BeneluxSpoor.net forum
Wat zijn we aan het bouwen? => Materieel => Topic gestart door: wob op 28 August 2016, 15:39:38
-
Al eerder voorzag ik een Märklin Hamo BR44 van een Maxonmotor van SB Modellbau (zie elders op het forum)
Daarvan zijn de rijeigenschappen dusdanig verbeterd dat nu een Märklin Hamo BR221 aan de beurt is.
De loc heb ik in 1994 op vakantie in Zuid-Duitsland gekocht. Het was mijn eerste loc met een decoder die mij er later heeft toe besluiten over te stappen naar een digitaal systeem.
Al van het begin af was de stroomafname problematisch. Stroomafname geschiedt feitelijk alleen via het niet aangedreven draaistel. De wielen van het het motordraaistel zouden aan de massazijde ook meedoen, ware het niet dat ze beide van antislipbandjes voorzien zijn. Ooit heb ik wel overwogen een van de wielen te vervangen door een exemplaar zonder asb, maar dat zou maar weinig verbetering opgeleverd hebben.
Aan de hand van een artikel in Railhobby van Huib Maaskant (april 2008) heb ik naderhand een stroombuffer gebouwd met condensatoren en daarbij de decoder vervangen door een Zimo MX64. Dat bleek inderdaad een verbetering. De loc blijft nu niet meer direct staan op een enigszins vervuild spoor, maar de stroomafname blijft niettemin een zwak punt. De M*motor is daarbij een stroomvreter. Ik heb daarom zoveel mogelijk condensatoren in de loc gepropt.
Het probleem van de stroomafname zal met de inbouw van de Maxon niet geheel worden opgelost. Als de loc tot stilstand komt op een stuk toevallig vervuild spoor, dan is het contact alsnog verbroken.
Maar al rijdende voorzie ik een flinke verbetering. Vanwege de soepeler loop van de Maxon, vanwege het vliegwiel en omdat de Maxon veel minder stroom verbruikt.
Daarnaast ben ik ook af van het koffiemolengeluid (al valt die voor M* bij deze loc nog wel mee). Tenslotte verwacht ik ook betere rijeigenschappen op kruipsnelheid.
Vooraf was ik er niet helemaal gerust op dat het interieur onaangetast kon blijven met SB-modellbau setje. Dat bleek helaas terecht. Nu ik de set in huis heb blijkt dat de nabootsing van de machinekamer achter het eerste raam eraan moet geloven. Zonde. Ik had het beter vooraf toch maar even moeten navragen. Maar ja, nu ben ik eenmaal begonnen....
Nu wat plaatjes.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/CIMG9860.jpeg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/CIMG9860.jpeg)
De loc tezamen met de in te bouwen onderdelen
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/CIMG9867.jpeg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/CIMG9867.jpeg)
Een blik op de originele motor
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/CIMG9868.jpeg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/CIMG9868.jpeg)
Het gedemonteerde motordraaistel.
Alle assen en tandwielen moeten er af.
Het tandwiel bleek niet vast te zitten aan het wiel. En aan de andere zijde bleef de isolatie op de as zitten. Zo kon de as er nog niet uit.
Dat zijn de zaken die het wat minder simpel maken en dat is dan de uitdaging. Hoe krijg je de zaak zonder schade los.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/CIMG9873.jpeg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/CIMG9873.jpeg)
Op het schoteltje alles wat weg kan.
Het viel niet mee om alle tandwielen er schadevrij uit de krijgen. Ik had het motorhuis vastgeklemd omdat dit toch zou vervallen. Dat bleek echter te verbuigen. Dat zag ik nog juist op tijd, anders had het de tandwielen geraakt.
Het motorhuis ligt dus ook op het schoteltje.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/CIMG9878.jpeg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/CIMG9878.jpeg)
Hier alles wat er straks weer op gemonteerd moet worden.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/CIMG9880.jpeg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/CIMG9880.jpeg)
Het motordraaistel ontdaan van alle onderdelen, gereed voor zaag-, vijl- en freeswerkzaamheden
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/CIMG9883.jpeg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/CIMG9883.jpeg)
Het motordraaister van de andere zijde gezien.
De tandwielen waarvan het de nodige moeite heeft gekost ze te demonteren, hadden echt niet kunnen blijven zitten. Ze zouden onherroepelijk zijn beschadigd.
Nu aan de frees dus.
Wordt vervolgd.
Groet, Bas
-
De ombouw leek allemaal zo voorspoedig te verlopen.
Maar helaas, de loc loopt niet naar wens. Daarover zometeen meer. Eerst een paar foto's.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/CIMG9982.jpeg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/CIMG9982.jpeg)
Freeswerk prima gelukt
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/CIMG9988.jpeg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/CIMG9988.jpeg)
Helaas bleek de sparing voor het asje van het middelste tandwiel wat beschadigd waardoor het asje niet meer klemde in het frame
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/CIMG9992.jpeg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/CIMG9992.jpeg)
Daarom een beetje lijm gebruikt om het asje te fixeren.
Wat trouwens ook nog enige moeite kostte was het monteren van één van de twee geïsoleerde wielen. Dat bleek namelijk te zwabberen. Na wat draaien lukte het uiteindelijk het wiel haaks op de as te krijgen.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/CIMG9993.jpeg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/CIMG9993.jpeg)
Toen gelijk ook maar het nieuwe onderblokje op het frame gelijmd.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/CIMG9998.jpeg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/CIMG9998.jpeg)
Na droging van de lijm kon een dag later de motor erop gelijmd worden.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/CIMG0008.jpeg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/CIMG0008.jpeg)
Na een bevredigend verlopen test met alleen het draaistel met motorblok, kon de boel weer in de loc worden teruggebouwd.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/CIMG0013.jpeg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/CIMG0013.jpeg)
Hier van bovenaf gezien.
