BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => (Her)beginners => Topic gestart door: Meppelspoor op 10 September 2016, 18:37:38
-
We beginnen met een nieuwe railsoort, maar weten nog niet welke de keuze ligt tussen Roco line of Peco 100/Piko, welke is de beste van de 2. Ik heb alleen maar modern spul, zoals ROCO ns locs, ls models icr rijtuigen, Brawa BR 186 NS enz, misschien komt er nog een Trix koploper en Fleischmann sprinter bij.
ik hoop dat ervarings-deskundige ons van goed advies kan voorzien.
-
Ik heb net wat Peco 100 gelegd en was zeer onder de indruk van de soepelheid van die flexrail.
-
Hier ook Peco 100 flexrail in gebruik. Ik heb verder geen vergelijking met andere flexrail merken, maar met Peco is het prettig werken.
-
ik hoop op zoveel mogelijk vergelijkingsmateriaal , misschien neem ik verschillende rails van deze 2/3 merken, om te kijken wat het mooiste is en vooral het beste, grotendeel word gelegd met beton flex rail, ook deze ga ik vergelijken.
-
Ik ben ook van de Peco Code 100, erg tevreden met dit merk en hun materiaal maar Roco Line is volgens mij ook niet slecht.
-
Ik heb tot nu toe altijd FLM profi-rail gehad maar heb het er mee gehad. Kwalitatief geen problemen mee maar als ik de prijs per meter bekijk zeer duur en als kind vond ik het goed dat de ballast er al onder zat, nu zijn mijn eisen iets veranderd.
Voor FLM kom ik aan 16 euro per meter, Peco 100 is toch wat voordeliger als je online in Engeland bestelt, zeker met de huidige wisselkoers.
Ik heb me juist wat verslikt in de discussies over insulfrog en electrofrog wissels maar voor mezelf heb ik een keuze kunnen maken, het zal electrofrog worden.
In mijn toekomstig schaduwstation zal de wisseltong de polarisatie van het hartstuk bepalen, in het zichtbare deel dat geballast gaat worden zal het soldeerstation worden boven gehaald om met een schakelaar het hart van spanning te voorzien. Ook iets om over na te denken en rekening mee te houden.
Zonder reclame te willen maken (want ik heb er nog niks besteld dus ook geen concrete ervaring mee) is onder andere maar niet uitsluitend Hattons in Liverpool prijstechnisch gezien interessant. 23 meter (25 yard eigenlijk) voor 66 pond oftewel 78 euro. Komt afgerond neer op 3.50 euro per meter.
-
We beginnen met een nieuwe railsoort, maar weten nog niet welke de keuze ligt tussen Roco line of Peco 100/Piko, welke is de beste van de 2.
Je noemt nu drie merken ;) Met verschillende hoogtes (codes). Daar zal je ook een keuze in moeten maken. Rocoline is code 83, Peco en Piko zijn code 100. Daarnaast is Peco ook in een lagere hoogte te krijgen.
ik hoop dat ervarings-deskundige ons van goed advies kan voorzien.
Het is allemaal erg persoonlijk. Sommige mensen vinden dit merk fijn, andere dat merk. Sommige kijken naar de prijs, andere naar het profiel, enzovoort....
ik hoop op zoveel mogelijk vergelijkingsmateriaal , misschien neem ik verschillende rails van deze 2/3 merken, om te kijken wat het mooiste is en vooral het beste, grotendeel word gelegd met beton flex rail, ook deze ga ik vergelijken.
Dus moet je vooral kijken welk merk de betonflex heeft.
Zelf heb ik Rocoline. Deze rails bevalt goed. Valt qua prijs overal in. Ook een proefrondje met Piko Gleis A, ook niets op aan te merken. De treinen willen daar ook wel op rijden. :)
Groeten Ronald.
-
Voor FLM kom ik aan 16 euro per meter, Peco 100 is toch wat voordeliger als je online in Engeland bestelt, zeker met de huidige wisselkoers.
Code 100 heb ik bij Locdepot.nl gekocht voor 5,20 per flex van bijna een meter. Die 16 euro bij Profirail zul je wss berekend hebben op losse railstukken.
-
Inderdaad, doosje van 10 stuks recht van 20 cm is 32 euro. Zal waarschijnlijk wel goedkoper te vinden zijn maar ook al vind je het voor de helft, dan is het nog altijd duur.
Verstuurd vanaf mijn Nexus 5X met Tapatalk
-
Dus moet je vooral kijken welk merk de betonflex heeft.
Tillig Elite, code 83. Geen wissels met betonnen bielsen.
Maarten.
-
Betonflex is vrij algemeen, wissels met betonbielzen ken ik alleen van Peco in code 75.
-
Als je het profiel van de dwarsliggers niet zo nauw neemt, kan je natuurlijk ook gewoon standaard rail-materiaal grijs schilderen :angel:
Overigens tussen C100 rails van Peco en andere merken zit natuurlijk ook weer een hoogteverschil in de dwarsliggers, geen ramp, maar wel even iets om rekening te houden tijdens het leggen van rails.
