BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Elektronica en analoog => Topic gestart door: Arjen52 op 30 September 2016, 20:00:17
-
Ik wil mijn FLM analoge rangeerloc voorzien van rode knipperleds.
Daarom heb ik hier (http://www.pcfelectronics.nl/leds/led-diffuus/3mm-led-diffuus-knipper-flash/) een paar leds gekocht.
Als test sloot ik een led met een voorschakelweerstand van 1K Ohm aan bij een rijspanning van 10 V. Geen sjoege.
Dus twee weerstanden parallel geschakeld (= 500 Ohm). Nog niets. Ook 3 weerstanden parallel (ong. 333 Ohm) gaf geen soelaas.
Zonder weerstand zag ik een lieflijk rookpluimpje, dus "einde led".
Mijn rijtrafo geeft max. 14 V gelijkstroom.
Wie kan mij helpen aan een oplossing, zodat ik mijn rangeerloc kan verbouwen?
-
Led trekt 20 mA bij 2 Volt.
R=(14-2)/0.02= 600 Ohm. De Led zou het dus moeten doen op de twee parallelle weerstanden van 1 kOhm en waarschijnlijk ook wel op 1 weerstand.
Heb je de spanning ook een keer omgepoold? De + en de - moeten wel aan de goede kant van de LED zitten! (+ op de anode = lange pootje).
Kan ook nog zijn dat de LED een afgevlakte spanning nodig heeft om het interne IC te kunnen laten werken.
René
-
Hoe heb je die led van spanning voorzien? Via de lok, via de rails, of rechtstreeks op de trafo? Heb je niet per ongeluk toen je de weerstanden had gebruikt de plus en de min gewisseld, waardoor hij het niet deed?
-
@René 4312 en @VAM65:
Ik heb de led en de voorschakelweerstand(en) vastgezet in een kroonsteentje en de draadjes aangesloten op de rails.
En ik heb de aansluiting van de draadjes gewisseld omdat een led immers een diode is.
De spanning zal niet afgevlakt zijn, dus dat kan een oorzaak zijn.
Merkwaardig was wel dat de ledjes het deden toen ik ze testte met een multimeter op de 2K Ohm-stand. In die meter zit een 9 V batterij.
-
En als je hem nog een keer test op de multimeter, doet hij het dan wel weer?
Dan zal het liggen aan de pulserende spanning op de baan.
-
Hallo Klaas,
Ik kan nu niet meer testen, want alle vijf probeerleds hebben de experimenten niet overleefd. :(
De test met de multimeter en vervolgens aansluiten op de rails heb ik wel gedaan, maar bleef zonder resultaat, sterker nog: toen ik de trafo op max zette gingen er twee leds in rook op.
-
Vreemd, een knipperledje zou moeten werken op 3-12 V (bij 3-20 mA) (http://okaphone.com/artikel.asp?id=454044) door de ingebouwde voorschakelweerstand, dus ook als je hem rechtstreeks op een 9 V batterijtje zet.
Op een 14 Vdc regelaar zou je aan een 100 ohm weerstandje genoeg moeten hebben om de stroom te beperken.
Je kunt overigens ook een knipperled in serie aansluiten met gewone leds, dan knipperen ze allemaal. Of tweekleurige rood/geel leds (http://www.okaphone.com/artikel.asp?id=454039), dan verandert de kleur automatisch met de rijrichting.
-
Hallo 72sonett,
Bedankt voor je reactie.
Ik vind het ook vreemd, maar het is zoals het is helaas.
Ik wil op het dak van het locje twee knipperlichten maken, die gaan branden als de loc gaat rangeren.
Die tweekleurige leds komen later aan bod.
-
Waarschijnlijk is de oorzaak van het probleem inderdaad een niet of onvoldoende afgevlakte spanning.
Omdat sommige wissels en seinen gekoppeld zijn, moet (volgens de gebruiksaanwijzing van de FLM 1724) een gelijkstroomuitgang gekoppeld worden aan een wisselstroomuitgang bij de trafo.
Wanneer ik een knipperled aansluit op een losse rijtrafo, dan werkt alles prima.
Mede dankzij jullie ondersteuning en die van de leverancier is dit probleem opgelost. (y)
-
Nog een tweede vraag over het aansluiten van de leds.
Leds branden alleen als de stroomrichting door de led gaat. Bij ompolen brandt een led niet.
Het knipperlicht op de rangeerloc moet echter blijven branden ongeacht de rijrichting.
