BeneluxSpoor.net forum

Wat zijn we aan het bouwen? => Baanplannen => Topic gestart door: Lrs1948 op 16 September 2016, 21:59:48

Titel: Baanplan na verhuizing
Bericht door: Lrs1948 op 16 September 2016, 21:59:48
Via Anyrail6 heb ik een baanplan getekend welke ik ga bouwen na onze verhuizing. Het plan is grotendeels gebaseerd op de baan die ik nu heb, welke erg goed bevalt.
Het is het beeld van een station met komende en gaande treinen.

Zie ik iets over het hoofd en wat vinden jullie hiervan. Graag wat tips.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Trein_4.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Trein_4.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Trein_Onder.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Trein_Onder.jpg)
Titel: Re: Baanplan na verhuizing
Bericht door: Herwim Frank op 17 September 2016, 10:04:31
Hallo Lrs 1948

Een groot plan maar wel allemaal recht toe recht aan.
Weinig natuurlijke vloeilijnen, misschien wat water inbrengen met een ophaalbrug of iets dergelijks.
Waarom zo'n gigantisch schaduw station.
Je kan ook ergens in een hoek een stad bouwen waar de treinen op verschillende hoogte doorheen rijden
met een stalenbrug er in verwerkt waar auto verkeer onder door gaat etc.
Het zijn zomaar wat ideeën.
Veel succes,
gr,
Herwim
Titel: Re: Baanplan na verhuizing
Bericht door: Rondje_HO op 17 September 2016, 11:05:08
En eventueel dubbelsporig? Als je toch zoveel ruimte beschikbaar hebt  :)  Anders ook even gaan kijken bij Miniworld in Rotterdam, om inspiratie op te doen  (y)
Titel: Re: Baanplan na verhuizing
Bericht door: Lrs1948 op 17 September 2016, 14:08:42
Dank voor je reactie.
Inderdaad wat recht toe recht aan. Met de scenery kan daar wel wat verandering inbrengen.
Ook tijdens het bouwen zal er mogelijk nog wel iets wijzigen.
Ik ben niet iemand die zoveel mogelijk rails op de m2 wil plaatsen.
Het schaduw station is ook bedoeld als opstelspoor voor al mijn treinen.
Titel: Re: Baanplan na verhuizing
Bericht door: Lrs1948 op 17 September 2016, 14:10:25
En eventueel dubbelsporig? Als je toch zoveel ruimte beschikbaar hebt  :)  Anders ook even gaan kijken bij Miniworld in Rotterdam, om inspiratie op te doen  (y)

Goed idee. Kijken of dat gaat passen.
Titel: Re: Baanplan na verhuizing
Bericht door: charp op 17 September 2016, 14:38:30
Lekker groot schaduwstation, daar kun je wel even mee vooruit. Zie ik het goed dat je het hoogteverschil met het zichtbare bereik overbrugt met hellingen ? Let er op dat je maximaal 3 cm per meter kan stijgen of dalen. Liever nog minder steil. Zeker met langere treinsamenstellingen - zoals dat bij jou beslist tot de mogelijkheden behoort - werk ik zelf bij voorkeur met maximaal 2,5 %.

Verder zou ik die twee wissels in je rechter helling laten vervallen. Dat is volgens mij vragen om moeilijkheden.

Let ook op je ringloods bij de draaischijf. Die zal een klein slagje tegen de klok in moeten draaien, anders kom je in de knoop met het toegangsspoor tot de draaischijf.

Groet,

Peter

P.S. Toevallig of niet toevallig is jouw baanplan - net als dat van mij - precies 7,20 meter breed.
Titel: Re: Baanplan na verhuizing
Bericht door: Lrs1948 op 18 September 2016, 11:40:52
Verder zou ik die twee wissels in je rechter helling laten vervallen. Dat is volgens mij vragen om moeilijkheden.

Let ook op je ringloods bij de draaischijf. Die zal een klein slagje tegen de klok in moeten draaien, anders kom je in de knoop met het toegangsspoor tot de draaischijf.

