BeneluxSpoor.net forum
Wat zijn we aan het bouwen? => Baanplannen => Topic gestart door: JREN op 18 November 2007, 17:00:14
-
Hoi allemaal,
Ik begin weer met mijn baan. Ik heb gekozen voor Roco Geoline en heb de volgende ruimte voor mijn baan:
(http://www.rensema.com/modelbaan/Dia1.JPG)
(aan de bovenkant van de tekening is het dak 20 cm hoger als de tafel. Aan de voorkant is de hoogte zo'n 230 cm).
Ik heb inmiddels een basisdee:
(http://www.rensema.com/modelbaan/Dia2.JPG)
Wat ik wil:
Rechts op de verhoging een berg met daarin een bergtreinje die naar een bergdorpje rijdt.
Verder een klein rangeerterreintje met een industrieterreintje.
Wie heeft ideeën en tekeningen om mijn idee af te maken.
PS het paarse gedeelte is de basistafel, het groene is een verhoging. Deze is zo hoog dat er een trein onderdoor zou kunnen rijden.
-
Houdt rekening met het bereik van je arm. Om overal bij te kunnen moet de baan vanaf de rand niet dieper zijn dan zo'n 75 cm. Bij een breedte van et blad van 2,10 heb je dus al een probleem, zelfs als je helemaal om de modelspoorbaan heen kunt lopen.
De enige oplossing is dan het maken van mansgaten in het midden van de plaat, maar ook dan geldt weer die maximale lengte van 75 cm. Het is daarom aan te bevelen een baan langs de zijden van de kamer te bouwen. Dat hoeft helemaal niet saai te zijn. Langs de zijden bouwen kan immers ook betekenen dat je de modelspoorbaan om de mansgaten of mans-ruimte heen bouwt.
Een erg fraai voorbeeld is de baan van Michel 1:160
Klik hiervoor op: http://www.1op160.nl/baanplan.aspx
Dit is weliswaar geen baan in H0, maar geeft wel goed het idee weer.
Wil je trouwens ook alvast een originele naam bedenken voor je baanplan.
groetjes,
Hans van de Burgt
-
Hans, bedankt dat je mijn baan als voorbeeld noemt.
Voel me vereerd :)
JREN, wat Hans zegt over dat mansgat moet je echt rekening mee houden. Voor sporen die door tunnels/bergen gaan is het misschien nog mogelijk deze via de onderkant te bereiken als je een open-frame gebruikt als onderbouw. (www.1op160.nl/onderbouw.aspx (http://www.1op160.nl/onderbouw.aspx)) Maar de treinen die op je baan rijden (in het zicht) kan je alleen van bovenaf pakken.
Groeten,
Michel
(www.1op160.nl (http://www.1op160.nl))
-
Jullie hebben gelijk. Vandaar dat ik het volgende heb bedacht (schiet er maar op als het niet goed is):
1. Onder het groene vlak is een open verbinding vanaf de onderkant.
2. Achterin in het midden komt een mansgat onder bijv. een boerderij of zo.
Maar .... de aangegeven zaken zijn maximale maten. Mocht iemand een idee hebben alleen langs de wanden, dan is dit uiteraard ook mogelijk. Ik sta open voor alle ideeën.
-
In het echt is er eerst het landschap en dan pas een trein die er doorheen rijdt.
Zo kun je ook kijken naar de maximale ruimte die je kan benutten in de kamer.
Houdt steeds de armlengte aan van 75 cm. en kijk hoe je dan de ruimte kunt indelen.
Om een boog te maken heb je in H0 ongeveer een meter breedte nodig.
Dat geldt voor keerlussen maar ook voor klimspiralen.
Stel voor dat je de oplossing van Michel toepast. Dan is het natuurlijk wel mogelijk dat je twee "armen" van de modelspoortafel onderling verbindt met een spoorbrug, die eventueel weggenomen kan worden.
Het grote voordel trouwens van een baan langs de muren is trouwens dat je deze nooit in zijn geheel kunt zien. Je neemt immers steeds ene ander stukje waar als je je omdraait in de "mans-ruimte".
groetjes,
Hans van de Burgt
-
Je zou de overweging kunnen maken om de baan in stukjes te verdelen zodat je een module baan krijgt.
Dit geeft je de mogelijkheid om de baan (tijdelijk) op te bergen als je de ruimte die het inneemt nodig hebt voor iets anders.
Ikzelf heb een grote modulebaan hier in mijn bedrijf staan die ook op locatie opgezet gaat worden als ie af is.
De baan beslaat in totaal 8,40m x 8,40m als ie af is.
Het andere grote voordeel van een modulebaan is dat ie ook nog eens makkelijker te vervoeren is als dit nodig mocht zijn, voor een verhuizing bijvoorbeeld of om op een andere plaats in je huis op te zetten.
Mocht je toch besluiten om de baan op een vaste plek te maken dan lijkt het me een goed idee om een uitneembaar(lees wegklapbaar, door middel van scharnierophanging aan 1 kant) deel te maken in het midden van de baan zodat, zoals Hans al zegt, je overal makkelijk bij kunt komen in geval van een ontsporing of iets dergelijks.
Dit uitneembaar deel kun je dan bijvoorbeeld vlak houden met wat lage bebouwing zodat de kans op beschadigen minimaal is bij wegklappen.
Maak dan ook een haakje onder de baan waaraan je het wegklapbare deel aan kunt haken zodat je zelf geen beschadigingen kan veroorzaken.
Op deze manier kun je toch een volledige baan hebben zonder een permanent mansgat, doch een mansgat in het midden van de baan geeft je een leuk 360 graden gezicht zoals bijvoorbeeld in ' panorama Mestdag ' het geval is.
Enfin, ideeen genoeg denk ik.
Met vriendelijke groet,
Peter.
-
OK, allemaal ter harte genomen. Geweldig forum trouwens waar iedereen prettig meedenkt.
Ik kies toch voor een vaste baan met een mansgat.
Wie heeft voor mij een idee qua sporenplan?