BeneluxSpoor.net forum

Wat zijn we aan het bouwen? => Materieel => Topic gestart door: Gert Arkema op 13 September 2016, 16:17:55

Titel: NS BC 221-230 van Etchmodels
Bericht door: Gert Arkema op 13 September 2016, 16:17:55
Ik heb eens een kitje in de categorie 'moeilijk' van een vriend onder de neus geschoven gekregen. Het is een door hem inelkaar gezette kit waar hijzelf maar matig tevreden over was; deze was doordat verschillende onderdelen wat maatverschillen hadden niet eenvoudig tot een net rijtuig samen te stellen. Ik heb deze helemaal uitelkaar gehaald en weer opnieuw geassembleerd. Daarbij heb ik een aantal niet-passende paslippen verwijderd en wat strip- en profielwerk toegevoegd, zodat de diverse onderdelen tenminste opelkaar aansloten.

De kit zelf blinkt van zichzelf niet uit in kwaliteit. De bodemplaat is a-symmetrisch en de maatvoering van de balkons is ruimer dan de bodemplaat (gezien het voorgaande; gelukkig maar). De balkons zijn onder te verdelen in de balkonwand en de deuren. Alle vier de stellen deuren zijn verschillend van maat en de raamrand is vaak half weggevreten. De balkonwanden zouden in een soort vlakke U gebogen moeten kunnen worden, maar de binnenzijde heeft geen vouwlijn inge-etst en de hoekspijlen van de balkons zijn van een zo geringe maat dat ze niet om te zetten zijn. Ook hier; de raamranden zijn gedeeltelijk weggevreten. Andere onderdelen moesten met de dremel op maat worden gemaakt of volgegoten worden met soldeer om de kit als geheel te laten passen.  Er zijn enkele elementen uit de voorraad aan toegevoegd; Philo trambuffers en sluitseinhouders van eigen fabrikaat, de gasluchters en treden zaten bij de kit.

Uiteraard heb ik van het geworstel geen foto's gemaakt, maar ik heb een enkele voortgangsfoto toen het eenmaal de goede kant opging:

(https://c7.staticflickr.com/9/8494/28391204582_660a751d94_n.jpg) (https://flic.kr/p/KfQkZh)image (https://flic.kr/p/KfQkZh) by Gert Arkema (https://www.flickr.com/photos/136098002@N03/), on Flickr

Ik heb het rijtuigje voor het (spuit)gemak maar onderverdeeld in de bak plus dak, de lichtkap, chassis/bodem en draaistellen.
De eerste drie zijn nu gereed, de draaistellen vergen nog studie. De 4 zijkanten zijn allemaal verschillend en de gespaarde deukjes aan de binnenzijde die als basis voor puntlagering zouden moeten dienen zitten niet op dezelfde afstanden. Daarnaast zijn 2 van de 4 zo dun dat ze bij geringe belasting al verbuigen. Maar goed, laat ik niet op de zaken vooruit lopen. Bak, dak en onderstel zijn tot tevredenheid geassembleerd, ik ga ze maar eens afbouwen, van koppelingen en interieur voorzien en dan bemoeien we ons later wel weer met de draaistellen.

Eerlijk gezegd ben ik wel benieuwd naar meer ervaringen met kits van deze fabrikant, vooral op welke manier anderen dit al of niet tot een goed einde gebracht hebben.
Titel: Re: NS BC 221-230 van Etchmodels
Bericht door: Falkenberg op 13 September 2016, 17:02:44
Etchmodels, de plaag voor n messingbouwer. Respect dat je ze af hebt gekregen, ik heb t ene kitje met veel krachttermen in n hoek gesmeten en vandaar met n boog de vuilnisbak ik. Het idee van de kitjes was altijd goed, de uitvoering veelal abominabel slordig.