Ik ben nu natuurlijk gaan testrijden. Er blijkt zich het volgende probleem voor te doen:
In bogen wordt de snelheid zo ongeveer gehalveerd. En dat terwijl de cruiscontrol van de decoder aan staat. Dat betekent dat de boel in bogen zowat aan het vastlopen is. Dat is inderdaad ook voelbaar aan de weerstand die je voelt als je aan het vliegwiel van de motor draait.
Ik heb geen idee wat de oorzaak zou kunnen zijn. Het tandwiel van de ombouwset heeft volgens mij voldoende speling ten opzichte van de oude tandwielen.
Heel misschien had ik de asjes van de oude tandwielen wat dieper in het frame moeten slaan? Maar ik betwijfel dat, want tandwielen mogen volgens mij best wat losjes lopen.
Een tweede punt (op zich wat minder erg) is dat je vooruitrijdend wat tandwielgeluiden hoort. Niet zo sterk, maar wel een beetje. Achteruitrijdend loopt de loc als een zonnetje (op rechte stukken).
Ik ben benieuwd of iemand van jullie suggesties heeft voor oorzaken. Ik houd me in ieder geval aanbevolen.
Groet, Bas
-
De ombouw is een groot fiasco geworden >:(
De loc liep niet in alle opzichten soepel en ik ben daarom op zoek gegaan naar de oorzaak (die ik niet heb kunnen vinden)
De wijdte tussen de flenzen was een fractie te groot, hooguit 2/10mm. Je weet maar nooit of dat een oorzaak is. Dat heb ik dus proberen te verhelpen door de wielen iets verder op de as te slaan. Niet gelukt. Afgezien daarvan ging het toen gigantisch mis.
Want uiteindelijk blijkt dat een van de wielen dusdanig vervormd is dat de loc onbruikbaar is geworden.
Einde verhaal.
Zeg nou niet dat ik onvoorzichtig ben geweest, want ik was wèl voorzichtig.
Intussen heb ik al op de Märklin site gezien dat het motordraaistel niet meer leverbaar is. Dus het is echt einde verhaal met deze loc. (Afgezien daarvan had ik het geld er niet voor over gehad om een nieuwe "koffiemolen" te moeten bestellen zonder garantie de loc dan wel succesvol te kunnen ombouwen).
Op de Märklin site zag ik dat het loopdraaistel nog wel leverbaar is. Als ik afzie van asb dan is dat nog de enige reguliere mogelijkheid de loc weer op de baan te krijgen. Vooralsnog wil ik daar nog even niet aan omdat het adhesiegewicht beperkt is bij dit soort aandrijvingen.
Wie weet heeft Märklin nog losse wielen liggen. Ik heb Märklin er al naar gevraagd, maar geef mezelf heel weinig kans. Nee heb je en ja kun je krijgen.
Al met al een kostbare les :(
Iemand van jullie nog andere ideeën?
Groet, Bas
Iemand
-
Bas , als je het losse motor blok in een bocht plaatst , hoeveel ruimte is er nog tussen frame en wiel flenzen.
Het lijkt er op dat er te weinig zijwaartse ruimte is voor de wielstellen.
willem.
-
Niet meer aan de orde Willem.
Ik kan pas verder als ik nieuwe wielen heb.
Groet, Bas
-
Er zijn altijd wel wielen van andere loks die dezelfde diameter hebben. Ik zou hem nog niet in de kliko smijten. Of anders een 2e hands kneusje op de kop tikken (ook voorzichtig :) )
Het probleem van langzamer gaan in een bocht is normaal gesproken iets wat aanloopt of een draadje wat niet genoeg mee kan bewegen met de draaiing van het draaistel. Als je weer een rijvaardige lok hebt met een vers wieltje dan kan je wellicht een filmpje maken met een mobiele telefoon en op youtube fleppen zodat iedereen kan zien en horen wat er gebeurt? Dat doet men op een autoforum ook wel als een motor niet lekker loopt en kenners weten dan direct 'oeh, dat is de ontsteking'of 'er zit een kromme vonk in een bougie'
Ik heb zelf geen Märklin dus mijn onderdelenvoorraad is waardeloos voor jouw dilemma :( Maar er zijn er hier genoeg die je misschien kunnen helpen (y)
Overigens een tip: wieltjes dichter bij elkaar op een asje persen gaat met enige voorzichtigheid wel goed in een goede bankschroef! Zorg ervoor dat de bekken goed parallel staan en eventueel vulringetjes gebruiken. Bij meppen met een hamer heb je altijd de kans dat de hamer niet helemaal recht neerkomt en dan zwabbert alles :(
Succes!
Mvg,
Robert
-
Thanks Robert.
Die hamer was niet zo'n goed idee.
Niet om een zwabberend wiel te corrigeren. En al helemaal niet om extra kracht uit te oefenen.
Ik heb me niet gerealiseerd het wiel überhaupt te kunnen beschadigen. Het materiaal is veel kwetsbaarder dan ik dacht.
Met een beetje extra pech heeft ook de as een tikje meegekregen.
Ik had trouwens ook al pogingen ondernomen met een bankschroef. Daar moet je dan wel wel allerlei dingen tussen zetten zodat je met werkelijk vlakke vlakken te maken hebt. Dat vond ik heel lastig om te controleren, vandaar toch mijn greep naar de hamer. Niet handig natuurlijk, want dan mis je nog meer controle.
Maar goed, eerst nieuwe wielen. Dat zal allemaal wel even gaan duren, vrees ik.
Daarna hopelijk een vervolg.
Groet, Bas
-
Inmiddels heb ik bericht van Märklin ontvangen:
"De door u gevraagde onderdelen zijn helaas niet meer leverbaar".
Eerlijk gezegd had ik dat al verwacht, maar toch jammer.
Ik kan nu 3 dingen doen:
1. Op zoek gaan naar een kneusje die als plukloc kan fungeren.
2. Een compleet loop-draaistel bij Märklin bestellen en daar de wielen (zonder asb) van gebruiken
3. Een motordraaistel van een Märklin C-sinus variant bestellen (catalogusnummer 39821) waar de ombouwset van SB-Modellbau ook voor geschikt is.