Hoe krijg ik dat voor elkaar? ???
Zoekwerk op internet, de encyclopedie en de website van Fred (http://fred.beneluxspoor.net/elektronica.html) hebben voor mij nog geen oplossing geboden.
Voor de duidelijkheid: de baan is analoog, dus een oplossing met een decoder zal niet werken (denk ik).
-
Met een brugcel de spanning gelijkrichten, ik weet niet hoeveel ruimte je hebt, maar dan kan je er meteen een elko bij zetten om een afgevlakte spanning te krijgen.
René (Ik zal nog even een schemaatje tekenen.)
-
Of als je daarvoor geen ruimte meer hebt, sluit je de LED's toch zo aan dat als de loc vooruit rijdt de ene LED brandt, en als de loc achteruit rijdt, de andere LED brandt!
-
@VAM65: Dat is inderdaad Plan B, maar liever wil ik beide ledjes laten branden ongeacht de rijrichting.
Wellicht moet ik de oplossing in een andere richting zoeken, met twee rode lampjes en een knipperschakeling van een fietslampje (http://www.nproject.org/nl/modelspoor-scenery/fietsverlichting-als-zwaailamp.html) van de Action.
@René: Kan je met een bruggelijkrichter een gelijkstroom gelijkrichten?
-
Kan je met een bruggelijkrichter een gelijkstroom gelijkrichten?
Ja, bij veranderen van rijrichting wisselt de polariteit van de gelijkspanning, zie het als een wisselspanning met heel erg lage frequentie. Die brugcel zorgt er voor dat + altijd + is en - altijd -. Zie o.a. ook hier http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,57778.105.html (http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,57778.105.html)
Een brugcel wordt ook gebruikt tegen foutief aansluiten van + en -.
Zoiets;
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/wagonverlichting.jpg)
-
@72sonett:
Bedankt voor de tekening en uitleg.
Ik ben op dit terrein een beginner, maar dankzij alle reacties met het uur wijzer.
-
Vreemd, een knipperledje zou moeten werken op 3-12 V (bij 3-20 mA) (http://okaphone.com/artikel.asp?id=454044) door de ingebouwde voorschakelweerstand,
Nouwwwww, we kunnen veel aan ledjes generaliseren maar dat niet! Bij de genoemde led staat er toch echt gewoon een forward spanning van 1,8V tot 2,2V, niets ingebouwde weerstand dus!
Waarschijnlijk is de oorzaak van het probleem inderdaad een niet of onvoldoende afgevlakte spanning.
Uitgesloten 8) Zeker met de genoemde 1k er tussen. Dan moet de piek van de spanning boven de 22V (2V + 1k x 20mA = 22V) liggen en bij een niet afgevlakte 14V is dat maar 19,8V (14V x sqrt(2) = 19,8V). En net buiten de spec zal een ledje niet gelijk in rook op gaan.
Dus ja, niet afgevlakt levert geknipper in de led op (maar 100Hz zien de meeste mensen toch niet) maar nee, hij gaat er niet stuk van.
met twee rode lampjes en een knipperschakeling van een fietslampje (http://www.nproject.org/nl/modelspoor-scenery/fietsverlichting-als-zwaailamp.html) van de Action.
Lijkt me wat groot voor in een locje.
@Arjen52, nog opmerking over schema van Sonett, in de basis is dat schema prima. Maar als je alleen het knipperledje (of 2) gebruikt zou ik de condensator wat verlagen. 200uF doet dan ook al veel. Bij gebruik van de eerder genoemde ledjes (er vanuit gaande dat de info op de pagina juist is) zou ik voor een weerstand van 1k5 of 1k gaan ofzo. En omdat het maar om een paar ledjes gaat zou je de gelijkrichter ook kunnen maken van losse 1N4148 diodes. Aan te sluiten precies zoals in de tekening van Sonett de gelijkrichter is getekend.
Een "probleem" bij die schakeling blijft dat de lichtsterkte (en misschien ook de knippersnelheid) af hangt van de baanspanning. Dit zou je weer kunnen oplossen met zener diodes maar daar wordt de schakeling niet makkelijker van ;D
Timo
-
...Bij de genoemde led staat er toch echt gewoon een forward spanning van 1,8V tot 2,2V, niets ingebouwde weerstand dus!
