BeneluxSpoor.net forum
Wat zijn we aan het bouwen? => Baanplannen => Topic gestart door: Harold34 op 03 October 2016, 16:01:05
-
Bij onderstaand ontwerp wordt gemeld dat er een keerlus inzit. Ik zie hem niet. Jullie wel?
(http://i.imgur.com/CceId18.jpg)
-
Ja, dit is zeker een keerlus.
Begin midden-onder en rijdt naar rechts. Volg het buitenspoor en ga dan in het midden door het rondgaand spoor. Dan kom je aan de linkerkant op het binnenspoor en vervolg naar de overloopwissel aan de onderkant. Daar kun je weer naar het buitenspoor en sta je in omgekeerde rijrichting.
Een andere beschrijving kun je voor het middeldeel opzetten.
Sander
-
hier zit hij dus: (beetje slordig getekend, maar de bedoeling is duidelijk)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/CceId18x.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/CceId18x.jpg)
-
het spijt me maar ik zie het nog niet.
-
Het is toch overduidelijk.
Test: vertrek ergens, volg met je trein een route die 1 keer door het rood gemarkeerde spoor loopt en ga dan weer naar de plek waar je vertrokken bent. Je trein staan dan met zijn neus de andere kant op, en dat is een indicatie dat je door den keerlus bent gereden.
Zelfde verhaal als Sander, maar in iets andere bewoordingen.
-
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/KeerlusCceId18c.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/KeerlusCceId18c.jpg)
Aan de linkerzijde hebben beide sporen dezelfde polariteit (rood boven, groen onder), als gevolg van de rest van je baanplan. Voor de duidelijkheid heb ik een stukje rood, en een stukje groen gemaakt. Volg je nu een "rood" spoor door de lus naar de andere kant, dan moet je weer op rood uitkomen. Maar dat gebeurt niet, je komt op groen uit. Kortsluiting dus. Dat is de keerlus.
-
Ik dacht dat een van de kenmerken van een keerlus is dat je achterstevoren op hetzelfde spoor terecht komt. Dit zal dan net een uitzondering zijn.
-
Dat is toch precies wat we beschrijven? Je vertrekt ergens, b.v. op 1 van de kopsporen, rijdt door de lus en gaat dan terug naar waar je begonnen bent. En dan sta je achterstevoren.
-
2 keer lussen zelfs.
linksonder beginnen, naar rechts rijden en de tweede overloop is ook een keerlus.
teken het plan maar recht, dus op een "boekenplank"
-
Mark, niet ingewikkelder maken dan nodig is.Er zit maar 1 lus in. Dat lusprobleem kan je ongedaan maken door 3 overlopen uit het plan te verwijderen, maar ik denk niet dat dat de bedoeling is.
-
Ja, zo dan:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/keerlus_19.jpg)
Geldt ook voor het andere kopspoor.
-
Een heel terechte opmerking van Klaas, alles draait om die ene lus.
Maar wat is je probleem met de keerlus? Je kunt een keerlus elektronisch heel goed oplossen en dan kun je dit baanplan gewoon handhaven. Het is zeker niet zo dat een lus verboden is, je moet alleen wel je maatregelen treffen om kortsluiting te voorkomen.
Als je denkt dat dit baanplan goed is, ga dan beslist door.
Sander
-
@72sonett , Ja - die had ik al beschreven.
Sander
-
bedankt voor de toelichting. Ik ben een zo goed als beginnende modelspoorder en zoek een baanplan in N zonder keerlus.
En ik zat zo eens wat baanplannen te bekijken. Maar ik kon hier niet zo snel een keerlus uit halen.
-
Ik ben een zo goed als beginnende modelspoorder en zoek een baanplan in N zonder keerlus.
Dan blijft de keus tussen een standaard ovaal of een punt naar punt baanplan.
Maar zoals anderen ook al schrijven. Plaats een keerlusmodule in het door Klaas aangegeven deel en je probleem is opgelost.
-
Deze baan heeft geen keerlus toch?
(http://i.imgur.com/4tehjSr.jpg)
-
Deze heeft inderdaad geen keerlus.
-
(...)alles draait om die ene lus.
Maar wat is je probleem met de keerlus? Je kunt een keerlus elektronisch heel goed oplossen en dan kun je dit baanplan gewoon handhaven. (...)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/keerlus_19.jpg)
Analoog bestaat ook een andere manier om een keerlus op te lossen.
Dat doe je bij de wissel(s) die de keerlus veroorzaakt (veroorzaken).
Ik omschrijf dit soort banen wel eens als een kopstation met een half hondenbot, d.w.z. een kopstation waarop een lus eindigt.
Als je parallel aan een wisselrelais een bistabiel relais meeschakelt (http://[bhttp://k.f.geering.info/modellbahn/technik/kehrschleife.htm), dan kun je daarmee de (in deze tekening rood+groen gekleurde) doodlopende sporen onder aan de tekening ompolen.
Als je dat stukje onder aan de tekening nou eventjes opvat als een kopstation, dan kun je de sporen van je kopstation elk apart ompolen (rijrichting veranderen), dat moet toch al (want je trein rijdt de andere kant op weg om het station te verlaten); en dat ompolen hangt dan samen met de wisselstand.
Zo heb ik het zelf in het verleden ook steeds opgelost. Het is simpel, het werkt, en de trein moet vroeg of laat toch al ompolen in een kopstation. Het betekent dat je het station pas in kunt rijden als dat spoor vrij is en de rijrichting op dat inrijspoor oke is voor inrijden (en dat immers is altijd al zo, bij analoog rijden). En pas als de trein helemaal op dat spoor staat, kun je ompolen en weg rijden (als het uitrijspoor veilig is, en de juiste rijrichting heeft).
Op die manier hoef je aan de lus-zelf elektronisch verder niets te doen. Behalve dan je baan zo tekenen en aanleggen dat je tussentijds niet van het ene op het andere spoor kunt komen (en dus geen overloopwissels verlegt), en die zijn er ook niet in je 1e ontwerp.
-
Let op, dat er ook nog een twee de keerlus in zit. Bij het rangeerstation raakt rood ook aan groen. Ook daar zul je maatregelen moeten nemen, ompolen of zoiets.
-
En al die problemen kun je oplossen in die ene lus die om het rangeerstation heen loopt. Denk die lus weg en het hele probleem is weg.
Kortom, er is maar één keerlus.