BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Modeltreinproblemen en -vragen => Topic gestart door: Boelie op 29 September 2016, 01:38:23
-
Na het vervangen van de antislipbandjes van een ROCO Plan-T 69168 doet alleen de rijtuigverlichting van de motorwagen het nog. Om de bandjes te kunnen verwissellen heb deze wagon losgekoppeld gehad. Voorheen deed de rijtuigverlichting met functietoets F7 in alle 4 rijtuigen het.
Is hier een eenvoudige, makkelijk zelf op te lossen verklaring voor?
-
De verlichting krijgt stroom vanuit het motorrijtuig. Dat gaat via de elektrische koppeling. Kijk eerst eens of er wel echt is gekoppeld. Het zijn ondingen. Anders is er mogelijk een defect bij de pin die de stroom voor de verlichting doorgeeft. Of het betreffende draadje naar de koppeling zit los op de print in de motorbak of in het aangrenzende rijtuig.
-
Bedankt voor de reactie.
Is het moeilijk om de motorwagen open te maken om na te gaan of alle draden wel kontakt maken?
Mvgr
-
Bekijk eerst de koppeling eens, want de wagen heb je om de ASBtjes te vervangen kennelijk niet open gehad. Draden gaan ook niet zomaar los. Wat je wel hebt gedaan is de koppeling van de wagen los- en weer vastzetten. Misschien een pinnetje verbogen/afgebroken?
-
Laat eens een foto van de koppeling van de motorwagen zien, en van de koppeling van het rijtuig dat aan de motorwagen wordt gekoppeld. Dat rijtuig geeft namelijk ook de stroom weer door aan rijtuig 3 en 4.
De motorwagen openen is zoals gezegd niet nodig.
-
Dat hangt ervan af wat er aan de hand is.
Eerst even proberen of er wel goed is gekoppeld.
Daarna goed kijken of er sprake is van zichtbare schade aan de koppeling.
Zo niet, dan zal er toch moeten worden doorgemeten. Openen is niet moeilijk. Beetje uitbuigen. Staat keurig beschreven in de handleiding.
-
Foto's van de motorwagen en het eerst volgende rijtuig
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20160930_091059.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20160930_091059.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20160930_091130.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20160930_091130.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20160930_091025_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20160930_091025_2.jpg)
-
Het zijn telkens vier pinnen en vier gaten. Volgens mij kan je zelf het beste zien of die vier pinnen bij het koppelen precies in die gaten vallen. Voor mij is het een beetje gokken op basis van de foto's. Ik zie niet veel geks.
-
Op het laatste plaatje zie ik 3 gaten en een pin (links) Hoort dat zo? Of is het gezichtsbedrog?
-
Het lijkt inderdaad erop dat de stekker daar gebroken is... (Laatste foto, onderste contact)
-
Ja, ook gezien, maar ik denk dat het gezichtbedrog is. Er ontbreekt immers geen pen in de koppeling van de motorwagen.
-
Er is niet duidelijk aangegeven waar we naar kijken. Maar de bovenste foto, de rechterkant van de middelste foto en de onderste foto zijn van hetzelfde rijtuig. Kijk maar naar de positie van de details op de rijtuigkop. De linkerkant van de middelste foto is het spiegelbeeld van de andere 3. Op de onderste foto zijn 4 pennen te zien, maar dat is door de lichtval wat moeilijk te onderscheiden.
-
Zo kan je het ook nog bekijken. Maar het zijn vier gaten in de onderste foto Klaas. De koppeling met pennen ziet er anders uit.
Ik vind die foto's niet zo zinvol. Boelie kan het beste zelf zien of er wat stuk is.
-
Nee hoor, het zijn 4 pennen en het is dezelfde koppeling. Alleen door de lichtval lijkt het anders.
Het probleem is dat de foto's te recht van voren zijn genomen. Op een foto wat meer van boven zou het onderscheid tussen pennen en gaten duidelijker zijn.
-
Verrek je hebt gelijk. De koppeling heeft ook de klemmen die om de andere koppeling sluiten.
Maar goed, als we dat niet eens onmiddelijk goed zien. Niemand kan het beter bekijken dan Boelie zelf. Gewoon de koppelingen vergelijken. Heeft hij niemand voor nodig.
Ziet Boelie niks geks, dan zorgvuldig koppelen en kijken of het nu wel werkt.
Anders moeten de kap van het motorrijtuig en van het eerstvolgende rijtuig er toch even af.
-
Bedankt voor jullie reactie, het zijn idd 4 nog rechte pinnetjes met 4 open gaatjes van het motorvoertuig.
Bij het in elkaar schuiven lijkt alles goed te zitten maar desondanks geen kontakt. De frontverlichting e.d. werkt en wisselt met de rijrichting.
De andere functies zoals geluid en afremmen etc doen het ook.
Hoe kom je het makkelijkst bij de kontakten in de eerst volgende wagon om deze te meten? Op welke pin/draadkleur zit de binnenverlichting?
Zit de kap geklemd om de onderkant? Kan die gewoon iets uitgebogen worden?
Moet wel zeggen dat wisselen van de eerst volgende wagon voor een andere het kontakt probleem niet oplost. Heb dit al geprobeerd.
