BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => (Her)beginners => Topic gestart door: rijsdorp op 19 November 2007, 16:55:07
-
Ik sta vlak voor het moment rails aan te schaffen voor een N-baan met ca. 70 meter rails en ca. 40 wissels. Aangezien de baan zeer compact is en voor 90% uit het zicht (schaduwstation, klimspiralen e.d.) zoek ik een bedrijfszeker en compact merk. Peco is mooi maar ik kan de wisselaandrijvingen die onder de baan zitten niet gebruiken. Rails met balastbed vind ik persoonlijk niet mooi genoeg. Dus lijkt minitrix en roco het meest in aanmerking te komen. Ik lees overal dat beide merken erg op elkaar lijken. Als ik de prijs vergelijk, dan is Roco echter heel veel goedkoper. Mijn vraag: is roco voldoende bedrijfszeker voor gegarandeerd gebruik?
Alvast dank voor de reactie.
Met vriendelijke groet,
André Rijsdorp
-
Peco is mooi maar ik kan de wisselaandrijvingen die onder de baan zitten niet gebruiken.
André, er zijn ook van Conrad wisselaandrijvingen (219999 - 89) te koop, die passen wellicht wel. Mocht dat ook niet passen is een servo (bv. nr. 227726 - 89) wellicht platter... Peco heeft wel een erg mooi railsysteem, moet ik toegeven.
Mvg,
Tinussie.
-
Zelf heb ik geen roco maar heb wel minitrix rails liggen op veel stukken.
En ben hier erg tevreden over. Ik heb geen ervaring met roco...
Maar ik heb gekozen voor een (voor mij) iets bekender merk.
Misschien wil er ook nog iemand reageren met roco ervaring.
Groeten en veel succes,
Michel
(www.1op160.nl (http://www.1op160.nl))
-
Hoi,
IK heb minitrix en roco rails door elkaar liggen en het rijd allemaal prima.
P.S. Als je draad aan je rails moet solderen gaat dat bij minitrix niet zo makkelijk ,en heb je bij roco daar geen last van. (misschien handig om te weten)
Groet,
Raymond
-
Beste Raymond,
Heb je ook wissels van beide merken door elkaar liggen? Vooral de R1-R2 bochtwissels baren me zorgen.
Groet, André
-
Ik heb 2 boogwissels liggen van minitrix, geen problemen mee,verder heb ik veel 24gr- wissels van minitrix en roco door elkaar liggen zonder geleidend puntstuk ook geen problemen mee, voor je schaduwstation zou ik als ik jou was wissels met geleidendpuntstuk gebruiken(minitrix) voor meer bedrijfszekerheid.
Groet,
Raymond
-
Beste Raymond,
Ik ben even in verwarring. Je geeft aan dat je geen problemen ondervindt met de normale wissels. Toch adviseer je de speciale wissels van Minitrix te gebruikent voor het Schaduwstation. Aangezien die een stuk duurder zijn, wil ik dit graag scherp hebben. Gebeurt het je wel eens dat de loc op de gewone wissel blijft stilstaan?
Nu zal dat ook wel afhangen van de rijsnelheid. Ik ben van plan om "ondergronds" een minimale snelheid van 30 km/u aan te houden. Digitaal. Dat is in N dus 3 meter per minuut, 5 cm per seconde. Best langzaam dus maar niet overdreven langzaam. Als je uitgaat van deze snelheid, staan de locs dan wel eens stil op de wissels?
Overigens als iemand anders hier ervaring mee heeft, dan stel ik dat uiteraard ook zeer op prijs.
Met vriendelijke groet,
André
-
Hoi
Ik heb thuis ook wel gebruik gemaakt van minitrixwissels. Die 24o wissels zijn in mijn ogen ongeschikt voor schaduwstations. Omdat deze 24o wissels een geisoleerd, van plastic gemaakt, puntstuk bevatten is de contactzekerheid gewoon slecht (zeker bij kleinere en/of langzaamrijdende loks).
Daarnaast bevatten ze wel een zeer scherpe bocht en ook dat kan wel eens wringen (voorloopassen van de grotere stoomloks (BR 44 en BR 45) springen nog wel eens uit de rails).
Omdat een schaduwstation een verborgen geheel is kan dat uitdraaien op mooie ontsporingen/aanrijdingen als je niet door hebt dat er een trein op de wisselstraat is blijven staan.
Ik zou zeggen gepolariseerde wissels 14938/14939 van minitrix of iets vergelijkbaars gebruiken met zo'n gepolariseerd puntstuk.
Robert
p.s. Als je minitrix 24o-wissels hebt met een losse/verwijderbare aandrijving dan kan je die weer op deze 15o wissels zetten dat bespaard al weer een nieuwe wisselaandrijving kopen.