BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Digitaal => Topic gestart door: joespoor op 19 September 2016, 21:20:17
-
Beste forumleden. Al eerder postte ik over "baanspanning" op de N-baan. Nu er wéér een decoder opgeblazen lijkt te zijn, wil ik dit item nogmaals aan de orde stellen: mijn baan wordt aangestuurd door Koploper via een ECOS 2. Ik heb de baanspanning ingesteld op 16 V. Maar als testbaantje gebruik ik een ovaaltje met Fleischmann Multimaus (meegeleverd met een N startset). Deze staat standaard op 18 V. Zoals gezegd lijkt er wéér een decoder opgeblazen te zijn, dit keer een Kuehn 045. Ik heb de documentatie van deze decoder er nog eens op nagelezen en lees daar dat "Die normale Gleisspannung sollte bei ca 15 .. 16 V liegen". Hoe moet ik hier nu mee omgaan? Het zou betekenen dat deze Kuehn decoder dus kennelijk niet geschikt is voor de locs op mijn N-baan. Of zie ik dit verkeerd? Hulp is welkom waarvoor alvast dank. Groet, Jan
-
Jan,
Een Kuehn 045 decoder kan prima worden aangestuurd met een Multimaus, een Roco maus in mijn geval.
Sander
-
In de handleiding staat dat de maximale baanspanning 24V mag zijn. Dat komt overeen met de normen voor DCC zoals die o.a. bij de NMRA te vinden zijn.
-
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/CCF19092016.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/CCF19092016.jpg)
-
Sorry, het uploaden lukte even niet ,maar je ziet dat er staat dat de maximale spanning 15 à `6 V zou moeten zijn. Ik kan dit niet helemaal rijmen met jullie antwoorden en ik snap het ook echt niet meer.
-
Vermoedelijk gaat het bij die Kuehn-decoder om een klein exemplaar,
speciaal bestemd voor kleine rangeerlocjes?
Ik zou uitgaan van de opgave in die handleiding. Als die aangeeft dat
de maximale spanning 16 V is, dan rijden met meer spanning dus
vragen om brokken.
Steyn
-
Ik zie nu dat er sprake is van een N45 decoder en niet van een 045 decoder. Wellicht is dat het verschil. Ik weet nu in ieder geval dat ik bij aanschaf van decoders voortaan goed moet letten op maximale spanning. Voorheen was ik er min of meer klakkeloos van uitgegaan dat iedere N decoder geschikt was voor in ieder geval minimaal 18 V, zijnde de spanning op de Multimaus, maar kennelijk is dat niet zo. Groet, Jan
-
Ik was er van uitgegaan dat je je had vergist in het decodertype. In de lijst van handleidingen komt nl. geen 045 voor:
http://www.kuehn-digital.de/decoder---lichtleisten.html (http://www.kuehn-digital.de/decoder---lichtleisten.html)
Kan het zijn dat je een decoder hebt die niet meer in produktie is?
-
Klaas,
Zie http://www.kuehn-digital.de/n045.html
Sander
-
Het is de 82330 uit jouw lijst. Die handleiding komt overeen met die van mij. En daar staat dus diezelfde passage van 15 .... 16 V.
Ik weet nu in ieder geval dat ik beter moet letten op de maximale spanning. Bedankt voor je informatie.
-
Als je op blz. 1 van die handleiding kijkt dan zie je daar staan: maximale Fahrspannung 24V.
Dat is in tegenspraak met het stukje wat jij laat zien.
-
Sander, als je bij jouw link verder kijkt dan kom je toch bij de N45 uit, en niet bij de N045.
-
Ja Klaas, dat klopt. Maar de pagina van de link laat links een menu zie en daar noemen ze de decoder N045. En de titel van de pagina is "N045 - Kuehn Homepage". Het lijkt erop dat Kuhn zelf niet consequent is.
