BeneluxSpoor.net forum
Overige spoorzaken => Mediatheek => Youtube kanaal => Topic gestart door: Simon Stenneberg op 18 August 2016, 07:28:30
-
https://www.youtube.com/watch?v=biNksOKHxNM&feature=youtu.be
Al 10 miljoen views in Duitsland. De versie van juli 2016 is nu ondertiteld in 12 talen, in de hoop ook in het buitenland het werk van de reddingsdiensten vlotter te maken.
Het gaat vaak om seconden, die door onverantwoorde autobestuurders verloren gaan.
Let op, elk land heeft andere regels wat betreft de strook voor hulpdiensten. Tenslotte gaat het om inachtneming en uiterste oplettendheid.
www.emergency-corridor.com
www.rettungsgasse-wunderland.de
Met toestemming om met directe ondertiteling te mogen uploaden.
-
O wat grappig, het is miniatuur.
-
Pardon? MiniatuurWunderland is spoorgerelateerd . Ik vind het zowel knap gemaakt als een goed initiatief.
Sta ik voor 100% achter
-
Grappig filmpje (y)
-
Geinig filmpje.
Persoonlijk vind ik een goede vluchtstrook toch effectiever. Maar ja, die worden steeds meer in gebruik genomen.
Overigens twee keer meegemaakt afgelopen vakantie. Geen mensen gezien die door stommitiet de auto niet tijdig aan de kant zetten. Wel mensen die in eerste instantie gedesoriënteerd zijn, zodat het even duurt. En mensen die hun auto hadden verlaten na een half uur stil te hebben gestaan. Niet raar. Het is echt een illusie dat een hulpdienst met deze methode op hoge snelheid een file kan passeren.
-
Valt mij mee dat de blokkeerde autos geen gele platen hadden :P
-
Spoorgerelateerd? Niet. Weg ermee
Toen ik de titel las, dacht ik: naar het Stationsplein.
Blijkt dat het een filmpje is van MiWuLa, daarmee wel gerelateerd. Dus toch maar laten staan. Het is tenslotte zomer, heel veel 'echt' nieuws is er meestal niet..
Gr, Bert
-
(Ik ga even op de verkeerstechnische inhoud in...)
Persoonlijk vind ik een goede vluchtstrook toch effectiever. Maar ja, die worden steeds meer in gebruik genomen.
Overigens twee keer meegemaakt afgelopen vakantie. Geen mensen gezien die door stommitiet de auto niet tijdig aan de kant zetten. Wel mensen die in eerste instantie gedesoriënteerd zijn, zodat het even duurt. En mensen die hun auto hadden verlaten na een half uur stil te hebben gestaan. Niet raar. Het is echt een illusie dat een hulpdienst met deze methode op hoge snelheid een file kan passeren.
Zo'n gedachte had ik ook. Zo'n sirene hoor je relatief laat en voordat je door hebt dat er eentje achter je zit... Op het filmpje lijkt het alsof je überhaupt altijd in een file zo'n pad vrij moet houden? Of begrijp ik het dan verkeerd.
En in NL wil de brandweer normaliter toch via de vluchtstrook rijden? En moet die toch juist vrij zijn?
Ik zit teveel in de trein en op de fiets en gelukkig te weinig in de auto :) Dus: weet iemand wat in Nederland het huidige gewenste gedrag is?
Reinout
-
Op autosnelwegen (A wegen) is het gewenst dat de "vluchtstrook" vrij blijf voor de hulpverleners. De laatste tijd zie je ook wel dat veel automobilisten de duitse manier hanteren. Op N-wegen, zoals bv de N57, staan borden waarin de weggebruiker gevraagd word om de middenbaan vrij te houden.
-
En op snelwegen waar de vluchtstrook (ook) een spitsstrook is, staan die borden ;)
-
Ik denk dat het een beetje afhankelijk is van de verkeerssituatie en waar de hulpdienst naartoe moet. Dat kan bij een kruispunt zomaar helemaal anders zijn dan normaal. Dus ik houd meestal ruimte voor me vrij, zodat ik me naar links of rechts kan verplaatsen als het nodig is.
Het lijkt me sowieso erg onverantwoord voor de hulpdiensten om een file op hoge snelheid te passeren. Stel dat een weggebruiker iets onverwachts doet.
-
Misschien dat dit wat helpt.http://zwaailichtensirene.nl/ (http://zwaailichtensirene.nl/)
https://youtu.be/7kKzMLc6_j4 (https://youtu.be/7kKzMLc6_j4)
-
Ik rij zelf regelmatig met een piketvoertuig van de brandweer en heb tijdens de rij-opleiding geleerd om "de ruimte" te zoeken. Dat doe ik op de snelweg liever via de meest linker rijstrook (1e rijstrook) als die vrij/rustig is dan de vluchtstrook.