Optie 1 acht ik vrij kansloos. Omdat het toch een relatief modern model is, wegen de kosten vast niet op tegen de baten.
Optie 2 is betaalbaar (€15). Gevolg is dan 2 wielen i.p.v. met 4 asb. Dat hoeft geen probleem te zijn, want later door Matrix uitgebrachte 2-rail modellen hadden ook maar 2 asb's.
Of ik de rijeigenschappen daarmee uiteindelijk naar wens krijg, betwijfel ik. Daarover zometeen meer.
Optie 3 kost beduidend meer (€35). Daarmee kan ik de hele operatie nog eens een keer overdoen. De kans dat ik dan een beter resultaat krijg acht ik met deze optie het grootst. Maar of ik dat overdoen leuk vind?
Nog even over optie 2.
Ik heb met een ander model van de V200, namelijk die van Trix uit de 80-er jaren, een slechte ervaring. Die had ik namelijk lang geleden omgebouwd met een Faulhaber van Verbeck. Die liep aanvankelijk fantastisch, maar op enig moment kon de snelheid zomaar halveren. De Faulhaber terug naar Verbeck en in plaats daarvan een nieuwe gemonteerd.
De nieuwe Faulhaber kreeg echter na verloop van tijd hetzelfde probleem. Ook die motor is teruggestuurd. Toen stopte de firma er plotseling mee (failliet?). Die Faulhaber heb ik dus nooit meer teruggezien. Weggegooid geld.
Pas jaren later heb ik deze loc van een Faulhabersetje van SB-modellbau durven voorzien. Maar ook met dit setje treedt het euvel soms op.
Inmiddels ben ik er wel van overtuigd dat het niet aan de motor ligt (en heeft gelegen). Er moet iets mis zijn met de loc. Maar wat? Het is heel lastig om een oorzaak op te sporen van iets wat het soms wel en soms niet doet. Ik overweeg voor dit model een poging te wagen met een plukloc (als ik hem toevallig vind).
De onopgeloste problemen met de oude Trix-V200 maken mij huiverig voor optie 2. Want ook de Märklin 221 vertoonde voor mij onverklaarbare "remmingen" nog voordat ik het wiel onherstelbaar beschadigde. Wat dat betreft acht ik dus optie 3 het meest kansrijk voor een uiteindelijk bevredigend resultaat. Domweg omdat ik geen enkele oorzaak kan vinden of bedenken.
Een lang verhaal.
Ik houd me aanbevolen voor commentaar en suggesties.
Groet, Bas
-
Of op ebay gaan zoeken naar vervangend onderdeel. Is waarschijnlijk kostenbesparend.....
-
Welke wielen heeft U nodig, met tandwiel of zonder? 211370 is zonder tandwiel of 211390 met tandwiel.
Ik heb allebei liggen uiteraard nieuw niet gebruikt.
Grt. Jo
-
Hallo Bas,
Kijk eens naar: http://www.ebay.de/itm/Marklin-256290-Triebgestell-kpl-fur-29811-3382-3582-3882-Diesellok-V200-BR221-/322235894930?hash=item4b06c18c92:g:3hUAAOSwe7BWzggm
of deze: http://www.ebay.de/itm/Marklin-279450-Laufgestell-fur-29811-3382-3581-3581-3882-Diesellok-V200-BR221-/322233939839?hash=item4b06a3b77f:g:0uoAAOSwYlJW5Sdc
Gr, Silvolde
-
Dank voor jullie reacties.
@ Wijbe en Silvolde
Het kostenniveau op Ebay blijkt gelijk aan dat van Märklin. Althans via jouw links, Silvolde.
Pluspunt is wel dat er een motordraaistel leverbaar is dat M* uit het programma gehaald heeft.
Welke wielen heeft U nodig, met tandwiel of zonder? 211370 is zonder tandwiel of 211390 met tandwiel.
Ik heb allebei liggen uiteraard nieuw niet gebruikt.
Grt. Jo
Dank voor je aanbod.
Ik denk alleen dat deze wielen bedoeld zijn voor een oudere versie van de V200. Op jouw foto zijn ze in ieder geval niet gezwart.
Verder zitten de wielen bij mij los van de tandwielen. Ofwel: de tandwielen zijn los op de as geschoven en daar tegenaan zit het wiel.
Groet, Bas
-
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/P1040477.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/P1040477.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/P1040478.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/P1040478.jpg)
zijn ze zwart
grt. jo
-
Hallo
De getoonde wielen zijn voor de oude V200 (3021) of 216 (3075).
Deze hebben een 1mm grotere diameter dan die van de 221. Gaat niet passen.
Flens is ook nog de hoge AC-uitvoering. Rammelt over rocoline als een gek.
bart
-
De 221 waar het hier over gaat is een originele Hamo, en die heeft ook de originele hoge Märklin flenzen.
-
Hallo
Nee hoor. Zijn gewoon gelijkstroom NEM flenzen.
Bart
-
Weet je dat zeker? Ik heb anders zat Hamo modellen gezien die verbouwde Märklin exemplaren waren. De wielstellen waren éénzijdig van een isolatiebus voorzien maar verder was er niks aan veranderd. Zelfs de speermaat stond op 14 mm.
-
Hierbij wat foto's van mijn exemplaren.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/CIMG0089.jpeg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/CIMG0089.jpeg)
Links het geïsoleerde wiel, rechts het ongeïsoleerde (rechtstreeks op de as en tegen het tandwiel).
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/CIMG0097.jpeg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/CIMG0097.jpeg)
Hier dezelfde wielen aan de achterzijde.
