BeneluxSpoor.net forum
Wat zijn we aan het bouwen? => Baanplannen => Topic gestart door: FredD op 17 October 2016, 13:39:13
-
Hallo spoorders,
Mijn naam is Fred en ik wil graag weer beginnen met het bouwen van een baan op zolder. Ik heb ooit al mijn treinen verkocht toen ik aan het opruimen was maar nu, jaren later, heb ik spijt. Bovendien nu twee zoontjes die het straks vast ook fantastisch gaan vinden. Dus ik heb alles precies teruggekocht wat ik had en meer!
Ik wil graag een Nederlandse baan maken. Ik heb ongeveer 4 meter ruimte langs een schuine zolderwand. Het linkergedeelte kan 1 meter tot 1.20 meter diep worden. In het midden zit een raam waar ik bij moet kunnen,dus daar denk ik aan ca 60 cm (misschien iets meer) en aan de rechterkant kan eventueel wat extra diepte voor een bocht.
Ik zit te denken aan 1 medium station met twee hoofdsporen voor IRM, Koploper en Mat 64. Deze treinen rijden van links naar rechts en vice versa over het lange gedeelte van de baan. De bochten in principe uit het zicht. Onder de baan is ruimte voor deze treinen om op te stellen (schaduwstation) Ik heb ook nog een thalys die zo nu en dan kan langsrazen. Op het bredere gedeelte een aantal goederensporen met een losplaats en mogelijk een havenkade.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Baan_Fred2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Baan_Fred2.jpg)
Ik heb dit alvast als schetsje gemaakt in scarm. Is dit een beetje logisch? Als er een snelle trein moet passeren, gaat dat dan via een derde spoor of gewoon via de hoofdsporen?
Alvast bedankt voor jullie mening!
Fred
-
Een aanvulling: Ik heb profi rails en het spoor bovenin is een aansluiting naar het schaduwstation. Maar dan kan uiteraard ook anders.
-
Voorwaarts ss uit is er niet meer voorwaarts in.
En hoe zulk lange armen heb je in je bezit? ;D
-
Voorwaarts ss uit is er niet meer voorwaarts in.
En hoe zulk lange armen heb je in je bezit? ;D
Zo diep is de baan niet toch? En dat spoor naar het schaduwstation is een indicatie dat daar een spoor naar beneden kan lopen. Er moet inderdaad ook een spoor vanaf de andere kant naar beneden komen.
-
Je moet in ieder geval opletten voor kortsluiting. Rechts van het woord "station" zit een verbinding tussen de boven- en de onderzijde van de baan, hier moet je iets op vinden :)
-
de bogen links en rechts tussen de wissels isoleren. Op beide stukken een automatische ompoler zetten en het tussenliggende deel in zijn geheel voeden. Het probleem is dan volgens mij opgelost.
Wiebe