BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Algemeen => Topic gestart door: T.Spat op 06 September 2016, 21:43:06
-
Weet iemand of er modellen bestaan in HO van vrachtschepen?
Ik ken al de modellen van Artitec, en het model van de Noordborg,
maar ben toch benieuwd of er meer te vinden is....
Heb al flink lopen zoeken op het web, maar kom
dan bij verkeerde schalen terecht :P
Met vriendelijke groet,
Tis
-
Tis,
Zoiets bedoel je?
http://www.sjaakshobbyshop.nl/index.php?main_page=product_info&cPath=2_649&products_id=13784
http://www.sjaakshobbyshop.nl/index.php?main_page=product_info&cPath=270_184_334_336&products_id=3203
https://www.fallerstore.nl/faller-binnenvaartschip-131005.html
Of had je die al gevonden?
Ben
-
Dat eerste schip lijkt al ergens op, houtbouw in HO 8)
Die Faller-bootjes lijken helaas nergens op, kan je hooguit een ponton
van maken ;D Of wwn woonark...
Maar bedankt voor de links, ik ga bij de eerste even verder zoeken (y)
Mvg,
Tis
-
Ja die bestaan, van het Britse Deans Marine. Ze zijn iets kleiner dan H0 maar de afmetingen zijn zo groot - al gauw 1 tot 1,5 meter - dat je het niet ziet. Zelfs hele containerschepen zijn leverbaar: http://www.deansmarine.co.uk/shop/index.php/cPath/10_20
Grtz, René
-
MKB heeft een mooi vrachtschip voor een redelijke prijs..plaatje staat in mijn draadje ;D
Dacht blaadje 38...of 39 ;D
André
-
Trix heeft een keer een fraai binnenschip uitgebracht 66107
-
Hallo Tis,
Scalescenes heeft een kustvaarder voor schaal OO deze kan heel goed gebruikt worden voor H0. Kost maar een 6,99 engelse pond en je krijgt dan een bouwbeschrijving die oneindig is te gebruiken. Je print alles uit en je hebt dun en dik karton nodig en 200 grams papier. Verder een goed hobbymes en papierlijm. Leuk om eens te bouwen en als je niet tevreden bent kun je gewoon nog een exemplaar maken. Met wat fantasie voeg je een paar laadbomen toe en je hebt een leuk zeeschip.
link: http://scalescenes.com/product/t030-cargo-ship/
Mvg, Dyxz
-
Ik heb een model van de Tirpits van 2.50 meter 1:100 zelf gebouwd van een 1:200 model beschrijving en tekening maar dan alles 2 keer zo groot dus dat is ook mogelijk met een model van een vrachtschip.
Hans
-
Hallo
Ik heb enkele schepen in de "aanbieding" . Een Herpa miljonairsjacht , een ferry met schroeven op controller , grachtenrondvaartboten en anderen . Heb je belangstelling hiervoor ? Kan je dan foto's mailen .
gr Jos
-
Ik heb even op de website van MKB gekeken, vond er niets over ???
Maar als het model in november komt, moet ik gewoon even wachten...
Wel een flinke bak geld... voldoende voor een plan U van Artitec :o
Ik heb ook een website gevonden met wat bouwtekeningen als PDF, onder
andere een Libertyship, maar die wordt in HO ongeveer 2 meter groot,
ietsje te.... ;D ;D
De schepen van Deansmarine zijn erg fraai, maar volrompmodellen die zelfs
geschikt zijn voor RC-besturing, das weer een hele andere modelbouwhobby :D
Ik puzzel nog even verder in de mogelijkheden, zit ook al aan lasersnijden van karton
te denken, dus zelf een bouwpakket ontwikkelen, maar dat is wel gelijk
een grote uitdaging...
Mvg,
Tis
-
Zie ook dit topic op 3Rail voor een interessant verbouwproject: http://forum.3rail.nl/index.php?topic=52434.0
Koen
-
Dat is wel mooi gemaakt :D Vooral het idee om een moderne stuurhut te bouwen
voor het containervervoer met hefmechanisme is origineel 8)
Mvg,
Tis
-
Ik heb ook een website gevonden met wat bouwtekeningen als PDF, onder
andere een Libertyship, maar die wordt in HO ongeveer 2 meter groot,
Dat geldt eigenlijk voor alle na-oorlogse vrachtschepen voor de grote handelsvaart.