Diameter as (ongeïsoleerde zijde) = 2,45mm
Diameter wiel over de flens = 13,35mm
Diameter wiel over het loopvlak = 11,00mm
Flenshoogte = (13,35-11,00)/2 = 1,175mm. (De flenzen ratelen niet of nauwelijks over mijn Peco code 75 rails)
Schade:
De beide ongeïsoleerde wielen, beide met asb. Een van de 2 wielen dusdanig beschadigd dat ie onbruikbaar is geworden. Met de schade van het andere wiel van misschien nog wel te leven.
@Jo
Ik ben nog niet overtuigd dat jouw wielen passen.
Groet, Bas
-
Weet je dat zeker? Ik heb anders zat Hamo modellen gezien die verbouwde Märklin exemplaren waren. De wielstellen waren éénzijdig van een isolatiebus voorzien maar verder was er niks aan veranderd. Zelfs de speermaat stond op 14 mm.
Hallo
Dat is inderdaad altijd zo geweest tot pakweg eind jaren tachtig. Daarna heeft Märklin de knop omgezet en waren de HAMO modellen volgens NEM.
De 221 is van 1994 al uit dit tijdperk.
Je kunt er van uitgaan dat modellen met gebruineerde wielen aan de NEM voldoen, die met verchroomde wielen de märklinnorm hebben.
@WOB
Het is me nog steeds een raadsel waarom je de ongeisoleerde wielen van de as afgetrokken hebt.
Ik sla met een drijvertje (spijker o.i.d) gewoon op het asje aan de geisoleerde kant.
Het wiel er later weer oppersen kan gewoon met de hand.
Bart
-
@WOB
Het is me nog steeds een raadsel waarom je de ongeisoleerde wielen van de as afgetrokken hebt.
Ik sla met een drijvertje (spijker o.i.d) gewoon op het asje aan de geisoleerde kant.
Het wiel er later weer oppersen kan gewoon met de hand.
Het ongeïsoleerde wiel heb ik eraf getrokken voor de foto. En om de dikte van de as te kunnen bepalen. En om te laten zien dat de as ter plaatse van het geïsoleerde wiel verjongd is. Kortom om zoveel mogelijk informatie te geven.
Jouw methode is inderdaad prima om het wielstel eruit te krijgen. Ik gebruik een poelietrekker om het geïsoleerde wiel te lossen. Vervolgens tik de as los van de isolatiering die nog was blijven zitten.
Volgens jouw manier is het maar 1 handeling en waarschijnlijk ook handiger.
Groet, Bas
-
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/P1040483.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/P1040483.jpg)
Deze heb ik nog liggen,zijn zonder slipbandje.
Voldoen aan Jou maten.
Grt Jo
-
Dat ziet er goed uit Jo!
Als de linker ongeïsoleerd is en de rechter geïsoleerd, dan ben ik helemaal uit de brand. Dat ze geen asb hebben is dan geen probleem.
Groet, Bas
-
Alleen nog ongeïsoleerd beide.
grt. Jo
-
Heb je het wiel met isolatie beschadigd of is alleen het isolatie busje beschadigd?
Dat busje heb ik ook liggen.
Grt. Jo
-
De 2 geïsoleerde wielen zijn onbeschadigd. De 2 isolatiebusjes zijn ook onbeschadigd of misschien dat er 1 heel licht beschadigd is.
Dus 1 isolatiebusje zou ik wel kunnen gebruiken.
Van de ongeïsoleerde wielen is er 1 zwaar beschadigd en totaal onbruikbaar. De andere is licht beschadigd en naar verwachting nog wel bruikbaar.
Ik ben dus geïnteresseerd in jouw ongeïsoleerde wielen, Jo.
Ik heb nog wel mijn twijfels over het uiteindelijke effect.
Er zijn namelijk 2 mogelijkheden:
1. Ik vervang alleen het zwaar beschadigde wiel. Dan zitten er in het motordraaistel 3 wielen met asb en 1 zonder asb. De wielomtrek van de wielen met en zonder asb moeten dan exact aan elkaar gelijk zijn. Anders gaat er iets wringen. Gaat dat goed?
2. Ik vervang beide ongeïsoleerde wielen. De geïsoleerde wielen hebben dan beide asb. En de beide ongeïsoleerde wielen aan de andere zijde hebben géén asb. Gaat het draaistel dan niet scheef trekken?
Ik ben geneigd de proef op de som te nemen.
Heeft iemand van jullie ervaring met a-symmetrisch aangebrachte asb?
@Jo
Als je wilt kun je me een PB sturen met kosten en voorwaarden.
Groet, Bas
-
wringen is bij 1:1-treinen misschien een probleem, maar in 1:87... neuh. Ongeveer alle fabrikanten maken treinen waarvan er maar een deel van de aangedreven wielen bandjes heeft he...
-
Dat klinkt geruststellend :)
-
@Bahn-AG Bart
Nog dank voor je aanbod via een PB. Ik ontdekte nu pas dat je wat gestuurd had.
Via een PB kon ik helaas niet meer reageren, dus dan maar op deze wijze.
Groet, Bas
-
Heeft iemand van jullie ervaring met a-symmetrisch aangebrachte asb?
Hallo
Modernere TRIX/Märklin loks hebben ook 3 antislipbanden.
Wat wel zo is is dat het wiel zonder ASB aan de geisoleerde zijde zit. Er zit onder het motordraaistel dan nog een extra slepertje geklikt zodat van dit wiel ook stroom wordt afgenomen.
https://pics.ricardostatic.ch/ImgUsers/2/8/817/81721/8172135/817213584_3_Big.jpg
Bart
-
Opmerkelijk, 3 antislipbanden. Dan zou het met mijn 221-er zeker goed moeten gaan qua stabiel rijgedrag.
Het wiel zonder asb betekent aan de massazijde en extra stroomafnamepunt. Dat is altijd meegenomen (en in wezen maakt het niet uit of je dat extra punt aan de massazijde of aan de geïsoleerde zijde hebt).