Sander
-
Inderdaad, Klaas, je hebt gelijk, er staat inderdaad dat de maximale fahrspannung 24 V is. Dus wat er dan bedoeld wordt met het stukje dat ik liet zien, is me niet duidelijk.
-
Hier rijden enkele N045 decoders zonder problemen rond met een standaard Multimaus, waarschijnlijk ligt het dan aan iets anders.
-
Die Kuhn decoders doen bij mij al jaren paar jaar dienst zonder problemen met Multimuis. De hoge spanning geeft geen problemen. En bij mij zitten ze in HO Fleischmann locs.
-
Kuehn waarschuwt alleen maar voor een te hoge stroom in het aangehaalde stukje (uit hoofdstuk 3.5: Überprüfung des korrekten Einbaus).
Dit is de kern van het betoog:
Der Decoder N45 zeigt einen Kurzschluss durch Blinken der Stirnlampen an.
Schalten Sie in diesem Fall sofort die Spannung ab!
Vervolgens nog wat uitleg:
Spricht der Kurzschlussschutz beim Beschleunigen der Lok an, ist unter Umständen die Fahrspannung zu groß.
Eine Lok, die laut Datenblatt bei 12 Volt eine Stromaufnahme von 0,8 A hat, belastet den Decoder bei 21Volt Fahrspannung mit 1,4 A!
En dan als advies
Die normale Gleisspannung sollte bei ca. 15..16 Volt liegen.
Benutzen Sie daher in Zentralen ohne Spannungsregelung Trafos von 12 oder 14 Volt Nennspannung.
Ze hebben dus wel een soort beveiliging op teveel stroom, maar maken zich er wat gemakkelijk van af door te zeggen dat je subiet de spanning er af moet halen. Ofwel: alles daarna is eigen schuld dikke bult...
Mijn conclusie: jouw lok trekt teveel stroom op je testbaantje!
Zet eens een paar dioden tussen je aansluiting en de rails om het voltage te drukken - voorbeelden hier http://encyclopedie.beneluxspoor.net/index.php/Diodeschakeling zoals
(http://encyclopedie.beneluxspoor.net/images/f/fa/E10.05.01-01.jpg)
In jouw geval zou ik zelfs drie dioden in elke richting zetten.
Veiliger is het natuurlijk om een zwaardere decoder te gebruiken...
-
Misschien dat het tijd wordt de motor zelfs eens onder de loep te nemen, die is waarschijnlijk zo vuil dat het stroom verbruik te hoog oploopt. B.T.W. de Kuehn N045 is een uitstekende decoder en perfect in staat om je standaard N-Lokje aan te sturen met de Multi-Maus of de ECoS. Max spanning is 24V, dat is ver onder de spanning die uit je Mul-Maus komt, dus geen enkel bezwaar. Waar de decoder niet tegen kan is een te hoog stroomverbruik, meestal veroorzaakt door een vervuilende of defecte motor.
Groetjes
-
Dank, E.r.i.k. voor deze uitgebreide uiteenzetting. Op mijn baan heb ik al een diodebrug tussen de stroombron en de ongedetecteerde stukken van de baan, maar op mijn testbaantje niet, dus ik zal dat inderdaad eens gaan doen. Bedankt voor de tip. En inderdaad, ik vind ook dat Kuehn in zijn handleiding een beetje dubbelzinnig praat. Groet, Jan
-
Het zou inderdaad kunnen dat je loc op de normale baan net onder de maximale belasting blijft en op je testbaan net iets meer gebruikt door de hogere spanning met overbelasting tot gevolg.
Ik zou die diodes dan ook niet perse op je testbaantje toevoegen maar IN de loc. Gewoon in de aanvoer naar de decoder. Dit heeft als voordeel dat je niet per ongeluk weer gedonder / opgeblazen decoder hebt als je hem op een andere baan gebruikt of als je snel weer een test ovaal neerlegt met de Multimaus.
Je mag overigens de weerstand weglaten, deze heeft zonder de detectie amper nut. Zeker als het doel puur spanningsverlaging is.