Die waren al gauw tegen de 170 meter of langer, dus 2 m in HO.
En een Liberty-schip is nu niet bepaald het toonbeeld van schoonheid.
Dan heb ik er nog wel mooiere in PDF... ;)
-
Maar het is wel een schip met karakter!!!!!!Een echte werker
-
Ik ben een beetje getriigerd door een boek over de schepen
van Herge, de tekenaar van de Kuifje-stripverhalen, die zeer grondig
was in zijn research over hoe een vrachtschip er nu precies uitzag, en
alle schep die in de verhalen voorkomen hebben dan ook echt
rondgevaren 8) Met name het vrachtchip Ramona (uit Cokes in voorraad)
vond ik wel een mooie basis om te gaan zoeken, net een slagje groter dan
een kustvaarder, en toch al een volwaardig zeeschip...
En als ik echt een grote haven zou bouwen dan is een Liberty zeker een optie (y)
of ik bouw hem lekker in N-schaal ;D
Dus... het terrein van de zeeschepen is evn een nieuw gebied voor mij
op te onderzoeken, eens lekker wat nieuws proberen is altjd leuk ;)
Mvg,
Tis
-
Welk tijdperk..
Laten we daar eens mee beginnen. ;)
Ik heb (door niet nader te verklaren redenen.) een tekening van een moderne Coaster (plusminus 15 jaar oud.)
Voor hedendaagse begrippen al weer aan de kleine kant met zijn ruim 90.meter als ik dat ga omrekenen kom ik op ruime een 1.meter.
Wat laten we eerlijk zijn al behoorlijk is voor de meeste modelbanen.
Natuurlijk kun je zo'n model aanpassen bijna het zelfde schip is ook in een variant van ruim 70.meter met een lagere brug gebouwd.
Maar dan kun bijna net zo goed (naar mijn mening.) uit de vrije hand gaan bouwen.
En iets bouwen wat bij jouw past.
Voorbeelden zijn er immers genoeg op elke zoekmachine.. ;)
-
Hallo Tis,
Schepen en treinen vind ik ook altijd een boeiende combinatie.
Zee(waardige)schepen hebben in H0 al snel erg grote propoties. Daarom kun je evt ook kijken naar binnenvaartschepen (in H0 vaak nog steeds fors).
Ik heb niet gevonden naar welk tijdperk je op zoek bent maar als het zich meer in de modernere tijd mag afspelen zou je eens naar de volgende link kunnen kijken voor inspiratie;
http://www.bureauvoorlichtingbinnenvaart.nl/assets/files/downloads/Scheepstypen_nieuw_def.pdf (http://www.bureauvoorlichtingbinnenvaart.nl/assets/files/downloads/Scheepstypen_nieuw_def.pdf)
Groeten en succes,
Marc
-
Sirius van Herge, de tekenaar van de Kuifje-stripverhalen, die zeer grondig
Tis
Hoi,
Ik heb nu altijd afgevraagd waarom daar nou geen model van is gekomen.
Waarschijnlijk wel als bouwer van grotere schalen.
Van Revell zijn er nog een aantal niet op HO schaal zijnde slepers.
Zoekende op tugboat leverde mij dit (https://www.google.nl/search?q=emzt+tugboat+models&rlz=1C1AOHY_nlNL708NL708&espv=2&biw=1600&bih=809&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0ahUKEwiVpP73o4fPAhVBthoKHXKlBsgQ_AUIBigB#tbm=isch&q=+tugboat+models) op.
Of het bruikbaar is op de modelspoorbaan ???
Gr Koen.
-
De modellen op de door jou aangehaalde site Tugboat zijn zeker voor 99% onbruikbaar. Zijn het geen modellen van Amerikaanse schepen, dan klopt de schaal zowiezo niet en zijn het volle-romp modellen. Ik zelf heb mij nog niet gewaagd aan een koopvaarder daar de door mij zelfgemaakte slepers, haven en zee, al vrij fors overkomen en ook zijn.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_9415_3_1_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_9415_3_1_1.jpg)
Een haven en een zeesleper beide in de schaal 1 op 87
In het begin heeft Railz wel eens in de USA modellen van vrachtschepen besteld, dit waren over het algemeen voorbeelden van Lakers, een hier niet voorkomend model. Wat ook niet geheel onbelangrijk is, zij zijn/waren zeer prijzig!!!!!
