BeneluxSpoor.net forum
Algemeen => Ditjes en datjes => Topic gestart door: Spoorrelais op 18 November 2007, 16:35:57
-
Niet vergeten. Om 17:30 uur spanning op het spoor op RTL 7
-
"De sub-optimale wissels van het Nederlandse spoorwegnet", in inmiddels 1800 afleveringen?
Maar bedankt voor de tip.
-
Waar gaat deze afleveringen over?
-
Werkzaamheden Amersfoort - Zwolle.
Volgende week Utrecht - Arnhem kettinghorren.
Groeten,
Herman
-
Hij ging over uitgebreide werkzaamheden op Amersfoort-Zwolle, met intermezzo's over het beboeten van mensen die te snel onder de opengaande bomen doorfietsen. Allemachtig, wat een ongenuanceerde propagandafilm zeg, hierbij vergeleken is Postbus 51 een voorbeeld van onafhankelijke journalistiek >:( Ik kan niet wachten tot de positivo-filmmakers van RTL7 op dezelfde manier een serie maken over de Belastingdienst >:( >:( >:(
Arjen
-
Mwa, ik vond het wel gaan hoor. De vorige aflevering heb ik gemist en aan de hand van het commentaar dat ik daarover hoorde dacht ik dat het inhoudelijk helemaal niets zou wezen. Als je met die verwachting begint, valt het erg mee. 't Is geen diepgravende documentaire, maar het verhaal was verder wel duidelijk en de gebruikte terminologie leverde ook geen kromme tenen op, wat ik vaak wel heb met allerhande nieuwsberichten over spoorwegen.
-
Nee, die terminologie klopt wel. Maar zo'n commentaar van 'we kunnen best allebei de overwegen in een weekend vervangen maar de gemeente heeft geklaagd dat dan hun halve dorp niet meer bereikbaaar is dus helaas moeten we het treinverkeer twéé weekends platgooien' (op zo'n toon van: ziet u wel dat het niet onze schuld is, wat zaniken die dorpsbewoners nou) is volgens mij pure propaganda.
Nog los van het feit dat ik me afvraag hoe lang de filmploeg heeft moeten zoeken voordat ze werkzaamheden in de zoeker hadden die NIET uitliepen tot na de eerstvolgende ochtendspits.
Arjen.
-
Nou ik zal dan wel een "groentje" zijn op spoorgebied want ik vond het erg interessant deze uitzending. :)
Wat hier nou ongenuanceerd aan is, postbus 51 en de belastingdienst ermee te maken hebben, ontgaat mij geheel.
Zo kan je ook alle programma's van Discovery en NGC onderuit halen.
Groet Jaap
-
Draadje nr 4 over spanning op het spoor !!!
-
Ik vond het deze keer wel interessant eigenlijk. ::) Maarja dat beboeten hoeft van mij niet zo, dat komt denk omdat ik zelf ook altijd te snel wegfiets als de bomen opengaan ;D :-[
Wesley
-
Wesley,
Bij mijn dochter op school ZAT ook een jongen op school die dat elke dag deed , Totdat er vanaf de andere kant ook een trein kwam !!!!!
Hij kan het dus niet meer navertellen .
Ronald
-
Wesley, dat beboeten doen ze om er voor te zorgen dat je het de volgende keer niet meer doet. ;D
Wat het gelijktijdig platgooien van overwegen betreft, bij Prorail mogen ze ook wel wat meer inlevingsvermogen tonen. Als een dorp 2 overwegen heeft, dan kunnen ze zelf toch ook wel snappen dat ze mensen in grote problemen brengen als ze die allebei tegelijk afsluiten.
Het raarste staaltje heb ik een paar weken geleden meegemaakt, toen de Zeeuwse lijn een week lang plat ging wegens onderhoud. Prorail had toestemming gevraagd aan de gemeente Middelburg voor het afsluiten van 6 opvolgende overwegen. De gemeente gaf daar toestemming voor, maar die overwegen lagen wel allemaal op grondgebied van de gemeente Goes. Dus zowel bij Prorail als bij Middelburg zaten ze behoorlijk te slapen.
-
Bij mijn dochter op school ZAT ook een jongen op school die dat elke dag deed , Totdat er vanaf de andere kant ook een trein kwam !!!!!
