BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Algemeen => Topic gestart door: Peter van der Leek op 20 August 2016, 19:25:36
-
Vraagje: hoe kan ik het beste sleuven maken in de latten voor het bouwen van een baanframe? Ik doel dan op de methode zoals op deze foto (links), afkomstig van deze pagina (http://www.floodland.nl/aim/info_onderbouw_1.htm):
(http://www.floodland.nl/aim/plaatjes/info_onderbouw_1_2.jpg)
Ik heb dit in het verleden wel eens gewoon met een decoupeerzaag geprobeerd, maar dan krijg je de sleuven nooit exact op de millimeter op de juiste diepte, waardoor het frame niet netjes recht wordt.
-
Met een bovenfrees Peter.
Je kunt dan alles met de zaag doen, tot de laatste paar millimeter. Daarna met de frees laatste stukje afwerken.
Als je meerdere latten naast elkaar legt, kun je ze in één keer frezen. Zo gebeurd. Instellen kost meeste werk.
Gr, Bertr
-
Nauwkeurig zagen met een echte handzaag en het laatste stukje met de beitel eruit jassen.
Gaat echt wel!
Bij monteren/lijmen een winkelhaak gebruiken.
Groet Jaap
-
Zaagtafel met cirkelzaag. Blad op halve hoogte van de lat zetten. Paar maal naast elkaar er over heen halen en klaar (y).
-
Thanks voor de tips mannen, er zijn weer meerdere wegen die naar Rome leiden :)
Ik heb geen bovenfrees en cirkelzaag, dus ik begin met de tip van Jaap. Aanschaffen van aanvullend gereedschap kan dan altijd nog :)
-
Tip van Jaap is prima.
neem wel een scherpe zaag en beitel, juiste breedte beitel helpt ook.
en niet enkel nauwkeurig zagen maar vooral ook nauwkeurig meten.
Hou bij dat meten dan ook rekening met de breedte van je zaagsnede.
Anders zit je verbinding te los of te strak ::)
-
Ga ik doen Ben, dankjewel! (y)
-
Wat nog extra helpt, is als je de 2 zaagsnedes in gezaagt hebt.
In de midden een extra zaagsnede maken. Dan breekt die keep er makkelijk uit en werkt ook makkelijker af met een bijtel.
Gr.Patrick
-
Makkelijkst is eigenlijk om de middenlat te laten vervallen en alleen wat ribben te nemen, sterk zat en scheelt het werk met de halfhouts verbinding..
-
Wordt het frame dan sterk genoeg bij 100cm breedte en gebruik van vuren latten 19 x 76mm?
-
Kwa doorbuiging zeker wel, want je elimineert de aangebrachte verzwakking. Als het je om de dwarsversteviging gaat (die is er nu ook al bijna niet. Schroef je gewoon een lat diagonaal aan de onderzijde tegen die latten.
-
Zet je er de dwars verbindingen a-symetrisch in, oftewel om de ligger iets verspringend. Kun je ze gewoon lijmen en schroeven..kan zo snel geen voorbeelden vinden, maar met het inkepen verzwak je de constructie ook, zou je er idd beter 2 latten onder kunnen schroeven..maak uit 12mm berken modules tot 1,5 meter bij 1,3 meter met enkel ribben, deze zijn dan wel 12cm hoog..
-
Beetje zoals bij de BNLS module bak als ik het zo eens lees.
-
Je bedoelt zo Martin? (hele slechte tekening, ff geen beter tooltje ter beschikking)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Wild.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Wild.png)
-
Zo kun je ze in ieder geval in de kopse kant lijmen/schroeven. (y)
-
Ja, dat is wat ik bedoel, maar je zou het ook met een de middenlat kunnen doen, scheelt aardig wat werk met zagen enzo..
-
En als je qua zaaggereedschap niet verder komt dan een kapzaag met een verstekbak (zoals ik) de latten lekker op maat laat zagen bij de houtboer. Hebben die tussenlatten allemaal dezelfde lengte en mooie kopse kanten. Wordt het stevig zat. Het is geen dansvloer.
