BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Algemeen => Topic gestart door: ivanzon op 27 September 2016, 22:09:04
-
Ik wil bij een module in aanbouw testen of er geen problemen op treden (of op gaan treden) wat de vrije ruimte betreft.
Wat is de beste aanpak:
1: Een NEM profiel overnemen van de standaard documenten en dit op een platte wagon plaatsen (X05)
2: Fleischmann kraan met NEM profiel aan de arm ( wat als nadeel heeft dat je alleen de bovenkant kan testen)
3: Ergens een lange wagon vandaan halen (hoe lang? Een standaard 30cm, een extra lange restaurant wagon of een Kibri dieplader)
Het doel is dat zowel lange als korte wagons gaan passen, met als enige restrictie dat er geen bovenleiding mogelijk is (want dat ziet er niet uit bij stoomlocs)
-
Als je NEM102 (voor recht spoor) en NEM103 (voor gebogen spoor) aanhoudt, dan kan je niks fout doen.
Teken het profiel op een stukje karton en zet dat op de baan op plaatsen waar het fout kan gaan.
-
Behalve als je met een Fleischmann kraan wilt gaan rijden. Die steekt buiten NEM 103 uit... :'(
-
Aan NEM houden is altijd goed, maar waarom zou je niet even proberen?
Ben je bezig een eigen modulebaan te bouwen of wil je een module maken die je met modules van anderen kan koppelen?
In het eerste geval kan je gewoon met je eigen materieel proberen.
In het tweede geval is er als het goed is een beschrijving van de eisen en kan je daarin lezen wat de bedoeling is.
-
Gaat om een eigen keerlus module, maar die moet wel toekomst bestendig zijn... Dus ook berijdbaar voor bijvoorbeeld een jaren 60 Rheingold met wagons op schaal lengte
-
In h0 ga ik altijd uit van dit staatje:
(http://werthof.home.xs4all.nl/treintjes/m/hoh.gif)
waarbij C staat voor wagons buffer2buffer 313 mm
Als dat de langste maat wagon is die je hebt, gaat het altijd goed.
Ik probeer altijd radius 550 en hoger op 57 mm (Marklin k-rail slank) hart-op-hart afstand te houden, en daaronder op 61.9 (piko-A hart op hart); meer variatie heeft in praktijk weinig zin, omdat parallelle sporen toch eens bij elkaar moeten komen (maar dat hangt van je beschikbare wisselhoeken af, bij peco of tillig wissels is 55 ook een goede standaard).