BeneluxSpoor.net forum
Overige spoorzaken => Grootspoor => Topic gestart door: Railhopper op 18 November 2007, 12:48:02
-
Passagiers ontsnappen aan treinbotsing
SITTARD - Ruim honderd treinpassagiers zijn in de nacht van zaterdag op zondag ontsnapt aan een frontale treinbotsing bij Sittard.
Dat heeft het Korps landelijke politiediensten zondag laten weten. Even na half een reed een trein die het station van Sittard uitreed bijna frontaal op een intercity die op hetzelfde spoor richting station rolde. De voertuigen kwamen op vier meter afstand van elkaar tot stilstand.
De politie heeft nog geen idee hoe de twee treinstellen op hetzelfde spoor terecht zijn gekomen. Bij de machinisten en de treindienstleider werd direct een alcoholtest afgenomen, maar de drie hadden niets gedronken.
Het ging om de intercity Maastricht-Eindhoven met vijftien mensen aan boord en de intercity Amsterdam-Heerlen met 100 passagiers. Bij het incident raakte een wissel licht beschadigd.
Bron Telegraaf
tja gelukkig is het goed af gelopen
-
Ramp? Beetje overtrokken, nietwaar?
Maximale snelheid op dat gebied is 40km/h. De treinen zullen elkaar nooit met deze snelheid raken normaal gesproken, want ze zullen er alles aan doen om te op tijd te remmen. Dan krijg je een botsing met een aanzienlijk lager snelheidsverschil van 80km/h.
Maar inderdaad, weer zo'n stom accident waar we de laatste tijd steeds vaker iets van horen...
-
Lijkt me duidelijk wat er gebeurt is als er een wissel is beschadigd. Die moet dus zijn opengereden, wat dus wil zeggen dat de trein die de wissel heeft opengereden door rood moet zijn gegaan.
-
Ramp? Beetje overtrokken, nietwaar?
Maximale snelheid op dat gebied is 40km/h. De treinen zullen elkaar nooit met deze snelheid raken normaal gesproken, want ze zullen er alles aan doen om te op tijd te remmen.
Ook al rijden beide 20 km/h op het moment van impact, denk dat de schade dan toch al aanzienlijk zal zijn
-
Ramp? Beetje overtrokken, nietwaar?
Maximale snelheid op dat gebied is 40km/h. De treinen zullen elkaar nooit met deze snelheid raken normaal gesproken, want ze zullen er alles aan doen om te op tijd te remmen. Dan krijg je een botsing met een aanzienlijk lager snelheidsverschil van 80km/h.
Maar inderdaad, weer zo'n stom accident waar we de laatste tijd steeds vaker iets van horen...
Was de titel van de Telegraaf
Railhopper
-
Ach, het is de Telegrof..... ::)
-
Of die max. snelheid 40 km/h is is nog maar de vraag. Inderdaad, de intercity naar Heerlen mag met max 40 km/h vertrekken.
De intercity uit Maastricht kan echter met 40, 60 of 80 km/h Sittard binnenrijden. Ligt er helemaal aan waar en via welk spoor de binnenkomst is.
-
De IC uit Mt moet altijd via wissels rijden en de wissels aan de zuidzijde van het station zijn 40 km/h.
Ik noem dit een kans op een ongeluk. Onder een ramp versta ik iets als Harmelen...
-
Foutje, spoor 1 en 2 kunnen beiden als doorrijspoor gebruikt worden komende uit de richting Maastricht. Max snelheid 80 km/h.
-
Of die max. snelheid 40 km/h is is nog maar de vraag. Inderdaad, de intercity naar Heerlen mag met max 40 km/h vertrekken.
De intercity uit Maastricht kan echter met 40, 60 of 80 km/h Sittard binnenrijden. Ligt er helemaal aan waar en via welk spoor de binnenkomst is.
Je komt bezet spoor binnen, net-niet-boem=ho was tussen de splitsing en het station als het artikel klopt en daar rijd je dan al 40 km/u.
-
Nou toch fijn dat er geen ongeluk is gebeurt. Maar er moet wel 1 van de 2 door rood zijn gegaan.
-
waarom zetten ze de seinen niet op cabine hoogte nee dan kun je ze bijna niet missen, toch ??
-
Als de IC uit Maastricht bezet binnen kwam klopt die 40 km/h. Maar uit het verhaal kan ik dat niet uitmaken. Was dit niet zo dan word het een heel ander verhaal. Dan toont het sein voor het kruiswissel geel en het inrijsein iets heel anders.
-
Als de IC uit Maastricht bezet binnen kwam klopt die 40 km/h. Maar uit het verhaal kan ik dat niet uitmaken. Was dit niet zo dan word het een heel ander verhaal. Dan toont het sein voor het kruiswissel geel en het inrijsein iets heel anders.
Ding wordt gecombineerd met de 20800 en die komt eerder binnen, vandaar.
-
Moet toch weer eens vaker de trein nemen.
-
Lijkt me duidelijk wat er gebeurt is als er een wissel is beschadigd. Die moet dus zijn opengereden, wat dus wil zeggen dat de trein die de wissel heeft opengereden door rood moet zijn gegaan.
Zolang het onderzoek loopt lijkt me jouw "conclusie" erg ongepast. :(
Charlie.