Groet,

Peter

P.S. Toevallig of niet toevallig is jouw baanplan - net als dat van mij - precies 7,20 meter breed.

Deze wissels zijn bedoeld om links te kunnen uitrijden maar ik gebruik slanke wissels en dat moet kunnen.
V.w.b. de locloods: In de praktijk komt dat goed.

Ed
Titel: Re: Baanplan na verhuizing
Bericht door: spoorzeven op 18 September 2016, 13:02:28
Kun je aangeven welke sporen links voor wat zijn bedoeld? Dat helpt bij het eventueel geven van tips.

Groet, Frank
Titel: Re: Baanplan na verhuizing
Bericht door: charp op 18 September 2016, 13:56:52
In de praktijk komt dat goed ? Gelukkig wel ja. Dat komt dan doordat je de rails anders legt dan op de tekening van je baanplan  ::). Het is evenwel het baanplan dat je hier toont voor advies.

Ik begrijp wel waar die wissels in je rechter helling voor dienen. Met links uitrijden bedoel je dan; uit het station rijden. Voor de bovenste twee stationssporen kan dat inderdaad niet anders als je daar ook met de klok mee wil kunnen rijden. Ik probeerde slechts aan te geven dat wissels - ook slanke - in een steile helling ontsporingsgevoelige zaken zijn. Als je zegt dat dat moet kunnen, hou ik zo mijn twijfels. Dat is gebaseerd op ervaringen met mijn oude baan.

Als ik het goed heb kun je ook door AnyRail 6 het steigingspercentage laten uitrekenen. Wellicht een goed idee ? Mijns inziens kun je beter het zekere voor het onzekere nemen.


Groet,


Peter
Titel: Re: Baanplan na verhuizing
Bericht door: Lrs1948 op 18 September 2016, 22:52:37
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Trein_7.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Trein_Onder_1.jpg)
Hierbij nog twee plaatjes na wat aanpassingen. Bedankt voor de reacties tot nu toe.
Nu heb ik ook een baan die hierop lijkt maar dan kleiner en in de baan heb ik de fouten opgelost die in mijn huidige baan zitten.
Bijvoorbeeld heb ik nu het station aan de achterkant geplaatst wat niet handig is.
In dit ontwerp heb ik maar twee lagen en onder het station geen laag waardoor het plaatsen van Viessmann armseinen weer wat makkelijker kan.

Groet

Ed
Titel: Re: Baanplan na verhuizing
Bericht door: charp op 20 September 2016, 18:51:13
Wat mij betreft al een verbetering. Met name de wisselstraat linksboven, waar nu dat rare boogje is verdwenen.

Even iets anders. Waarom verwissel je het toegangsspoor tot je Bw niet met de linker opstelsporen. Het lijkt niet logisch dat je met een scherpe boog om die opstelsporen heen moet in plaats van er voorlangs. Bovendien kun je dan een hele mooie flauwe boog maken. Minder recht toe recht aan.

Groet,


Peter
Titel: Re: Baanplan na verhuizing
Bericht door: Lrs1948 op 20 September 2016, 20:31:28
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Trein_8.jpg)

Draaischijf gedeelte aangepast.

Ed
Titel: Re: Baanplan na verhuizing
Bericht door: charp op 20 September 2016, 20:46:13
Dat zie ik, ja.....Het is niet helemaal wat ik bedoelde. De opstelsporen op het verticale stuk laten, maar wat meer naar het westen opschuiven. Ze kunnen dan ook iets langer, als je daar behoefte aan hebt. Vervolgens de draaischijf laten waar die was op dat horizontale stuk, maar verder naar het zuiden. Het toegangspoor, inclusief verzorgingsporen vervolgens vóór (ten oosten) de aldus verschoven opstelsporen in een mooie boog laten lopen vanaf de wissel die je oorspronkelijk gebruikte voor de aftakking naar je opstelsporen.

Groet,


Peter

Titel: Re: Baanplan na verhuizing
Bericht door: Lrs1948 op 20 September 2016, 21:10:37
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Trein_9.jpg)

Zo is het inderdaad beter.