-
Was deze site al genoemd: http://www.frenchmanriver.com/Pages/HO/hoProduct.html
Met vriendelijke groet,
Wies.
-
Dat vrachtertje zou goed staan in de periode eind 1800 begin 1900. Als Engelsman/Limy of zaadbal kan het nog tot rond de tweede wereldoorlog meedoen maar daarna is het echt afgelopen met deze drijvende doodskisten. De rest is weer zo Amerikaans als dat het maar wezen kan.
-
Hoi hoi!
De tug van Revell kan met wat ingrepen wel tot een voor 1:87 waterlijnmodel worden verbouwd. Ik heb ooit een foto gezien waar zo'n tug in IJmuiden ligt. Achtergelaten door de US Marine na de oorlog?
Groet van Thonis
-
Ho, Sobat.
Damen (https://www.google.nl/search?q=emzt+tugboat+models&rlz=1C1AOHY_nlNL708NL708&espv=2&biw=1600&bih=809&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0ahUKEwiVpP73o4fPAhVBthoKHXKlBsgQ_AUIBigB#tbm=isch&q=damen+shipyard&imgrc=_)maakt ook van die schepen, 1:1.
En ik vond dit (https://nscaleships.com/)
Grtz Koen.
-
Ja dat zijn nu echte koopvaardijers ;D De laatste modelletjes zijn weer Amerikaans met twee zgn Lakers op het eind.
Damen maakt nog steeds geen vrachtschepen hoewel de eerste Feeder niet lang op zich laat wachten.
Het grote verschil tussen een continentale sleepboot en een Yank zit hen in de vorm van assisteren. In de oude wereld hanteerde men het systeem van slepen over het achterdek. Hiervoor lag het draaipunt van de haak of winch midscheeps. Je moest met je schip onder de draad door kunnen draaien. In de Nieuwe wereld, die van de Yankees en hun gelijkgestemde, word al zins mensenheugenis het Push Pull systeem gebruikt. Dat is werken met en over de kop. Daar is een lang achterdek niet noodzakelijk en zie je bij de boten naar Amerikaans model altijd een vrij kort achterdek waar werken een crime is.
Met de komst van de Damen en Robert Allan slepers is de Europesche markt eindelijk overstag gegaan. Zowel in Amsterdam als Rotterdam/Europoort/ Westerschelde zie je dan ook voornamelijk booten die uitgelegd zijn voor het Push-Pull systeem. ,
-
Als je nog zo'n 4,5 bij 1,5 meter vrij hebt in je haven kan je ook nog een model van de Pioneering Spirit (https://nl.wikipedia.org/wiki/Pioneering_Spirit_(schip,_2014)) maken.
Niet echt een vrachtschip al kan het wel aardige vrachtjes vervoeren. Behoorlijk indrukwekkend als je daar op de brug staat!
René.
-
In Heerema kringen wordt dit schip nog altijd gewoon Pieter Schelte genoemd. En terecht...
-
Ja, maar de markt regeert. (dicteert)
-
In Heerema kringen wordt dit schip nog altijd gewoon Pieter Schelte genoemd. En terecht...
Zeker van ver na de oorlog ??? :'(
-
Is wel apart dat de meeste modellen die geproduceerd worden
van de overkant van de Grote Plas komen ;D Ben al meerdere
modellen van Great Lakes ships tegen gekomen, leuk voor een
USA-baan maar minder voor mijn rangeerbaantje naar Belgisch
voorbeeld die nu uitgebreid gaat worden met een havenkade ;D
Leuk om te zien dat dit draadje behoorlijk veel gesprekstof los weet
te maken :D
En... ik ben vooral op zoek naar een koopvaarder, de havenkraan
moet toch wat te laden danwel lossen hebben...
