BeneluxSpoor.net forum

Wat zijn we aan het bouwen? => Baanplannen => Topic gestart door: jowi op 14 August 2016, 17:02:13

Titel: Lofterdam (N) 285x90 - meerjarenplan
Bericht door: jowi op 14 August 2016, 17:02:13
Hier mijn plannen voor 'Lofterdam'.

Lofterdam is een samentrekking van 'loft'  en 'Rotterdam'. Waarom? Ik woon in een voormalig pakhuis in Rotterdam, wat verbouwd is tot lofts (grote, hoge open ruimtes die je zelf in moet delen). Het baanplan is dan ook in de verte gebaseerd op Rotterdam. Wat industrie, havenspoor, veel lange sporen, spoorbrug, tunnels.

Qua scenery zal het allemaal niet zo spannend en mooi worden als veel wat elders hier te zien is. Ik wil wel een paar dingen wat uit laten springen; 2 tunnels waarvan 1 gebaseerd zal zijn op de huidige Willemspoortunnel en de andere losjes op de Botlekspoortunnel. De brug zou liefst een vakwerk-boogbrug moeten worden maar daar is erg moelijk aan te komen, en zelf bouwen zal een project op zich zijn... dus ik weet nog niet wat ik daar mee ga doen. Ook denk ik dat het wel aardig is om het havengebied een beetje aan te kleden, wat water en een kade, zou mooi zijn.

Hoe dan ook, een meerjarenplan wat afgelopen 2 jaar is ontstaan in anyrail en sketchup en steeds wat bijgespijkerd is. Het zal absoluut niet iedereen aanspreken, als ik de mensen hier een beetje inschat zullen de meesten het veel te veel sporen bij elkaar vinden, maar dat is nu juist waar ik een beetje op zoek naar ben; ik heb ondanks de loft niet zo heel veel ruimte hier, ik heb immers geen aparte kamers of zolder, ik heb met pijn en moeite een hoekje van 3 bij 2 meter vrij gemaakt met een halfhoge roomdivider dmv met perspex bekleedde stellingkastjes... en ik wil die ruimte zo maximaal mogelijk benutten. Daarnaast vind ik het mooi om wat langere treinen te zien rijden, als alles uiteindelijk automatisch zijn rondjes gaat rijden, ben ik helemaal tevreden. Er is ook nog wel wat ruimte om zelf wat te rijden en te rangeren overigens.

Tijdperk zal jaren 1970 tot 2000 ongeveer zijn, komt niet zo nauw. Wel hoofdzakelijk NS spul. Denk ook aan lange ertstreinen met een koppel 2200, lange containertreinen en ketelwagens, setjes van dubbele koplopers, hondekoppen, 1100/1300/1600 met IC etc maar ook een paar internationale treinen die bijv. Rotterdam kruisten op weg naar Antwerpen of Maassluis.

Dan het plan. Feitelijk is het plan een rondgevouwen hondebot, waarvan 1 zijde een schaduwstation is, en de andere kant een dubbelsporige lus met station.
Het zichtbare gedeelte uiteraard bovenaan, daaronder een verdieping met een kleine wisselstraat die naar de helix leid, en dat is dus weer de verdieping daaronder. De helix leid uiteindelijk tot het 40cm lager gelegen schaduwstation. De baan is 285cm breed en verder 90 resp. 130cm diep (links).

Hieronder de 4 lagen van het plan, en daaronder de schematische voorstelling van het hondebot.
De automatisering zal uitieindelijk met traincontroller gebeuren. Een stukje testprogramma gebaseerd op dit hondebot is elders op het forum te vinden. De wisselstraat die beide kanten samen laat komen wordt 'interessant' :) maar de software/simulatie laat zien dat het geen probleem hoeft te zijn.