Ed
Titel: Re: Baanplan na verhuizing
Bericht door: charp op 20 September 2016, 22:48:16
Maar,..euh,.. nu zijn we toch vrijwel weer terug bij het oorspronkelijk ontwerp ?! Kennelijk heb ik mij niet duidelijk genoeg uitgedrukt. Ik probeer het nog eens, want ik hou wel van een uitdaging.

Na de meest linker wissel bovenin volgt een boog naar beneden, vlak langs het getal 122. De eerste twee wissels die je vervolgens in het verticale gedeelte tegenkomt, geven toegang tot twee sporen, waarvan ik meende dat dit verzorgingsporen waren. Uiteindelijk kom je uit op je draaischijf. Laten wij gemakshalve dit geheel beschouwen als de toegang tot je draaischijf.

Mijn suggestie was om dat geheel op die plaats te laten vervallen en in plaats daarvan drie wissels op te nemen voor je vier opstelsporen. Rechts van die opstelsporen kun je dan de nieuwe toegang tot je draaischijf aanleggen met gebruikmaking van de eerste linkswissel na die genoemde boog naar beneden. Je komt dan niet linksonder op je draaischijf uit, maar linksboven. Je rijdt dan met andere woorden niet om je opstelsporen heen, maar er vóór langs.

Groet,

Peter   
Titel: Re: Baanplan na verhuizing
Bericht door: Lrs1948 op 21 September 2016, 09:41:08
Dat vond ik eigenlijk ook, maar dit is het geworden in een andere bijna gelijke kamer.
Bedankt voor zover. Nu eerst verhuizen..... ;)


(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Trein_10.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Trein_10.jpg)
Titel: Re: Baanplan na verhuizing
Bericht door: Frans Peeters op 21 September 2016, 12:41:14
My 2c€  :)

Ik blijf het een onnatuurlijk ogend plan vinden, gewoon veel te recht sporenverloop (dat is jou keuze) maar je krijgt het niet weggestopt met scenery.
Verder zou ik het station in een lichte boog naar boven zetten of minsten schuin van linksonder naar rechtsboven t.o.v. de plaatrand.
Zoek voor de layout van je loc-depot eens wat er allemaal moet gebeuren met je treinen en in welke volgorde, zeker belangrijk als je met stoom gaat rijden, zo krijg je een veel logischer sporenverloop rond de draaischijf (hierover zijn er al wel tig draadjes en anders ook op het www en andere fora).
Wat is de bedoeling van die bundel rechte sporen aan de linkerkant? Opstelsporen voor loc's of toch een goederen emplacement?
Als het een goederen emplacement is, mis ik een aantal uithaalsporen om opgesloten loc's terug vrij te krijgen en om rangeringen uit te voeren.

Ook zou ik de wisselharpen in de rechterbovenhoek van je schaduwstation andersom leggen en de aansluitende bochten iets verschuiven, dan krijg je gelijke lengtes in je opstelsporen wat veel handiger is om treinen weg te zetten.

Maar zoals gezegd, het is  jou baan en jou plan, dus je doet ermee wat je wil.
Titel: Re: Baanplan na verhuizing
Bericht door: charp op 21 September 2016, 13:50:31
De kritiek op het rechte sporenverloop deel ik. Vandaar dat ik als eerste stap de suggestie deed om de toegang tot de draaischijf in een flauwe boog te plaatsen zodat de aansluiting op de schijf linksboven komt.

Groet,

Peter
Titel: Re: Baanplan na verhuizing
Bericht door: tijgernootje op 21 September 2016, 14:52:15
Buiten eerder genoemde dingen snap ik ook niet waarom dat de sporen bij de ringloods zo lang moeten zijn,je zit toch vast aan max lengte van wat er op de draaischijf past  ;)
Titel: Re: Baanplan na verhuizing
Bericht door: mcnjasper op 21 September 2016, 15:10:36
Ik denk zelf nog dat als je baan compleet dubbelsporig is dat je veel meer mogelijkheden krijgt qua rijden op de baan aangezien je dan 2 treinen tegelijk kan hebben rijden op de hoofdbaan zonder dat de ene moet wachten op de andere. Ik weet niet zeker of het zou passen met de ruimte die je hebt opgegeven, maar ik denk dat als je het doet dat je daar veel plezier aan kan hebben.