Mvg,
Tis
-
Zeker van ver na de oorlog ??? :'(
Yes!
Maar mijn vader kende Pieter Schelte Heeerema al in de oorlog.
Pieter Schelte heeft als directeur van de Nederlandse Oost Compagnie hetgeen wat in Europa nog over was van de Nederlandse koopvaardij, zo goed als dat ging door de oorlogsjaren heen gebracht.
Natuurlijk, Pieter Schelte had een mening die niet iedereen deelde. Maar hij heeft nooit een vlieg kwaad gedaan.
Dat hij op deze wereld DE pionier was in de offshore, daar wordt dan liever niet over gepraat..
Kom bij mij niet aan dhr. P.S. Heerema, die ook ik heb leren kennen als een zeer beminnelijk man.
Nu maar weer on-topic
-
Zou die beminnelijke man wegens geen vlieg kwaadgedaan direct na de oorlog tot drie jaar zijn veroordeeld? Zie Wikipedia.
Overigens verzoek ik iedereen om deze discussie in dit topic over vrachtschepen in HO en N verder te staken.
Met vriendelijke groet, Tom Z.
-
Ik zeg niets :-X
-
Zullen we het wel of niet voortzetten van deze discussie maar overlaten aan de starter van dit topic?
Gr, Bert
Team moderatoren.
-
Gen vrachtschip, maar wel apart om te zien,
plaatje van Iraans schip, gebouwd in 1936 bij Boele, voorzien van
echte Stork-diesel, oorspronkelijk als koninklijk jacht, later omgebouwd
als instructieschip voor de marine....
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/perzisch_schip.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/perzisch_schip.jpg)
(Bron : Nu.nl)
Dit schip (in jachtvorm) is door de tekenaar Herge gebruikt in Cokes in voorraad, dan is het het luxe jacht van Di Gorgonzola ;D
Ik viel van mijn stoel toen ik het nieuwsplaatje zag :D
Mvg,
Tis
-
Hallo:
Ik stem voor de "Ramona" ! (y)
Ik heb hier de USS Burleigh van Revell in 1:400, die lijkt er redelijk op. De maten zijn 38x6 cm, dat zou in 1:100 152x24 zijn.
Misschien is het een idee om het schip (compleet of in half-relief???) tegen de achterkant van de baan te bouwen, dus als achtergrond te gebruiken. Dan kun je rustig 2 m lengte gebruiken en ben je alleen een strook tussen baan en muur kwijt.
MVG,
Joost
-
Het kan nog veel gekker. Enkele dagen geleden een VRT-documentaire over het reizen in de voetsporen van de grote ontdekkingsreizigers door Afrika gezien. Het blijkt dat de Goetzen, een schip uit de Duitse Keizertijd (bouwjaar 1913) nog steeds als vracht/passagierschip dient op het Tanganyikameer onder de naam MS Liemba. De stoommachines zitten er dus niet meer in, maar het is inmiddels het oudste zeeschip in actieve dienst.
De schuit is net over de grens in Papenburg gebouwd, uit elkaar geschroefd en in 5000 kratten per trein naar Hamburg vervoerd om daar op drie schepen geladen te worden... en in Afrika opnieuw te water gelaten. De Meyer-werf (berucht vanwege de Friesenbrücke) wil het schip restaureren maar net als bij de Noordborg komt de financiering niet rond... :(
https://de.wikipedia.org/wiki/Liemba_(Schiff)
-
Ik denk dat het moeilijk te bepalen is of het schip mooi of lelijk is smaken verschillen en wat dan nog het is wat of niets en anders maak je het maar zelf.
Hans
-
Hoi hoi!
Je kunt ook een kartonnen bouwplaat met het kopieerapparaat opschalen, de delen overnemen op styreenplaat en zo een degelijk en goed uitziend schip bouwen. Allerlei details voor modelschepen (bolders, luchtkokers, reddingboeien, ankers enz. ) zijn te koop voor een vaak zeer redelijke prijs.
-
Een en ander ligt natuurlijk geheel aan het thema bij mij bijvoorbeeld liggen er een stuk of tien artitec bootjes en die liggen niet op een hoopje om het maar zo te noemen en het ziet er prima uit. Niets grote schepen vele kleintjes maken het ook. En nu zie ik jullie al denken wat kost dat wel niet maar als je dat over een aantal jaren verspreid valt het alles mee.