Welke genoemde LED? Hier bij pcfelectronics.nl (http://www.pcfelectronics.nl/leds/led-diffuus/3mm-led-diffuus-knipper-flash/) staat niets bij, bij de door mij aangegeven LED staat:
http://okaphone.com/artikel.asp?id=454044 (http://okaphone.com/artikel.asp?id=454044)
Spanningsval 3 … 12 V
Stroom 5 … 20 mA
Een knipperledje heeft ingebouwde knipperelektronica, inclusief een voorschakelweerstand en mogelijk ook een spanningsregeling. IIRC geldt dat voor alle knipperleds, maar misschien niet voor de goedkopere versie van pcfelectronics.nl :(
Zie ook deze opmerking (http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,21779.msg325168.html#msg325168) van Klaas Z.
Mijn rijtrafo geeft max. 14 V gelijkstroom.
Bij die spanning en een bruggelijkrichter blijft er nog 14 - 2x0,7 - 12 = 0,6 V over om weg te werken. Bij 20 mA voldoet dan een weerstandje van 0,6 x 1000 / 20 = 30 ohm... 100 ohm is dan meer dan genoeg.
De voorbeeldschakeling met een 1000 µF elco is van de wagonverlichting uit het topic "Baan in de Tropen".
-
Hier bij pcfelectronics.nl (http://www.pcfelectronics.nl/leds/led-diffuus/3mm-led-diffuus-knipper-flash/) staat niets bij,
Jawel hoor ;D Even doorklikken. Je moet je alleen even bedenken / door hebben dat de link niet naar een artikel is maar naar een categorie (met diffuse 3mm ledjes) en dat daar toevallig één product staat, de rode variant (http://www.pcfelectronics.nl/3mm-led-rood-diffuus-knipper-flash.html). ;D
Bij die spanning en een bruggelijkrichter blijft er nog 14 - 2x0,7 - 12 = 0,6 V over om weg te werken.
Klopt voor de door jou genoemde led en zuivere gelijkspanning (y). Is het onafgevlakte spanning moet je rekening houden met 14V x √(2) = 19,8V.
De voorbeeldschakeling met een 1000 µF elco is van de wagonverlichting uit het topic "Baan in de Tropen".
Snap dat het een hergebruikt plaatje is, vandaar door hier even de aanvulling :) Absoluut een prima schema (y)
Timo
-
... Even doorklikken.
JC, wat een onhandige web site...
http://www.pcfelectronics.nl/pre-wired-led-3mm-rood-helder-knipper-flash.html (http://www.pcfelectronics.nl/pre-wired-led-3mm-rood-helder-knipper-flash.html)
Pre Wired led 3mm Rood Helder Knipper (flash)
Pre wired leds zijn al uitgerust met een weerstand dus u kunt deze al gelijk achter een voeding doen tot MAX 12volt
Draad lengte : +/- 20cm
Voltage : Max 12V
Frequentie: 1,5Hz
-
De website is nog erger dan ik dacht! :o Je hebt drie categorieën 3mm knipper ledjes in LED's
- 3mm Led Knipper (Flash) => groen en blauw helder
- 3mm Led Helder Knipper (Flash) => rood en wit helder
- 3mm Led Diffuus Knipper(Flash) => rood diffuse
Allen niet geschikt voor 12V.
En dan is er nog een losse hoofdcategorie (zuchttttt) "Pre wired led" met daarin categorie "Pre Wired Led 3mm Knipper" met daarin product "Pre Wired led 3mm Rood Helder Knipper (flash)". Snapt u het nog? ;D
En alleen de laatste is geschikt voor 12V. Maar dat is niets anders dan de rode heldere knipper led met een weerstand er al aan vast (zie plaatje). Dus ook die led is van zichzelf niet geschikt voor 12V.
Timo
-
@Timo en @72sonett:
Wat ik van de leverancier begrijp is dat in het ledje een kleine chip zit die het knipperen regelt.
In de led zit een chipje zeg maar een 0 stand de beginstand en stand 1 is het licht, maar elke keer als de stroom uitvalt
Ik heb de rode diffuse knipperled gekocht om te experimenteren. Helaas ging er één letterlijk en figuurlijk in rook op.
De andere leds weigerde na enig gepruts ook dienst, mede omdat ik ze rechtstreeks aan de trafo verbond. (dom, ik weet het!)
Ik heb nu zelf een bruggelijkrichter gemaakt die het doet, dus het probleem met ompolen is getackeld.