Ik heb nu een test-ovaal van 220x70 waar ik afgelopen 2 jaar mee ge-experimenteerd heb met rails, aansturing en servo's etc. De reden dat ik zo lang wachtte met dit grote plan was omdat ik nogal tegen de hoge kosten van de servo besturing aan zat te hikken. Maar nu met de Arduino's is dat geen belemmering meer. Ook is het nu dankzij de lage engelse pond erg interessant om Peco code 55 te bestellen in de UK :)

De vorm van de tafel heeft een 'deuk' zodat het iets makkelijk wordt om er bij te kunnen. In noodgevallen kan de tafel weggerold worden als ik er echt niet bij kan.

Tegen de klok in, vanaf het station bovenaan gaat de baan rond, loopt 1,5 a 2cm omhoog over de haven. Dat zal met iets van een brug worden. Daarna aan de rechterzijde komen we weer op maaiveld, waarna het spoor zal zakken in een tunnelbak en achteraan de baan naar beneden verdwijnt (A). Dit zal een eenvoudige, betonnen tunnelconstructie worden.

Vanaf de andere kant van het station komen we bij B omhoog van onder de grond in een open tunnelbak a la Willemspoortunnel. Die buigt zich dan omhoog het station in.

A en B komen onder bij elkaar, en zakken als dubbelspoor weer een niveau verder naar de helix bij C. Deze helix heeft een diameter van dik 90cm. Feitelijk rijd ik via de binnen kant naar boven, dat is niet handig, maar het kan niet anders. De helix heeft 4 windingen en komt uiteindelijk op 9cm boven het schaduwstation uit op punt D. Vanaf daar volgt nog een grotere boog die achterom 9cm daalt en zo het schaduwstation in komt.

Het station is redelijk simpel; treinen komen er aan, wachten even, en vertrekken weer :) er zijn ook een paar kopsporen om wat boemeltjes mee te rijden, tussen het doorgaande verkeer door. Dat maakt het wat meer variabel.

Het havenspoor kan los bereden worden naar het station en terug, geeft de mogelijkheid om nog wat met de hand te rijden wellicht.

Alle stijg- en zakpercentages zijn zo'n 1.8-2.0%.
Er zitten 3 keerlussen in; de ene in de enkelsporige boog naar het schaduwstation, de andere 2 in beide sporen naar punt 'B'.

(http://i692.photobucket.com/albums/vv289/jowi916/250x90_L_test1_forum.jpg) (http://s692.photobucket.com/user/jowi916/media/250x90_L_test1_forum.jpg.html)

Functioneel dus een hondebot:
(http://i692.photobucket.com/albums/vv289/jowi916/simplified_shared_helix_forum.jpg) (http://s692.photobucket.com/user/jowi916/media/simplified_shared_helix_forum.jpg.html)
Titel: Re: Lofterdam (N) 285x90 - meerjarenplan
Bericht door: Bart spruitje op 14 August 2016, 18:04:31
Hoi Jowi,

Leuk plan, geinig om het plan zo functioneel uit te tekenen, anders blijf je puzzelen en rondgaan. Zit wel een keerlus in maar dat is tegenwoordig nl geen probleem meer,

Succes met bouwen en ik ben benieuwd naar de vorderingen.

Gr Bart
Titel: Re: Lofterdam (N) 285x90 - meerjarenplan
Bericht door: Jeronimos op 14 August 2016, 22:11:37
Goede lange rijmogelijkheid.

