BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => (Her)beginners => Topic gestart door: kaytrious op 07 October 2016, 15:59:30
-
Beste forumgenoten,
Ik heb een aantal jaar Fleischmann/Roco gereden, maar kon relatief goedkoop aan een grote set Märklin komen.
Nou ben ik van plan om met Märklin verder te gaan, maar ik ben benieuwd of jullie toevallig weten of er een Basisboek is van Märklin zodat ik om een gemakkelijke manier alle basis rustig door kan nemen.
Ik hoor graag de mogelijkheden.
-
Er is een forum voor pukolo's: http://forum.3rail.nl/
-
Gho, basisboek.
Marklin zelf heeft enkele boeken ( ben even naam kwijt ), maar komt er eigenlijk gewoon bijna op neer dat het gelijkstroom is, maar met een middenrail ;)
Het keerluskortsluitprincipe dat je bij gelijkstroom hebt valt weg, dus dat is een groot voordeel.
-
Marklin is 3rail wisselspanning maar dat terzijde. ;)
@kaytrious: geen idee wat je zoekt maar misschien vind je het hier: http://www.marklin.nl/support/support-pdfs ?
Gr, Ben.
-
Märklin was 3-rail wisselspanning, nu is het 3-rail digitaal.
-
Is het niet handiger aan te geven of je een digitale set, delta of een analoge hebt. Met of zonder wissels,. En wat wil je precies weten. Er zijn boeken van maar als je een 2 rail baan hebt gehad is het niet zo moeilijk. Andersom is lastiger omdat je dan zoals al genoemd rekening moet houden met keerlussen.
Groet René
-
Je kan ook naar een modelspoorwinkel gaan, die hebben vaak wel wat boeken liggen.
Bijvoorbeeld eentje van deze: https://www.google.nl/search?q=klaus+eckert+buch+marklin&tbm=isch
Koen
-
Welke verzameling is het grootste, marklin of de rest? wil je echt marklin?
-
Gho, basisboek.
Marklin zelf heeft enkele boeken ( ben even naam kwijt ), maar komt er eigenlijk gewoon bijna op neer dat het gelijkstroom is, maar met een middenrail ;)
Het keerluskortsluitprincipe dat je bij gelijkstroom hebt valt weg, dus dat is een groot voordeel.
Nadeel is dat het een heel stuk duurder is.
-
Het blijft lastig om gewoon antwoord op de vraag te geven....
Ik zou even bij een Marklin winkel langsgaan, die heb en echt wel wat liggen over de basis.
-
Ik ben het wel met Falcon10 eens, in de basis is 2- en 3-rail hetzelfde. Maar dan in plaats dat bij 2-rail de twee rails niet met elkaar in contact mogen komen, mogen bij Marklin de twee railzen niet in contact komen met de middelste rail/contactpunten :) En uiteraard heten de diverse controlecentrales anders maar digitaal werkt ook met decoders en zo ;D Profi uitleg, niet? Maar zonder gekheid, je had vroeger toch zo'n Marklin magazine, staat daar geen uitleg in?
-
Märklin was 3-rail wisselspanning
Voor mij is het dat nog steeds. En daarvoor volstaan simpele foldertjes.
Voor het digitale deel kun je overal online info vinden, want het aantal 3-rail rijders met een eigen website of blog is groot.
-
Sterker nog ik rijd Marklin 2 rail , de 3e rail is voor massa detectie en dus niet direct aan de massa aangesloten.
Groet Robert
-
Dat kan je dan weer met een paar diodes oplossen. ;D
-
Overstappen van "2-rail-gelijkstroom" naar Märklin "3-rail-wisselstroom"?
Ik heb enkele jaren geleden de overstap andersom gemaakt.
Hiervoor waren meerdere redenen. Vanaf de jaren 60 zijn er enkele modelbanen gebouwd met de overbekende metalen rails, zelfs de rails met de derde rail in het midden uit de jaren 50 waren hierin opgenomen.
Door enkele verhuizingen moest iedere keer weer een nieuw ontwerp gemaakt worden. Nu is dat geen groot probleem en eigenlijk nog leuk ook.
