BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => (Her)beginners => Topic gestart door: ReRa op 29 August 2016, 13:05:07
-
Beste modelspoorliefhebbers,
Na een aantal jaren de treinspullen in dozen bewaard te hebben, is het plan weer gerezen om een baan te gaan maken.
ook is er nu ruimte beschikbaar om een tafel van 3 bij 1,5 te kunnen plaatsen.
Na het opsnorren van mijn licensie van Anyrail heb ik een baanplan ontworpen.
eigenlijk wil ik eerst mijn schaduwstation voorleggen.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/onderbouw.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/onderbouw.jpg)
ik ga een analoge baan aanleggen en ga mijn treinen besturen met de permaloog regelaar die Klaas Zondervan gebruikt.
volgens mij ga ik in het schaduwstation een keerlus probleempje krijgen.
kom maar op met de kritiek of tips.
Remco
-
Hallo remco,
Goed dat je weer begint!
je kiest met 3 kruisingen wel de duurste en meest ingewikkelde oplossing.
Als de keuze maakt voor vaste rijrichting(net als in de ecchie) dan scheelt dat heel wat in de kosten.
Wordt de exploitatie makkelijker en door minder wissels kun je misschien ook langere sporen maken.
Je krijgt dan 1 aankomend en 1 vertrekkend spoor in je schaduwstation.
succes jandcargo
-
Een herstarter is altijd leuk.
Wel even de geijkte vragen hierop afschieten.
Schaal ?
2 of 3 rail ?
Voorkeur voor soort rails ?
Veel of weinig treinen te herbergen in dat SS ?
Die 2 "doodlopende " sporen links,lopen die beide dood,of gaat er 1 of gaan ze beide naar boven ?
Na die antwoorden is er denk ik wel wat simpelers te adviseren,voor nu is t voor ons, gissen naar waarom dat plan zo is en wat er anders kan ;)
-
Dag Remco,
Ik schat in dat je raster 100x100mm is, je schaal dus H0 en je werkt met een straal van 358mm, zou r2 Fleischmann modelgleiss kunnen zijn.
Inderdaad heb je een keerlusprobleem, maarliefst 4x. Ik viind het voor een schaduwstation een beetje rommelig overkomen, kan strakker, voorkom rijproblemen.
Zoals jandcargo aangeeft zou je beter dat keerlusprobleem eruit moeten halen en die engelse wissels in het zichtbare deel van je baan gebruiken.
Geen tegengestelde bogen achter elkaar toepassen in een schaduwstation.
Je hebt anyrail, dus ga nog eens wat tekenen.
Succes!
-
Allen,
Allereerst bedankt voor de reacties!
Zoals in de de titel te lezen :P is de schaal H0 met Rocoline rails. De straal is idd 358mm
Het bovenste losse eind gaat naar de helix dus naar de hoofdbaan.
De bocht gaat naaar een toekomstige ??? uitbreiding.
De engelse wissels zijn toegevoegd aangezien ik vanaf spoor 1 2 3 en 6 naar de toekomstige aansluiting wil kunnen rijden.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Knipsel_132.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Knipsel_132.jpg)
Spoor 6 is trouwens het doorgaande spoor wat te zien is aan de stippellijn.
Ik hoop het zo wat duidelijk gemaakt te hebben.
Remco
-
Hoi Remco,
Binnen het door jouw gestelde kader, Twee alternatieven, die wat minder duur zijn:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/original_version_schaduwstation-1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/original_version_schaduwstation-1.jpg)
Nadeel, veel verkeer via 1 spoor.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/schaduwstation-2_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/schaduwstation-2_2.jpg)
Bijna hetzelfde als jouw schaduwstation, het driewegwissel en 1 engels wissel vervangen voor twee gewone wissels. Het effect is hetzelfde.
Is het een optie om de boog rechts te vervangen voor een grotere boog (R3 of R4)?, dan kan je namelijk net iets langere opstelsporen maken. Dan kom ik tot het volgende:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/schaduwstation-3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/schaduwstation-3.jpg)
Ik zie net dat de kruising nog vervangen moet worden door een half engels wissel. Maar goed, dit is net iets dieper en misschien brengt het je op ideeën.
