BeneluxSpoor.net forum
Wat zijn we aan het bouwen? => Banen of diorama's => Topic gestart door: HenkN op 12 October 2016, 20:06:24
-
Beste medespoorders,
Een nieuwe ruimte, een nieuw plan. Station Daarhuizen is een fictief station in het oosten van ons land (Salland).
In feite ligt het aan het einde van de inmiddels opgeheven lijn en is nu het domein van een museumlijn.
Een oude Plan V brengt bezoekers naar het station, maar ook een modern treinstel van de Vechtdallijnen kun je daar aantreffen.
Er is een bescheiden depot voor stoomloc verzorging.
De treinen vertrekken rechts uit het station en gaan via een paradebaan naar het schaduwstation. Het wordt een L-vormige baan.
Eerst maar even het baanplan en later wat foto's, want de bouw is begonnen.
Met vriendelijke groet,
Henk
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Daarhuizen__3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Daarhuizen__3.jpg)
-
netjes (y)
-
Maareuh,....als de bouw al is begonnen zijn suggesties en op- of aanmerkingen met betrekking tot het baanplan inmiddels toch obsoleet ?
Ik zal de bouw met veel plezier volgen !
Peter
-
't Is niet het baanplannen-deel van het forum, dus een vastomlijnd plan mag hier wel :)
Even ter verduidelijking: zowel het NS lijntje als het museumlijntje vertrekt naar rechts toe? Ik zie daar een splitsingswissel, dus ik vermoed van wel.
Het ziet er aantrekkelijk uit. De rechte sporen zijn niet parallel aan de voorkant. Er zijn sporen die net de andere kant op lopen. Viadukt links om deels het zicht te beperken? Water aan de voorkant, altijd leuk.
Is het hoofddepot van de museumlijn elders? Anders zou ik een iets grotere lokloods verwachten. Tweesporig zou voor m'n gevoel al net een tikkie beter staan.
Qua water nog een opmerking: leuk dat je aan de voorkant nog een stuk oever hebt. Vaak wordt het gewoon naar de voorkant doorgetrokken. Dit is wat anders, dus leuk.
Heb je al foto's? Ook van het spaanplaat/multiplexstadium zijn ze welkom. Ik heb er zelf voldoende van getoond :)
Reinout
-
Ja, er zijn al wat foto's. Als ik geleerd heb hoe ik ze qua mb 's kleiner krijg, zal ik ze plaatsen.
Groet,
Henk
-
Henk,
Foto's omzetten naar een kleiner formaat gaat heel makkelijk met het gratis Irfanview.
http://www.irfanview.com/
Ben
-
Dank je Ben. Ik zal er dit weekend eens mee aan de slag gaan.
Groet,
Henk
-
Twee plaatjes van de bouw.
Het toekomstige station en de haven.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20161012_204035_-_BNL1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20161012_204035_-_BNL1.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20161012_204056_-_BNL2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20161012_204056_-_BNL2.jpg)
-
De rechter poot van de L-vormige baan beslaat het landelijke deel (boerderij, molen, Timmerfabriek Van Spijkeren, enz) en vormt een lus met het schaduwstation.
Dit is in grote lijnen het plan.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Daarhuizen_landelijk_deel2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Daarhuizen_landelijk_deel2.jpg)
-
Baan plan ziet er leuk uit. Benieuwd naar de vorderingen!
-
Nog wat verder gewerkt aan de rechter poot van de L-vormige baan.
Hier komt het landelijke deel van de baan, de paradebaan zoals je wilt.
Het schaduwstation ligt aan de achterzijde van de baan achter de coulissen.
Vanmiddag even analoog proefgereden.
Twee plaatjes van de bouwvorderingen.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20161012_203948_-_BNL3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20161012_203948_-_BNL3.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20161012_203928_-_BNL4_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20161012_203928_-_BNL4_1.jpg)
-
Het volledige baanplan na wat knip en plakwerk
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Kopie_van_Kopie_van_20161021_094858_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Kopie_van_Kopie_van_20161021_094858_1.jpg)
-
Vanavond nog wat aan de baan kunnen werken.
De draaischijf is geplaatst en de ruwbouw van de haven is klaar.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DH7_-_20161020_231805.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DH7_-_20161020_231805.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DH6_-_20161020_231726_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DH6_-_20161020_231726_1.jpg)
-
Het station lijkt op de foto volgens mij anderhalf keer zo lang als het in werkelijkheid is. Dus je hebt her en der goed met lichte bogen en niet-parallelle sporen gewerkt!