Wat ik anders zou doen:
Het kruiswissel(?) bij de havensporen weghalen.
Er is geen uithaalmogelijkheid in de haven.
Het aantal sporen is hoog in de haven.Ik zou 2 sporen aan de waterkant doen, dan lange loodsen en aan de achterkant van de loods nog een spoor.
just my 2cents
Titel: Re: Lofterdam (N) 285x90 - meerjarenplan
Bericht door: jowi op 14 August 2016, 22:15:35
Goed punt, dat geeft de haven wel meer scenery mogelijkheden... ga ik over nadenken.
Titel: Re: Lofterdam (N) 285x90 - meerjarenplan
Bericht door: Dutch op 15 August 2016, 10:42:01
Ziet er gaaf uit! Het enkelsporige stuk bij je schaduwstation is een keerlus, en het andere eind van het hondebot is dat ook. Voor de rest kan ik me - als 00 bouwer - alleen maar verbazen over wat je in N kan doen op nagenoeg hetzelfde stukje oppervlakte  ;D
Titel: Re: Lofterdam (N) 285x90 - meerjarenplan
Bericht door: jowi op 15 August 2016, 11:12:20
Ja het andere einde van het hondebot inderdaad, daar waar de 2 lussen bij elkaar komen en als dubbelspoor verder gaan. In het plan denk ik dat ik beide sporen bij 'B' van een keerlusmodule moet gaan voorzien.
Titel: Re: Lofterdam (N) 285x90 - meerjarenplan
Bericht door: Dutch op 15 August 2016, 15:40:37
Hoeveel cm zit er eigenlijk tussen de bovenste en onderste laag? Het is bijna jammer dat je het schaduwstation normaal gesproken niet ziet...
Titel: Re: Lofterdam (N) 285x90 - meerjarenplan
Bericht door: jowi op 15 August 2016, 15:50:10
Er zit in totaal zo'n 40cm tussen. Tja, je moet wat met zo'n stapelbaan :)
Ik hoop dat er zo genoeg ruimte is om af en toe met lange armen tussen te wurmen om eea recht te zetten :-X
Titel: Re: Lofterdam (N) 285x90 - meerjarenplan
Bericht door: TEE-RAM op 15 August 2016, 17:35:25
Als het traject gevolgd wordt (zoals de pijlen aangeven) zit er geen keerlus in.
Succes met de bouw van dit plan.
groeten,
Wim
Titel: Re: Lofterdam (N) 285x90 - meerjarenplan
Bericht door: santerdam op 15 August 2016, 17:58:54
Wim,

Het keerlus-fenomeen ontstaat als elektrisch gezien een kortsluiting kan ontstaan. Die kortsluiting hef je niet op door traject-pijlen te tekenen.

Sander
Titel: Re: Lofterdam (N) 285x90 - meerjarenplan
Bericht door: Dutch op 15 August 2016, 18:04:42
Correct. Als je een hondebot maakt, en daar verbindingen tussen de hoofdlijnen maakt, heb je gewoon twee keerlussen te pakken. Zoals eerder aangegeven is dat geen technisch probleem, maar je moet er wel rekening mee houden (of de elektrische verbindingen weghalen, maarja!)
Titel: Re: Lofterdam (N) 285x90 - meerjarenplan
Bericht door: jowi op 15 August 2016, 18:12:46
Als je de baan volgt en overal + en - bijtekent, zie je heel snel waar het mis gaat :)
Titel: Re: Lofterdam (N) 285x90 - meerjarenplan
Bericht door: Jeronimos op 15 August 2016, 18:35:19
Als je toch het baanplan nog wat aanpast, dan zou je ook kunnen denken aan enkele, op strategische, plaatsen geplaatse overloopwissels. Nu kun je als je rechts (lees: met de klok mee) rijdt niet in het linkergedeelte van het station komen.

Dit kan dus extra keerlussen opleveren (sorry daarvoor  :angel: )
Titel: Re: Lofterdam (N) 285x90 - meerjarenplan
Bericht door: jowi op 15 August 2016, 19:21:15
Ja hoor, vanaf tunnelbak B gereden, met de klok mee, kun je bij de ingang van het station naar de linkerkant komen.
Titel: Re: Lofterdam (N) 285x90 - meerjarenplan
Bericht door: Rick op 15 August 2016, 20:45:37
Maar rechts rijdend vanaf A kom je niet bij de bovenste perronsporen, al hoef je niet vanaf elk spoor overal te kunnen komen.