Beetje off topic hierbij nog een foto van een 101. Hierbij maar 2 wielen met asb op het motordraaistel, diagonaal geplaatst. (Ik was er dus niet mee bekend dat MäTrix ook oplossingen met 3 asb's produceert)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/CIMG0101.jpeg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/CIMG0101.jpeg)
Groet, Bas
-
(Ik was er dus niet mee bekend dat MäTrix ook oplossingen met 3 asb's produceert)
Dat is ook niet zo, vast een typefout of een vergissing. Het is 1, 2 of 4 per draaistel.
Gr, Ben.
-
Er blijkt zich het volgende probleem voor te doen:
In bogen wordt de snelheid zo ongeveer gehalveerd. En dat terwijl de cruiscontrol van de decoder aan staat. Dat betekent dat de boel in bogen zowat aan het vastlopen is. Dat is inderdaad ook voelbaar aan de weerstand die je voelt als je aan het vliegwiel van de motor draait.
Ik heb geen idee wat de oorzaak zou kunnen zijn. Het tandwiel van de ombouwset heeft volgens mij voldoende speling ten opzichte van de oude tandwielen.
Heel misschien had ik de asjes van de oude tandwielen wat dieper in het frame moeten slaan? Maar ik betwijfel dat, want tandwielen mogen volgens mij best wat losjes lopen.
Een tweede punt (op zich wat minder erg) is dat je vooruitrijdend wat tandwielgeluiden hoort. Niet zo sterk, maar wel een beetje. Achteruitrijdend loopt de loc als een zonnetje (op rechte stukken).
Ik ben benieuwd of iemand van jullie suggesties heeft voor oorzaken. Ik houd me in ieder geval aanbevolen.
Groet, Bas
Ik ben inmiddels weer op het bovenstaande punt beland. De nieuwe wielen zijn gearriveerd en gemonteerd. Aan de massazijde zitten nu 2 nieuwe wielen zonder asb. Bij een eerste snelle test blijkt dat de loc zonder schommelingen loopt. Prima dus.
Maar nog steeds de onregelmatige snelheid en de tandwielgeluiden zoals boven beschreven.
Ik weet nu dus zeker dat het niet aan de wielen ligt of heeft gelegen.
Ik moet dus verder op zoek naar de oorzaak.
Groet, Bas
-
De eerste resultaten van nader onderzoek:
1.
Een beetje smeren van wielen en tandwielen heeft geholpen. De geluiden die nu hoorbaar zijn, zijn van een aanvaardbaar niveau.
2.
De extra weerstand in bogen naar rechts werd veroorzaakt doordat een van de aansluitdraden van de motor aanliep tegen het vliegwiel. Hoe simpel kan het zijn...
3.
Een van de assen blijkt helaas ook verbogen. Geluk bij een ongeluk is dat dat vooralsnog weinig van invloed is op het rijgedrag. Als de kap er straks op zit kan ik dat nader beoordelen. (De kap moet eerst nog worden aangepast).
Ook geluk bij een ongeluk is dat het schommelende wiel voor een groot gedeelte afgedekt wordt door de draaistelbekleding. Het valt dus niet of nauwelijks op als je de loc ziet rijden.
Al met al blijkt zo'n Märklinmodel behoorlijk solide en vergevingsgezind. Dat vind ik dan weer het charmante van Märkin.
4.
Op kruipsnelheid is er nog steeds verschil merkbaar tussen vooruit en achteruit. Hoe erg is dat?
5.
De mechanische uitloop bij stroomuitval is waarschijnlijk maar vrij beperkt. Het is eigenlijk niet te beoordelen vanwege de stroombuffer die ik al had ingebouwd. Omdat de Maxon veel minder stroom verbruikt dan de oude motor, is de uitloop bij topsnelheid gigantisch (gevoed door de stroombuffer). Ik schat al snel een kleine meter. Zal het t.z.t. eens nameten als de kap erop zit.
6.
De cruisecontrol werkt niet optimaal. Anders zou de motor zich niet laten remmen door een aansluitdraad tegen het vliegwiel. Waarschijnlijk een kwestie van de decoderinstelling aanpassen.
7.
De loc lijkt nauwelijks meer gevoelig voor vuile rails. Dit vanwege het lage stroomverbruik van de Maxon waardoor de stroombuffer zeer veel beter werkt. En omdat de abtislipbandjes aan de massazijde zijn vervallen.
Ik heb last van perfectionisme.
Als ik dat buiten beschouwing laat, dan lijkt de verbouwingsoperatie toch een succes te worden. Na de ellende van de geruïneerde wielen was ik er niet gerust op de loc ooit nog eens op de rails te krijgen.
Wordt vervolgd.
Groet, Bas
-
Omdat de Maxon veel minder stroom verbruikt dan de oude motor, is de uitloop bij topsnelheid gigantisch (gevoed door de stroombuffer). Ik schat al snel een kleine meter.
Die grotere uitloop komt niet door het lagere stroomverbruik, maar doordat de Maxon motor een ijzerloos anker heeft. Hij heeft daardoor geen last van de z.g. ankerkleef. Het vliegwiel helpt daar ook veel bij.
-
Wat een ellende... Ik hoop dat je het ook leuk vind om te doen.
Omdat ik wat vaker wielen op assen druk, heb ik een hulpje ontworpen die ik in de bankschroef zet. Met een blokje met de juiste breedte die ik tussen de wielen houdt, zorg ik er dan voor dat ik ze met de juiste afstand naar elkaar toe druk. Je zou zoiets ook gewoon van wat styrene in elkaar kunnen zetten. Zolang de wielen maar recht staan en worden vastgehouden. Dat nummertje dat er op staat is de wiel diameter.
(http://svencentral.com/weblinks/benelux/2016/wielenpers.jpg) (http://svencentral.com/weblinks/benelux/2016/wielenpers.jpg)
-
Handig.
Komt dat uit de 3d-printer?
-
Voor losse assen is het een handig apparaatje. Maar bij Märklin moet je vaak eerst de as door het chassis steken voordat je het tweede wiel er op kan persen. En dan zitten het chassis en het persapparaat elkaar behoorlijk in de weg.