Het lijkt erop dat het aan het kontakt van de motorwagen ligt of kan dit niet?
-
Draadje los ? de koppelingen hebben draadjes, volg deze eens 1 van de draadjes is voor de binnenverlichting.
-
De frontverlichting e.d. werkt en wisselt met de rijrichting.
Ook aan de andere kop?
-
Ja ook aan de andere kant/kop, hij wisselt (van kleur) aan beide kanten afhankelijk de rijrichting.
-
Decoder reset geven helpt ook wel eens. (als ze digitaal is)
Klinkt lullig, maar diverse modellen plan T en V die niet deden wat ze moesten doen qua geluid en licht een reset gegeven en alles deed het weer.
-
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20160930_153302.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20160930_153302.jpg)
Heb de stoute schoenen aangetrokken en de motorwagen opengemaakt. Blijkt idd de een van de draden, tw de rode, als enige geen kontakt te maken met de contrastekker van de koppeling. Is de rode draad idd de draad voor de binnenverlichting?
Hoe kan je bij de koppeling komen zonder al te veel moeite om de verbinding te herstellen? Zit de draad in de koppeling geklemd of gesoldeerd?
-
Kennelijk weet niemand dat. Ik ook niet. Ik heb de koppelingen nog nooit open gehad. Er zit een schroefje in de koppeling. Misschien zit het geheim eronder.
-
Is er geknutseld aan deze printplaat? Of heb je de loc nieuw gekocht? Het ziet er niet mooi uit zeg maar.
-
Bedankt voor de verschillende reacties,
Ik heb idd de trein digitaal "gereset" echter geen verandering.
Zit in een beetje vervelende situatie, voor wat modeltreinreparatie betreft, want de trein "woont" op Curacao. Dus ik probeer zoveel mogelijk info te krijgen waarmee ik lokaal aan de gang kan. Anders moet de trein gedeporteerd worden naar Nederland voor reparatie. Alle info is dus welkom!
Mvg
Murray Joubert
-
Ik heb een sloper liggen.
Ik zal die wel openbreken en kijken hoe het zit voor je :)
-
https://images.beneluxspoor.net/bnls/plantprint1.jpg
http://www.hetgroterdamproject.nl/index.php/roco/853-roco-plan-v-63160?start=4
-
Hoi Murray
Als je het zo ziet liggen de dip switches eraf. Lijkt niet echt soepel gebeurd te zjn aan de kleur te zien.. :-X
In mijn ogen hebben die echter niets te maken met de verlichting, maar ik kan het mis hebben.
Succes, Hans :)
-
Er is niks met met de dip switches. Zit een geel plasticje over.
-
Wat Wijbe zegt. ;)
Sommige zijn kaal, andere hebben een geel of oranje plasticje er overheen
-
Het lijkt me een prima idee als jij even zo'n koppeling openschroeft Chris. We kijken graag mee.
-
Had exact hetzelfde en de oorzaak zat in een losse verbinding in de rode draad in de koppeling van het motorrijtuig.
Het is te openen met mini-schroevendraaier, door het kruisschroefje los te draaien en het kapje los te haken (kapje loopt de hoek om en zit gehaakt aan de koppeling). In de koppeling zit een mini-printje wat loskomt als je het kokertje waar de het kruisschroefje in zit voorzichtig boort : niet door de koppeling heen maar alleen het omgesmolten randje weghalen! Je kunt nu het draadje met een minisoldeerbout weer vastsolderen.
Als het fout gaat is bij ETS in Emmen te bestellen: Roco 133662 stekker planT €18,50 en Roco 133644 contrastekker PlanT €18,50.
De vier draadjes kun je dan, zoals hierboven al gefotografeerd is, op de print solderen. Het rijtuig moet dan wel eerst helemaal uit elkaar maar dat wijst zich eigenlijk vanzelf.
Het is overigens een erg fragiele constructie waarbij heel makkelijk één van de pennetjes verbuigt. Ook de twee "halve grijze plastic oogjes ("lipjes")", die de feitelijke verbinding tussen de rijtuigen borgen, en die boven en onder het verbindingsstekkertje zitten, verbuigen te gemakkelijk.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/koppeling_planT.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/koppeling_planT.jpg)
-
Goedenavond,
Bedankt voor uw reactie,
Ik denk inderdaad dat dit het probleem was/is als ik dit zo lees.
Echter is de trein bij gelegenheid (en die zijn schaars) gedurende deze "tread" terug naar Nederland gegaan, aangezien hier lokaal(Curacao) er weinig of geen expertise is op dit gebied. Ik zal deze info doorgeven aan het betrokken bedrijf waar ik hem heen gestuurd heb. Te zijner tijd zal ik de de uiteindelijke oorzaak en oplossing alsnog met veel plezier met jullie delen.
Nogmaals bedankt voor jullie inzet!
Mvg
-
Aanvullende info: de rode en blauwe draad zijn voor de voor de binnenverlichting. De volgorde op de printaansluiting is dezelfde als in de stekkerverbinding. Succes met de reparatie!
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Plan_T_aansluiting_draden.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Plan_T_aansluiting_draden.jpg)