In ieder geval zou ik zoals al gezegd minder sporen in de haven leggen. Twee sporen met een overloopwissel aan het eind op een kade is ook goed. Als je de aansluiting van de haven aanpast (op de sporen uit B) is het ook mogelijk om direct naar de 2 andere havenspoortjes te rijden of heb je het expres zo gedaan? Hoe lang zijn trouwens de perronsporen en kopspoortjes in je station?
Titel: Re: Lofterdam (N) 285x90 - meerjarenplan
Bericht door: jowi op 15 August 2016, 20:54:13
Ah ik zie wat je bedoeld. Nee dat zit er inderdaad niet vanaf die kant, er is eigenlijk ook geen ruimte voor dicht bij het station.

Het hele stuk vanaf B is een tunnelbak die bij B op -55mm ligt en pas vlak voor het station op maaiveld, dus daar kunnen geen aansluitingen op gemaakt worden.

Perronsporen zijn zo'n 120-130cm, de beide kopsporen ca. 90cm.
Titel: Re: Lofterdam (N) 285x90 - meerjarenplan
Bericht door: TEE-RAM op 15 August 2016, 21:03:41
"Als je de baan volgt en overal + en - bijtekent, zie je heel snel waar het mis gaat"
En waar gaat het dan mis? Tenzij op niveau -1 in plaats van twee wissels en kruising (zoals ik het zie) twee wissels en een engelse wissel liggen gaat het volgens mij nergens mis. (uitgaande van de onderste vereenvoudigde tekening van het totale sporenplan).
Wim
Titel: Re: Lofterdam (N) 285x90 - meerjarenplan
Bericht door: jowi op 15 August 2016, 21:38:19
Ik zal morgen eens een tekening maken, voor mezelf ook wel handig.
Titel: Re: Lofterdam (N) 285x90 - meerjarenplan
Bericht door: jowi op 16 August 2016, 08:14:13
Op 1 of andere manier downscaled photobucket mijn plaatjes, maar ik hoop dat het te zien is.

Als we het schaduwstation en de helix als uitgangspunt nemen, bovenste rail is rood, onderste is blauw, en je zet dat door in de boog aan de rechterkant, en dan weer terug, dan zie je bij de pijl een probleem... hetzelfde aan de linkerkant, zet je de polariteit zo door dan krijg je een probleem bij de pijl aan de linkerkant.

(http://i692.photobucket.com/albums/vv289/jowi916/simplified_shared_helix_forum_polarity.jpg) (http://s692.photobucket.com/user/jowi916/media/simplified_shared_helix_forum_polarity.jpg.html)
Titel: Re: Lofterdam (N) 285x90 - meerjarenplan
Bericht door: Rick op 16 August 2016, 09:07:35
Ah ik zie wat je bedoeld. Nee dat zit er inderdaad niet vanaf die kant, er is eigenlijk ook geen ruimte voor dicht bij het station.

Het hele stuk vanaf B is een tunnelbak die bij B op -55mm ligt en pas vlak voor het station op maaiveld, dus daar kunnen geen aansluitingen op gemaakt worden.

Perronsporen zijn zo'n 120-130cm, de beide kopsporen ca. 90cm.
Nee, dan gaat dat inderdaad niet.