Groet,
Jasper
Titel: Re: Baanplan na verhuizing
Bericht door: Lrs1948 op 21 September 2016, 17:00:56
Hallo,

Allereerst bedankt voor jullie inbreng. Het ontwerpen van een baan is iets dat ik niet elke dag doe en een beetje hulp daarbij kan ik erg waarderen.
Naar aanleiding van de opmerkingen hier het laatste resultaat.

Ed
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Trein_11.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Trein_11.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Trein_Onder_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Trein_Onder_2.jpg)
Titel: Re: Baanplan na verhuizing
Bericht door: mcnjasper op 21 September 2016, 17:14:45
Dat plan ziet er erg leuk uit!  (y)
ik zou wel oppassen met de radius van de bochten, vooral als je van plan bent om (ook) met stoomtreinen te rijden. De kleinste bocht rechts bovenin lijkt erg krap, maar dat kan ook aan mij liggen.

Groet,
Jasper
Titel: Re: Baanplan na verhuizing
Bericht door: laurent op 22 September 2016, 02:24:48
Ed,

de maten binnen het plan kloppen niet. Teken het eens uit, alleen de maten volgend, je komt beslist niet uit. Kijk daar nog eens goed naar. Verder, ik neem aan dat het H0 is, maar welk type rails? Ik vind je station nog steeds redelijk saai, gooi eens een deel in een flauwe bocht en ga eens wat spelen met de paradebaan, laat die ook eens in een flauwe S bocht lopen, dat breekt met de achterwanden en met randen van de tafel. Je hebt een fantastische ruimte, ik ben er heilig van overtuigd dat je hier veel meer uit kunt halen zonder alles vol te leggen met rails en dergelijke.

Groet,
Laurent
Titel: Re: Baanplan na verhuizing
Bericht door: Frans Peeters op 22 September 2016, 13:01:56
Die hoek rechtsboven zit niet goed.
Heronriëteer je wisselstraat van je station eens zodat je al in de goede richting uit het station komt, dus naar beneden ipv naar boven  blijven gaan.
Die flauwe boog in het station doet gewoon wonderen in het aanzicht, nu blijft het gewoon rechttoe-rechtaan sporen.

De bochten in de hoeken  :o stop die weg. Elke trein die daar door gaat zie je bijna gelijk uit de bocht gaan.
Op zulk een ruimte zou je geen bogen mogen hebben liggen met een straal kleiner dan 600mm, en die komen zelfs nog krap over.
Titel: Re: Baanplan na verhuizing
Bericht door: Lrs1948 op 22 September 2016, 19:15:54
De maten kloppen volgens het programma Anyrail6. Of dat in de praktijk ook zo is zal moeten blijken.
Het station ligt nu schuin op de tafel. Smaken verschillen maar doordat het station schuin ligt krijg je een wat ruimtelijker beeld.
De hoeken zullen met een Duitslands landschap wel weggewerkt worden. In het ontwerp heb ik de grootste radius van Märklin K-rails gebruikt.
Of het vol ligt met rails ? Zelf vind ik dat wel meevallen...... ;)

Nogmaals bedankt voor de op- en aanmerkingen. Ik ga nog weleens verder kijken in dit onderwerp naar andere sporenplannen en oplossingen.

Ed
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Trein_12.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Trein_12.jpg)
Titel: Re: Baanplan na verhuizing
Bericht door: Frans Peeters op 24 September 2016, 09:27:13
... In het ontwerp heb ik de grootste radius van Märklin K-rails gebruikt.
...

Dat is een standaard rail, je hebt de volledige vrijheid met de K-flexrail  8)
Titel: Re: Baanplan na verhuizing
Bericht door: 72sonett op 24 September 2016, 12:09:54
Citaat van: charp
Toevallig of niet toevallig ... precies 7,20 meter breed.
Niet toevallig, 3 platen van 1,20 x 2,40 m in de lengte = 7,20 m.