-
Ja, dat is inderdaad uit de 3D printer. Van Shapeways. Ik heb geen problemen om dit als download beschikbaar te stellen, maar de breedte van de mijn bankschroef is vast bij iedereen anders. Net als de gewenste diameter van de wielen. Ik heb meer van dit soort handige, tijdbesparende gereedschappen gemaakt.
Met de hamer op een as slaan, hoe verzin je het... :o ::) ;)
-
nee, hamer is niet goed als wielenpers. Keukentrapje werkt beter. Hamer werkt wel prima om ouwe liliput-wielen die los op de assen zitten weer te leren klemmen. Daarna moet je ze dan wel ineens goed gekwarteerd weer op de assen persen met een keukentrapje, loc doet t weer prima. Van t voorjaar nog een loc weer tot leven gewekt toen ik op een beurs in Polen stond vrijwel zonder gereedschap want dat was handig, of zoiets. :angel: normaal doe ik dat allemaal met een waterpomptang. (wielen wat aanknijpen zodat ze weer klemmen en heel gecontroleerd op de assen drukken)
-
Met de hamer op een as slaan, hoe verzin je het... :o ::) ;)
:-[
Een ervaring rijker zullen we maar zeggen.
En leergeld armer.
Je zult vast niet geloven dat ik eigenlijk heel voorzichtig ben.
-
Soms heb ik wel het idee dat als ik juist als het voorzichtig moet, dingen omstoot.
-
Hoe dan ook, ondanks mijn wat lompe actie is er niets definitief naar z'n mallemoer.
Overigens blijf ik me er aan storen dat er iets niet geheel soepel loopt. Een baangedeelte met een heel lichte boog (en dan heb ik het over een straal van misschien wel 10 meter) kan er al voldoende zijn voor zijn dat de loc enigszins inhoudt.
Het heeft niets met vervuiling te maken, want dat heb ik gecontroleerd. En het is ook steeds op dezelfde plaatsen en dus plaatsgebonden.
Wat me vooral stoort is dat ik geen idee heb wat de oorzaak zou kunnen zijn.
En nee, het is geen gevolg van mijn lompe actie want dat 'niet soepel lopen' was juist de aanleiding voor die destructieve ingreep. (Ik wilde uitsluiten dat het euvel veroorzaakt werd doordat de wijdte tussen de wielen een fractie te groot was).
Of het zou moeten zijn dat ik al eerder iets beschadigd heb. (Maar wat dan?)
Groet, Bas
-
Hallo Bas,
Juist omdat jij aangeeft dat het probleem zich op bepaalde plaatsen voordoet zal je het naar mijn mening moeten zoeken in de baan in plaats van in de locomotief. Succes met zoeken.
Wim
-
Andere locs lopen prima op die plekken. Dus dat kan het niet zijn.
Kennelijk is de stand van het (motor)draaistel op de een of andere manier van invloed.
-
Omdat de Maxon veel minder stroom verbruikt dan de oude motor, is de uitloop bij topsnelheid gigantisch (gevoed door de stroombuffer).
Die grotere uitloop komt niet door het lagere stroomverbruik, maar doordat de Maxon motor een ijzerloos anker heeft. Hij heeft daardoor geen last van de z.g. ankerkleef. Het vliegwiel helpt daar ook veel bij.
Ik heb even de proef op de som genomen. Dat kon eenvoudig omdat ik ooit een NEM652 contrastekker heb ingebouwd. Even een brugstekker erin om zodoende 100% analoog te kunnen rijden (dus zonder decoder ertussen).
De resultaten:
- Digitaal meet ik op topsnelheid een uitloop van ca 60cm.
- Analoog bedraagt de uitloop op topsnelheid ca 23cm.
Natuurlijk valt er op deze uitkomst wel wat af te dingen. Want wie zegt dat de topsnelheden digitaal en analoog gelijk zijn?
Maar geloof me, het was in beide gevallen een forse snelheid. Veel zullen ze elkaar niet ontlopen.
Verder branden er analoog 2 gloeilampjes tegelijk. Die zorgen voor een remmende werking van de Maxon. (Om dat effect te elimineren zijn er setjes met een elektronische oplossing in de handel. Die werken overigens helaas niet als je digitaal rijdt).
Bij de digitale uitlooptest had ik alleen de frontseinen ingeschakeld, 1 gloeilampje i.p.v. 2 dus. Wat daarvan het effect op de uitloop is weet ik niet.
Al met al acht ik het verschil tussen de analoge en digitale uitloop dusdanig groot, dat mijn aanvankelijke verklaring zeer plausibel is. Bij stroomuitval treedt digitaal de stroombuffer in werking. De Maxon vraagt heel veel minder stroom dan de oude Märklinmotor, waardoor de uitloop navenant langer wordt.
Ik had overigens liever gezien dat het anders was. Ik vind 23cm maar een heel magere (mechanische) uitloop. Dat kan betekenen dat de aandrijving (inderdaad) niet helemaal soepel loopt.
Groet, Bas
-
De loc staat weer op de rails.
Nu blijkt dat ie toch een beetje schommelt. Dat is vooral te zien op middelmatige snelheden. Een verbogen asje blijft dus niet helemaal zonder gevolgen.
Al met al is het rijgedrag (en dan met name de vermindering van gevoeligheid voor vuile rails en ook de vermindering van het motorgeluid) substantieel verbeterd. Ik zou dus tevreden moeten zijn.
Maar ik ben het niet. Ik koop zo'n setje van SB-modellbau om het rijgedrag te perfectioneren. En perfect kun je het nu niet noemen. Het was me de investering per saldo niet waard.
Achteraf heb ik me ook wat verkeken op de moeilijkheidsgraad. Geen gedoe met kwarteren, dus zo moeilijk kon het niet zijn, dacht ik.
Ik leg de boel nu maar even terzijde. Wie weet scoor ik nog nieuwe assen? Of een plukloc. Of toch nog onderdelen via Ebay?