Hans
-
Ik denk dat het moeilijk te bepalen is of het schip mooi of lelijk is smaken verschillen en wat dan nog het is wat of niets en anders maak je het maar zelf.
Hans
Mooie schepen bestaan niet, alleen maar mooie vrouwen ;D
Hans
-
;D ;D
Die Revell kit is wel een leuke basis, gewoon verschalen... had ook een model van een Q-ship
gezien, maar die was eerder speelgoed dan een schaalmodel :P
Ik ben inmiddles zover dat ik serieus kan proberen om een tekening te maken voor een lasersnij-
bouwpakket 8) wordt wel even ploeteren om alles passend te krijgen maar het proberen waard...
Word vervolgd....
Mvg,
Tis
-
Vandaag even vette tegenslag, ik heb een atelier in de stad, en het pand is geruisloos
van de ene vastgoedbaas naar een andere gegaan . Die heeft zich gemeld; alle gebruikers
van het pand moeten eruit :o :P >:( >:( >:( liest per direct, zodat hij meteen kan gaan slopen....
Nu kom ik daar in alle rust tekenen, dat is nu niet meer mogelijk, dus het modelbouw- ,poject
is even on hold... nuja, ik kan nog altijd verder gaan met reseach :)
De kit van Revell wordt helaas al lang niet meer gemaakt, zag hem enkel te koop op een
website voor antieke bouwdozen, ergens in de USA..
Mvg,
Tis
-
Ik kan niet anders dan je groot gelijk geven Hans.
Hans
-
OK ik ga weer verder :D Soep wordt niet zo heet gegeten,
heb in ieder geval tijd genoeg om een andere ruimte te zoeken
dus Ik hoop spoedig mijn eerste bouwsel van stapel te
kunnen laten lopen ;D
Afgelopen weekend iemand gesproken die me op weg kan helpen
voor het lasernijden, nu maar eens rap gaan tekenen, kan eens
proberen om maar eerst een ponton te tekenen onder het motto
klein beginnen 8)
Mvg,
Tis
-
Wel is waar geen vrachtschip, toen ik zelf met dit type ging varen kreeg ik deze bouwplaat van een ASC en dit kan misschien leiden tot enig inzicht in de scheepsbouw in model.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/damen_1-9.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/damen_1-9.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/damen_2-9.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/damen_2-9.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/damen_3-9.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/damen_3-9.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/damen_4-9.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/damen_4-9.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/damen_5-9.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/damen_5-9.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/damen_6-9.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/damen_6-9.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/damen_7-9.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/damen_7-9.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/damen_8-9.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/damen_8-9.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/damen_9-9.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/damen_9-9.jpg)
-
Voor wie wil (leren) lasersnijden: bijna elk FABLAB in Nederland en Belgie heeft er eentje die je, meestal tegen geringe vergoeding en onder begeleiding van een (vrijwillige) medewerker, mag gebruiken.
Daarmee kan je bijna altijd perspex, karton, dun populierentriplex snijden.
Aan PVC (gevaarlijk) en styreen (lelijke smeltranden) moet je echter niet beginnen. MDF kan wel maar daar hebben veel beheerders de pest aan vanwege een overmaat aan rook/roet. Komt volgens mij van de lijm die in MDF zit.
De ongeveer VIJFTIG locaties in de Benelux vind je op fablab.nl.
Vervolgens vind je per fablab op de eigen website hun openingstijden en voorwaarden.
Met vriendelijke groet, Tom Z.
-
Modelscheeepsbouw is niet zo moeilijk als je maar een tekening hebt die je misschien zelf moet maken voor wat betreft de vorm, wat de bouw betreft begin je met een scheen dit is de bodem met boeg en achtersteven en plaats daar vervolgens de spanten op die van links[bakboord] naar rechts[stuurboord] lopen en de vorm van het schip vormd. Vervolgens gaat men de spanten bekleden met latjes tot van bovenrand tot scheen helemaal bezet is en dan het geheel glad schuren, dekken plaatsen en vervolgens de opbouw en mast[en] en schilderen. Nou lijkt het misschien simpel omdat ik het meerdere keren heb gedaan maar bedenk wel dat een en ander de nodige tijd in beslag gaat nemen. Veel succes ermee!!
