BeneluxSpoor.net forum

Overige spoorzaken => Grootspoor => Topic gestart door: Railhopper op 18 November 2007, 12:48:02

Titel: Ontsnapt aan trein Ramp
Bericht door: Railhopper op 18 November 2007, 12:48:02
Passagiers ontsnappen aan treinbotsing
SITTARD -  Ruim honderd treinpassagiers zijn in de nacht van zaterdag op zondag ontsnapt aan een frontale treinbotsing bij Sittard.
 
Dat heeft het Korps landelijke politiediensten zondag laten weten. Even na half een reed een trein die het station van Sittard uitreed bijna frontaal op een intercity die op hetzelfde spoor richting station rolde. De voertuigen kwamen op vier meter afstand van elkaar tot stilstand.

De politie heeft nog geen idee hoe de twee treinstellen op hetzelfde spoor terecht zijn gekomen. Bij de machinisten en de treindienstleider werd direct een alcoholtest afgenomen, maar de drie hadden niets gedronken.

Het ging om de intercity Maastricht-Eindhoven met vijftien mensen aan boord en de intercity Amsterdam-Heerlen met 100 passagiers. Bij het incident raakte een wissel licht beschadigd.

Bron Telegraaf


tja gelukkig is het goed af gelopen
Titel: Re: Ontsnapt aan trein Ramp
Bericht door: NS 1100 op 18 November 2007, 12:57:41
Ramp? Beetje overtrokken, nietwaar?

Maximale snelheid op dat gebied is 40km/h. De treinen zullen elkaar nooit met deze snelheid raken normaal gesproken, want ze zullen er alles aan doen om te op tijd te remmen. Dan krijg je een botsing met een aanzienlijk lager snelheidsverschil van 80km/h.

Maar inderdaad, weer zo'n stom accident waar we de laatste tijd steeds vaker iets van horen...
Titel: Re: Ontsnapt aan trein Ramp
Bericht door: michiel88 op 18 November 2007, 13:06:48
Lijkt me duidelijk wat er gebeurt is als er een wissel is beschadigd. Die moet dus zijn opengereden, wat dus wil zeggen dat de trein die de wissel heeft opengereden door rood moet zijn gegaan.
Titel: Re: Ontsnapt aan trein Ramp
Bericht door: Remco vM op 18 November 2007, 13:09:50
Ramp? Beetje overtrokken, nietwaar?

Maximale snelheid op dat gebied is 40km/h. De treinen zullen elkaar nooit met deze snelheid raken normaal gesproken, want ze zullen er alles aan doen om te op tijd te remmen.

Ook al rijden beide 20 km/h op het moment van impact, denk dat de schade dan toch al aanzienlijk zal zijn
Titel: Re: Ontsnapt aan trein Ramp
Bericht door: Railhopper op 18 November 2007, 17:08:57
Ramp? Beetje overtrokken, nietwaar?

Maximale snelheid op dat gebied is 40km/h. De treinen zullen elkaar nooit met deze snelheid raken normaal gesproken, want ze zullen er alles aan doen om te op tijd te remmen. Dan krijg je een botsing met een aanzienlijk lager snelheidsverschil van 80km/h.

Maar inderdaad, weer zo'n stom accident waar we de laatste tijd steeds vaker iets van horen...


Was de titel van de Telegraaf

Railhopper
Titel: Re: Ontsnapt aan trein Ramp
Bericht door: Mispoes op 18 November 2007, 17:23:34
Ach, het is de Telegrof..... ::)
Titel: Re: Ontsnapt aan trein Ramp
Bericht door: Dolf44 op 18 November 2007, 17:43:41
Of die max. snelheid 40 km/h is is nog maar de vraag.  Inderdaad, de intercity naar Heerlen mag met max 40 km/h vertrekken.
De intercity uit Maastricht kan echter met 40, 60 of 80 km/h Sittard binnenrijden. Ligt er helemaal aan waar en via welk spoor de binnenkomst is.
Titel: Re: Ontsnapt aan trein Ramp
Bericht door: NS 1100 op 18 November 2007, 17:46:36
De IC uit Mt moet altijd via wissels rijden en de wissels aan de zuidzijde van het station zijn 40 km/h.