Groet,
Michel
-
Hoi Remco.
Onderschat het keerlusprobleem niet.
Keerlussen en (kruis)wissels gaan moeilijk samen.
Doordat je zoveel doorsnijdingen hebt tussen de beide polen zal het niet eenvoudig op te lossen zijn en mogelijk veel storingen opleveren.
Het positieve is dat je nog in de ontwerpfase bent.
Nog geen man overboord dus.
Succes Rob
-
Onderschat het keerlusprobleem niet.
Keerlussen en (kruis)wissels gaan moeilijk samen.
Doordat je zoveel doorsnijdingen hebt tussen de beide polen zal het niet eenvoudig op te lossen zijn en mogelijk veel storingen opleveren.
als ik de rails 1 2 3 en 6 bij de eerste gele streepjes isoleer dan ben ik los van de kruiswissels, dan heb ik daar toch het eind van de keerlus?
@Tothebeach: bedankt voor het meedenken, daar kan ik wel wat mee.
Remco
-
Even wat plaatjes ter illustraties:
beschikbare ruimte is 300 x 250.
tafelformaat is 300 bij 150
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_20160822_214239762.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_20160822_214239762.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_20160827_142903028.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_20160827_142903028.jpg)
Overigens al een beginnetje gemaakt met het schaduwstation.
Maar veranderingen zijn nog mogelijk ;D
Beter ten halve gekeerd dan ten hele gedwaald.
Groet Remco
-
Ik zou die hele ruimte gewoon vol leggen met plaat,geeft ook nog is extra stevigheid aan je baan in opbouw,als je t vast schroeft/spijkert 8)
Het is tenslotte je schaduw station en als je nog is wilt wijzigen,net als nu,dan hoef je niet weer een nieuwe plaat in vorm te zagen.
De ruimte die over blijft op die hele dichte plaat kan je evt gebruiken als opslag voor bv je verpakkingen van je locs en wagons (y)
-
Het sporenplan compleet met hoodbaan:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/hoofdbaan.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/hoofdbaan.jpg)
De 3D weergave:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/3dbaan.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/3dbaan.jpg)
-
Het is te hopen dat je tandrad baan gaat rijden met zulke hellingen.
Praktisch alles op of over de 3%,dat gaan langere treinen niet halen,4% haalt wellicht een losse loc niet eens :o
Hier zou ik toch nog eens heel aandachtig naar gaan kijken,want als dat klopt met zulke stijgings percentage's dan is je plan al voorbij nog voor je begonnen bent.
-
Hallo Remco,
Ik wil je toch nog wat zaken ter overdenking meegeven.
Zoals je het nu voorstelt krijg je toch wel te maken met een aantal problemen die nu nog wel zijn te herstellen.
Allereerst over de tafel;
De tafel is 150 cm diep. Een normaal mens kan ong 90 cm reiken. Hoe wil je bij de rest komen??
je kunt geen scenery aanleggen en de trein ontspoort altijd achteraan.
Op je knieen over de baan kruipen?
En zon grijparm van de action is niet echt een oplossing
De opbouw van de tafel>
je hebt vakken gemaakt van 150 x 75 cm.
Wil je daar wat opleggen wat niet doorbuigt dan moet je minimaal naar 18 mm multiplex gaan.
Erg onhandig en erg zwaar.
Ik zou wat tussenlatten aanleggen.
Vakken van 60 x 60 cm is een mooie maat waarbij 12 mm multiplex voldoende is.
Als je werkt met stroken zoals je nu in je schaduwstation werkt heb je nog meer last van doorbuigen.
Het sporenplan van het schaduwstation is rommelig en voorzien van allerlei overbodige wissels.
Maak het strak en neem een vaste rijrichting.
En heb je al bedacht hoe je straks bij een ontspoorde trein kunt komen?
Het probleem van de hellingen is hiervoor al genoemd.
Dat gaat volgens de wetten van de natuurkunde en die hou je echt niet voor de gek.
Ik zou een en ander over hellingen, helixen en schaduwstation nog eens goed overdenken.
Mijn opmerkingen lijken misschien erg kritisch maar dat is niet mijn bedoeling.
Ik probeer slecht punten aan te geven waar je mee te maken hebt.