Een loc met 6-7 rijtuigen, dat is best redelijk. Eigenlijk bedoelde ik de korte opstelsporen naast het station, deze lijken vrij kort. :)
Titel: Re: Lofterdam (N) 285x90 - meerjarenplan
Bericht door: TEE-RAM op 16 August 2016, 16:32:11
Ik heb alleen naar het (sterk) vereenvoudigde "hondebot" gekeken. In de andere tekeningen zie ik inderdaad ook het keerlus probleem.
Wim
Titel: Re: Lofterdam (N) 285x90 - meerjarenplan
Bericht door: jowi op 17 August 2016, 16:43:49
Maar in beiden zit dus hetzelfde 'probleem' ;D
Titel: Re: Lofterdam (N) 285x90 - meerjarenplan
Bericht door: jowi op 04 December 2016, 20:03:28
Dit weekend dan eindelijk eens begonnen met de basis vd ruwbouw van het frame. Dit is het hoekje in het huis waar het allemaal moet gebeuren :) Het is wat krapjes maar het frame staat op wielen, en als het echt moet kan de roomdivider, die aan de ene kant opbergruimte is en aam de andere kant strak met opaalplexiglas is afgewerkt, ook wel ff opzij. De tafel is aan deze kant 1m breed, in het midden 80cm, en aan het eind 130cm. Er komt dus een soort van inham in waardoor er wat armlengte is.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/image_1304.jpeg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/image_1304.jpeg)
Titel: Re: Lofterdam (N) 285x90 - meerjarenplan
Bericht door: gvandersel op 07 December 2016, 14:48:32
Jowi,

Je hebt 3 keerlussen. Maar met de vrije ruimte die je hebt is dat geen enkel probleem.

Groet,

Gerard van der Sel.
Titel: Re: Lofterdam (N) 285x90 - meerjarenplan
Bericht door: jowi op 07 December 2016, 15:55:34
Klopt, gaat helemaal goed komen (y)
Titel: Re: Lofterdam (N) 285x90 - meerjarenplan
Bericht door: jowi op 17 December 2016, 11:26:17
Stapje verder met het frame en de onderste laag, het schaduwstation. Het schaduwstation wordt best groot :o Het is lastig om dat 'in place' op te bouwen, dus ik heb bedacht dat ik het in 2 delen knip, die ik uit het frame kan pakken en zo los van elkaar kan bouwen. Ik had even de hoop het in 1 geheel uitneembaar te houden maar dat wordt te groot. Door het in een linker- en rechterdeel te knippen kan ik beide delen makkelijk op de keukentafel leggen en los van elkaar opbouwen en testen. Eenmaal klaar dan voeg ik ze samen. Er komt denk ik geen luxe module overgang oid in, ik denk dat ik in tegenstelling tot de tekeningen, de sporen niet tot aan de rand zelf maar 10cm er vanaf op laat houden, en als ik beide delen naast elkaar in het frame plaats, zet ik overal nog 20cm rails tussen. Dat is denk ik het makkelijkst.

Of zijn er betere manieren om deze 2 delen semi-permanent aan elkaar te koppelen?

Het frame, de 2 modules bestaan hier nog uit 3 planken:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_5397_4.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_5397_4.jpg)

Het plan:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/schaduwstation1_6.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/schaduwstation1_6.jpg)

De losse delen, linker module, met de stopsecties alvast ingetekend:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Rangeer_Left.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Rangeer_Left.jpg)

Rechter module:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Rangeer_Right.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Rangeer_Right.jpg)
Titel: Re: Lofterdam (N) 285x90 - meerjarenplan
Bericht door: Maartenkr op 19 December 2016, 04:36:09
Super leuk plan! zit zelf ook hard te denken om iets met de haven van Rotterdam te doen. En dan kom je dit plan tegen ga je zeker volgen!
Titel: Re: Lofterdam (N) 285x90 - meerjarenplan
Bericht door: gvandersel op 19 December 2016, 11:13:03
Zijn de stopsecties niet wat kort? Ik zelf gebruik meestal 1,5 a 2 keer de lengte van een wissel.

