BeneluxSpoor.net forum
Materieel => Materieelbespreking => Topic gestart door: janw op 23 August 2016, 17:25:09
-
Fleischmann heeft een klapdekselwagen in NS- kleuren uitgebracht. Met remmershuis.
Cat. no. 520003, met NS-nummer 45044. Er zou ook een Staatsspoor-uitvoering zijn, zelfde catalogusnummer.
Ik meen recent ook iets dergelijks van Roco te hebben gezien, in een set en in het wit.
Maar heeft de NS of de Staatsspoor ooit zulke wagens gehad? Ik kan er geen spoor van vinden. Hier staat wel zo'n wagen in Nederland (bij Apeldoor) http://industriespoor.nl/Alba.htm, maar het bijschrift stelt expliciet dat het om een Duitse wagen gaat.
Of heeft iemand toch een foto of meer informatie?
-
Tja, daarover zijn de meningen verdeeld/onduidelijk ;)
Ik kan je 1 ding heel zeker zeggen, het ding heeft geen StaatsSpoor opschriften (waarschijnlijk foutje op de web-site) ;) Wel leuk wagentje overigens (y)
-
Nee, klapdekselwagens zaten niet in het gewone wagenpark van NS of SS.
Railmagazine besteedde nog niet zo lang geleden aandacht aan het Fleischmann-exemplaar. Het is een creatief verzinsel van de fabrikant. En dat geldt ook voor de Roco-wagen met NS-opschriften.
Fabrikanten hebben een andere opvatting over wat juist is dan puriteinse spoorweghobbyisten. Of dat erg is bepaal je gelukkig zelf.
Maar of klapdekselwagens leuk zijn? Jazeker!
Wolter
-
Omschilderen tot particuliere wagen:
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,8862.msg507094.html#msg507094 (http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,8862.msg507094.html#msg507094)
Stephan.
-
Dan klopt ie nog niet, het fleischman hok heeft 5 luiken, de getoonde wagen maar 4.
en de bak is veel hoger bij de partikuliere wagen.
Leuk verzinsel, meer niet.
Groeten Arjen
-
Dank allemaal, ik vermoedde het al. Van de Staatsspoor uitvoering door Fleischmann circuleert overigens wel een foto, maar kennelijk is deze dan niet echt gemaakt (?).
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/520003_3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/520003_3.jpg)
Geweldig die grootbedrijf foto. Wat is de type-aanduiding bij NS van zo'n apparaat?
Kennelijk is de Roco-klapdekwagen uit de set no. 67128 dus niet *helemaal* onzin; al ontbreekt daar dan weer het remhuis, zijn er 5 ipv 4 luiken en zijn de wanden te laag. Maar wellicht waren er ook exemplaren zonder remhuis op de baan? De opschriften kan ik op de foto op de site van Kuijpers niet goed lezen, dus ook niet beoordelen.
-
De uiteindelijke versie van Fleischmann ziet er zo uit:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/2016-08-15_112911.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/2016-08-15_112911.jpg)
Met spoorse groet
Mart
-
Is de combinatie van 'NS' en dat leuke rood-wit-blauwe vlaggetje wel realistisch?
-
Hoi,
Ik heb deze ook aangeschaft,en ik vraag me ook af of de nederlandse driekleur er wel op zat.
Mocht het meer een fantasie geval wezen,nou dan maar achterin de vitrine plaatsen ;D
Afbeeldingen van het grote voorbeeld van dit model heb ik nog niet gezien.
Vriendelijke groet Wim.
Snel een kap in de blanke lak spuiten ;) ;)
-
Het is wel een leuke, ook al klopt-ie niet.
Dit nummer hoort bij een korte stalen kolenbak met remhuis (en zonder luiken ;) ) die bij de NS in dienst was onder nummer 45001-45375.
(http://resolver.kb.nl/resolve?urn=urn:gvn:SPOOR01:KB-TOTAAL-13642&role=image&size=variable)
Foto; 'het Geheugen van Nederland'
Dit is de Staatsspoorvariant, er was blijkbaar geen nummerwijziging bij het immatriculeren in de NS bestanden. Dat was in principe dezelfde kolenbak als die Fleischmann al in het assortiment heeft ( in set 536701) en het leuke is dat deze het (correcte) nummer 44045 heeft. Oftewel; 2 cijfers verwisseld, een wereld van verschil.
-
Ja, leuk is-ie zeker. Maar als er echt zo weinig van klopt laat ik 'm staan. Misschien komt er een keer zo'n wit Roco-klapdekselgeval van de lijmfabriek los van de set langs, dat heeft dan iets meer met de realiteit te maken.
Mooie foto ook van die GLY, dank voor de opheldering over het nummer.