Foto's van de aanpassing van de kap stuur ik een andere keer.
Groet, Bas
-
Hoi Bas, vanuit een land waar ze met regelmaat treinen met 720 (!) assen door vier trek/drukpaarden verplaatsen lees ik je laatste epistel. De SB sets en ook die van Verbeck e.a. ' leerden locs lopen'.
Je hebt vette pech gehad met deze ombouw maar dat is de motorruil niet te verwijten alhoewel er bij deze firma's ook wel eens wat fout gaat.
Desondanks blijf ik van mening dat een loc eerst analoog uitmuntend moet rijden voor deze in het digitale domein gebracht wordt. Wellicht ouderwets? Ja, die leeftijd heb ik.
Groeten uit Canada,
Silvolde
-
Niets ten nadele van SB-Modellbau (en ook niet van Verbeck indertijd). Hun producten zijn precisiewerk.
Hooguit kun je hun handleidingen wat summier noemen en soms niet helemaal foutloos. Je moet in ieder geval heel goed kijken en nog eens kijken voor en gedurende je werkzaamheden.
Dat deze ombouw wat minder geslaagd is, ligt waarschijnlijk vooral aan mezelf. Het is een kwestie van heel secuur werken en zo af en toe wat geluk hebben.
Met de oude aandrijving was op zich niks mis. De loc liep in ieder geval soepel. Alleen de stroomafname was beroerd waardoor ie nauwelijks inzetbaar was. De loc was overigens bij aankoop al digitaal. (Naderhand heb ik de oorspronkelijke decoder vervangen en er een stroombuffer ingebouwd)
Gedurende de ombouw moet er ergens iets misgegaan zijn. Ik kan maar 1 ding bedenken. De as van het middelste tussentandwiel was er heel moeilijk uit te tikken. Bij het hermonteren klemde deze as vervolgens niet meer en heb ik hem vast moeten lijmen.
Ben het met je eens.
Eerst moet een loc mechanisch oké zijn voordat je 'm digitaliseert.
Groet, Bas
-
De tussen tandwielen zullen waarschijnlijk niet meer in lijn liggen in de bogen. Wellicht is de speling in Z-richting te groot waar ze niet goed meer in elkaar grijpen. Je kunt dit oplossen met hele dunne ringetjes. De gelijmde as zal zeker niet mee werken evenzo de kromme as.
Maar eigenlijk loont zo'n ombouw in het geheel niet. De stroomafname wordt er niet beter op en zoals je zelf zegt vraagt het wel de nodige nauwkeurigheid in werken. Mooi maar duur leerproject. Ik zou zeggen neem je verlies en koop een nette moderne Roco 221. ;)
Gr, Ben.
-
De speling in Z-richting van het tandwiel kan nooit groot zijn, als er überhaupt al speling is. Het enige is dat het asje van het tandwiel niet meer klemvast zat in het draaistelframe. Die lijm was alleen nodig om het asje te fixeren.
Dankzij mijn blunder met de wielen zitten er nu 2 nieuwe wielen op zonder asb (i.p.v. met asb). Omdat die aan de massazijde zitten heb ik dus een iets verbeterde stroomafname.
Ja, en ik zit stiekem al met een schuin oog naar de Piko V200.1 te kijken. Die ziet er zeer behoorlijk uit en kost ongeveer evenveel als mijn hele ombouwproject.
Groet, Bas
-
Hier de foto's van de aanpassing van de kap.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/CIMG0014.jpeg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/CIMG0014.jpeg)
De metalen kolom waarmee de kap op het frame zit komt in conflict met het vliegwiel van de Maxon. De kap zit op 2 plaatsen vast, dus deze kolom kan zonder problemen verwijderd worden.
Verder zwaait het motordraaistel in wat krappere bogen dusdanig uit dat ook een deel van de imitatie van de machinekamer eraan moet geloven. (Zoiets zeggen ze er bij SB-Modellbau in de catalogus niet bij. Het had voor mij een argument kunnen zijn om af te zien van deze verbouwing. Ik had er natuurlijk zelf naar kunnen vragen)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/CIMG0018.jpeg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/CIMG0018.jpeg)
Hier zie je hoe de boel in elkaar zit. Het metalen dak is dus een apart onderdeel dat je er vanuit de binnenzijde van de kap met 4 schroeven kunt lossen. Best een slimme oplossing van Märklin, bijvoorbeeld voor het spuitwerk. Er het past dusdanig strak dat me deze constructie nooit eerdere opgevallen was.
Tevens de kunststof imitatie van de machinekamer van 1 zijde. Dit zit met nokjes klemmend in de kap. Heel simpel maar doeltreffend.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/CIMG0104.jpeg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/CIMG0104.jpeg)
Een van de kolommen wordt er dus af gezaagd. Goed oppassen dat je de juiste kolom te pakken hebt. ;D
Door schade en schande wijzer geworden ben ik nu voorzichtiger met metaal. Voordat je het weet verbuigt er wat. Daarom zit het te verwijderen deel in de bankschroef zodat er in het geheel geen krachten komen op het te behouden dak. Afgezien daarvan krijg je ook geen schade van het klemmen in de bankschroef.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/CIMG0107.jpeg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/CIMG0107.jpeg)
Ziezo.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/CIMG0108.jpeg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/CIMG0108.jpeg)
Een kijkje met het dak er af.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/CIMG0111.jpeg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/CIMG0111.jpeg)
Het dak zit weer in de kap geschroefd en de imitatie van de machinekamer is ingekort.
Om het raam weer te blinderen heb ik er een stuk zwart karton achter gezet en dat vastgeplakt met isolatietape. Dat verhindert tevens dat de aansluitingen van de motor onverhoopt de metalen kap raken. Dat zou de decoder namelijk niet overleven.
Ik moet toegeven dat het van buiten nauwelijks opvalt dat de machinekamerimitatie deels is gesneuveld.