Ik noem dit een kans op een ongeluk. Onder een ramp versta ik iets als Harmelen...
Titel: Re: Ontsnapt aan trein Ramp
Bericht door: Dolf44 op 18 November 2007, 18:01:10
Foutje, spoor 1 en 2 kunnen beiden als doorrijspoor gebruikt worden komende uit de richting Maastricht. Max snelheid 80 km/h.
Titel: Re: Ontsnapt aan trein Ramp
Bericht door: Luc op 18 November 2007, 18:01:42
Of die max. snelheid 40 km/h is is nog maar de vraag.  Inderdaad, de intercity naar Heerlen mag met max 40 km/h vertrekken.
De intercity uit Maastricht kan echter met 40, 60 of 80 km/h Sittard binnenrijden. Ligt er helemaal aan waar en via welk spoor de binnenkomst is.
Je komt bezet spoor binnen, net-niet-boem=ho was tussen de splitsing en het station als het artikel klopt en daar rijd je dan al 40 km/u.
Titel: Re: Ontsnapt aan trein Ramp
Bericht door: rail4marcel op 18 November 2007, 18:02:21
Nou toch fijn dat er geen ongeluk is gebeurt. Maar er moet wel 1 van de 2 door rood zijn gegaan.
Titel: Re: Ontsnapt aan trein Ramp
Bericht door: Railhopper op 18 November 2007, 18:31:59
waarom zetten ze de seinen niet op cabine hoogte nee dan kun je ze bijna niet missen, toch ??
Titel: Re: Ontsnapt aan trein Ramp
Bericht door: Dolf44 op 18 November 2007, 18:52:45
Als de IC uit Maastricht bezet binnen kwam klopt die 40 km/h. Maar uit het verhaal kan ik dat niet uitmaken. Was dit niet zo dan word het een heel ander verhaal. Dan toont het sein voor het kruiswissel geel en het inrijsein iets heel anders.
Titel: Re: Ontsnapt aan trein Ramp
Bericht door: Luc op 18 November 2007, 19:19:45
Als de IC uit Maastricht bezet binnen kwam klopt die 40 km/h. Maar uit het verhaal kan ik dat niet uitmaken. Was dit niet zo dan word het een heel ander verhaal. Dan toont het sein voor het kruiswissel geel en het inrijsein iets heel anders.
Ding wordt gecombineerd met de 20800 en die komt eerder binnen, vandaar.
Titel: Re: Ontsnapt aan trein Ramp
Bericht door: Dolf44 op 18 November 2007, 19:24:22
Moet toch weer eens vaker de trein nemen.
Titel: Re: Ontsnapt aan trein Ramp
Bericht door: Charlie op 18 November 2007, 23:40:00
Lijkt me duidelijk wat er gebeurt is als er een wissel is beschadigd. Die moet dus zijn opengereden, wat dus wil zeggen dat de trein die de wissel heeft opengereden door rood moet zijn gegaan.

Zolang het onderzoek loopt lijkt me jouw "conclusie" erg ongepast. :(

Charlie.
Titel: Re: Ontsnapt aan trein Ramp
Bericht door: michiel88 op 18 November 2007, 23:49:08
Hoe beschadig je anders een wissel als er geen ontsporing heeft plaatsgevonden, maargoed het is misschien wat voorbarig, dat ben ik met je eens.
Titel: Re: Ontsnapt aan trein Ramp
Bericht door: Remco vM op 18 November 2007, 23:51:37
waarom zetten ze de seinen niet op cabine hoogte nee dan kun je ze bijna niet missen, toch ??


Daar is niet altijd plek voor  ;)
Titel: Re: Ontsnapt aan trein Ramp
Bericht door: Peter Korsten op 19 November 2007, 01:10:46
Stel dat beide treinen 20 km/u gereden hadden op het moment dat ze gebotst zouden zijn. Dan heb je het nog altijd over 40 km/u. Moet je voor de grap eens met je auto met 40 km/u tegen een andere auto aanrijden zonder een gordel te dragen. Veel mensen zullen ook vast al zijn gaan staan.

De Telegraaf heeft een nogal dramatische manier van uitdrukken, voornamelijk omdat het lezerspubliek dat wil, maar om te suggereren dat het allemaal wel mee zou hebben gevallen is toch ook weer het andere uiterste.

- Peter
Titel: Re: Ontsnapt aan trein Ramp
Bericht door: marcel op 19 November 2007, 07:55:18
Hallo,

Evene een stukje van de lokale nieuws site.

-Reizigers bijna-botsing Sittard krijgen geld terug-
 
De reizigers die zondag bij de bijna- treinbotsing in Sittard waren betrokken, krijgen het geld voor hun kaartje terug van de Nederlandse Spoorwegen. Dat laat een woordvoerder weten. Reizigers die zich melden bij de NS kunnen ook rekenen op nazorg mocht dat nodig zijn.

Zondag reden twee intercity's bijna op elkaar rond half een 's nachts. De treinen reden op hetzelfde spoor.De oorzaak daarvan wordt nog onderzocht. Maar de KLPD gaat voorlopig uit van een menselijke fout.