En als die niet op orde hebt dan is het plezier straks ver te zoeken.
succes jandcargo
-
Bedankt voor de tips, reacties.
Over de tafel:
De bedoeling is idd, zoals terecht genoemd, dat er nog vakken komen van 60 bij 60 zodat ik van onderaf bij de sporen kan komen.
Tevens was de bedoeling dat het een ribbenconstructie wordt, zodat de bergen van onderaf open zijn.
Dan is m.i. de rails te benaderen aangezien de achterste rails in de bergen zit.
Vandaar ook dat de onderplaat 12 mm en open gezaagd is zodat ik door het schaduwstation bij de verdieping erboven kan.
De hellingen zijn allemaal zo bedacht dat het 3% of minder is. Maar ik krijg dat met AnyRail niet goed.
Is 3% haalbaar of is dat al te steil?
De rijrichting in het schaduwstation is 1 richting en wel over de vette stippellijn dus over spoor 6.
Remco
-
Vanavond heb ik nog eens naar mijn baan staan kijken en tot de conclusie gekomen dat ik optie 2 van tothebeach
ga toepassen in het schaduwstation. Het scheelt idd een engelse wissel alleen ipv 2 enkele wissels heb ik het 3wegwissel weer gebruikt.
Hierdoor wordt het overzichtelijker.
Dus goeie tip!! (y)
Groet Remco
-
Hallo nRemco,
Een helling van 3% moet te doen zijn voor de locomotieven.
succes groet jandcargo
-
Heren experts,
ik heb het schaduwstation en de helix aangepast. het wordt een dubbelsporige helix, zodat het beter binnen rijden is over spoor 1.
Het rails plaatsen is voorspoedig gegaan alleen nu heb ik dus een vraag over het bedraden van het schaduwstation:
Is het handig om elk railstuk ( lees tussen de raillassen) een voedingsdraad te geven of is dat wat overdreven.
Zodat ik deze aan de ringleiding kan knopen.
alle tips zijn welkom!!
Groet Remco
-
Is mijns inziens redelijk overtrokken.
Een voedingsdraad om de meter is ruim voldoende.
Gr, Arie
-
Wel even in de gaten houden welke dikte draad je wilt gaan gebruiken daarvoor,dun draad zoals bv voor een decoder is uitermate ongeschikt voor dat doeleinde ;)
-
Ha gelukkig toch weer reactie :D
Alle reactive zijn welkom.
Esufreak: bedankt, dat is dus voldoende om de meter.
Tijgernootje: Ik gebruik 0,8 door de plaat en dan zet ik een kroonsteentje.
Dat heb ik ergens op het web gelezen en vond ik wel handig ivm een vervanging oid van een wissel etc.
Dus het 0,8 is heel kort aangezien het kroonsteentje er recht onder komt.
Vanaf het kroonsteentje leg ik dan 1mm2 naar de ringleiding.
Dat moet mi wel voldoende zijn.
De ringleiding wordt 2,5mm2.
Groet Remco
-
Remco,
Of je ieder rails stuk in het schaduwstation afzonderlijk gaat bedraden, zal vooral afhankelijk zijn van je uiteindelijke bedoeling.
- Als je flexibel wilt zijn in het -eventueel later- indelen van blokken en bezetmelders, is afzonderlijk bedraden zinvol, maar dan wel in kombinatie met geïsoleerde railslassen.
- Je schrijft dat iedere rails verbinding onder de rails uitkomt op een kroonsteentje. Bij het schaduwstation kun je die kroonsteentjes waarschijnlijk makkelijk bereiken. Maar hoe zit dat bij de hoofdbaan - die zit vlak boven het schaduwstation en juist daar kun je heel moeilijk bij.
Als je al die extra aansluitingen in het schaduwstation overweegt, zou ik juist datzelfde doen bij de hoofdbaan.
Sander
-
Hallo,
Ik zou proberen zo min mogelijk lassen te maken.
Elke las heeft een overgangsweerstand en die is vele malen hoger dan door het draadje zelf.
Zeker in het kroonsteentje is het kontaktopp klein en is er dus een overgangsweerstand.
het mooiste zijn natuurlijk gesoldeerde overgangen.