Het leren gaat bij mij het beste via trial and error. In dit geval overheerst het aantal errors nog.
Een discussie over de opbouw van een website lijkt mij off topic.
-
Een discussie over de opbouw van een website lijkt mij off topic.
Helemaal gelijk in. Maar het was even bedoelt om ons (letterlijk) weer "on the same page" (letterlijk: op dezelfde bladzijde, betekend: op dezelfde lijn) te krijgen.
Wat dat ding doet knipperen is dan ook niet van belang, of dat een chip is of kabouters. Van belang is hoe dat aan te sluiten en wat de specificaties zijn. En voor de eerste led is dat dus forward voltage van 1,8V tot 2,2V met een maximale stroom van 20mA. De 1k weerstand was zo gek nog niet dus.
Timo
-
De gelijkrichter is er, de weerstand van 1K Ohm ook.
Een nieuwe voorraad ledjes is onderweg.
Nu nog de condensator: moet die 1000 uF 25V zijn? Of is 2200 uF beter? Waarbij niet vergeten mag worden dat de uiteindelijke schakeling in deze loc (https://images.beneluxspoor.net/bnls/2012_0809001_FLEISCHMANN_1306.jpg) moet worden ingebouwd.
-
Zou inderdaad voor een 25V variant gaan. 16V is krap of zelfs te weinig als het 14V enkel gelijkgericht is (want dat heeft pieken van tegen 20V). Voor de waarde, groter is beter. Beter als in, kan het goed de onderbrekingen opvangen voor vieze rails, wissels etc. Maar aangezien het hier om een enkel ledje gaat (of eens een keer 2) is 1000uF al overdreven. Met 220uF ben je denk ik al meer dan geholpen :)
Timo
-
Timo, bedankt voor je advies.
Die zwaardere condensator kan ik dan in de toekomst gebruiken voor de verlichting van de personenwagons.
-
Arjen,
Er zijn ook smd bruggelijkrichters en smd elco's, deze zijn stukken kleiner en moeten in dat lokje passen. Wel wat lastiger te solderen, maar al doende leert men, niet waar?
SMD gelijkrichters:
https://www.conrad.nl/nl/Search.html?search=smd%20bruggelijkrichter&searchType=REGULAR&category=%1FComponenten%2B-%2BActief%1FHalfgeleiders (https://www.conrad.nl/nl/Search.html?search=smd%20bruggelijkrichter&searchType=REGULAR&category=%1FComponenten%2B-%2BActief%1FHalfgeleiders)
En dan de elco, ik vindt 1000 uF toch wel heel erg veel hoor voor zo'n ledje. Dat ding knippert al dus gebruikt ie veel minder dan een gewone constant brandende LED.
Ik zou gewoon deze gebruiken: 220 uF/35V en maar 8 x 10 mm klein
https://www.conrad.nl/nl/elektrolytische-condensator-smd-220-f-35-v-20-x-h-8-mm-x-10-mm-samwha-1-stuks-421525.html (https://www.conrad.nl/nl/elektrolytische-condensator-smd-220-f-35-v-20-x-h-8-mm-x-10-mm-samwha-1-stuks-421525.html)
Hopelijk heb je hier wat aan.
Bert.
-
Hoi Bert,
Dank voor je bijdrage. Om te proberen wil ik eerst een paar condensatoren aanschaffen. Dan rekent Conrad mij net iets teveel verzendkosten. Daar komt bij dat ik niet in Nederland woon.
Ik ga eerst eens bij een electro-boer langs. Blijkt dat het goed gaat dan kan ik grotere aantallen aanschaffen.
Jouw informatie gebruik ik wel om de spullen aan te schaffen. (y)
-
Arjen,
De electroboer zal vast ook wel smd spulletjes hebben :)
Succes,
Bert
-
Hoi allemaal,
Of ik lees er over heen, kan natuurlijk na een werkdag van ruim 12 uur :o, maar weten we al waarom deze 5 ledjes defect zijn gegaan?
Dit zoiets fundamenteels dat ik niet snap wat er mis kan gaan.
@Arjen, kan je eens een fotootje plaatsen hoe je ze aangesloten had met het kroonsteentje?
Groetjes
Arthur
-
Ik heb ooit eens van die 3 mm knipperLEDs gehad en was van plan deze in mijn sikje in te bouwen. Ik reed toen op een pulsbreedte geval verkocht door Scaletrading, een of ander USA merk. Dat vonden die knipperLEDs niet prettig en zijn toen ook kapotgegaan. Wellicht hetzelfde euvel en lusten ze alleen pure gelijkstroom die afgevlakt is?
