ondergrond als landschap en het ook nooit gehoord van iemand die dat gedaan heeft. Het lijkt mij ook iets met erg onwenselijke constructieve eigenschappen.
Ik denk dan ook dat het hier een kwestie is van spraakverwarring danwel een geval van gebrekkige kennis van kunststoffen.
Wat je wilt danwel zou moeten willen is piepschuim en dan bij voorkeur de hier al genoemde hardschuim isolatieplaten, blauw, roze, geel of andere kleuren afhankelijk van de producent.
Succes, Carel.
-
Heh, rotsen uit schuimrubber, oude achterbank van een Ford Granada uit 1978 wel te verstaan...
(https://c7.staticflickr.com/4/3870/14985655238_ba603bfe27_b.jpg)
-
Ja maar jij kan van elk materiaal wat moois maken ;)