Voor mijn project Rangeerbaantje "Den Boog" (http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,69478.msg3221676005.html) heb ik bewust gekozen om naast wissels ook flexrail van Peco toe te passen om een keer dit probleem niet te hoeven hebben ;D
En ja, Peco-flex is wel erg fijn spul om te leggen ! (y)
-
ik heb een keuze gemaakt, het word combi Peco/Piko, ik had een flexrail beton van ROCO besteld en heb deze naast die van Peco sl102 gelegd en de keuze was makkelijk, ik hoef geen beton rail die donker grijs is, dat is niet conform de werkelijkheid.
-
Peco kan je ook beter een verfje geven. Zonder verf lijkt het kunststof sowieso niet erg op beton.
Betonbielzen beginnen het leven witgrijs en eindigen, eeeeh, in een vrij onbestendige kleur maar zeker niet licht.
-
Klopt, zie foto. Rechts vers betonbielzen, aan de linkerkant daarvan betonbielzen die al enkele jaren liggen.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCN1281.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCN1281.jpg)
-
Peco kan je ook beter een verfje geven. Zonder verf lijkt het kunststof sowieso niet erg op beton.
Betonbielzen beginnen het leven witgrijs en eindigen, eeeeh, in een vrij onbestendige kleur maar zeker niet licht.
Maar zeker geen donker grijs. En als je begint met bouwen hoort het dus licht grijs te zijn.
-
Dan ben ik wel benieuwd wat je hebt gekregen of wat je donkergrijs noemt?
Dit is een plaatje van Roco zelf en de kleur klopt met hetgeen Roco levert.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/image_1232.jpeg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/image_1232.jpeg)
Het kan nog een tint lichter voor gloednieuwe betonbiels, maar donkergrijs? Ik vond het een prima basis.
-
het word combi Peco/Piko
Als ik zo vrij mag zijn, zou ik dit niet doen. Op de BNLS module baan hebben we dit wel gedaan. En dat leverde problemen op. De Piko flex werd al snel "flex-wiebel" genoemd. Het zwabbert echt alle kanten op. Daarnaast bleek de Piko C100 smaller te zijn dan de Peco C100, wat voor ontsporingen zorgde.
Inmiddels hebben we alle "flex-wiebel" eraf gerost en vervangen door Peco C100.
Mijn advies zou dus zijn om voor een enkel merk te kiezen en geen merken te combineren. Dat kan problemen opleveren zoals we bij de BNLS baan hebben ervaren.
Gr.
Edsko
-
"flex-wiebel" genoemd. Het zwabbert echt alle kanten op.
Grappig, dat zegt wel iets over het railbed.
Er bestonden vroeger (1980-1990) van Roco 2 soorten flex-rails: de stugge en de zwieberende. Het verschil tussen die twee was het aantal verbindingen tussen de bielsen in de railmat. Ze waren beide erg bruikbaar, maar voor verschillende situaties: stug voor recht, zwieberend voor bocht.
Peco levert nu de stugge, en Piko de zwabberende. L'histoire, ce r*. of zoiets.
-
Ik heb besloten om inderdaad Piko aan de kant te gooien, na een hevige ontsporing heb ik besloten om voor Fleischmann profi te gaan samen met Peco SL102 in het station. Niet iedereen zal hier mee eens zijn qwa mooiigheid. En ik weet ook niet of wel kan Fleischmann Profi gekoppeld aan Peco SL102.
-
Heb op dit moment mn hele baan voorzien van Piko A-Gleis rails, prima rails en wissels behalve de engelse wissel.
Heb al twee loks de 1600 van Roco en de 6480 lok van rocky rail die daar op ontsporen erg irritant. Ben dus nu opzoek naar een ander goede type rails, kent iemand dit probleem toevallig?
Heb zelf op de beurs in Houten wat Fleischmann profi rails gekocht en ook een engelse wissel, mooi alleen best duur en de geometrie klopt niet echt. De engelse wissel gaf ook problemen bij sommige wagons en loks.
Mijn mening/ervaring misschien heb je er wat aan.. denk dat mijn volgens rails toch peco 100 gaat worden als ik zo de verhalen lees
-
Vandaag op Eurospoor kocht ik als test 2 flex-rails piko.
Van de kraam tot de uitgang raakte ik 20 cm bielsmat kwijt. Thuis gekomen 30 cm kwijt van 2 flex-rails.
-
Hallo, wat wissels betreft en de tegenboog om sporen paralel naast elkaar te leggen valt het mij op dat de spoorafstand best vrij groot is. Dat zal te maken hebben met de geometrie en de afbuigende spoor bij een wissel. Vooral bij Geoline maar ook wel bij Rocoline. En bij Märklin C rails zie ik dat ook.
Betekent dit dat je de zaag erin moet zetten om tot een spoorafstand te komen die "normaal" is bij de werkelijkheid in het echt? Of zijn er andere oplossingen voor?
-
De zaag er in zetten is een oplossing. Een andere oplossing is je wissels zelf bouwen. :)
-
Ik las ergens in de nieuwe catalogus van Roco dat de Rocoline met bedding weer terug komt na een tijd te zijn weggeweest.
Ik begreep (voor zover ik Duits kan lezen) ergens in mei. Ik vind rocoline al dan niet met bedding net iets mooier als Geoline, maar dat is misschien persoonlijke voorkeur.
-
Peco levert nu de stugge, en Piko de zwabberende. L'histoire, ce r*. of zoiets.
Kan weinig stugheid ontdekken in Peco flex..