BeneluxSpoor.net forum
Algemeen => Ditjes en datjes => Topic gestart door: Conner op 09 October 2016, 00:10:10
-
Hallo alle,
Zoals misschien een paar van jullie al weten ben ik een bouwer van Trein simulator objecten voor Train Simulator 2017. Op het moment ben ik bezig om het huidige Nederlandse seinen pakket te updaten naar v2.0 met nieuwe seinen wat is te zien op www.coha.nl (http://www.coha.nl).
Ik ben op zoek naar tekeningen en foto's van tunnel seinen. Dus beter gevraagd hoe zien die eruit. Ook ben ik nog op zoek naar de Wibr seinen en hun configuraties.
Wie kan me aan info helpen. Alvast bedankt voor het meedenken. ;)
8) Conner.
-
Dat zijn dezelfde seinen alleen zonder achtergrondplaat.
-
Kijk eens bij Ilt.
En dan bijlage 4. Onder Rail.
Daar vind je het meest recente seinen informatie.
-
Wat is ILT ??? ;D
-
Dit dus ;D
https://www.ilent.nl/ (https://www.ilent.nl/)
-
Die site op mijn gemak bestudeerd, maar kan niet echt vinden wat ik zoek, dus de vraag staat nog open en vergeet de vraag over de Wibr seinen niet, Wie kan helpen ?
-
Zo beter? http://wetten.overheid.nl/BWBR0017707/2016-10-01#Bijlage4
-
Ik neem aan dat je de X- en G-seinen bedoelt? Dat zijn lichtbakken van een speciale soort, n.l. kortelichtgeleidingsseinen. In deze bakken zitten een (X of G) of twee (X en G) 50W-halogeenlampen die via korte glasvezels het beeld tonen. Het zijn de enige lichtbakken in Nederland die zijn voorzien van lampstroomcontrole, vandaar ook de opbouw met de halogeenlampen en niet - zoals in de tijd dat de bakken geplaatst werden gebruikelijk was - gewone lampjes, die rechtstreeks schijnen. De bakken zijn qua uiterlijk vergelijkbaar met de moderne led-matrixsignaalgevers.
Groeten,
Peter
-
http://www.eindhoven-in-beeld.nl/asset/get_file/101
en dan Hoofdstuk 5
maar geen maten.
-
Hallo Conner,
Dit zijn de maten van de WIBR Achtergrondplaat:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/WIBR_Plaat_01.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/WIBR_Plaat_01.jpg)
Groetjes,
Bert
Edit: Werkt het handmatig verkleinen tot de originele grootte via de > width=250 height=490 < aanpassing nu ook al niet meer? ???
-
super bedankt. (y)
-
Een WIBR is geen tunnelsein, dat is een WaarschuwingsInstallatie op BRuggen. Hier wat foto's van een X- en een G-bak in Zaandam. De X/G-bakken hebben hetzelfde formaat.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/P1010682_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/P1010682_1.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/P1010683.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/P1010683.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/P1010704.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/P1010704.jpg)
Groeten,
Peter
-
Een WIBR is geen tunnelsein, dat is een WaarschuwingsInstallatie op BRuggen.
Dat is mij bekend... Ik beantwoordde alleen de specifieke WIBR-vragen van Conner... ::)
Ook ben ik nog op zoek naar de Wibr seinen en hun configuraties.
... en vergeet de vraag over de Wibr seinen niet, Wie kan helpen ?
U vraagt, wij draaien... ;)
Overigens heeft de WIBR veel gemeen met de WIT (WaarschuwingsInstallatie in Tunnels), sein 722/723...
Mooie foto's overigens! (y)
Groeten,
Bert
-
Ik had de vraag over de WIBR over het hoofd gezien.
Er is een groot verschil tussen de WIBR en de WIT. De eerste kun je alleen maar zien knipperen als de paal tussen de trein en jezelf in staat. De WIT kun je echter ook zien knipperen als je zelf tussen de trein en de paal staat. Dat maakt de WIT in mijn ogen een onding. De WIBR vertoont meer overeenkomst met een WUBO.
Groeten,
Peter
-
Ik ben goed geholpen door Bert_Apd en zal hier ook een screen plaatsen als ik zover ben er een 3d object van heb gemaakt. De seinen in een tunnel zoals bijvoorbeeld een wit sein blijft voor ons nog steeds een mysterie hoe er die nu in het echt uitzien. Ik vind de discussie hierover leuk en leerzaam en daarvoor nog mijn grote dank. Ons pakket met NLseinen voor Train Simulator 2017 zal hier alleen nog maar mooier door worden, waarvoor ook mijn dank, alle input is welkom en ook goede foto's over dit ontwerp en over andere seinen en info zijn natuurlijk nog altijd welkom. Mocht je mijn emailadres nodig hebben om bijvoorbeeld meerdere foto's en of info te sturen stuur me dan maar een pm en zal mijn emailadres sturen en of bezoek onze site, al zou ik het wel mooi vinden om de conversatie hier te houden op dit forum aangaande mijn vraag. ;)
8) Conner
ps ik had al een versie van een Wibr sein gebouwd zoals op de volgende screen is te zien.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/wibrbrug1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/wibrbrug1.jpg)
-
Mooi gedaan. Alleen ik zou de oude koperen bellen vervangen door de nieuwe electronische bellen. :)
-
Inderdaad een mooi ontwerp. (y)
Alleen ik zou de oude koperen bellen vervangen door de nieuwe electronische bellen. :)
Dat is natuurlijk afhankelijk van het tijdperk waarin je in Train Simulator "fictief" rondrijdt. In het begin werden ze uitgerust met koperen bellen, de elektronische bellen zijn veel later gekomen en daarna zijn de oude bellen ook niet meteen allemaal vervangen.
