BeneluxSpoor.net forum

Wat zijn we aan het bouwen? => Baanplannen => Topic gestart door: Peter van der Leek op 21 August 2016, 18:53:30

Titel: Mijn ambitieuze zolderplan (N)
Bericht door: Peter van der Leek op 21 August 2016, 18:53:30
Ik heb weer eens een ambitieus plan opgevat voor de zolder. Een nieuwe baan waar uiteraard alle lessen uit het verleden in worden verwerkt.
Wat ik wil is lekker rijden, dus ik heb een aardig schaduwstation met 4 doorgaande sporen en 4 kopsporen en een groot stadsstation met 4 perronsporen, 2 goederen-wachtsporen, 4 opstelsporen en een dubbele locloods. Verder een paradebaanvak om lekker te crossen.

Er is in dit plan rekening gehouden met de beschikbare middelen (alle railmateriaal en seinen heb ik, kom alleen wat wisselmotoren te kort), de werkruimte (2 forse werkgaten waarvan 1 over de grond bereikbaar is en 1 door over het spoor te stappen) en heb ik geen wissels in de spiraal of op moeilijke plaatsen.

Nog wat toelichting:
- Het is N-spoor :)
- Vanuit het station naar rechts wordt er 1 rondje spiraal gemaakt waarna de sporen samenkomen met het paradebaanvak. Daarna gaan ze samen nog 2,5 ronde naar beneden om dan achteraan het schaduwstation in te gaan.
- Het paradebaanvak stijgt dus tussen de splitsing en de linker-wisselstraat van het station nog 6cm.
- Het schaduwstation zit op 38cm boven de grond, het station op 65cm. De reden hiervoor is dat ik aan 2 kanten een schuin dak heb. Het schuine stuk begint op 73cm.
- Over scenery heb ik nog niet uitgebreid nagedacht, tips zijn welkom.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Leekerheide_nieuw_v1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Leekerheide_nieuw_v1.jpg)

En alleen de zichtbare sporen:

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Leekerheide_nieuw_v1_zichtbaar.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Leekerheide_nieuw_v1_zichtbaar.jpg)

Ondanks dat het plan al best doorgedacht is, sta ik open voor opmerkingen. Er is geen begin gemaakt met de bouw, dus alles is nu nog mogelijk ;)
Titel: Re: Mijn ambitieuze zolderplan (N)
Bericht door: ex44 op 21 August 2016, 19:38:00
Hoi Peter,

mijn commentaar is eerder van "dat vind ik" -aard dan van het "dat kan beter" -karakter.
Op zichzelf een mooi strak sporenplan, misschien juist iets te strak. Door bijvoorbeeld (een deel van)  de stationssporen in een lichte boog te leggen, ontstaat een -volgens mij- aantrekkelijker geheel.
Dat geldt ook voor de tweesporige hoofdbaan aan de voorkant van de baan, strak parallel aan de rand van de tafel geeft een statischer beeld dan diezelfde twee sporen in een flauwe slinger.

Veel succes met de planning verder!

Groeten,
Jan
Titel: Re: Mijn ambitieuze zolderplan (N)
Bericht door: guest7823 op 21 August 2016, 19:49:27
de stationssporen in een lichte boog te leggen

[H.F. Enter]
Perrons liggen bij voorkeur om praktische redenen recht.
[/H.F. Enter]

 ;D

Groeten,

Kniesoor
Titel: Re: Mijn ambitieuze zolderplan (N)
Bericht door: ex44 op 21 August 2016, 19:56:51
Als je een perronspoor in een lichte boog legt ligt het ook practisch recht.

 ;D :P ;)
Titel: Re: Mijn ambitieuze zolderplan (N)
Bericht door: Peter van der Leek op 21 August 2016, 20:12:39
Had ik al gezegd dat het gaat om een sporenplan gesitueerd in Nederland? ;) De meeste perrons en baanvakken liggen hier toch wel redelijk recht.
Maar je hebt gelijk, zeker over het paradebaanvak, dat zal ik waarschijnlijk iets minder strak leggen dan getekend. En zeker bij de wisselstraat links zal ik me wel wat vrijheden permitteren in de ligging :)
Titel: Re: Mijn ambitieuze zolderplan (N)
Bericht door: guest7823 op 21 August 2016, 20:52:36
Als je een perronspoor in een lichte boog legt ligt het ook practisch recht.

Gewoon 2 dagen Hc dienst doen en ook jij bent een voorstander van rechte perrons

Kniesoor
Titel: Re: Mijn ambitieuze zolderplan (N)
Bericht door: tinus op 22 August 2016, 00:11:01
Ik zou zelf bij een NL baan niet gaan voor een lokloodsje maar hier een vam aansluiting van maken.
De loks zou je dan gewoon op de opstelsporen links kunnen zetten.

Tinus.
Titel: Re: Mijn ambitieuze zolderplan (N)
Bericht door: laurent op 22 August 2016, 01:36:35
Ik zou de goederenwachtsporen bij elkaar laten komen in een engelsman om met deze engelsman ook toegang te bieden tot de locloods. Verder heb je aan geen een perronspoor de mogeljikheid een loc te laten omlopen tenzij je via het hoofdspoor gaat. Ik weet niet of dat ooit de bedoeling wordt, maar kan een puntje worden.

Laurent
Titel: Re: Mijn ambitieuze zolderplan (N)
Bericht door: Peter van der Leek op 22 August 2016, 15:34:42
Hoi Laurent, je stukje over de extra Engelsman begrijp ik niet. De goederensporen kunnen nu gewoon naar de locloods, alleen via 2 normale wissels omdat m'n Engelsmannen op zijn ;)
Omlopen bij de perronsporen zal niet gebeuren, ik rijd voornamelijk met treinstellen. Wat er getrokken rijdt kan gewoon rechtdoor :)

Hoi Tinus, dat is nog wel een goed idee, wellicht dat het dat uiteindelijk wordt. Eerst genoeg werk aan het schaduwstation ;)
Titel: Re: Mijn ambitieuze zolderplan (N)
Bericht door: IJsselsteyn op 22 August 2016, 15:49:23
[H.F. Enter]
Perrons liggen bij voorkeur om praktische redenen recht.
[/H.F. Enter]

 ;D

Groeten,

Kniesoor



Dat is de theorie. De praktijk is dat spoorwegen vaak aan een bestaand landschap moesten worden aangepast en er dus ook stations en haltes werden aangelegd op plaatsen waar de spoorlijn niet recht liep.


Steyn
Titel: Re: Mijn ambitieuze zolderplan (N)
Bericht door: guest7823 op 22 August 2016, 16:05:38
In ieder geval in Nederland is de bulk van de perrons kaarsrecht.

Ik weet dat voor b.v. D en UK de zaken anders liggen, maar Peter bouwt een Nederlandse baan