Groet,

Gerard van der Sel.
Titel: Re: Lofterdam (N) 285x90 - meerjarenplan
Bericht door: jowi op 19 December 2016, 12:32:10
Het thema "Rotterdam" moet je denk ik met een korreltje zout nemen, ik heb teveel spoor op een te klein oppervlak om er echt iets scenery-waardigs van te maken. Wat ik wel wil is de 2 tunnels proberen mooi uit te beelden, de tunnel midden in de baan moet lijken op de spoortunnelingang in het centrum bij hofplein, de achterste tunnel zit wat weggestopt en zal meer het karakter van de botlek-spoortunnel krijgen. De brug over de 'haven' wil ik 1 vakwerk boog van maken a la oude spoorbrug over de maas, met aansluitend wat lage vlakke brugdelen zoals de luchtbrug had. De sporen bij de haven kan ik niet genoeg mee om er een volwaardige spoorhaven of grote industrie mee uit te beelden, maar ik zal een poging wagen. De boog van de haven terug naar het station boven moet iets van het oude havenspoor langs charlois krijgen, of iets maasvlakte-jaren-80-achtigs... zoiets. Het station kan ik niet heel veel mee doen denk ik dan simpelweg een paar perrons en dat is het. Het wordt in ieder geval geen baan met een volledige, complete, logische scenery, maar ik hoop wel wat elementen weer te geven.
Titel: Re: Lofterdam (N) 285x90 - meerjarenplan
Bericht door: jowi op 19 December 2016, 12:38:07
Zijn de stopsecties niet wat kort? Ik zelf gebruik meestal 1,5 a 2 keer de lengte van een wissel.
Ik heb een keer gevraagd hoe lang een stopsectie moest zijn (n spoor) en het advies was ca. 20cm... het idee is dat een trein bij binnenkomst in het station op de inrijdetectie al langzamer en langzamer gaat rijden, en pas in de stopsectie compleet tot stilstand komt. Hij komt dus niet in volle vaart aankarren. Ik weet niet of dat een normale gang van zaken is maar zo had ik me dat voorgesteld. De stopsectie is dus eigenlijk een extra safety. Ik had eerder met 1 sectie per spoor willen volstaan, maar omdat dit onder de tafel zit toch maar voor 2 gekozen, dus een lange inrijsectie en een korte stopsectie.
Titel: Re: Lofterdam (N) 285x90 - meerjarenplan
Bericht door: gvandersel op 19 December 2016, 14:17:36
Lengte stopsectie komt overeen met wat ik gebruik. Lijkt op je tekening alleen wat korter. Ik weet niet wat je railsoort is, maar bij fleischmann schat ik op de tekening de lengte op 111 mm.

Groet,

Gerard van der Sel.
Titel: Re: Lofterdam (N) 285x90 - meerjarenplan
Bericht door: jowi op 19 December 2016, 14:47:21
Even de maat gechecked, ze zijn inderdaad korter op de tekening, 12cm. Ik zal ze wat langer maken.
Titel: Re: Lofterdam (N) 285x90 - meerjarenplan
Bericht door: jowi op 23 February 2017, 15:55:27
Net voor bijna 600 pond aan Peco code 55 rails en wissels besteld in de UK... scheelt de helft met NL, wat nou Brexit is slecht voor UK en voor ons ;D
Dus binnenkort lekker bouwen 8)
Titel: Re: Lofterdam (N) 285x90 - meerjarenplan
Bericht door: jowi op 23 February 2017, 16:07:00
In de tussentijd bezig geweest met nog wat lokjes ombouwen etc en het ontwerpen van een vakwerk boogbrug gebaseerd op een boog van De Hef in Rotterdam. Deze wordt gedeeltelijk in styreen geplot en gedeeltelijk 3D geprint. Moet nog wat details uitzoeken maar grofweg heb ik wel een idee hoe ik het ga doen. Ding wordt 50cm lang, 7.5cm hoog, 6.5cm breed.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/hefboog_6.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/hefboog_6.jpg)
Titel: Re: Lofterdam (N) 285x90 - meerjarenplan
Bericht door: Reinout van Rees op 23 February 2017, 16:15:10
Wow, 600 Pond. Dan heb je wel voordeel van de #brexit, ja. Aannemende dat je de monetaire Pond bedoeld en niet het gewicht :)