Er is een groot verschil tussen de WIBR en de WIT. De eerste kun je alleen maar zien knipperen als de paal tussen de trein en jezelf in staat. De WIT kun je echter ook zien knipperen als je zelf tussen de trein en de paal staat. Dat maakt de WIT in mijn ogen een onding. De WIBR vertoont meer overeenkomst met een WUBO.
De WUBO knippert horizontaal, de WIBR knippert verticaal. Volgens de spaarzame plaatjes zou de WIT ook verticaal knipperen, vandaar mijn gemelde overeenkomst met de WIBR. Verder zou het model van de achtergrondplaat van de WIBR (zie reactie # 9) volgens het eerder genoemde "Seinenboek NS Reizigers" overeenkomen met het model van de WIT. (Zie sein 722/723 op pagina 50)
Er bestaan overigens ook nog WIBR herhalingsseinen.
Dit zijn twee lampen die rondom stralen (lampmodel vergelijkbaar met de WIDO) en die onder elkaar geplaatst zijn aan een ronde paal, bovenaan al of niet voorzien van (elektronische) bellen. Ze zijn er in zowel hoge als lage uitvoering. Ook is er een hoge en lage uitvoering zonder lampen met alleen (elektronische) bellen.
Het WIBR herhalingssein kun je dus - net zoals door Peter aangegeven bij de WIT - ook zien knipperen "als je zelf tussen de trein en de paal staat".
Wordt dit type herhalingssein soms ook toegepast in tunnels als (de tot nu toe nog niet getoonde) WIT?
Welke machinist of baanwerker weet hier meer van?
Wie plaatst hier als eerste een foto van de WIT (WaarschuwingsInstallatie in Tunnels) ?
Groeten,
Bert
-
Mijn model WiBR getoond is hoe hij nu nog bij de Vlakebrug in Zeeland staat. Ik ben ook benieuwd wie er plaatjes heeft van de tunnelseinen. Ik wacht in spanning af. Wie o wie kan helpen ;)
-
Hoi Conner,
Ik heb deze tekening kunnen bemachtigen van de WIT zoals die in de tunnel wordt toegepast (aan de wand gemonteerd). Deze is dus vergelijkbaar met de WIBR herhalingsseinen...
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/WIT_Plaat_21_A.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/WIT_Plaat_21_A.jpg)
Er moet echter ook nog een WIT model zijn die (buiten?) aan de ingang van de tunnel staat.
Volgens mij is daarvan de uitvoering gelijk aan die van de WIBR...
Wie helpt verder?
Groeten,
Bert
-
Kijk daar word ik weer blij van. (y)
Ben nog steeds op zoek naar de andere tunnelseinen, zoals het aysein en het aycfbsein voor in de tunnel, laatste als deze bestaat natuurlijk. We zoeken verder !
-
WIT knippert inderdaad net als WIBR verticaal. Ik heb er wel duidelijke foto's van, maar die kan ik hier niet plaatsen.
Van 'WIBR-herhalingsseinen' heb ik nog nooit gehoord. Waar kun je die vinden?
Ingang van een tunnel tref je gewoon WIT.
Ingang Schipholtunnel: (http://i67.tinypic.com/2rfwmtg.png)
-
Hallo sebasss,
Mooie foto, geeft een duidelijk beeld! (y)
Van 'WIBR-herhalingsseinen' heb ik nog nooit gehoord. Waar kun je die vinden?
Ik heb (officiële) tekeningen gezien met de letterlijke omschrijving "herhalingsseinen wibr", dus zullen ze ook bestaan.
Vermoedelijk worden die zonodig toegepast als "tussenseinen" bij (hele?) lange bruggen, zodat wanneer je je eenmaal op de brug bevindt ook gewaarschuwd wordt voor een alsnog naderende trein.
Meer informatie heb ik ook niet...
Groeten,
Bert
-
Oke, Bert. Wij leren in ieder geval niets (meer) over 'WIBR-herhalingsseinen'.
Staat er misschien op die tekeningen welk baanvak het is? Dan kan ik er wat research naar doen, en eventueel navraag. :)
-
Als je iemand kent die toegang heeft tot de archieven van ProRail kun je verwijzen naar tekening 112422 blad 01 versie F... ;)
-
Ik heb even gezocht in de ProRail-voorschriften en inderdaad: het WIBR-herhalingssein bestaat. "Bij lange bruggen kan midden op de brug per spoor een sein zijn geplaatst dat dezelfde beelden toont, maar dat van beide zijden (gerekend in de langsrichting van de brug) kan worden waargenomen. Indien van een meersporig baanvak de sporen over afzonderlijke, naast elkaar gelegen bruggen lopen, worden deze bruggen beschouwd als één brug."
Meteen ook even een plaatje van de WIBR opgezocht:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/WIBR.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/WIBR.png)
Van het WIBR-herhalingssein en de X/G-seinen heb ik geen afbeeldingen kunnen vinden.
Groeten,
Peter
-
Aha, Peter. Dat wordt ons (MCN) dan gewoon aangeleerd als 'WIBR', maar de officiële benaming is dus 'WIBR-herhalingssein'.
Ik zal eens opletten of ik er binnenkort één tegenkom en de foto('s) hier delen.
-
Wow wat een info weer, ben er erg blij mee allemaal. Hoop dat ook iemand nog info heeft van andere tunnelseinen, want daar blijft de info summier over. ;)
Ik heb dit jaar persoonlijk nog even naar de vlakebrug gereden op mijn motor om details foto's te maken van een Wibr sein. Zoals is te zien op het vogende plaatje. :D
8) Conner.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/vlakebrug.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/vlakebrug.jpg)