Ben wel benieuwd naar een schema van de interne schakeling van zo'n knipperLED trouwens. Als het in een LED past dan moeten de losse componenten daarvan toch ook in een klein lokje te frutten zijn? Dan is het een kwestie van de schakeling iets aanpassen zodat ze niet gelijk knipperen.
Mvg,
Robert
-
Hoi allemaal,
Of ik lees er over heen, kan natuurlijk na een werkdag van ruim 12 uur :o, maar weten we al waarom deze 5 ledjes defect zijn gegaan?
Dit zoiets fundamenteels dat ik niet snap wat er mis kan gaan.
@Arjen, kan je eens een fotootje plaatsen hoe je ze aangesloten had met het kroonsteentje?
Groetjes
Arthur
Hoi Arthur en Biesje,
De andere leds weigerde na enig gepruts ook dienst, mede omdat ik ze rechtstreeks aan de trafo verbond. (dom, ik weet het!)
De leds sneuvelden omdat ik, als 'no know', de leds traceerde op 12-14 V, terwijl zij zo rond de 2 V aan blijken te kunnen.
Uit de voorgaande discussie blijkt dat er verschillende soorten knipperleds bestaan en ik had de specificaties niet goed bestudeerd.
Een foto heb ik niet. Wel kan ik binnenkort een schema plaatsen (met filmpje?) van een werkende schakeling.
@Biesje: aan een tekening o.i.d. kan ik je niet helpen. :-[
-
Klopt voor de door jou genoemde led en zuivere gelijkspanning (y). Is het onafgevlakte spanning moet je rekening houden met 14V x √(2) = 19,8V.
Hallo
Is het echt zo dat een Fleischmann trafo deze pieken levert? :o
Ik heb het nooit nagemeten, heb ik ook de apparatuur niet voor. ;D
Bart
-
Wellicht hetzelfde euvel en lusten ze alleen pure gelijkstroom die afgevlakt is?
Dat lijkt me sterk. Denk eerder dat je geen rekening gehouden hebt met het feit dat de maximale spanning van zo'n pulssturing een stuk hoger licht dan de gemiddelde spanning en je dus aardig aan het overbelasten was. ;D
Ben wel benieuwd naar een schema van de interne schakeling van zo'n knipperLED trouwens.
Dat is tegenwoordig niet zo spannend meer. Er zit gewoon een kleine chip in. 8) Maar dan niet in een behuizing (want zelfs een kleine SMD chip is waarschijnlijk voor 90% leeg van binnen) maar gewoon de losse halfgeleider bij de chip in. Kan makkelijk, een 3mm led is wat dat betreft enorm groot. Je hebt al ledjes van 0,5mm x 1mm en zelfs die hebben alle aansluitingen enzo. De chip die (halfgeleiderkristal) van een led is nog veel kleiner.
Als het in een LED past dan moeten de losse componenten daarvan toch ook in een klein lokje te frutten zijn?
Is ook wel zo. :) Kleine SMD microcontroller + spanningsregelaar is zo groot niet. Maar ingebouwd in één eenheid kan het nog veel kleiner. Hele reden ook dat je telefoon gebruik maakt van een soc (system on a chip = systeem op een chip) met alles erop en eraan in plaats van losse chips voor de losse onderdelen.
Is het echt zo dat een Fleischmann trafo deze pieken levert? :o
Yep ;D Enige wat er intern gebeurd is dat de wisselspanning gelijk gericht wordt (enkel dan wel dubbel). En 14V wisselspanning heeft pieken van bijna 20V.
Timo
-
Is het echt zo dat een Fleischmann trafo deze pieken levert?
Ja, dat gebeurt bij dubbelzijdig gelijkrichten, zonder belasting. Zodra je stroom gaat afnemen, door b.v. een loc, dan zakt de spanning in.
Ik heb het nooit nagemeten, heb ik ook de apparatuur niet voor.