Dirkjan
Titel: Re: NS BC 221-230 van Etchmodels
Bericht door: Gert Arkema op 13 September 2016, 17:28:59
Dank je Dirkjan, t is inderdaad niet makkelijk. Door gefaseerd te bouwen, oftewel dit ding stukje bij beetje te bouwen en elke fase af te wisselen met kits die wel goed kloppen is het toch gelukt. Daarnaast heb ik een tijdje geleden ook de Etchmodels NS PD 401-404 op dezelfde manier opnieuw gebouwd.
Ik begin een beetje te snappen hoe van deze kits toch modellen te maken zijn, dus ik had graag naast jouw prullebak gestaan destijds ;) .
Titel: Re: NS BC 221-230 van Etchmodels
Bericht door: Gert Arkema op 15 September 2016, 11:17:19
We hebben niet stilgezeten, de wagenbak is al gespoten. Na veel foto's kijken en archieven raadplegen komen we tot de conclusie dat de tramrijtuigen maar een minimale hoeveelheid opschriften hadden. Op de bak van de NS BC 227 komen we niet verder dan de klasseborden, het nummer en een werkplaatsaanduiding. De stelbalkopschriften zijn in nevelen gehuld, maar we gaan er niet vanuit dat daar niks op stond. Gewicht, revisie en inhoud gasreservoirs is het minste lijkt mij. Ik heb mijn best al even gedaan met klasseborden en een nummer op de bak, en wat voorlopige opschriften op de stelbalk.

(https://c4.staticflickr.com/9/8162/29524918171_f56474efc7_k.jpg) (https://flic.kr/p/LZ1Vxi)Untitled (https://flic.kr/p/LZ1Vxi) by Gert Arkema (https://www.flickr.com/photos/136098002@N03/), on Flickr

Ik had nog een interieur van een Roco Duewag, deze maar versnipperd en in een andere volgorde weer neergeplakt:

(https://c8.staticflickr.com/9/8594/28992101383_a0f0d20162_k.jpg) (https://flic.kr/p/LaW6EX)Untitled (https://flic.kr/p/LaW6EX) by Gert Arkema (https://www.flickr.com/photos/136098002@N03/), on Flickr

Als ik m er zonder meer inzet dan ligt ie net even te laag, dus met een plaatje van 1 mm styreen eronder toont het net even beter. Nu dit plaatje nog spuiten en de binnenkant van dit doorkijkgevalletje bruin maggelen dan kunnen we beglazen.
Titel: Re: NS BC 221-230 van Etchmodels
Bericht door: klusser op 15 September 2016, 13:38:11
Nou je hebt het voor elkaar hoor.............mijn bek valt hiervan open  ;D ;D ;D
Had dit resultaat niet verwacht,uit deze kit.

Heb een kit in reallife mogen aanschouwen een hele tijd terug,maar die kan niet bij deze in de schaduw staan (y)
Werkelijk een zeer goed resultaat.

TOP!

vriendelijke groet Wim.
Titel: Re: NS BC 221-230 van Etchmodels
Bericht door: ingenium op 15 September 2016, 14:01:42
32 ton. Da's vast van al het soldeer om de gaten en kieren op te vullen?
Titel: Re: NS BC 221-230 van Etchmodels
Bericht door: Gert Arkema op 15 September 2016, 14:36:14
Zodra ik de definitieve opschriften heb mag er 21 ton uitgeschraapt worden  ;) .
Titel: Re: NS BC 221-230 van Etchmodels
Bericht door: roadster36 op 16 September 2016, 01:21:50
Heb nog tin nodig voor een hartje  (y)
Titel: Re: NS BC 221-230 van Etchmodels
Bericht door: ingenium op 27 October 2016, 03:01:33
Na veel foto's kijken en archieven raadplegen komen we tot de conclusie dat de tramrijtuigen maar een minimale hoeveelheid opschriften hadden. Op de bak van de NS BC 227 komen we niet verder dan de klasseborden, het nummer en een werkplaatsaanduiding. De stelbalkopschriften zijn in nevelen gehuld, maar we gaan er niet vanuit dat daar niks op stond. Gewicht, revisie en inhoud gasreservoirs is het minste lijkt mij.

Inderdaad, wat die zijn bekend.

(http://belderok.net/coppermine/albums/userpics/10001/SS_BC_1-10.jpg)

HUA 921-2908 SS BC 1-10 'Aanbrenging merken, opschriften & email.platen'. 1915. Laatste wijziging 1916.