Dan neem ik toch aan dat hij om de bomen heen is gegaan terwijl die nog helemaal dicht waren. Als ze opengingen en er kwam toch nog een trein, dan moet de beveiliging kapot zijn geweest.
-
Bij mijn dochter op school ZAT ook een jongen op school die dat elke dag deed , Totdat er vanaf de andere kant ook een trein kwam !!!!!
Ja oke, het kan gevaarlijk zijn, maar de kans dat er in Alphen aan den Rijn 2 treinen uit elkaar passeren bij de overweg is vrijwel nihil
Wesley
-
Maar toch is hij aanwezig. Je kunt echt beter die 2 seconden wachten dan het riscio lopen dat er die ene keer toch 2 treinen komen.
-
Dan neem ik toch aan dat hij om de bomen heen is gegaan terwijl die nog helemaal dicht waren. Als ze opengingen en er kwam toch nog een trein, dan moet de beveiliging kapot zijn geweest.
De bomen gingen net open - en enkele seconden later weer dicht .
Er staat niet voor niks "Wacht tot het rode licht gedoofd is , er kan nog een trein komen" - dubbelspoor uiteraard -
-
Dit gaat allang niet meer over Spanning Op Het Spoor, aub terug naar het onderwerp!
-
Bij mijn dochter op school ZAT ook een jongen op school die dat elke dag deed , Totdat er vanaf de andere kant ook een trein kwam !!!!!
De bomen gingen net open - en enkele seconden later weer dicht .
Tussen het moment dat ze opnieuw gaan dalen en dat de trein over de overweg rijdt zit minimaal 17 seconden. Voor een gezond persoon is dat voldoende om van de overweg af te komen.
Het spijt me, maar die jongen is gewoon onder een gesloten spoorboom door gekropen toen de 1e trein voorbij reed, en gegrepen door de tegengestelde trein. Tragisch, maar zijn eigen schuld en heel wat anders dan waarvoor in het programma Spanning op het Spoor beboet werd.
Verder vind ik het programma meer ProRail propaganda en beschuldigend vingertje naar die stoute burgers dan dat het een waarheidsgetrouw beeld van het spoor laat zien. Maar ja, ook voor dit programma geldt:
Wie betaalt, bepaald!
-
Dit gaat allang niet meer over Spanning Op Het Spoor, aub terug naar het onderwerp!
Nee Peter, dit gaat er wel degelijk over. 'Spanning op het Spoor' liet onder meer zien hoe ProRail-medewerkers vlak voorbij een overweg gaan staan en fietsers verbaliseren die iets te snel doorrijden als de bomen opengaan. Halverwege het uitschrijven van de bon dendert de volgende trein langs en dan zeggen de heren iets van 'zie je wel hoe gevaarlijk je bezig was?' De vraag is dus hoe terecht dat is.
De bomen gingen net open - en enkele seconden later weer dicht .
Dan klopt het nog niet. Op het moment dat de bomen open gaan, hoort er geen trein in de buurt te zijn. Op het moment dat de bomen dicht gaan hoort iemand, die zich op dat moment op de overweg bevindt, nog ruim voldoende tijd te hebben om weg te komen. Als twee kruisende treinen zo dicht bij elkaar zitten dat iemand die vlak achter de ene trein oversteekt, het risico loopt om door de andere te worden geraakt, dan horen de bomen in de tussentijd helemaal niet open te gaan.
Het kan dus niet anders of dit is niet het hele verhaal.
Arjen.
-
Ze hadden ook eerst een waarschuwing uit kunnen delen alvorens tot bekeuren overgaan. Maar die borden staan er niet voor niets natuurlijk. Je moet gewoon niet zo dom zijn om er onderdoor/langs te gaan.
Verder vind ik het wel een leuk programma, wat laat zien wat er allemaal komt kijken bij onderhoudswerkzaamheden. Alleen veel te kort en is het daardoor nog wat oppervlakkig. Voor de neutrale kijker een prima programma denk ik
-
de 2e uitzending
2e keer uitlopen van de werkzaamheden
en 2e keer kabel kapot
( nee dit was geen herhaling )
ben benieuwt volgende week
gr.jan
-
de 2e uitzending
2e keer uitlopen van de werkzaamheden
Het is heel moeilijk om een planning te halen. Daarom bouwen ze ook altijd een buffer in ;)
En de eerste trein reed weer op tijd, daar gaat het om! ;D
-
Tussen het moment dat ze opnieuw gaan dalen en dat de trein over de overweg rijdt zit minimaal 17 seconden. Voor een gezond persoon is dat voldoende om van de overweg af te komen.