De bocht linksonder naar de draaischijf/locloods lijkt mij erg krap.

Ik zou de twee buitenste sporen helemaal 2-sporig door laten lopen, langs het bovenste perron:

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Trein_12_1.jpg)

Titel: Re: Baanplan na verhuizing
Bericht door: charp op 24 September 2016, 12:26:34
Ha, ha,...daarom schreef ik niet voor niets "toevallig of niet toevallig". Ik ga werken met segmenten van 2 m x 1,6 m. Bij mij komt daar die 7,2 m vandaan.

Over maten gesproken; ik begrijp iets niet. Ik dacht toch dat het gedeelte met het Bw slechts 1,7 m bedroeg en niet - zoals nu - 3,44 m ?


Peter
Titel: Re: Baanplan na verhuizing
Bericht door: laurent op 25 September 2016, 00:08:20
K rail dus. Scheelt iig keerlussen. Ed, ik heb getracht de maten te volgen om de tafel uit te tekenen in SCARM, maar ik kwam ruim 40 cm in de breedte te kort aan de bovenkant om hem dicht te krijgen en een tiental centimeters in hoogte aan de bovenkant. Wellicht klopt de maatvoering in de laatste wel, maar in degene boven mijn vorige post klopte in ieder geval niet.

EDIT: Je laatste tekening klopt nog steeds niet, SCARM accepteert hem niet, ik ga lijnen kruisen en dat mag niet. Ik ga tekenen vanuit linksboven, dat doop ik de oorsprong (0;0), eerst 7200 mm naar rechts, coördinaat: 7200;0, 3870 mm naar beneden naar het diepste punt, coördinaat: 7200;-3870, ga ik 2620 mm naar links, coördinaat 4580;-3870, het dubbelsporige stukje is, uitgaande van de 2 binnenmaten, 110 mm breed. Nieuw coördinaat: 4580;-3760. Ik sta nu tegen je linker onderhoek van het bureau. Volg ik je bureau 1470 mm naar rechts: 6050;-3760, waarna ik 2760 mm omhoog ga. Kom ik op 6050;-1000. Gaan we 5030 mm naar links, dus 1020;-1000. Hee, dat is gek, het overgebleven stuk plaat zou 1000 mm breed moeten zijn terwijl ik 1020 mm over heb. Goed, ik loop als spoorzoekertje nog even door en zak weer 1770 mm: 1020;-2770. De plaat is/moet 1000 mm zijn en de totale lengte van deze poot is 3440 mm. Betekent dat ik weer 2440 mm opschuif naar rechts: 3460;-2770 (hee, daar is die 20mm weer in de x richting). Schuif ik, volgens tekening, weer 1000 mm naar beneden, kom ik op 3460;-3770 uit. De kamer was toch 3870? Ik schuif terug naar links, 3440 mm moet die plaat lang zijn, dus 20;-3770 om daarna de aan de zijkant aangegeven 3870 mm te stijgen, waarbij ik dus op 20;100 uit kom, 2 centimeter de kamer in en 10 centimeter de bovenste muur in.

An sich simpel te verklaren: Je afstanden staan voor het grootste deel scheef. Daardoor meet je niet de haakse lijn, maar de diagonalen. Uiteindelijk doen die paar centimeters er niet zo toe, maar houd er rekening mee dat als je gaat zagen het een en ander dus mogelijk niet klopt.

Laurent
Titel: Re: Baanplan na verhuizing
Bericht door: laurent op 25 September 2016, 02:52:07
Ik kon het niet laten en heb even de tekentafel bezocht. Meegebogen station, ruime bogen, slanke wissels en vloeiende sporen. Verder zijn de hellingen in het zichtbare deel 2,5% of minder.