In mijn huidige woning heb ik een ruimte van ca. 4x4m beschikbaar waar ik aan een zijde een leuke baan gebouwd heb. Begin 2000 begonnen, direct digitaal middels een Edits besturing met PC en Koploper. Tijdens de bouw bleek dat sommige plaatsen na verloop van tijd niet meer met de hand bereikbaar zouden zijn. Baan afgebroken.
Aan de aanschaf van de nodige K-rails was ik nog niet aan begonnen, behoudens enkele rechte en bogen bij de tunnelingangen. De sporen in het schaduw bereik was uitgevoerd met metalen rails.
Helaas kwamen er toen de 7 magere jaren.
Door de jaren heen had ik naast de nodige Märklin modellen ook vele locs en wagons van andere fabrikanten aangeschaft voor het "wisselstroomsysteem".
Inmiddels had ik gemerkt dat het rijden met "gelijkstroom wagons" op de metalen rails, met name de wissels, veel problemen opleverde. Nieuwe modellen kregen gelijk wisseltroomwieltjes eronder.
Gelukkig kon ik met mijn materieel bij de Modelspoorgroep Venlo rijden waar ik in de Märklinbaan enkele modules heb staan.
Aangezien ik voor een nieuwe baan nieuwe rails nodig had en ik mijn draai bij Märklin niet meer vinden kon, overwoog ik de overstap naar het "gelijkstroom-systeem". Daarbij kwam dat de prijs van de rails nogal aan de hoge kant is in vergelijking met rails van Roco, Piko of Tillig.
Daarnaast is de natuurgetrouwheid bij deze laatste 3 groter dan de Märklin rails.
En toen kwam Artitec met een van de mooiste Nederlandse locs op de markt, de NS 3700.
Mijn besluit staat vast, ik ga over naar 2-rail gelijkstroom. Onder een 3700 wil ik geen sleepcontact zien.
Inmiddels de nodige Märklin locs en wagons verkocht en de locs van Roco en Piko omgebouwd naar het gelijkstroomsysteem.
Soms enkele draadjes op de printplaat om solderen, bij diverse locs en treinstellen de wielsets verwisseld en overal het sleepcontact verwijderd.
Nu weer begonnen aan het ontwerpen van een nieuwe baan in een kamer van 4,3 x 3,0 m. Schaduwstation krijgt Piko-rails, zichtdeel Tillig.
Deel van de baan wordt modulair gebouwd zodat ik deze modules ook bij de Modelspoorgroep Venlo kan opstellen.
Natuurlijk digitaal met Rocrail en hardware van GCA (te vinden op de website van Rocrail).
Mijn advies aan Kaytrious, blijf bij Roco en Co. De keuze van rijdend materieel is groter en de prijs van het railmateriaal is beduidend lager.
Grz,
Gérard Drost
Ps. sorry voor het wat langere verhaal maar zo'n besluit neem je niet na 1 nachtje slapen.
-
Precies , zet je Marklin set op marktplaats en blijf lekker bij 2rail :angel:
-
En ik zou lekker doen wat je wilt, dit forum de rug toekeren en bij de buren gaan kijken.
Hier is het onmogelijk gewoon antwoord op je vraag te krijgen. En mocht je tot de conclusie komen dat je niet wilt overstappen, kom je hier weer terug.
(y)
-
Precies, marklin is goed, maar, niet waarheidsgetrouw, duurder en als je gelijkstroomproducten voor je marklin baan koopt zal je ze meestal moeten voorzien van nieuwe wielen. Het heeft dus nogal wat voeten in aarde zogezegd. Overigens zal er vast een goed basisboek voor zijn, nog leuker is gewoon zelf de boel aan elkaar knopen en puzzelen tot je een leuk baanplan hebt. Veel fout kan er niet gaan. Succes!
Boeken? Google op marklin boek en je krijgt onder andere dit:
(http://uploads.tapatalk-cdn.com/20161009/417dec73043adc5724e973e5d9a48f8a.jpg)
(http://uploads.tapatalk-cdn.com/20161009/7fddc5a1a84da0bcb2deb38e2da34a2c.jpg)
Verstuurd vanaf mijn GT-I9295 met Tapatalk
-
En ik zou lekker doen wat je wilt, dit forum de rug toekeren en bij de buren gaan kijken.
