BeneluxSpoor.net forum

Overige spoorzaken => Treinsamenstellingen => Topic gestart door: AvdBosch op 29 August 2016, 10:17:04

Titel: D 289 in de jaren '30
Bericht door: AvdBosch op 29 August 2016, 10:17:04
Naar aanleiding van de special "Van Amsterdam naar Boekarest in 65 uur" in Railmagazine 317 ben ik me wat aan het verdiepen in de samenstelling van trein D 289 (in Duitsland D 254) van Amsterdam naar Keulen, met o.a. een doorgaand slaaprijtuig Amsterdam - Boekarest. In dat artikel werd de volgende samenstelling gegeven:

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/WP_20160829_09_04_44_Pro.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/WP_20160829_09_04_44_Pro.jpg)
De treinsamenstellingen zijn (van boven naar beneden) die van zomer 1925, zomer 1929, winter 1929/1930 en zomer 1936.

Het type slaaprijtuig is in het artikel vermeldt: dit is een CIWL slaaprijtuig van type S1 uit de serie 3411-3415. Een daarvan zit in set 49133 van LS Models:

(http://www.reisezugwagen.eu/wp-content/uploads/LS_49133-2_WL-S1_Abteilseite.jpg) (http://www.reisezugwagen.eu/wp-content/uploads/LS_49133-2_WL-S1_Abteilseite.jpg)

Verder geeft het artikel aan dat het restauratierijtuig altijd van Mitropa kwam. Het slaaprijtuig naar Würzburg was er ook een van Mitropa, zie http://www.deutsches-kursbuch.de/A_89.htm . In dat on-line spoorboekje uit 1939 is ook de dienstregeling van de trein te vinden: http://www.deutsches-kursbuch.de/F_140.htm

Op http://www.seinarm.nl/Treinsamenstellingen/Treinsamjaren30.aspx staat de rest van de samenstelling van de trein, maar zonder bronvermelding en het type slaaprijtuig naar Boekarest klopt niet, waardoor ik twijfel hoe nauwkeurig de rest is.

Wie heeft er meer informatie over deze trein?
Titel: Re: D 289 in de jaren '30
Bericht door: Gert Arkema op 29 August 2016, 15:09:44
Leuk dat je ermee aan het speuren bent! Die sites met 'Deutsches Kursbuch' zijn voor mij nieuw, dat is ook de bron waaruit je kunt aflezen of er een rijtuig van Mitropa werd gesteld of niet. Misschien ben ik niet de enige die deze informatie nog niet had. Maar leuke aanvulling op de treinsamenstellings-wetenschap!