(http://i.imgur.com/vF1iPAk.jpg)
link naar grootformaat (http://i.imgur.com/vF1iPAk.jpg)
Rood: Bovengrondse rondje.
Grijs: Aansluitsporen schaduwstation. Zakken aan rechts weg achter het rode, omhoog komende spoor (en de grijze sporen dalen, dus een mooie fly over/ongelijkvloerse kruising), terwijl ze links apart in het station komen. Van het perron in de binnenbocht kan gelijktijdig, uitgaande van rechtsrijdend verkeer, een trein uit het schaduwstation binnen komen en een trein naar de normale lus vertrekken. En dat terwijl er op de bovenste 3 sporen ook nog een trein doorrijdt naar het schaduwstation.
Groen: Aansluiting voor een depot/opstel/industrie/whatever.

Let niet op de misaansluiting tussen de wissels in het linkerdeel, ik was vergeten het rechte spoortje omhoog te brengen. Die staat op 0 terwijl de rest op 250 staat.

Groet,
Laurent
Titel: Re: Baanplan na verhuizing
Bericht door: Lrs1948 op 25 September 2016, 22:27:11
Laurent,

Hier ga ik mee aan de slag. Eerst via Anyrail. Het resultaat zal ik hier tonen.
Het idee spreekt mij erg aan.

Ed
Titel: Re: Baanplan na verhuizing
Bericht door: laurent op 25 September 2016, 23:43:21
Hoi Ed,

dat is mooi, ik ben ook bewust uit gegaan van jouw eerste opzet en ben aan die ruwe diamant wat aan slijpen. Nog steeds ruw, maar al wel iets fijner :). Ben benieuwd naar je eigen invulling hiervan.

Groet,
Laurent
Titel: Re: Baanplan na verhuizing
Bericht door: Lrs1948 op 27 September 2016, 23:32:26
Voorlopig laatste aanpassing.
Aantal zaken overgenomen maar linksboven zo gelaten.

Bovenste deel:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Trein_13.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Trein_13.jpg)
Schaduw station veel dingen aangepast aangezien ik de opstelsporen maximaal 2.10 mtr heb gemaakt.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Trein_Onder_3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Trein_Onder_3.jpg)
Titel: Re: Baanplan na verhuizing
Bericht door: tijgernootje op 28 September 2016, 16:23:05
Ik zou de opstelsporen links incl spoor ri draaischijf nog schuin leggen.
ofwel zorgen dat je links onder met die sporen meer naar rechts gaat,dan hoef je geen haakse hoek te maken om bij je draaischijf te komen met een loc.
Titel: Re: Baanplan na verhuizing
Bericht door: laurent op 30 September 2016, 23:51:55
Ik vind het lastig hier echt wat zinnigs over te zeggen, alles dat ik op te merken had, heb ik eigenlijk wel verwerkt in mijn ontwerpopzet voor je. Je onderste perronspoor is nog steeds slecht bereikbaar vanaf links. Ik vind het ook nog steeds zonde dat je, ondanks de mooie ruimte die je hebt, gebruik blijft maken van de scherpe bochten en hoeken, zelfs in het spoor dat onder het viaduct door gaat, terwijl je daar flexrail gebruikt. Nog "erger" vind ik eigenlijk het gebruik van standaard boogstralen. Je hebt zoveel ruimte, laat zo'n trein mooi de bocht in glijden.

Verder volg ik de ingang van je schaduwstation nog niet helemaal. Die lus onder de baan ziet er, in mijn ogen, wat vreemd uit. Het hele schaduwstation mist voor mij trouwens echte logica, het ziet er, om eerlijk te zijn, een beetje uit als wat lukraak neergelegde spoortjes waarna je er vervolgens achter bent gekomen dat je ook onder de baan wilde keren, dus dat er ook nog maar bijgebouwd hebt, echter maar aan 1 kant. De lus rechts lijkt mij sowieso te kort om van enig functioneel nut te zijn, een trein is al snel te lang.

Goed, bovenstaande is persoonlijk en varieert per persoon. Als jij er blij mee bent, wie ben ik dan om je te zeggen dat je het niet mag bouwen. Onderstaande is wat minder mening en meer op feiten berust.