Timo
-
Timo,
De diodes inbouwen IN de loc heeft zeker voordelen. Maar ook een groot nadeel : Zodra je een andere loc op het testspoor zet heb je opnieuw een opgeblazen decoder. Het testspoor is min-of-meer specifiek voor aangepaste loc's en niet meer algemeen bruikbaar - best wel gevaarlijk !
Sander
-
Alleen als je nog een loc met een krap bemeten decoder hebt. De spanning is namelijk NIET te hoog. De spanning is prima binnen de grenzen van DCC, ook voor N. Dus het is naar mijn mening wel degelijk een loc probleem. De kans dat een andere baan dus ook dezelfde spanning heeft is dus aanwezig. En dan kan je zeggen, ik laat me loc nooit op een andere baan rijden, maar dan zal je net dit vergeten zijn als je het wel een keer doet ;)
Timo
-
Beste Timo. In een N-loc is al nauwelijks plaats voor de decoder, laat staan een diode, dus dat zie ik niet zitten.
Beste Wim, bedankt voor je reactie. Ik heb de loc gedemonteerd en het motortje even los laten draaien. Het valt me iedere keer als ik dit doe weer op hoeveel gruis van de koolborstels zich heeft opgehoopt: dit vertaalt zich in even hevig vonken als het gruis verbrandt en het motortje daarna weer soepel draait. Dit ophopen van gruis komt volgens mij omdat de locs, aangestuurd door koploper, over het algemeen relatief langzaam rijden, vooral optrekken en afremmen, maar dat is nou net de bedoeling van het hele gebeuren, nietwaar? Misschien moet ik het aantal treinen op de baan verminderen zodat ze eens een keer een fatsoenlijk stukje achter elkaar door kunnen rijden, wie weet..... Groet aan ieder, Jan
-
Tja, het is net waar je mee kunt leven ;)
Je kan ze ook in serie zetten met de MultiMaus maar dan zou ik wel een dikke vette, in koeienletters geschreven waarschuwing op de doos van die loc plakken zodat je het niet vergeet.
Overigens zie ik niet zo in waarom langzaam rijden juist de borstels doet slijten. Ik dacht altijd dat de grootste speler wat betreft slijtage van de borstels de snelheid zelf is. En tja, in een loc kan het gruis niet zo makkelijk weg als dat het los kan.
Timo
-
Dank voor je reactie, Timo
-
Is dat gruis niet het probleem? Als er een bak gruis tussen de delen van de collector zit heb je effectief kortsluiting. In ieder geval heb je een flink hogere stroom.
(Tenminste, zo begrijp ik het. Even wachten op bevestiging van een ander voordat je het gelooft :) )
Reinout
-
Daar lijkt het nu wel op inderdaad, maar hoewel ik onderhoud belangrijk vind, ga ik ook niet om de haverklap alle locs demonteren ......... Dat is dan ook de belangrijkste reden voor dat eerdergenoemde testbaantje: daar laat ik iedere loc van tijd tot tijd lekker een poosje rondjes draaien op snelheid (dat is dan de maximale snelheid die ik via CV5 heb ingesteld). Behalve mijn treinstel van PIKO (met Uhlenbrock Plux 12 decoder), want in de handleiding van dit treinstel wordt duidelijk een maximale spanning van 14-16 V genoemd. Of zou een hogere spanning door de decoder worden "opgevangen"????
-
Die 14-16 V geldt waarschijnlijk voor analoog gebruik.
Zoals eerder gesteld moet een decoder 24V digitale spanning kunnen verdragen.
Door spanningsverlies in de gelijkrichter en de stuurtransistors zal daar ongeveer 1,5 à 2V vanaf gaan zodat op de motor 22V kan komen.
De motorspanning wordt dus niet begrensd, maar door de spanning pulsgewijs toe te voeren wordt de belasting van de motor toch binnen de perken gehouden.
-
OK, thnx ;D