Wat snelheid voor álle diensten betreft:
Artikel 3 lid 4 van de Regeling optische en geluidssignalen:
(...)
a. het negeren van een rood verkeerslicht gebeurt met een snelheid van maximaal 20 km per uur;
b. een vluchtstrook wordt bereden met een snelheid van maximaal 20 km per uur boven de snelheid van het verkeer op de rijbaan, met een snelheid van maximaal 80 km per uur. Wanneer de snelheid van het andere verkeer lager is dan 30 km per uur, mag op de vluchtstrook maximaal 50 km per uur worden gereden;
c. de rijbaan wordt bereden met een snelheid van maximaal 40 km per uur boven de ter plaatse geldende maximumsnelheid. De politie mag hiervan in overleg met de meldkamer in uitzonderlijke gevallen afwijken.
http://wetten.overheid.nl/BWBR0025357/2015-04-01
-
Het is praktisch gezien vaak ook gewoon niet slim om meer dan 50 km/h over een vluchtstrook naar een incident te rijden. Met een piketvoertuig (personenvoertuigen) heb je ruimte, maar als ik met een TS (blusvoertuig) rijdt, heb ik op veel vluchtstroken maar nét genoeg ruimte. Veel mensen in files staan op of zelfs over de witte lijn namelijk, steeds meer mensen houden het midden vrij.
Ooit in m'n 'bijscholing' werd mij ook geleerd de ruimte te zoeken én afgeraden de vluchtstrook te gebruiken zolang de files bewegen. Logisch ook;
Je rijd immers op een file af, meestal op rijbaan 1 (tellende vanaf de midden berm). Als ik dan richting de vluchtstrook uitstuur, gaan mensen vaak 'als vanzelf' het middenpad vrij maken. Hetgeen je ook in dit filmpje ziet gebeuren.
Daarnaast, nog een tip:
Zeker bij incidenten op snelwegen komen vaak meerdere hulpdiensten en dito voertuigen erop af. Als je dus voor 1 voertuig uitgeweken bent, blijf gewoon staan. Kijk goed of je in de verte niet nummer 2, 3 of zelfs 4 aan ziet komen. Zult de eerste niet zijn die nr 1 langslaat en dan prompt voor no. 2 weer instuurt zodat die mag remmen... ;)
Ontopic:
Leuk, ludiek filmpje wat veel duidelijk maakt.
Groetjes,
Hoontje
-
Misschien kan ik als ambulancechauffeur het een ander toelichten.
Op het moment dat hulpdiensten (politie, brandweer en ambulance en diverse andere diensten zoals EOD, orgaantransport ed.) na daartoe bekomen opdracht hun optische- en geluidsignalen (lees zwaailicht en toeters) inschakelen worden zij, zoals dat heet, voorrangsvoertuigen. Dit houdt in dat alle andere weggebruikers voorrangsvoertuigen voorrang moeten verlenen, verlenen dus, wij mogen het dus niet zomaar nemen. Op het moment dat je als bestuurder van een voorrangsvoertuig op de weg rijdt heb je van vele regels van de wetgeving (WVW RVV) vrijstelling. Dit houdt niet in dat ik als en dolle over de weg mag scheuren, ik moet mij ook aan een aantal regels houden, bv niet dronken achter het stuur zitten, stoppen voor gesloten spoorbomen enz.
Daar er in het verleden het een ander fout is gegaan hebben de hulpdiensten zg. brachrichtlijnen opgesteld. Dit regelt oa. de maximale snelheid (40 km/u boven de max snelheid), rijden door rood verkeerslicht met 20 km/u en rijden op de vluchtstrook. Nu we het toch hierover hebben, gelet op het filmpje, de regel in Nederland is nog steeds dat voorrangsvoertuigen rijden over de vluchtstrook (met een aantal beperkingen zoals de max snelheid ed). Is er geen vluchtstrook, bv dat deze als spitstrook wordt gebruikt, rijden wij tussen de eerste en tweede rijstrook door. Eerste rijstrook is degene aan de vangrail in de middenberm enzovoort.
Ik hoop dat het een en ander wat duidelijker is geworden, anders hoor ik het wel.
Groeten John
-
Wat in Nederland naar mijn mening vooral niet meehelpt is dat er bij ons zo goed als geen aandacht is voor de benaming van de wegstrook zelf.
In het Verenigd Koninkrijk zijn ze daar veel strikter in: bijna elke weggebruiker weet dat je op een 5-baans snelweg met lane 3 de middelste baan bedoelt en met lane 1 de meest rechterbaan (let op, dit is GEEN typefout!) enz. Het doorgeven van incidenten en dergelijke is daar dan ook veel makkelijker.
Het filmpje is duidelijk, maar mij net wat te langdradig.
-
Onzin,
lane 1 is de lorry Lane, oftewel de meest linkse.
Ze rijden aan de overkant van de haringvijver nog steeds links, weet je wel?
"Left is Right, right is wrong."
dit ter verhoging van de verwarring ;D
groeten
Hendrik Jan
-
En om dus verwarring op de snelweg te voorkomen zal een centralist vaak verschillende (Controle)vragen stellen;
Wat staat er op een Hectometerpaaltje? getallen + letters?
Kunt u de rijbanen tellen vanaf de middenberm richting de meest rechter vluchtstrook?
Bij het 'incident-management' op de snelweg tel je, wat al eerder is gezegd, de rijbanen vanaf de middenberm naar buiten toe...
Groetjes,
Hoontje