Het spijt me, maar die jongen is gewoon onder een gesloten spoorboom door gekropen toen de 1e trein voorbij reed, en gegrepen door de tegengestelde trein. Tragisch, maar zijn eigen schuld
Of gestruikeld, dat kan een gezond persoon ook overkomen... Je trekt erg snel een conclusie.
-
Of gestruikeld, dat kan een gezond persoon ook overkomen... Je trekt erg snel een conclusie.
Uiteraard kan iemand struikelen. Maar ik ga uit van de meest logische verklaring. En dat is, hoe hard ook voor de nabestaanden, dat bijna alle aanrijdingen plaatsvinden door zelfdoding of roekeloos gedrag.
De normale procedure bij een AHOB is heel simpel.
Zodra er een trein aankomt krijg je 5 seconden lang waarschuwingssignalen (bel en knipperlicht. Je mag dan dus al niet meer oversteken! Deze 5 seconden zijn bedoeld voor wie zich reeds op de overweg bevindt, of niet meer tijdig kan stoppen voor de overweg.
Daarna volgen 12 seconden waarin de bomen zich sluiten.
Tot slot volgt een veiligheidsmarge van ten minste 5 seconden totdat de trein de overweg oprijdt. In totaal minimaal 22 seconden tussen volledig geopend en een aanrijding. Voldoende tijd, behalve inderdaad als je struikelt na overmatig gebruik van franse wijnen.
Als iemand wordt beboet omdat hij oversteekt terwijl de lichten al knipperen vindt ik dat terecht. Als iemand een boete krijgt omdat hij oversteekt nog voordat de bomen omhoog gaan, dan ben ik het daar ook mee eens. Maar als ik het goed zag werden hier mensen beboet die 1 of 2 seconden te vroeg overstaken. Technisch gezien is de boete terecht, maar of dit het beeld dat kijkers van ProRail hebben positief beinvloed, acht ik te betwijfelen.
Ik ben na deze aflevering van Spanning op het spoor in ieder geval niet positiever gaan denken over ProRail.
-
omdat ik zelf ook altijd te snel wegfiets als de bomen opengaan ;D :-[
Wesley
Hoe het precies gebeurt is , maakt niet uit , het was bedoeld als waarschuwing
einde verhaal
Ronald
-
Uiteraard kan iemand struikelen. Maar ik ga uit van de meest logische verklaring. En dat is, hoe hard ook voor de nabestaanden, dat bijna alle aanrijdingen plaatsvinden door zelfdoding of roekeloos gedrag.
De normale procedure bij een AHOB is heel simpel.
Zodra er een trein aankomt krijg je 5 seconden lang waarschuwingssignalen (bel en knipperlicht. Je mag dan dus al niet meer oversteken! Deze 5 seconden zijn bedoeld voor wie zich reeds op de overweg bevindt, of niet meer tijdig kan stoppen voor de overweg.
Daarna volgen 12 seconden waarin de bomen zich sluiten.
Tot slot volgt een veiligheidsmarge van ten minste 5 seconden totdat de trein de overweg oprijdt. In totaal minimaal 22 seconden tussen volledig geopend en een aanrijding. Voldoende tijd, behalve inderdaad als je struikelt na overmatig gebruik van franse wijnen.
Als iemand wordt beboet omdat hij oversteekt terwijl de lichten al knipperen vindt ik dat terecht. Als iemand een boete krijgt omdat hij oversteekt nog voordat de bomen omhoog gaan, dan ben ik het daar ook mee eens. Maar als ik het goed zag werden hier mensen beboet die 1 of 2 seconden te vroeg overstaken. Technisch gezien is de boete terecht, maar of dit het beeld dat kijkers van ProRail hebben positief beinvloed, acht ik te betwijfelen.