Reinout
-
Dank Reinout. Het effect is inderdaad ruimtelijk. Ben er tevreden over.
Groet, Henk
-
Wat een leuk baanplan, eindelijk weer iemand die niet alles kaarsrecht legt.
Het geeft inderdaad een leuk effect en je creƫert allemaal leuke zichtlijnen ermee.
Groet
Harold
-
Mooie baan in wording, klein, klein vraagje/opmerking, er ligt een wissel met , ik denk, bevoorrading spoor voor je depot, die alleen vanaf je draaischijf bereikbaar is, die had ik wellicht andersom gelegd, maar.....
Fraaie opzet zo, lekker ruim en mooi in een boog, is het een vaste baan?
Veel plezier met de bouw, ik volg in elk geval (y) (y) (y)
-
Wim,
Bedoel je de wissel die op de tekening naar de kolenbunker voert?
De bestemming van dat spoor is inmiddels gewijzigd. Dat wordt nu de plaats van de locloods.
Een andere afwijking van het ontwerp is dat het industriespoor nu niet meer op de draaischijf uit komt.
Daar is een derde spoor toegevoegd. (Is op de foto te zien).
Ik kan nu via 2 routes vanaf de draaischijf terug naar de hoofdbaan.
Ja en dan die ruime bogen....ik gebruik vrijwel alleen flexrails. Het verwerken daarvan is met wat hulpmiddelen veel makkelijker dan ik dacht.
En het effect is prachtig.
Groet, Henk
-
Gebruik je voor je bogen ook flexrails? En welke hulpmiddelen gebruik je daar dan voor?
-
Daan,
Waar ik veel plezier aan beleef zijn de zogenaamde flexrailspanners (Conrad).
Zie ook de enceclopedy op dit forum over het leggen van flexrails.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Flexrailspanners_3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Flexrailspanners_3.jpg)
Zie ook op Youtube: modellbahn anlage update #13 (flexgleis)
Groet,
Henk
-
Gewijzigd baanplan van het stationsdeel. Ook de kromming van de haven is iets gewijzigd.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Daarhuizen_33.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Daarhuizen_33.jpg)
-
Bij een baan die gesitueerd is in Salland (fictief aan de lijn Zwolle - Emmen), hoort natuurlijk een NOLS-station.
Vorig jaar op Eurospoor heb ik een bouwdoosje gescoord van MKB van het station Vriezenveen.
Bouwset is van gelaserd karton.
Vandaag ben ik daar mee aan de slag gegaan. Ik volg niet helemaal de handleiding. Een aantal muren zal niet wit gepleisterd zijn.
Daar zal het metselwerk zichtbaar zijn. Ik gebruik daarvoor Slaters muurplaat.
Twee foto's van de vorderingen. Morgen geen bouwactiviteiten, want dan ben ik op Eurospoor.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Nols_model_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Nols_model_1.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Nols_model_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Nols_model_2.jpg)
-
Hallo henk,
dat gaat er mooi uitzien!
En op die lijn kun je van alles laten rijden.
Ik heb je sporenplan/plattegrond bekeken.
je zou nog eens na kunnen denken of je aan de zuidzijde van je haven wel een wal moet aanleggen.
Als je dat niet doet dan wek je de indruk dat het uitmaakt van een groter/breder kanaal.
dat lijkt mij beter dan een smal kanaal waarin je eigelijk geen boot in kunt leggen.
succes jandcargo
-
Voor het opbergen van het rijdend materieel heb ik 2 kasten bij Ikea gehaald (type MALM).
De laden zijn diep genoeg om met een verschuifbare verdieping te werken.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DH7a_20161101_191322_treinenkast_0.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DH7a_20161101_191322_treinenkast_0.jpg)
In de kast heb ik kunststof L-profielen gelijmd als rails. Het bleek dat een verf-roerstokje van de bouwmarkt perfect als mal kon dienen voor de juiste afstand van de profielen.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DH7_20161101_191346_treinenkast_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DH7_20161101_191346_treinenkast_1.jpg)
Aan de tweede lade wordt nu gewerkt. Het plankje schuift over 2 horizontale balkjes in de kast. Aan de onderkant heb ik strookjes vilt geplakt dat ook gebruikt wordt onder stoel- en tafelpoten.