Hier is het onmogelijk gewoon antwoord op je vraag te krijgen. En mocht je tot de conclusie komen dat je niet wilt overstappen, kom je hier weer terug.
Lekker positief weer. Mensen geven hun mening op de gestelde vraag, Omdat jou dat niet aanstaat moet de TS maar naar een ander forum?
-
.... dit forum de rug toekeren en bij de buren gaan kijken....
Nee joh, gewoon op beide forums actief blijven :)
Het "voordeel" van Märklin is dat de modellen een bepaalde feel hebben, daar moet je van houden. Ik vind de Länderbahn/ep.I modellen van Märklin bijvoorbeeld altijd heel erg mooi, terwijl ik voor modern juist LS Models kies, en voor stoomlocs Fleischmann. Je moet ervoor staan in de winkel en dan die klik hebben :) En duur, tja, je hebt voor 200,- een NS 186 met sound en voor 270,- een complete fyra stam. Je moet alleen wel van de feel van Märklin houden :) Overigens heeft Märklin wel voordelen wanneer je niet zoveel ruimte hebt, dan komen de korte lengteschalen van de personenrijtuigen wel weer van pas.
-
Hier is het onmogelijk gewoon antwoord op je vraag te krijgen. En mocht je tot de conclusie komen dat je niet wilt overstappen, kom je hier weer terug.
Wat een onzin. Er wordt een vraag gesteld en er komt gewoon antwoord op.
Voorts gaan er allemaal leden zich warm lopen om de vraagsteller naar 2rail om te lullen maar hoe relevant is dat? ;)
Gr, Ben.
-
Lekker positief weer. Mensen geven hun mening op de gestelde vraag, Omdat jou dat niet aanstaat moet de TS maar naar een ander forum?
Het is helaas nog steeds een feit dat zodra mensen op dit forum om advies varen omtrent Märklin of tweerail, er altijd een, naar mijn mening moddergooi-achtige, discussie ontstaat over of Märklin wel of niet goed is. De strekking van die berichten is altijd hetzelfde: Märklin kan niets goed doen. Dat is iets dat mij, als drierailer, ook nog wel eens tegen staat.
Eerlijk is eerlijk, de meeste mensen zijn gewoon objectief, ook al zijn ze niet per se fan van Märklin. Maar wat hebben adviezen over het Märklinset verkopen en bij tweerail blijven met de vraag om een basis boek te maken? TS is een volwassen bent, als hij graag wil drierailen, gaat ie lekker drierailen. Wil hij tweerailen, dan gaat ie lekker tweerailen, is dat nou zo moeilijk te accepteren?
-
Voor mij niet. Het gaat mij om de opmerking van MKD 193 die niet hoeft. Er is nergens een gemene opmerking gemaakt, alleen adviezen. En het advies dat de Maerklin modellen vreselijk duur zijn ten opzichte van de 2-rail modellen is geen leugen maar waarheid. Dat mag toch gezegd worden zonder iemand te willen beledigen. Of zijn de tenen van de 3-railer inderdaad een stuk langer als die van een 2-railer? ;)
-
Ik heb het idee dat MDK direct reageert op Roadster. Gemeen is dar bericht niet, maar zinvol en nuttig evenmin.
Ben slaat de spijker op de kop: hoe relevant is de rest van de info nou?
-
Hallo forumgenoten,
Dank voor de reacties.
Ik heb het wat summier toegelicht vandaar dat ik het iets uitbreid.
Ik heb van Fleischmann een klein beetje rails en 2 locomotieven.
Bij Märklin heb ik nu 22 locomotieven en een doos of 8 aan rails.
Het is dus niet mijn plan om terug te gaan naar Fleischmann.
Het gaat mij niet zozeer om baanplannen, maar meer hoe elektrische wissels, bovenleiding en dat soort dingen werken.
Het is overigens rails zonder tussenrail.
Ik zal de boeken in de reacties eens gaan bekijken, bedankt daarvoor!
-
Dan moet je het Handboek Electrotechniek van Märklin hebben. Volgens mij is catalogusnummer 07422 de meest recente, maar met deze uit 2006 kom je ook een heel eind. De informatie over analoge techniek zal wel niet zijn veranderd.
http://www.modelbaan.ath.cx/pdf_s/Marklin/Marklin_Handboek_Electrotechniek_NL.pdf (http://www.modelbaan.ath.cx/pdf_s/Marklin/Marklin_Handboek_Electrotechniek_NL.pdf)
-
Hallo Kaytrious(Naam?)