Nog wat praktische dingen: Ik zie een aantal S bochten opgebouwd uit standaard rails. Mijn ervaring met S bochten in R1 en zo nu en dan ook R2 van Märklin is dat dit zeer slechte effecten op de rij eigenschappen heeft. Er is bij mij in die stukken zeer veel ontspoord. Gelukkig, voor mij, bouwde ik dit op in de vloerbanen, dus was zo'n S bocht er net zo snel weer uit als dat ik hem erin had gelegd.
De krappe bocht naar je draaischijf. Kan een grote stoomlok daar überhaupt wel doorheen? Ziet eruit als een een industrieboog.
Titel: Re: Baanplan na verhuizing
Bericht door: Lrs1948 op 01 October 2016, 13:19:49
Laurent,

Je hebt gelijk met zoveel ruimte kan het mooier. Daarom heb ik dit ontwerp hier geplaatst om ervan te leren.
Ben nog even aan het tekenen geweest en weer terug gegaan naar de ruimte van de eerste plaatsing. De baan komt in ons volgende huis waar we nog niet wonen.
Het schaduw station is zo gelaten. De ervaring leert dat dit met getoond ontwerp goed gaat aangezien ik het net ook zo ongeveer heb. In de lussen stoppen geen treinen.

Ed
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Trein_14.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Trein_14.jpg)
Schaduwstation:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Trein_Onder_4.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Trein_Onder_4.jpg)
Titel: Re: Baanplan na verhuizing
Bericht door: Jan-Peter op 01 October 2016, 13:32:26
Hoi,

Aardig plan. Is het een idee on de stations linker zijde viersporig uit te voeren? De achterste 2 sporen kunnen dan weg lopen achter de scenery/bomen/huisjes en zo het schaduw station bereiken.

Dat scheelt de twee wissels en de brug/tunnel voor de rivier en eventuele hoogte probleem met de keer lus.

Jan-Peter
(Mooie ruimte overigens).
Titel: Re: Baanplan na verhuizing
Bericht door: laurent op 01 October 2016, 21:14:52
Persoonlijk vind ik het mooier, echter zou ik aan het linker deel nog de doorgaande sporen en de zakkende sporen omleggen, dus doorgaand naar binnen leggen en zakkend naar buiten. Hierdoor kan je optimaal van je helling gebruik maken zonder last te hebben van kruisend spoor. Dat was ook de reden dat ik ze zo gelegd had. Kan je in anyrail hoogtes aangeven, want ik gok dat het het nu nog wat krapjes is.

Verder, het onderste spoor van de draaischijf vervangen door een kopspoor en de koleninstallatie tussen het huidige onderste kopspoor en het huidige bovenste spoor neerleggen waarbij het huidige onderste kopspoor dan een doorgaand spoor wordt dat voor het wissel alweer aantakt.
Titel: Re: Baanplan na verhuizing
Bericht door: Lrs1948 op 04 October 2016, 20:26:12
Dit is de laatste stand van zaken. De hellingen blijven onder de 3%.
Bovenbouw:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Trein_15.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Trein_15.jpg)
Onderbouw:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Trein_Onder_5.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Trein_Onder_5.jpg)

Nogmaals bedankt voor het meedenken.
Titel: Re: Baanplan na verhuizing
Bericht door: Daan! op 05 October 2016, 13:21:34
Wat mij opvalt, en wat me onhandig lijkt, is dat je het onderste perron aan de linkerkant geen toegang geeft tot de hoofdbaan. Is dit expres gedaan? Je beperkt je namelijk daardoor wel in de capaciteit van je hoofdbaan.

Aan de linkerkant is het eerste engelse wissel wat je tegenkomt een bottleneck. Alles wat vanuit het station de hoofdbaan (dus de linker 2 sporen aan de linkerkant) op moet, moet over dat engelse wissel. Aan de rechterkant doe je hetzelfde en maak je de rijmogelijkheden beperkt of in ieder geval zo dat de ene rijrichting sterk afhankelijk is van wat er op de andere rijrichting gebeurt. Als je de sporen vanaf rechts in het midden van je station laat komen en vanaf dan laat uitwaaieren, creëer je meer rijmogelijkheden.