-
Mooi project! zeker zo'n vloeiend sporenplan spreekt me altijd aan, succes met de bouw (y)
Groet Dennis
-
Vanmiddag begonnen met het definitief aanleggen van de rails.
De Rocoline hart op hart afstand is 6,61cm. Dat vind ik te breed. Ik heb de wissels (20 graden wissels) daarom een stukje ingekort.
Het originele wissel versus de ingekorte versie.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DH10_20161101_191723_verkorte_wissel_2_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DH10_20161101_191723_verkorte_wissel_2_1.jpg)
Beide verkorte wissels verbonden tb.v de stationssporen. Nu is de hart op hart afstand 5,3 cm. Dat is bijna de norm voor sporen in het station (5,2cm).
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20161101_192346_DH7_verkorte_wissel_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20161101_192346_DH7_verkorte_wissel_1.jpg)
Wordt vervolgd.
Groet,
Henk
-
Fraai! Alleen hoe doe je dat dan in parallelle bogen? Daar wordt uitgegaan door Roco van de originele hart-op-hart afstand.
-
Klopt Daan, maar Station Daarhuizen ligt aan een enkelsporig traject, dus dat probleem heb ik niet.
Groet,
Henk
-
Fraai! Alleen hoe doe je dat dan in parallelle bogen? Daar wordt uitgegaan door Roco van de originele hart-op-hart afstand.
Zelf wissels bricoleren op basis van Tillig bouwsets?
Je kan bij mijn weten ook geen gebogen wissels kopen met een aanvaardbare boogstraal (om in het zicht te leggen).
-
Die ken ik niet, maar ik bedoelde in eerst instantie gewoon normale bogen. Want tussen R3 en R4 gaat een merk uit van zijn hart-op-hart afstand.
-
Leuk Henk!
Dat wordt een mooie baan in het mooie Salland! (y) Het ziet er vloeiend uit, lekker ruim, niet te vol met rails, veel ruimte voor scenery... Smullen! Sowieso ben ik gek op enkelsporige lijntjes! :D
Zelf heb ik ook nog (vage) plannen om in de (verre) toekomst eens een modelbaan met een Nederlands thema te bouwen. Aangezien ik zelf ook uit Salland kom (Hardenberg), heb ik een paar jaar geleden dat bouwpakket van station Vriezenveen ook gekocht. Het zit nog ongebouwd in de doos, maar wie weet bouw ik station Hardenberg nog eens na. Of net als jij, een fictief station in dezelfde regio :D
Ik blijf je bouwwerkzaamheden volgen!
Groet, Wim
-
Dank Wim. Ook ik ben Hardenberger, maar nu woonachtig in Brabant. Ik kom nog regelmatig in Dalfsen en due omgeving is nu mijn inspiratiebron.
Groet, Henk
-
Hallo Henk,.
Ik vind het een goed idee, de Malm kastjes te gebruiken voor je rijdend materieel.
Op je afbeelding zie ik dat de kastjes een grijze kleur hebben.
Vandaag bij Ikea Eindhoven geweest, helaas geen grijze meer te verkrijgen.
Weet jij nog een Ikea waar deze grijze Malm kastjes te verkrijgen zijn ?
Groet
Gerard
-
Hallo,
In de Ikea kunnen ze zo voor je kijken waar ze nog zijn.
En ook kun je ze online bestellen en dan afhalen op een vestiging naar keuze.
wellicht ook bezorging aan huis(tegen kosten)
succes jandcargo
-
De kasten zijn gekocht bij Ikea Eindhoven. Ik heb er ook nog zwenkwielen onder gezet, zodat ik ze makkelijker kan verplaatsen voor het geval er onder de baan gewerkt moet worden.
De kasten bevallen mij erg goed. Ik kan er veel materieel op een overzichtelijke manier in kwijt.
Groet, Henk
-
Voordat het een heel stoffig draadje wordt, een update.
Ingrijpend nieuws, want Station Daarhuizen gaat verhuizen.
Dit voorjaar betrekken wij onze nieuwe woning en dat betekent dat Station Daarhuizen na afbraak op het nieuwe adres herbouwd zal worden.
Wordt vervolgd.
Groet, Henk
-
Succes met verhuizen!