BeneluxSpoor.net forum
Overige spoorzaken => Grootspoor => Topic gestart door: dennie op 13 September 2016, 11:35:47
-
Steeds meer komen de ks seinen op het spoor actief.
In herzogenrath worden echter slankere typen opgestelt.
In alsdorf zijn ze al actief.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/HPIM3985.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/HPIM3985.jpg)
Nou ben ik eigenlijk nieuwsgierig waarom slanke sein opgesteld worden ,kan dit te maken hebben met
omgrenzingsprofiel.
-
Het lichtsein zelf ziet er heel erg onduits uit, zo ben ik ze zelf nog niet tegengekomen.
-
In herzogenrath worden ook de slanke opgebouwd,in alsforf zijn ze al actief.
En in stolberg ook actief echter ook slanke
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/ks1_h_71_kst.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/ks1_h_71_kst.jpg)
foto is van eisenbahntechnik
-
Deze seinen staan ook bijvoorbeeld aan de Kaiserstuhlbahn in Endingen, Riegel, Göttenheim (slechts 1) en Bahlingen.
Blijkbaar is dit systeem, een beetje analoog aan de 'Nebenbahn-Leuchtsignale' uit de jaren 70 en 80, ontwikkelt door Siemens. Alhier een pdf (http://w3.siemens.com/smartgrid/global/SiteCollectionDocuments/en/rail-solutions/rail-automation/electronic-interlockings/sicas-s7-electronic-interlocking-en.pdf) over dit systeem.
-
Ik had al de indruk dat dit aan een nebenbahn (foto van Talent door de bebouwing heen) lag en de folder bevestigd dit een beetje.
-
Hoi,
De titel van het draadje luidt, KS-seinen, wordt dit de nieuwe standaard in Duitsland).
Antwoord: ja, dit seinsysteem wordt in de regel nu bij alle "stellwerk" vernieuwingen opgesteld.
KS is trouwens voor Kombinations Signale, waarbij de seinen de mogelijkheid hebben om in één seinbeeld zowel het hoofdsignaal aspect te tonen (rijden, langzaamrijden of stoppen) als het voorsignaal aspect (verwacht rijden, langzaamrijden of stoppen) te tonen. Dit noemt men Mehrabschnittsignale.
Dit seinsysteem is ontstaan na de samenvoeging van de DDR met de BDR en vervangt de daarmee 4 oudere seinsystemen.
Gevolg is trouwens dat je op een traject meerdere seinsystemen achter elkaar kunt aantreffen. Daarom zijn de mast schilden ook van belang om aan te geven met welk seinstelsel je te maken hebt.
Dus ook: niet alle seinen met een "KS" uiterlijk zijn gecombineerd (dus mehrabschnitt), dit wordt wederom bepaald door het mast schild.
Een en ander is in het duits na te gaan op www.stellwerke.de
Deze seinen hier getoond zijn zogenoemde "vereinfachte Lichtsignale". Hier zijn niet alle "functies" in het seinscherm of op de seinpaal opgenomen (dus geen rangeersein of voorsein).
Het eerste plaatje toont een zuiver voorsein in de stand stoppen verwachten, het tweede plaatje een zuiver hoofdsein in de stand rijden.
Groeten,
Jelmer
-
hallo mannen,
de 2 foto's geven geen ks-signalen voor,
deze zijn alleen een voor en hoofdsein!
een ks signaal moet er een op de kop staand gele driehoek staan.
-
KS is een geheel systeem en binnen dit systeem is het dus mogelijk om seinen te combineren. Dus een hoofdsein kan alleen uitgerust zijn als hoofdsein, maar kan ook een vorsignalfunctie hebben en in dat geval hangt er dus zo'n gele driehoek onder
(1) Kombinationssignale sind Lichtsignale, die die Fahrtaufträge mit einem Signallicht anzeigen.
Die Signale Ks 1 und Ks 2 gelten nur für Zugfahrten.
Die Signale können die Funktion
- eines Hauptsignals,
- eines Vorsignals oder
- eines Haupt- und Vorsignals
haben.
(2) Hauptsignale, die mit weiß-rot-weißem Mastschild gekennzeichnet sind und
zugleich Vorsignalfunktion besitzen, sind zusätzlich mit folgendem Mastschild
gekennzeichnet:
Ein mit der Spitze nach unten weisendes gelbes Dreieck.
Das Mastschild ist rückstrahlend.
Das dreieckige gelbe Mastschild ist grundsätzlich unter dem weiß-rot-weißen
Mastschild angeordnet.
-
Exact Remco!
Ik denk dat het juist wel om ks beelden gaat vanwege het aantal lampopeningen. Bij het voorsein: twee openingen: rijden of stoppen. Bij traditionele voor en hoofdsein heb je twee lampen per beeld. Daar is hier geen plaats voor.
Groeten,
Jelmer
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
-
omdat plaatjes meer zeggen dan woorden :)
"Normale" seinsysteem
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Signale1969.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Signale1969.jpg)
KS signale
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Ks-Signale.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Ks-Signale.jpg)
-
Dank jullie heren,vond het alleen vreemd op bepaalde plaatsen smalle ks seinen staan ,dit is dus uit kosten gronden en heeft dus niks met omgrenzingsprofiel/profiel van vrije ruimte (PVR te maken).
En dat was ook mijn vraag,want ik geloof moderator heeft titel topic toen veranderd.
groet dennie
-
Kosten gronden lijkt me onwaarschijnlijk. Ik denk dat het goedkoper is om alles in een standaardmaat en vorm te houden.
Ik ben benieuwd of die seinen op een hoofdlijn staan of op een nevenlijn. Ik ben ze namelijk in deze vorm niet tegengekomen.
-
remco
Op de nevenlijn herzogenrath vanaf (merkstein) naar en van alsdorf en van en naar stolberg zijn ze al actief,en locatie die sander aangaf.
Op station herzogenrath is deel opgesteld(afgekruist) en een gedeelte ligt nog plat.
Toen ik deze smalle seinen zag dacht ik eerst of je verkijkt je of het lijkt of die krengen smaller zijn,dus het was het tweede.
Ik kijk of ik donderdag foto van herzogenrath kan maken.
-
Hierbij de foto wat er staat van ks seinen in herzogenrath en zelfs dwergseinen een nieuwe vorm gekregen.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/HPIM3993.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/HPIM3993.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/HPIM3988_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/HPIM3988_2.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/HPIM3986.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/HPIM3986.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/HPIM3996.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/HPIM3996.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/HPIM3987_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/HPIM3987_1.jpg)