Koop voor minder dan de prijs van een wagon een eenvoudige digitale osciloscoop (https://nl.aliexpress.com/item/2015-Brand-NEW-ARM-DSO201-Portable-Pocket-sized-Nano-Handheld-Digital-Storage-Oscilloscope/32648342594.html?spm=2114.010208.3.1.BxmCMJ&ws_ab_test=searchweb0_0,searchweb201602_3_10056_10065_10055_10068_10054_10069_10059_10073_10017_10070_10060_10061_10052_10062_10053_10050_10051,searchweb201603_6&btsid=b34a9609-2a97-43ca-96f9-433f1f508a66) en je kunt dan, na wat oefening, precies zien en meten wat voor spanning de trafo levert.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCI2589.jpg)
Je kunt er uiteraard meer mee, ook het signaal van de knipperled zichtbaar maken, of de DCC pulsen op de rails, of de PBM van een decoder naar de locmotor.
-
Zodra je stroom gaat afnemen, door b.v. een loc, dan zakt die spanning in.
Dat is waar, maar de spanning zonder last kan dan ook weer aardig hoger zijn dan die 20V. Pak maar eens een 12V trafo (echte trafo en wel netjes 230V model) en meet die zonder last. Zal jee wel wat meer dan 12VAC zien ;D Maar goed, is weet niet hoe netjes die 14V op de Fleischmann trafo is bepaald ;D
Voor hele basale metingen zijn ze wel aardig ja :) Maar als je echt niets uit wilt geven kan je altijd nog een Soundcard Oscilloscoop (https://www.google.nl/search?safe=off&q=soundcard+oscilloscope) maken :D
Timo
-
Yep ;D Enige wat er intern gebeurd is dat de wisselspanning gelijk gericht wordt (enkel dan wel dubbel). En 14V wisselspanning heeft pieken van bijna 20V.
Bij lage belasting blijkt die 14V wel 16 of 17V te kunnen zijn. En dan kom je na afvlakking op 22V.
-
Quote: Koop voor minder dan de prijs van een wagon een eenvoudige digitale osciloscoop (https://nl.aliexpress.com/item/Mini-DSO201-Nano-Portable-Digital-Oscilloscope-DSO-Mini-2-8-with-USB-Cable-Limt-Bag-Probe/2032097092.html) en je kunt dan, na wat oefening, precies zien en meten wat voor spanning de trafo levert.
Jammer maar helaas: Het spijt ons, dit artikel is niet meer beschikbaar!
Ik zou zeggen tegen Arjen, koop een multimeter bij Conrad voor 35,- euro en je kunt meteen een hoop LED's meebestellen zonder verzendkosten te betalen. Ik ben ook niet zo kapot van Ali Express, ruilen of terugsturen als het ding het niet doet is er niet bij. Bij Conrad krijg je 2 jaar garantie en je kunt hem binnen 2 weken zonder opgaaf van reden terugsturen.
Bert.
-
... niet meer beschikbaar!
Het was een voorbeeld (https://nl.aliexpress.com/item/2015-Brand-NEW-ARM-DSO201-Portable-Pocket-sized-Nano-Handheld-Digital-Storage-Oscilloscope/32648342594.html?spm=2114.010208.3.1.BxmCMJ&ws_ab_test=searchweb0_0,searchweb201602_3_10056_10065_10055_10068_10054_10069_10059_10073_10017_10070_10060_10061_10052_10062_10053_10050_10051,searchweb201603_6&btsid=b34a9609-2a97-43ca-96f9-433f1f508a66), heel China ligt vol met deze apparaten... ;D
Via de geluidskaart kan ook, moet je wel altijd een computer er bij hebben.
-
@Klaas, precies! Ik weet niet hoe netjes die 14V specificatie van Fleischmann is.
Als dat onder last is dan zal de spanning inderdaad nog wat hoger liggen. En dan zul je net zien, is het nog een 220V model trafo ook, weer 5% erbij ;D Dus ja, een Fleischmann trafo geeft best meer spanning af (in ieder geval in de pieken) dan je op het eerste gezicht denkt.
@Bert Sprinter, dan zijn er nog 100 verkopers die iets vergelijkbaars hebben. Een goede multimeter (maar die kost in Nederland helaas echt wel meer dan €35,-) is een super handig stuk gereedschap maar die geeft je niet het inzicht van spanningspieken zoals een scope (zelfs een goedkope pocket scope) doet.
Ik ben ook niet zo kapot van Ali Express, ruilen of terugsturen als het ding het niet doet is er niet bij.
Ik kan je geen ongelijk geven over de garantie. Maar over stuk bij ontvangst kan je niets beters hebben dan AliExpress. Terugsturen is er inderdaad niet bij, ze sturen je gewoon een nieuwe ;D Alles voor de 5 sterren rating.