 
Mvg, Marcel
Titel: Re: Ontsnapt aan trein Ramp
Bericht door: J&J Vriend op 19 November 2007, 10:36:28
Menselijke fouten kunnen altijd gebeuren, alleen vind ik dat het steeds vaker gebeurd.
Volgens mij worden ze bij de Railverkeerleiding behoorlijk onder druk gezet om alle treinen te laten rijden, immers voor iedere trein die uitvalt zal er een boete voor staan.

Door die werkdruk onstaan er volgens mij vele fouten.

En te bedenken dat ze nog weer meer treinen willen laten rijden over het spoor, terwijl er daar vaak de capaciteit gewoonweg niet naar is.

 
Titel: Re: Ontsnapt aan trein Ramp
Bericht door: Floris Dilz op 19 November 2007, 11:12:08
er rijden steeds meer treinen, dus zitten ze dichter op elkaar, dus meer kans op ongelukken. En och, t is goed gegaan... Trouwens, gelukkig gebeuren er nooit ongelukken met auto's.
Titel: Re: Ontsnapt aan trein Ramp
Bericht door: Anoniem op 19 November 2007, 13:02:17
Menselijke fouten kunnen altijd gebeuren, alleen vind ik dat het steeds vaker gebeurd.

Gebeurt het steeds vaker, of komt het steeds vaker in het nieuws? Die vraag heb ik al vaker gesteld (zonder overigens het antwoord te weten), maar het maakt nogal een verschil...
Het is in ieder geval zo dat ellende op het spoor om obscure redenen sinds een jaar of anderhalf ineens enorm veel nieuwswaarde heeft (daarvoor nauwelijks), dat kan meespelen.
Titel: Re: Ontsnapt aan trein Ramp
Bericht door: Remco vM op 19 November 2007, 13:08:56
of het vaker gebeurd zou toch zo te controleren moeten zijn.
Per jaar worden de sts passages bijgehouden, ergens moet dan toch per jaar te zien zijn hoeveel sts passages er per jaar geweest zijn.
Al heb ik ook het gevoel dat het tegenwoordig meer nieuwswaarde heeft en het dus sneller in het nieuws komt.
Titel: Re: Ontsnapt aan trein Ramp
Bericht door: sander1985 op 19 November 2007, 13:16:16
waarom zetten ze de seinen niet op cabine hoogte nee dan kun je ze bijna niet missen, toch ??


Nog een toevoeging hier over, wel eens over het hoogteverschil van de diverse cabines gadacht?, in een koploper zit de machinist veel hoger dan in een lint.

Sander
Titel: Re: Ontsnapt aan trein Ramp
Bericht door: Lars Smelter op 19 November 2007, 21:58:49
Menselijke fouten kunnen altijd gebeuren, alleen vind ik dat het steeds vaker gebeurd.
Volgens mij worden ze bij de Railverkeerleiding behoorlijk onder druk gezet om alle treinen te laten rijden, immers voor iedere trein die uitvalt zal er een boete voor staan.

Door die werkdruk onstaan er volgens mij vele fouten.

En te bedenken dat ze nog weer meer treinen willen laten rijden over het spoor, terwijl er daar vaak de capaciteit gewoonweg niet naar is.


De railverkeersleiding hoeft alleen maar te waken over de veiligheid van het spoor en rijwegen in te stellen, daarnaast zorgen dat buitendienststellingen en onderhoud kan worden uitgevoerd. Of treinen wel of niet rijden bepaald de vervoerder. Tenzij storingen of weersomstandigheden zodanig zijn dat er geen treinverkeer mogelijk is dan bepaald ProRail het, waar de railverkeersleiding inderdaad een onderdeel van is
Titel: Re: Ontsnapt aan trein Ramp
Bericht door: Arnold op 19 November 2007, 22:25:09
Hebben de reizigers  die nacht hun bed nog gevonden of moesten ze een aantal uren in de trein verblijven en wachten tot ......?
Titel: Re: Ontsnapt aan trein Ramp
Bericht door: Esperopt op 19 November 2007, 22:26:53
Leuk als je dan dit leest:

http://www.nu.nl/news/1321644/30/Veel_meer_treinverkeer_mogelijk_op_spoor_%28video%29.html (http://www.nu.nl/news/1321644/30/Veel_meer_treinverkeer_mogelijk_op_spoor_%28video%29.html)

Er stond ook nog ergens iets over het onderhoud aan wissels maar dat kan ik niet zo snel vinden.
Titel: Re: Ontsnapt aan trein Ramp
Bericht door: amber op 20 November 2007, 09:29:03
Er stond ook nog ergens iets over het onderhoud aan wissels maar dat kan ik niet zo snel vinden.

Je bedoelt dat bijna 1 op de 3 wissels niet aan de gestelde veiligheidsnormen voldoet? En met dit soort actie´s, waarbij weer een wissel beschadigd is, komt het ook niet meer goed ben ik bang...