BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => (Her)beginners => Topic gestart door: Erwinmk op 28 August 2016, 12:57:12
-
Wanneer je naar bijgevoegde tekening kijkt, is het dan handig om op de sporen 1 & 2 (zelfde rijrichting) kort achter elkaar deze wissels aan te leggen? Of liever een stukje rechte rails ertussen bij spoor 1 om de afstand te vergroten en ontsporing te voorkomen?
De opzet is om dus tussen sporen 1 & 2 te kunnen wisselen, en ook naar 3 te kunnen gaan (3 = goederen emplacement). Uiteraard bij wisselverkeer wat langzamere vaart.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/dubbelewisselsjpg.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/dubbelewisselsjpg.jpg)
-
Zie hier zelf niet direct een probleem ontstaan.
Misschien als je van 2, via 1 naar 3 gaat dat je een risico hebt.
Maar het ligt ook aan hoe het (vast) ligt, welke schaal en type rails je gebruikt.
-
De kern van een potentieel probleem zit in twee tegenbogen achter elkaar zonder recht stuk er tussen. Bij twee tegenbogen direct tegenover elkaar krijgen bakken een maximale, tegengestelde uitslag naar buiten. Het is aan te raden om tussen twee tegenboog minstens een baklengte recht spoor te hebben. Maar ...... in model gaat er weinig fout als je het rechte stuk er tussen uit laat. In bijna alle gevallen is de afstand tussen bakken t.g.v. de gebruikte modelbouwkoppeling groot genoeg om overbuffering e.d. op te vangen
-
Het is natuurlijk niet de bedoeling om via 2, 1 naar 3 te komen.
-
De kern van een potentieel probleem zit in twee tegenbogen achter elkaar zonder recht stuk er tussen.
De enig tegenboog zit tussen 2 ---> 1, wil je dan tussen die twee wissels nog een langer recht stuk maken?
-
Als dat ontsporingen verhelpt wel, ja.
-
Tussen 2 en 1 zit ook een stukje recht. Het afbuigende spoor van een wissel eindigt altijd recht. De wissels worden bereden zoals bedoeld, dus ik zie geen enkel probleem.
-
Dan laat ik het zo. (y)
-
Tja je kunt moeilijk wat anders in een verbinding tussen twee sporen naast elkaar.
En in de 1:1 banen komt het ook voor:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/image_1193.jpeg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/image_1193.jpeg)
(Foto van Edward Bary). De rode lijn geeft het spoor aan dat treinen van H'sum naar Baarn volgen.
Ook zo'n fijne slinger lag er vroeger in de Stichtse lijn van Soestdijk naar Baarn tpv de overgang Torenlaan. Ik herinner mij goed dat je daar zowat van die rode gladde bank werd afgeslingerd :) (2eklasse voor scholieren):
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/image_1194.jpeg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/image_1194.jpeg)
(Foto van Nico Split)
-
Ik heb op mijn testbaantje deze situatie:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/AsBuilt.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/AsBuilt.jpg)
Ik rijd geregeld op hoge snelheid de groene route in beide rijrichtingen. Geen problemen mee, behalve dan één bepaald wagentje dat telkens ontkoppelt. Maar dat doet het overal op de baan, zelfs op rechte stukken zonder wissels, dus hier zal het niet aan liggen.
MVG,
Joost
-
Niks mis mee.
Twee wissels met de tongen naar elkaar toe kun je beter zo dicht mogelijk tegen elkaar leggen, je krijgt dan dat het op een kruising cq engelse wissel gaat lijken. Als je er een recht stukje tussen doet ziet het er niet uit tenzij het rechte stuk een behoorlijke lengte heeft van b.v. een lang rijtuig.
Op de grootspoorfoto boven zie je in het midden in de verte ook zo'n situatie van twee wissels met de tongen dicht tegenover elkaar.
Stephan.
-
Test de overgang van 2 naar 1 even uit met de wissels die je denkt te gebruiken, anders zo slank mogelijke wissels gebruiken. Zorgt voor bedrijfszekerheid en het oogt mooier.