Timo
PS, forum heeft een mooie quote functie ;)
PPS Crap, weer AliExpress in het slecht automatisch vertaald Nederlands >:(
-
Even voor de duidelijkheid: ik heb drie trafo's. Twee stammen uit 1965 - 1967 (met zes stappen en een ompoolschakelaar) en sinds vorig jaar een tweedehands 6735. Die laatste is mijn hoofdtrafo.
Het locje is ook al zo'n 50 jaar oud, maar doet nog vrolijk dienst.
-
@Klaas, precies! Ik weet niet hoe netjes die 14V specificatie van Fleischmann is.
Als dat onder last is dan zal de spanning inderdaad nog wat hoger liggen. En dan zul je net zien, is het nog een 220V model trafo ook, weer 5% erbij ;D Dus ja, een Fleischmann trafo geeft best meer spanning af (in ieder geval in de pieken) dan je op het eerste gezicht denkt.
@Bert Sprinter, dan zijn er nog 100 verkopers die iets vergelijkbaars hebben. Een goede multimeter (maar die kost in Nederland helaas echt wel meer dan €35,-) is een super handig stuk gereedschap maar die geeft je niet het inzicht van spanningspieken zoals een scope (zelfs een goedkope pocket scope) doet.
Ik kan je geen ongelijk geven over de garantie. Maar over stuk bij ontvangst kan je niets beters hebben dan AliExpress. Terugsturen is er inderdaad niet bij, ze sturen je gewoon een nieuwe ;D Alles voor de 5 sterren rating.
Timo
PS, forum heeft een mooie quote functie ;)
PPS Crap, weer AliExpress in het slecht automatisch vertaald Nederlands >:(
En zoals je ziet werkt deze dus wel, maar de hele post is gekopieerd en niet alleen het gene wat ik had geselecteerd toen ik op de knop drukte, bovendien heet het "Citaat" :D Als je dan alles weg moet halen kan ik net zo goed zelf doen.
Volgens mij ziet Arjen door de vele andere bomen het LED bos niet meer, dus is het tijd om hem zelf wat te laten experimenteren.
Bert.
-
Volgens mij ziet Arjen door de vele andere bomen het LED bos niet meer, dus is het tijd om hem zelf wat te laten experimenteren.
En dat experimenteren begint vruchten af te werpen: https://youtu.be/c9FRqen2-S0 (https://youtu.be/c9FRqen2-S0)
Gebruikte materialen:
- 4 diodes 1n4148 (voor de gelijkrichter)
- 1 condensator 220 uF 35V
- 2 weerstanden 1K Ohm
- 1 knipperled
Die gelijkrichter vervang ik nog door een brugcel.
Het schema:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Knipperled_1.png)
Edit 1: Ik weet dat deze led groen is. De rode leds zitten in een envelop onderweg naar mijn adres.
Edit 2: Schema toegevoegd.
Edit 3: Schema aangepast.
-
Kijk eens aan, precies wat je zocht (y)
Bert
-
En dat mede dankzij informatie van jou en andere forumgenoten. Dank :)
-
Arjen,
En nu nog even dat symbool voor de elco in het schema veranderen, je hebt het symbool voor een gewone condensator gebruikt, en die heeft geen plus en min, een elco (elektrolytische condensator) heeft die wel. (y)
Bert.
-
Zal ik doen, maar niet meer vandaag.
Sluit zojuist mijn laptop af.
-
4 diodes 1n4148 (voor de gelijkrichter)
Die gelijkrichter vervang ik nog door een brugcel.
Mooi dat het nu blijkbaar gelukt is, maar voor een volgende project... de 1N4148 (http://www.vishay.com/docs/81857/1n4148.pdf) is niet de eerste keuze voor een gelijkrichter, dit is een snelle schakeldiode die maar 300 mA aan kan. Gelukkig gaat het in dit geval goed en met een brugcel ook.
Met aparte dioden is een 1N4001 (http://www.vishay.com/docs/88503/1n4001.pdf) een betere keuze, die kan makkelijk 1 A hebben.
-
Hallo 72sonett,
Bedankt voor je advies. Die diodes heb ik ook liggen.
Voor deze schakeling met uiteindelijk 2 knipperleds is deze schakeling, evt. met brugcel toch voldoende?
PS: De 2e link doet het niet bij mij.