Heb nog meerdere boeken in de kast staan van Märklin, en ook nog brochures die bij start sets horen enzo. Laat je niet be-irren door het hik hak over wat je wel of niet rijden wil, ook een Märklin baan kan interessant zijn. Gewoon verder posten hier.
Kijk vanavond wel even in de kast en bericht je dan hier.
Gr. Joke
ps fotos van het spul helpen altijd het enthousiasme te wekken.
-
Joke, gebruiker Kaytrious is de vrager ;)
-
Het is overigens rails zonder tussenrail.
(y)
-
Precies , zet je Marklin set op marktplaats en blijf lekker bij 2rail :angel:
Kijk nu met de nieuwe info word het anders.
uit de openings post heb ik opgemaakt dat je al veel gelijkstroom materieel hebt en er nu een grote Marklin startset er bij hebt.
Blijven natuurlijk de boven genoemde nadelen van Marklin , In verhouding duur en de rails wat minder door de middenpukkels.
Maar succes met de bouw van je nieuwe baan.
Gr Jan
-
en de rails wat minder door de middenpukkels.
Het is gelukkig niet besmettelijk, die pukkeltjes. Zolang ze niet op je huid overslaan, valt ermee te leven. Maar het kan ook zonder. Ik ken een Zwitserse site: wisselstroom 2-rail met bovenleiding. Dat kan niet met stomers en diesel locs, maar wel met elektrische locs. En heeft ook voordelen: je neemt gewoon peco, en op beide spoorstaven zet je massa. Beter railcontact dan je met normaal 2-rail ooit kunt bereiken. Zelf leg ik pukkeltjes, en rij 3-rail gelijkstroom. Met deze hobby kun je vele kanten op.
-
Hallo
Aansluiten Märklin in een notedop:
Bruin (massa) aan de railstaven/bedding.
Rood (rijstroom) aan de pukkeltjes.
Geel (lichtstroom) naar de verlichting (terug via bruin) of wisselspoelen.
Wissel/ seinspoelen gaan met blauw terug naar de schakelkastjes 7072.
7072 zit met de linkse of rechtse bus weer aan bruin. Cirkeltje rond ;D
Bart
-
Hallo,
Prijs verschil kan niet een van de leidende reden zijn. Het is geheel afhankelijk hoe je je referentie modellen kiest. Als er een vergelijking wordt gedaan moet je wel modellen vergelijken die vergelijkbaar zijn in uitrusting.
Prijzen van een 'willekeurige' modeltrein winkel en willekeurige modellen:
Sik DCC uitgerust met ledje: 139.99 €
Sik 3Rail decoder met ledje: 139.99 €
Elok NS 186 + decoder: 139.99€ + 25€: 164.99€
Elok NS 186 3Rail + decoder: 164.99€
Diesel Br245 DCC+Sound: 344.98€
Diesel BR245 3Rail+Sound: 179.99€
Stoom DB 74 + decoder: 137.83€ + 25€ = 162.83€
Stoom DB 74 3Rail + decoder: 117.99€
Kortom: "3Rail is nooit duurder, en vaak goedkoper" :angel:
Een vergelijking met rails wil ik ook wel maken ... ;D
En om een Amsterdams volks filosoof te citeren:"Elk voordeel heb zn nadeel." Er is geen systeem beter dan het andere, elk "heb" zijn nadelen. Het is uiteindelijk de keus van de gebruiker of de voordelen van het ene syteem opwegen tegen de nadelen van hetzelfde systeem.
En tuurlijk kijk ook wel eens verlekkerd naar die Lemaco modellen op grote bogen, maar nog de ruimte nog middelen om dat thuis gaan te doen.
Jan-Peter
-
Ach, met een beetje aanpassen rijden mijn Philotrains ook door 90 cm, niks om je druk over te maken...