-
heren
kan het niet hier om een Beutewagon gaan?
alle duitse wagons die in 1945 hier stonden kregen NS Nummers,net als de Stomers
Oppeln en Dresden heeft NS tenslotte ook gehad
kan zo maar zijn denk ik
mvrgr
willem
-
Dan klopt de Staatsversie sowieso niet Willem, want voor 1921. En een ex-DRG wagen zou kunnen, daar weet ik niet van, maar dan klopt het nummer sowieso al niet.
-
Vooraf, ik ben een liefhebbende leek van Nederlands modelspoormaterieel en leer op het forum veel van anderen.
Vandaag was het wat warm op zolder en ben ik maar enige boekjes van N.J. van Wijck Jurriaanse gaan doorlezen. In zijn boekje "De Nederlansche Centraal Spoorwegmaatschappij" staat op pagina 12, waarin het materieelpark van de NCS wordt beschreven, het volgende "Deze wagens (de gesloten goederenwagens) hadden het puntdak zoals ook de Staatsspoor heeft gekend" Einde citaat, het tussen haakjes deel is van mij.
Op pag. 82 geeft deze heer een overzicht van de omnummering van het goederenwagenpark als gevolg van het lid worden van het Centrale wagensverdelings- en wagencontrole Bureau der Nederlandsche Spoorwegmaatschappijen te Amterdam.
Op pagina 83 wordt beschreven dat de 6-tons wagens in 1893 en 1895 werden gesloopt.
Voorzichtige gedachtengang van mij "als het NCS wagens zijn geweest dan kunnen het zelfs geen Staatsspoor wagens zijn en wellicht zijn de puntdakwagens van de Staatsspoorwegen ook rond de eeuwwisseling gesloopt.
met vriendelijke groet
Gerard
-
Dan is ie misschien wel geproduceerd onder het mom: 'de gemiddelde modelspoorder naar NS voorbeeld koopt toch bijna alles waar NS op staat, dus een batch van 250 (gokje?) raken we ook wel weer kwijt'... ;D ;)
-
Het is wel een leuke, ook al klopt-ie niet.
Dit nummer hoort bij een korte stalen kolenbak met remhuis (en zonder luiken ;) ) die bij de NS in dienst was onder nummer 45001-45375.
(http://resolver.kb.nl/resolve?urn=urn:gvn:SPOOR01:KB-TOTAAL-13642&role=image&size=variable)
Foto; 'het Geheugen van Nederland'
Dit is de Staatsspoorvariant, er was blijkbaar geen nummerwijziging bij het immatriculeren in de NS bestanden. Dat was in principe dezelfde kolenbak als die Fleischmann al in het assortiment heeft ( in set 536701) en het leuke is dat deze het (correcte) nummer 44045 heeft. Oftewel; 2 cijfers verwisseld, een wereld van verschil.
En dit wagentje was er in klapdeksel uitvoering- die zal wel in het programma zitten van een H0 fabrikant en is te vernederlandsen. Mocht dat nodig zijn natuurlijk, misschien zijn beide al op de markt
-
Die heeft Fleischmann met en zonder open remhuis, in vele Duitse uitvoeringen. Ook fout voor een Nederlandse wagen. Hier wat foto's van exemplaren uit mijn collectie:
(http://www.jellejan.de/preussen/modell/2016-08-02_dsc_4710_998x500.jpg)
(http://www.jellejan.de/preussen/modell/2016-08-16_dsc_4737_998x500.jpg)
-
"Deze wagens (de gesloten goederenwagens) hadden het puntdak zoals ook de Staatsspoor heeft gekend" Einde citaat, het tussen haakjes deel is van mij.
Voorzichtige gedachtengang van mij "als het NCS wagens zijn geweest dan kunnen het zelfs geen Staatsspoor wagens zijn en wellicht zijn de puntdakwagens van de Staatsspoorwegen ook rond de eeuwwisseling gesloopt.
Gerard, dit zijn puntdak wagens. (een voorbeeld van de SS) (http://belderok.net/coppermine/albums/userpics/10001/3525.jpg) Het waren gesloten wagens met een punt dak. Geen klapdekselwagens. Stalen wagens had je in die tijd nog nauwelijks en slopen daarvan is al helemaal niet logisch. ;)
-
Ingenium,
dank voor deze info, plaatje heb ik opgeslagen voor bouwactiviteiten wanneer ik mijn vaardigheden nog heb verbeterd. ;)
Ik ga nu met mijn kleindochter inderdaad geitjes voeren en wellicht ook nog een bloemetje plukken :)
-
Gewoon lekker plakken, tis maar een geitenhok op wieltjes, niet zo heel moeilijk....
-
ja, gewoon gaan plakken. Je vaardigheden verbeter je alleen door het te doen!
-
Late toevoeging; in het boek Houten Wagens IJzeren mannen op p. 161 een rijtje klapdekselwagens in Amersfoort in de jaren ' 50; ca. 8 stuks, waarvan een met remhuis. Details zijn verder niet te onderscheiden, het zullen wel Duitse wagens zijn. Maar ze reden dus wel in Nederland.