Eigenlijk ontbreekt er nog een foto waarbij de loc weer op de baan staat. Ik moet eerst nog wat aan die verbogen as doen.
Wordt dan hopelijk vervolgd.
Groet, Bas
-
Via Jo van het forum ontving ik een nieuwe as ter vervanging van mijn verbogen exemplaar.
Die nieuwe as is niet geheel identiek, maar wel van gelijke dikte. Dat is het allerbelangrijkste.
De verschillen:
- 0,25mm korter. Opgelost door de wielen een fractie minder ver op de as te zetten
- isolatiebusje langer en 0,25mm dikker. Opgelost door het isolatiebusje in te korten en door extra kracht bij monteren van het wiel
Het was best een spannende klus, want ook het tandwiel moest worden overgezet naar de nieuwe as en dan ook nog op de juiste positie worden gezet.
Dit lukte uiteindelijk vrij eenvoudig met behulp van een stukje hardhout met een gaatje waarin de as past. Op die manier kon ik het tandwiel zonder schade lostikken en ook weer op de nieuwe as tikken. De juiste positie verkrijgen is dan een kwestie van proberen, meten, proberen en nog eens meten totdat het oke is.
Als het tandwiel eenmaal op de as zit, dan is het plaatsen van het ongeïsoleerde wiel (dat tegen het tandwiel aan moet zitten) simpel. Je tikt de as in het wiel (hierbij het wiel op een vlakke harde ondergrond leggen).
Daarna kwam het lastigste. Want tot slot moest het geïsoleerde wiel op de as worden gedrukt. Dit terwijl het isolatiebusje 0,25mm dikker was dan het origineel. Er was dus heel veel kracht nodig. Inmiddels had ik wel door dat ik hierbij beter geen hamer kon gebruiken. ;D
Uiteindelijk lukte dat met een grote lijmtang.
Ik had er wel een beetje buikpijn bij, want hoe vlak is een lijmtang. Maar het alternatief van een bankschroef vond ik ook weinig aantrekkelijk. Dan moet je eerst zorgen dat je vlakke vlakken creëert (om de ribbels van de bankschroef af te dekken). Bovendien had ik het motordraaistel weer los moeten solderen.
Bij een eerste testrit bleek het geïsoleerde wiel behoorlijk te zwabberen. Niet onlogisch omdat de isolatiebus feitelijk te dik is, waardoor het wiel niet automatisch het juiste (loodrechte) pad kiest. Maar juist omdat de isolatiebus eigenlijk niet past, was het ook weer mogelijk het wiel met behulp van een schroevendraaier op het oog wat te corrigeren.
Uiteindelijk zwabbert het wiel nu nog maar heel weinig.
Wat nu verder opviel is dat de niet-vervangen as waarschijnlijk ook licht verbogen is. Het ongeïsoleerde wiel aan die as zwabbert namelijk ook licht. Dat moet welhaast de as zijn, want het betreft een nieuw wiel dat perfect past op de as.
Per saldo is het lelijke schommelen van de loc tot aanvaardbare proporties teruggebracht. Een hele verbetering. (Maar toch een beperkte verslechtering ten opzichte van voor de ombouw. Is je glas niet helemaal vol of bijna vol?)
Als ik het vergelijk met het schommelen van een BR215 van ESU (wat ik maar heb moeten accepteren) dan scoort m'n 221 nu op dit punt beter. Daar houd ik het dan maar op voor dit moment.
Groet, Bas
-
En dan nu een paar foto's van de loc op de baan.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/CIMG0231.jpeg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/CIMG0231.jpeg)
Bij cabine 1 (rechts) zit de motor. Achter het meest rechtse raam van de machinekamer is de imitatie van de inrichting verwijderd en vervangen door een stukje zwart karton. Het valt hoegenaamd niet op.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/CIMG0232.jpeg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/CIMG0232.jpeg)
Hier is het verschil tussen het linker en rechter raam van de machinekamer wat beter te zien.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/CIMG0240.jpeg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/CIMG0240.jpeg)
Van boven gezien
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/CIMG0236.jpeg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/CIMG0236.jpeg)
Samen met haar voorgangster, een 221 van Trix, ook met klokankermoter en ook met kuren.
Daarover in een volgend bericht meer.
-
De 221 van Märklin en die van Trix uit de jaren '80 (zie foto vorig bericht) zijn totaal verschillende modellen.
Beide modellen heb ik omgebouwd met een Maxon van SB-Modellbau (met vanzelfsprekend verschillenden ombouwsetjes).
Het toeval wil dat beide locs gelijksoortige kuren vertonen.
Het lijkt erop dat de motoren ergens door geremd worden. Voor beide loc geldt dat als ze minutenlang hun rondjes gedraaid hebben, dat ze zomaar ineens kunnen 'loskomen' waarbij de snelheid in klap aanzienlijk verhoogt. Dat duurt dan helaas maar even en dan ineens vallen ze weer terug op hun 'geremde' snelheid.
De oude Trix 221 bezit om die reden inmiddels al zijn derde klokankermotor, nu van SB-modellbau en daarvoor 2x een setje van Verbeck. Je zou dus zeggen dat de remming een mechanische oorzaak heeft.
Nu echter de Märklin 221 dezelfde kuren vertoont begin ik toch weer te twijfelen. Zou het dan tòch met de klokankermotor te maken hebben? Het betreft immers totaal verschillende mechanische constructies.
Heeft iemand van jullie ervaring met klokankermotoren die 'geremd' worden en dan soms weer niet?
Ik ben heel benieuwd.
Groet, Bas
-
Na een tijdje te hebben gelopen worden motoren warm. De weerstand van de motor kan dan veranderen en inderdaad kan de snelheid dan toenemen.
-
Zou kunnen, al blijf ik het vreemd vinden.
Klokankermotoren worden in ieder geval nauwelijks warm. Als ze wel warm worden is er wat aan de hand. (In mijn geval worden de motoren gelukkig niet of nauwelijks warm.)
Groet, Bas