Verstuurd vanaf mijn SM-T815 met Tapatalk
-
prijsvergelijking verschillende fabrikanten standaard rechte rails:
Märklin K-rail 2200, L= 18 cm: € 3,49 (€ 19,39/m)
Märklin C-rail 24188, L= 18,8 cm: € 2,99 (€ 15,86/m)
Roco RocoLine 42410, L= 23 cm: € 1,90 (€ 8,26/m)
Roco Geoline 61110, L= 20 cm: € 2,60 (€ 13,00/m)
Fleischmann Profigleis 6101, L= 20 cm: € 3,20 (€ 16,00/m)
Piko Gleis 55200, L= 23,9 cm: € 1,75 (€ 7,32/m)
Tillig Elite Gleis 85118, L= 22,8 cm: € 2,20 (€ 9,65/m)
Tillig Standard Gleis 82117, L= 22,8 cm: € 1,59 (€ 6,97/m)
Prijzen zijn de adviesprijzen van de fabrikanten.
Grz,
Gérard Drost
-
Kortom, Märklin zit in het wat duurdere segment van de grootseriefabrikanten, maar is zeker niet de enige in dat segment. En verder maken zowat alle grootseriefabrikanten drierailmodellen en dan is het verschil bij een loc de prijs van een decoder.
En de vragenstellen wil lekker met treintjes spelen en heeft een mooie partij Märklin op de kop getikt. Speel ze, je moet dus het Handboek Elektrotechniek hebben. (y)
-
Ik heb van Fleischmann een klein beetje rails en 2 locomotieven.
Bij Märklin heb ik nu 22 locomotieven en een doos of 8 aan rails.
Het is dus niet mijn plan om terug te gaan naar Fleischmann.
Het gaat mij niet zozeer om baanplannen, maar meer hoe elektrische wissels, bovenleiding en dat soort dingen werken.
Als dit de verhouding is zou ik ook overstap overwegen. M.b.t. de werking denk ik dat je al wat verwijzingen hebt waar je wat mee kunt. Is er een modelbeurs bij je in de buurt? Daar lukt literatuur kopen vaak ook wel eens.
Het is overigens rails zonder tussenrail.
Ook geen puntcontacten? Dan zal het om Hamo gaan en moet ook je Fleischmann materieel er bij passen. Dat is wel iets om rekening mee te houden met uitzoeken van informatie. Wellicht een fotootje van de rails plaatsen voor er doorgespeculeerd wordt. Je vraag roept vrij veel sentimenten op ;-)
Groet, Sicco Jan
-
Bij nieuwe 3Rail~ loc's van de niet Marklin merken is er bij deze meestal al standaard een digitale decoder inbegrepen.
Meestal ligt daar het prijsverschil met dezelfde 2Rail= loc's van de bewuste merken.
Vroeger zat bij de Roco Loc's, de decoder op de plaats van de 2è kardanas, waardoor er maar 1 bogie aangedreven werd en de trekkracht daardoor iets minder werd.
o.a. om deze redenen maakte ik de beweging van 3R~ naar 2R=. Een deel van m'n 3-rail spullen is al de deur uit.
Nu denk ik eraan om alsnog op m'n toekomstige zolderbaan beide systemen te gaan gebruiken. Een dubbelsporige 2R= hoofdbaan rondom + 1 een enkelsporige lijn naar niveau -1:
- 2R= met dubbel hoofdspoor (perrons 1&2) + 1 uitwijkspoor (Perron 3) > Rails van Hornby & Piko
- 3R~/2R= sas-spoor aan (perron 4) en omloopspoor (perron 5) > beide sporen = Marklin K Rails, waarbij enkel de slanke K-wissels geschikt zijn voor beide stroomsystemen.
Hierbij zal ik géén aansluitrails gebruiken en moeten per station sectie met K-Rails de 3 rijdraden van de linker rail, rechter rail en middengeleiders, afzonderlijk naar het manuele schakelpaneel getrokken worden.
Ik heb in het verleden ook al eens een gelijkstroomdraad boven de K-rails gespannen en el-loc's van Lima tussen m'n Marklins op de K-rails analoog laten rijden.