Maar ach, eigelijk denk ik dat het allemaal niets uitmaakt en dat we ons druk maken over zaken die in de praktijk niets uitmaken.
je kunt het natuurlijk gewoon een keer opmeten met een volt/weerstandsmeter en dan vind je ws geen afwijking.
Zou gewoon doen wat praktisch voor je is
groeten jandcargo
-
Hey modelspoorliefhebbers,
De plannen voor het schaduwstation zijn helemaal op zn kop gegooid.
Uiteindelijk werden de opstelsporen in de oude opzet toch te kort en het was zoals hier geciteerd werd erg rommelig.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/nieuw2.0.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/nieuw2.0.jpg)
In het midden zit nog een wissel eventueel voor wat opstelsporen.
Alle tips zijn weer van harte welkom.
Remco
-
Interessant ontwerp, ik ben met iets soortgelijks bezig.
Analoog, met variabel meerdere stopsecties per opstelspoor.
En met de mogelijkheid om een bepaald type treinen op de binnenste sporen te laten belanden (met name korte treinen met wagentjes die gemakkelijk door < 400 mm radius passen)
Drie afwegingen:
- Is er een reden waarom je de helix in de linkerbovenhoek plaatst?
- Is er een reden waarom je de helix cirkelvormig in plaats van ovaal kiest?
- Is er een mogelijkheid om het ontwerp zo te maken dat je een gedeelte van de voorste sporen in het schaduwstation makkelijk uitneembaar kunt maken (rechte overgangen op de zo te ontstane segmentgrenzen)?
-
Interessant ontwerp, ik ben met iets soortgelijks bezig.
Analoog, met variabel meerdere stopsecties per opstelspoor.
En met de mogelijkheid om een bepaald type treinen op de binnenste sporen te laten belanden (met name korte treinen met wagentjes die gemakkelijk door < 400 mm radius passen)
Drie afwegingen:
- Is er een reden waarom je de helix in de linkerbovenhoek plaatst?
- Is er een reden waarom je de helix cirkelvormig in plaats van ovaal kiest?
- Is er een mogelijkheid om het ontwerp zo te maken dat je een gedeelte van de voorste sporen in het schaduwstation makkelijk uitneembaar kunt maken (rechte overgangen op de zo te ontstane segmentgrenzen)?
Helix komt in de linkerhoek aangezien ik dan op de goede plek mijn hoofdbaan op kom.
De reden voor een ronde helix is omdat ik het excelbestand gebruik met de trapezium vormige houtdelen.
Wat bedoel je precies met je derde vraag?
Remco
-
Wat bedoel je precies met je derde vraag?
(http://werthof.home.xs4all.nl/treintjes/a/rera.jpg)
Ik denk aan de mogelijkheid van een instapruimte voor noodgevallen, dus b.v. zoiets als de blauwe rechthoek. Voor me zelf met een tafeldiepte van 130 zinvol en een hoogte van 50, maar misschien is jouw schaduwstation hoog genoeg om onderdoor en achterlangs te komen?
-
Ha JanWillem,
Mijn schaduwstation ligt 25 cm onder 0 niveau.
En het stuk tussen de sporen wordt open zodat ik er van onderaf bij kan.
Onder het schaduwstation heb ik genoeg ruimte.
Het is wel zo dat de tafel 150 cm breed is.
Dus ik zal eerst het achterdeel van de hoofdbaan klaar moeten maken ::)
Mijn baan wordt ook analoog met een rijregelaar die een variant is van de regelaar die Klaas Zondervan gebouwd heeft.
Deze is gebaseerd op pulsbreedtemodulatie, zodat de verlichting blijft branden als de trein stilstaat.
Remco
-
Hallo Model spoorfanaten,
Na wat sloopwerk toch weer wat kunnen opbouwen:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_20160915_210950783_HDR.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_20160915_210950783_HDR.jpg)
De isolatie ligt en gedeeltelijk in kleur gemaakt.
Bijna weer verder met rails leggen. ;D
Remco
-
Goedemorgen,
Afgelopen week weer wat rails kunnen leggen.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_20160922_205127594.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_20160922_205127594.jpg)
Groet Remco