Reinout
Titel: Re: Lofterdam (N) 285x90 - meerjarenplan
Bericht door: jowi op 05 March 2017, 12:40:13
Niet zoveel te melden qua bouw; ik ben bezig met wat experimenteren met kurk als onderlaag, boekbinderslijm etc, eigengemaakte 2- en 3 polige connectors voor de bekabeling onder de baan ontworpen en laten maken in china, en ik heb een poging gedaan om een kleurenschema op te zetten voor mijn bekabeling, ringleiding etc. Zie deze fraaie plaat (y)

Dit moet zo'n beetje de basis worden voor de bekabeling. Ik maak een ringleiding (zal meer een ster-leiding worden) van 1.0mm2 draad, waar op strategische punten de bekende 4 polige molex connectoren aangezet worden. De ring/ster krijgt beide dcc signalen, een dcc draad via een diode schakeling voor de undetected delen, massa, 5V en 12V. Links op de plaat een Arduino die de 5V en 12V iets vertraagt inschakelt. Ik ga Arduino's gebruiken om alle wissels en puntstukken aan te sturen, en ik heb gemerkt dat als ik de Arduino tegelijk aanzet met de 5V voor de servo's, de servo's vaak een zwieper krijgen. Toevoegen van een 4K7 weerstand etc hielp niet, maar het vertraagd inschakelen van de 5V spanning, dus nadat de Arduino geboot is, helpt wel.

De rest van de draden zal in 0.5mm2 worden uitgevoerd. Onder de tafel komt de hele boel zo netjes mogelijk in gootjes, bindruggen etc. Maar zo heb ik in ieder geval voor mezelf een soort van standaad verzonnen waar ik me aan kan houden, om de boel zo strak mogelijk te houden.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/RailElectronics.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/RailElectronics.png)
Titel: Re: Lofterdam (N) 285x90 - meerjarenplan
Bericht door: jowi op 15 May 2017, 18:28:40
Afgelopen weken kennis opgedaan met de Digikeijs DR5000 centrale, DR4088 bezetmelders en diverse software (iTrain, Traincontroller etc). Dit weekend eindelijk een begin gemaakt met het linker gedeelte vh schaduwstation (y) Ben wel blij dat ik het ding in 2 delen bouw; zo kan ik het stuk lekker op de keukentafel leggen en overzichtelijk bouwen en testen.

De rails ligt met peco spijkertjes tijdelijk vast, als ik helemaal tevreden ben en niets meer los hoeft, wordt alles met boekbinderslijm vastgezet en de spijkers verwijderd.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Bestand_15-05-17_18_17_51.jpeg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Bestand_15-05-17_18_17_51.jpeg)
Titel: Re: Lofterdam (N) 285x90 - meerjarenplan
Bericht door: jowi op 04 July 2017, 19:45:08
.
Titel: Re: Lofterdam (N) 285x90 - meerjarenplan
Bericht door: jowi op 06 July 2017, 19:17:33
.
Titel: Re: Lofterdam (N) 285x90 - meerjarenplan
Bericht door: Rondje_HO op 06 July 2017, 19:50:00
 (y)

(verder niks  ;) )
Titel: Re: Lofterdam (N) 285x90 - meerjarenplan
Bericht door: gvandersel op 07 July 2017, 10:01:13
Ziet er goed uit. Ik heb alleen een vraagje. Waarom eindigen de twee linkse sporen in een kopje?
Je hebt al drie opstelsporen.

Groet,

Gerard van der Sel.
Titel: Re: Lofterdam (N) 285x90 - meerjarenplan
Bericht door: jowi op 07 July 2017, 10:24:02
.
Titel: Re: Lofterdam (N) 285x90 - meerjarenplan
Bericht door: gvandersel op 07 July 2017, 15:24:35
Verkeerd gekeken. Ik bedoelde inderdaad de drie sporen. Dat deze tzt door gaan naar de hoofdbaan was ik even kwijt.

Groet,

Gerard van der Sel.