-
Ehhh, voordat het gedoekastje helemaal omvalt van de narigheid:
Over wat voor afmetingen / overspanningen praten we bij jou uitvoering?
Ik gok namelijk dat bij de door jouw gebruikte afstanden / afmetingen een wat dikkere plaat en enkel dwars of overlang goed genoeg gaat zijn, dan wel goedkoper / simpeler zal zijn
-
Wordt het frame dan sterk genoeg bij 100cm breedte en gebruik van vuren latten 19 x 76mm?
-
Ahhh, weer eens niet goed (terug) gelezen :-[
Hmmmm, dan moet het met enkel langsliggers of dwarsliggers op wat kortere steek afstand wel goed gaan. Zeker als je (berken)multiplex neemt ipv spaanplaat of MDF.
Overengineering is leuk, maar kan je beter aan anderen over laten ;D
-
Toevallig ben ik net bezig met een fantasieplannetje waarbij ik me ook afvraag hoever ik zou kunnen gaan in het minimaliseren van de ondersteuning: http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,70445.msg3221681049/topicseen.html#msg3221681049
Als ik de banen neem die ik tot nu toe heb gebouwd zou je denken dat het allemaal best wat slanker/minder mag, die houden immers inderdaad een spreekwoordelijke olifant.
-
ik heb onderstellen gezien ,daar kun je een trein op parkeren! Maar dan praat ik wel over schaal 1 op 1.
mvg aad
-
Aanvullende vraag: de maximale lengte van de frame latten (18 x 69mm) is bij de bouwmarkt 360cm. De huidige lengte van mijn baanplan is 450cm, hoe zouden jullie het extra stukje koppelen?
-
Bekende maat, die 18x69mm, die gebruik ik ook. Ik lijm altijd een stuk van dezelfde maat lat van zo'n 30cm lang erachter langs met houtlijm. Uitrichten en laten drogen in een paar lijmklemmen. Na droging nog acht 30mm schroeven erin en het het zit muurvast voor eeuwig.
-
Waarom moet alles met één lengte? Je kan ook twee bakken maken, of drie of vier. En dan met bouten aan elkaar.
Zie ook maar eens een beetje rechte lat van 360 cm in de bouwmarkt te vinden.
-
Eens met Henk. En dan ook vooral het laatste statement...
Verstuurd vanaf mijn SM-G903F met Tapatalk
-
Recht spul van 240cm is al een uitdaging,en die zou je nodig hebben om na wat afzaagwerk aan 2 bakken van 225cm te komen=450cm
Ik zou t dus ook in elk geval uit 2 delen maken ipv 1 deel,al was t alleen maar omdat 2 kortere delen makkelijker te verkassen zijn dan 1 eind van 450 cm ;)
-
Dank voor alle tips heren, ik ga 'm in 2 delen opbouwen!
-
hout haal je bij de houthandel en niet bij de bouwmarkt,
Treintjes kopen we toch ook niet bij de bakker.
Succes met in twee delen opbouwen Peter, dat is zowieso gelijk een stuk handzamer.
Gr Bart
-
Dat is te zwart/wit. De houthandel heeft net zo slecht hout als de bouwmarkt. Maar ook beter, alleen moet je daarvoor wel wat meer munten meenemen.
-
Kan wel telefoons kopen bij de Bart Smit...het heet een bouwmarkt, dus bouwhout..en daar zit het verschil met een houthandel die naast het bouwhout voor constructie doeleinden ook het betere spul voor de interieurbouwer verkoopt.
En mijn laatste trein heb ik gekocht van een bakker :P
-
"Dat is te zwart/wit. De houthandel heeft net zo slecht hout als de bouwmarkt. Maar ook beter, alleen moet je daarvoor wel wat meer munten meenemen."
Mischien heb ik dan een goede houthandel in mijn woonplaats, al het hout ziet er perfect uit en is vaak nog goedkoper als de bouwmarkt.
In ieder geval succes met bouwen.
Gr Bart