Hierbij sloot ik het bruine contact van de Marklin trafo en de blauwe (-Pool) van m'n Playmobiel/Siemens trafo op de zelfde rail aan
Het rode contact van de Marklin trafo ging naar de middengeleiders en de Rode (+pool) van Plymobiel/Siemens trafo naar de bovenleiding
Al is digitaal rijden met bovenleiding nu niet meer erg gunstig voor de elektronika (vonkvorming op de Panto's)
Mochten jouw Marklin loc's dan toch naar Hamo 2R= omgezet zijn, dan zijn deze in de witte/grijze dozen van vanaf halverwege de jaren tachtig gemakkelijk digitaal om te zetten.
Op nog geen half uurtje is dit gepiept (ik heb er enkele pré-digitaal gemaakt & voorzien met een 8-poligevcontrastekker waar nu decoders in geplaatst zijn).
Bij de oudere modellen uit de blauwe dozen zijn iets lastiger ivm de massa.
Gr,
Jan
-
- 3R~/2R= sas-spoor aan (perron 4) en omloopspoor (perron 5) > beide sporen = Marklin K Rails, waarbij enkel de slanke K-wissels geschikt zijn voor beide stroomsystemen.
Op het gevaar af heel erg off topic te geraken, links en een reactie:
Link: ACDC gebruik uit 2005 wissels aanpassen:
http://stummiforum.de/viewtopic.php?f=2&t=455&p=2798
Link: standaard k-rail wissel aanpassen: http://stummiforum.de/viewtopic.php?f=27&t=90803
De reactie:
Aansluitrails (k-rails) van Marklin zijn niet geschikt voor 2-rail gebruik: de spoorstaven zijn doorverbonden.
Er zijn slanke k-wissels die uit de doos ook geschikt zijn voor 2-rail, maar niet allemaal (de nieuwere niet, de oudere wel, en om het simpel te houden, met het zelfde catalogusnummer).
Alle standaard k-wissels (met losse wisselaandrijving, dus ook een van de versies maar niet allemaal) en alle c-rail wissels zijn met een kleine ingreep geschikt te maken voor 2-rail gebruik.
Vanwege die ingreep kun je net zo goed 2-rail wissels kopen en daar pukkeltjes tussen leggen, want ingegrepen moet er hoe dan ook. En vanaf dat moment speelt de keuze van de aandrijving ook een rol, want bij zeer slanke wissels zal de sleper de spoorstaven raken en moeten gebruiken als waren het pukkeltjes (3-rail polarisatie).
Bij de bewuste k-wissels gaat het om de "loze bielsen", d.w.z. een biels met een plastic puko.
In die biels zit een rvs verbinding tussen de spoorstaven, en die moet eruit om 'm ook voor 2-rail geschikt te maken (uit m'n hoofd 2261,2262, 2269). Dus ook de meegebogen wissel (die ik trouwens heb vervangen door piko-A en peco code 100, afhankelijk van de plek).
En de letter "A" moet eruit, en geisoleerd terug geplakt, bij K-wissels en bij C-wissels.
Het lastigste zijn engelsmannen. Een geval apart, zeg maar.
Ach, als je dat hobbeltje op de koop toe neemt, kom je er wel.
Er is geen noodzaak om twee gescheiden systemen naast elkaar neer te leggen, al is dat goedkoper dan het alternatief: een noodzakelijk bloksysteem, waarbij per blok vast moet liggen of daar 2- of 3-rail mag rijden; blok-relais, pc-software zoals koploper of een arduino oplossing is dan haast noodzakelijk (en die keus bepaalt de meerkosten).
Analoog is er geen noodzaak om AC en DC rijspanning te wisselen. Alle analoge 3-rail locs rijden ook op DC. Voor het omschakelen van de rijrichting van 3-rail locs is een omschakelpuls nodig van 22-24 volt, AC of DC maakt niet uit.
Als je trafo's AC en DC wel samen gebruikt, let er dan op dat ze in fase staan, als je massa (AC) verbindt met ground (DC). Het verschil tussen AC/DC en uitsluitend DC aansturing bepaalt het aantal onafhankelijke stroomkringen dat per relais nodig is om te schakelen (en voor 2 rijrichtingen per spoor). En dat verschil kan flink oplopen.
Bovenleiding gedraagt zich apart in het hybride gebruik. Je moet je afvragen of je dat wel wilt, en zo ja, hoe en waarvoor (rijspanning, signaalstroom, verlichting?). In 3-rail is er geen probleem (noch analoog, noch digitaal).