Ik ben na deze aflevering van Spanning op het spoor in ieder geval niet positiever gaan denken over ProRail.
Ik ben helaas pas begonnen met kijken op het einde van het boete verhaal. Kregen de mensen ook daadwerkelijk boetes? Of waarschuwingen?
-
Ze kregen boetes. Waarom zouden ze waarschuwingen moeten krijgen? Ze reden door rood licht, en iedereen kan weten dat dat niet mag. De rode lichten bij een overweg hebben precies dezelfde rechtskracht als rood licht bij een gewone verkeersregelinstallatie.
-
Een ander punt: laat ik nu altijd hebben gedacht dat het uitdelen van boetes op de openbare weg een zaak was van de politie. Ik word wel heel benieuwd hoe ver de bevoegdheid van die ProRail-mensen gaat. Dat ze op eigen terrein (=OP de overweg) iets te vertellen hebben is nog een beetje te begrijpen (al heb je daar eigenlijk spoorwegpolitie voor), maar hebben ze wel het recht om een eindje VOORBIJ die overweg mensen aan te houden en te beboeten? En zo ja, op welke afstand van die overweg? Lijkt me een leuke vraag voor de Hoge Raad.
Arjen (die aan ziet komen dat straks ook de plantsoenendienst opsporingsbevoegdheid krijgt en mensen mag arresteren die over hun gras lopen)
-
ProRail heeft een paar dozijn mensen in dienst die een paar jaar geleden speciale opsporingsbevoegdheid hebben gekregen. Dat was bedoeld om vandalisme tegen te gaan, zoals het gooien van stenen naar treinen of het leggen van obstakels op de rails.
Maar ja, geef mensen een gewichtige bevoegdheid en ze gaan hem gebruiken, ook als dat niet zo zinvol is.
-
Lijkt me een leuke vraag voor de Hoge Raad.
De Hoge Raad gaat daar niet over, je moet bij de Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State (ABRvS, of kortweg: de Afdeling) zijn. Maar goed, dat doet er niet zoveel toe ;). Men kan wel een uitspraak voorspellen: richtpunten kunnen zijn dat de overweg nog zichtbaar is, dat de betrokkene korte tijd geleden de overweg gepasseerd moet zijn, enzovoort, waarbij het geen eenduidige optelsom is, maar de specifieke omstandigheden van het geval ook meewegen. Ik neem overigens aan dat het een WAHV-boete is (zoals alle verkeersboetes), bij een 'echte' bestuurlijke boete heb je een heel ander playing field met heel andere bevoegdheidseisen.
-
Voor diegenen die denken: ja, natuurlijk weet ik wel dat het niet mag, maar ze kunnen me toch wel eerst een keer waarschuwen?....
Als je weet dat het niet mag, en je doet het dan lekker toch, accepteer dan ook de gevolgen.
Dat ze op eigen terrein (=OP de overweg) iets te vertellen hebben is nog een beetje te begrijpen (al heb je daar eigenlijk spoorwegpolitie voor), maar hebben ze wel het recht om een eindje VOORBIJ die overweg mensen aan te houden en te beboeten? En zo ja, op welke afstand van die overweg?
OP de overweg staande houden lijkt me niet verstandig, maar het feit is op de overweg geconstateerd, dus lijkt het me prima dat mensen na de overweg staande gehouden worden.
-
Nee Peter, dit gaat er wel degelijk over. 'Spanning op het Spoor' liet onder meer zien hoe ProRail-medewerkers vlak voorbij een overweg gaan staan en fietsers verbaliseren die iets te snel doorrijden als de bomen opengaan. Halverwege het uitschrijven van de bon dendert de volgende trein langs en dan zeggen de heren iets van 'zie je wel hoe gevaarlijk je bezig was?' De vraag is dus hoe terecht dat is.
Nou nee, het ging over die jongen die al dan niet onder de spoorbomen door is gekropen of er omheen geslalomd had en hoe lang spoorbomen er over doen om dicht te gaan. Dat gaat alweer te ver van het oorspronkelijke onderwerp af: het programma "Spanning op het spoor", "mede mogelijk genaakt door ProRail".
- Peter
-
"mede mogelijk genaakt door ProRail".
Fout!
''...Door belazerd slechte scriptschrijvers''.
;D