-
Hoe beschadig je anders een wissel als er geen ontsporing heeft plaatsgevonden, maargoed het is misschien wat voorbarig, dat ben ik met je eens.
-
waarom zetten ze de seinen niet op cabine hoogte nee dan kun je ze bijna niet missen, toch ??
Daar is niet altijd plek voor ;)
-
Stel dat beide treinen 20 km/u gereden hadden op het moment dat ze gebotst zouden zijn. Dan heb je het nog altijd over 40 km/u. Moet je voor de grap eens met je auto met 40 km/u tegen een andere auto aanrijden zonder een gordel te dragen. Veel mensen zullen ook vast al zijn gaan staan.
De Telegraaf heeft een nogal dramatische manier van uitdrukken, voornamelijk omdat het lezerspubliek dat wil, maar om te suggereren dat het allemaal wel mee zou hebben gevallen is toch ook weer het andere uiterste.
- Peter
-
Hallo,
Evene een stukje van de lokale nieuws site.
-Reizigers bijna-botsing Sittard krijgen geld terug-
De reizigers die zondag bij de bijna- treinbotsing in Sittard waren betrokken, krijgen het geld voor hun kaartje terug van de Nederlandse Spoorwegen. Dat laat een woordvoerder weten. Reizigers die zich melden bij de NS kunnen ook rekenen op nazorg mocht dat nodig zijn.
Zondag reden twee intercity's bijna op elkaar rond half een 's nachts. De treinen reden op hetzelfde spoor.De oorzaak daarvan wordt nog onderzocht. Maar de KLPD gaat voorlopig uit van een menselijke fout.
Mvg, Marcel
-
Menselijke fouten kunnen altijd gebeuren, alleen vind ik dat het steeds vaker gebeurd.
Volgens mij worden ze bij de Railverkeerleiding behoorlijk onder druk gezet om alle treinen te laten rijden, immers voor iedere trein die uitvalt zal er een boete voor staan.
Door die werkdruk onstaan er volgens mij vele fouten.
En te bedenken dat ze nog weer meer treinen willen laten rijden over het spoor, terwijl er daar vaak de capaciteit gewoonweg niet naar is.
-
er rijden steeds meer treinen, dus zitten ze dichter op elkaar, dus meer kans op ongelukken. En och, t is goed gegaan... Trouwens, gelukkig gebeuren er nooit ongelukken met auto's.
-
Menselijke fouten kunnen altijd gebeuren, alleen vind ik dat het steeds vaker gebeurd.
Gebeurt het steeds vaker, of komt het steeds vaker in het nieuws? Die vraag heb ik al vaker gesteld (zonder overigens het antwoord te weten), maar het maakt nogal een verschil...
Het is in ieder geval zo dat ellende op het spoor om obscure redenen sinds een jaar of anderhalf ineens enorm veel nieuwswaarde heeft (daarvoor nauwelijks), dat kan meespelen.
-
of het vaker gebeurd zou toch zo te controleren moeten zijn.
Per jaar worden de sts passages bijgehouden, ergens moet dan toch per jaar te zien zijn hoeveel sts passages er per jaar geweest zijn.
Al heb ik ook het gevoel dat het tegenwoordig meer nieuwswaarde heeft en het dus sneller in het nieuws komt.
-
waarom zetten ze de seinen niet op cabine hoogte nee dan kun je ze bijna niet missen, toch ??
Nog een toevoeging hier over, wel eens over het hoogteverschil van de diverse cabines gadacht?, in een koploper zit de machinist veel hoger dan in een lint.
Sander
-
Menselijke fouten kunnen altijd gebeuren, alleen vind ik dat het steeds vaker gebeurd.
Volgens mij worden ze bij de Railverkeerleiding behoorlijk onder druk gezet om alle treinen te laten rijden, immers voor iedere trein die uitvalt zal er een boete voor staan.
Door die werkdruk onstaan er volgens mij vele fouten.
En te bedenken dat ze nog weer meer treinen willen laten rijden over het spoor, terwijl er daar vaak de capaciteit gewoonweg niet naar is.
De railverkeersleiding hoeft alleen maar te waken over de veiligheid van het spoor en rijwegen in te stellen, daarnaast zorgen dat buitendienststellingen en onderhoud kan worden uitgevoerd. Of treinen wel of niet rijden bepaald de vervoerder. Tenzij storingen of weersomstandigheden zodanig zijn dat er geen treinverkeer mogelijk is dan bepaald ProRail het, waar de railverkeersleiding inderdaad een onderdeel van is
-
Hebben de reizigers die nacht hun bed nog gevonden of moesten ze een aantal uren in de trein verblijven en wachten tot ......?
-
Leuk als je dan dit leest:
http://www.nu.nl/news/1321644/30/Veel_meer_treinverkeer_mogelijk_op_spoor_%28video%29.html (http://www.nu.nl/news/1321644/30/Veel_meer_treinverkeer_mogelijk_op_spoor_%28video%29.html)
Er stond ook nog ergens iets over het onderhoud aan wissels maar dat kan ik niet zo snel vinden.
-
Er stond ook nog ergens iets over het onderhoud aan wissels maar dat kan ik niet zo snel vinden.
Je bedoelt dat bijna 1 op de 3 wissels niet aan de gestelde veiligheidsnormen voldoet? En met dit soort actie´s, waarbij weer een wissel beschadigd is, komt het ook niet meer goed ben ik bang...