-
Arjen,
Je kunt de tweede knipperled gewoon parallel aan de eerste aansluiten. Een bruggelijkrichter kan dat hebben, totaal verbruik je niet meer dan 40 mA. Kijk nog maar eens naar mijn link van de smd bruggelijkrichters, die dingen kunnen 1 A hebben!
Bert
-
Bedankt Bert,
Ik dacht ook dat het in deze schakeling voldoende was, maar dan word ik weer aan het twijfelen gebracht.
-
Ik dacht ook dat het in deze schakeling voldoende was, maar dan word ik weer aan het twijfelen gebracht.
Geen reden voor twijfel, in deze schakeling met één of twee 20 mA knipperledjes kan het. (y)
(Link naar datasheet gefixt.)
-
Inderdaad, dit is prima. In mijn ogen is de 1N4148 hier een veeeeel betere keuze dan de 1N4001. Die werkt ook prima maar is wel gelijk 10 keer zo lomp, nergens voor nodig. Zolang je alleen ledjes hebt is de 1N4148 meer dan voldoende. En als je het netjes soldeert is het net zo klein als een SMD brugcel. Kan dan wel geen 1A aan maar waarom zou je dat willen? ;D
Zeker omdat je nu 2 weerstanden van 1k (maar 2k) in serie hebt met het ledje. Dan brandt het ledje op nog geen 10mA max. Wat overigens bij moderne ledjes voor meeeeeer dan genoeg licht zorgt! Voor een heel rijtuig ga ik uit van 12mA ;D
Tweede ledje parallel zou ik niet doen. Paar redenen
- Bij gebruik van zelfde weerstanden krijgen ze nu samen dezelfde stroom als één (minder fel dus)
- Ledjes kunnen onderling kleine verschillen hebben met als gevolg dat de stroom zich niet netjes verdeelt (lees, niet even fel branden). Vandaar dat ledjes direct parallel als en no-go gezien worden.
- En hier heb je nog een extra ding, ze knipperen! Als ze allebei aan zijn zal de stroom zich over de twee verdelen (netjes of niet). Maar als er dus één net uit is en de ander aan krijgt die alle stroom en zal opeens feller branden!
Dus beide ledjes voorzien van eigen weerstand, rest kunnen ze delen.
Timo
PS @Bert Sprinter, klopt heet citaat. Kom op te veel fora en op veel heet het quote (ook andere Nederlandse). Je kan inderdaad niet iets selecteren en dan op citaat drukken. Maar de citaat functie heeft drie voordelen. Ieder citaat is als dusdanig zichtbaar. Ieder citaat is voorzien van naam en link naar het bericht (erg handig als je een paar berichten verder past een quote invoegt). En als mensen dat aan hebben staan krijgt de schrijver van het citaat een bericht dat iemand hem citeert. En zo lastig is iets weg halen ook niet ;D
-
Het schema (http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,70932.msg3221689652.html#msg3221689652) is aangepast: condensator is gewijzigd in elco.
-
Ik ben weer even aan het solderen.
Voor de schakeling wil ik een SMD elco gebruiken. Die zijn kleiner en past beter in de beschikbare ruimte.
Bij een gewone elco is duidelijk te zien wag de + en de - is.
Heb ik het juist dat de zwarte band aan één zijde van de SMD elco de - (min) is?
En kan ik deze dan aan de min-zijde van de led solderen? En plus van de elco aan plus van de led?
PS Ik krijg geen plaatje ge-upload, omdat ik een melding krijg dat er een tijdelijke folder wordt gemist. ???
"Fout: File upload error (missing a temporary folder)."
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_20161111_142539.jpg)
-
Ik wist het ook niet, maar heb het even opgezocht:https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Cap-elko-smd-polarity.jpg (https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Cap-elko-smd-polarity.jpg)
De gekleurde band is de plus, bij een rechthoekige.
Bij een tonnetje is de zwarte band de min.
-
Hoi Klaas,
Bedankt, weer wat geleerd!
-
... kan ik deze dan aan de min-zijde van de led solderen?
Ja.
En plus van de elco aan plus van de led?
Nee, aan de plus van de diodebrug, als je het volgens je schema doet.
-
@72Sonett: Je hebt gelijk.
Ik ga deze elco ook gebruiken bij de frontverlichting van mijn NS 1220, om het knipperen bij het passeren van een wissel te voorkomen.
Hierbij gebruik ik een diode en geen diodebrug.
De wissels zijn nog van de generatie met plastic puntstukken :)