Hans
-
Alles een keer zelf uitproberen kan geen kwaad. Wellicht vind je inspiratie op http://www.modelbouwtekeningen.nl/
Gewoon beginnen wellicht slaat het aan.
Grt Henk
-
Ik was nog heel jong toen mijn oudste broer de zwarte zee van billing boats kocht maar het eigenlijk niet kon en mijn hulp vroeg. Daarna de Smit Rotterdam en weer hetzelfde verhaal en dus was het snel geleerd.
Hans
-
Dank voor vele reacties :D
Gelukkig voor mij zit hier een FABLAB op pak hem beet 600 meter afstand ;D
Veel schepen die ik gevonden heb op het web zijn toch al snel te groot voor HO,
gaat toch richting de twee meter :P Maar ik heb wat plaatjes van coasters die
wel mogelijk zijn... verder heb ik ook met de nodige belangstelling de site van
Scaldis model club doorgespit- dit zijn ook papieren modellen, meestal in !: 250,
dus net voor een haventje in Z bruikbaar ;D
Maar eens eentje bestellen, goede vingeroefening...
Mvg,
Tis
-
Ik heb een bootje gevonden ;D is helaas verder weinig informatie over te vinden,
maar het formaat is goed om om te zettten tot een HO-model :D
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Merowah.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Merowah.jpg)
(Plaatje komt van kombuispraatforum)
Kon na nodig speurwerk wat maten vinden; 263 feet lang, 40 feet breed... das ongeveer 74 meter bij 12 meter...
In HO minder dan 1 meter ;D
Het orgineel in in 1948 in Noorwegen gebouwd, later naar Maleisie verkast....
Mvg,
Tis
-
Tis,
Heb je nog wat aan deze link: http://www.sylvanscalemodels.com/HO%20ships%20new%20page.htm ?
-
Ik heb een bootje gevonden ;D is helaas verder weinig informatie over te vinden,
maar het formaat is goed om om te zettten tot een HO-model :D
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Merowah.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Merowah.jpg)
(Plaatje komt van kombuispraatforum)
Kon na nodig speurwerk wat maten vinden; 263 feet lang, 40 feet breed... das ongeveer 74 meter bij 12 meter...
In HO minder dan 1 meter ;D
Het orgineel in in 1948 in Noorwegen gebouwd, later naar Maleisie verkast....
Mvg,
Tis
Op een soortgelijk schip heeft mijn vader gevaren (de "Merwede" van NV Houtvaart). Ik heb er nog wel een Algemeen Plan in PDF van in mijn archief.l
-
Hoi,
Mooi schip, Heeft klein beetje weg van de Sirius.
Gr Koen.
-
MEROWA 1949
KONG DAG NOOR Snelheid (12 kn.)
263' 0 x 40' 0 1,202 BRT
Det Søndenfjelds Norske Dampskibsselskab, Oslo
Gebouwd Geo. Brown & Co. (Marine), Ltd., Greenock onder nummer #245
1949 opgeleverd als KONG DAG aan Det Søndenfjelds Norske Dampskibsselskab, Oslo
1958 - ORIBI Point Shipping Co. (Pty.), Ltd. (Grindrod, Gersigny & Co. (Pty.), Ltd.), Durban SA 196017
1971 - MEROWAH Gambela Enterprises, Ltd., S.A., Panama [Kie Hock Shipping (1971) (Pte.), Ltd., Singapore] PA
1976 - Kie Hock Shipping (M), Sdn. Bhd., Labuan MY 324809
1978 - Independent Airlines (Malaysia) Sdn. Bhd., Labuan
1980 Gesloopt (DLR 1999)
-
In Engeland gebouwd dus... :)
Helaas naar Pietje de Sloper gegaan....
Mvg,
Tis
-
Helaas naar Pietje de Sloper gegaan....
Zoals veruit de meeste schepen uit die tijd.
Er is eigenlijk maar heel weinig bewaard gebleven.