BeneluxSpoor.net forum

Wat zijn we aan het bouwen? => Baanplannen => Topic gestart door: Erik op 11 August 2016, 19:59:34

Titel: Mijn eerste kopstation
Bericht door: Erik op 11 August 2016, 19:59:34
Hallo .

Zoals de titel al vermeld dit wordt mijn eerste kopstation hiervoor had ik altijd een grote baan met een doorgaande sporen .

Maar binnenkort verhuizen we van een huis naar een flat en daar heb ik een ruimte gekregen van 2 meter lang bij 1.22diep.

Het viel niet mee om een leuke baanplan te verzinnen maar na veel puzzelen en uitproberen heb ik samen met iemand deze kopstation voor elkaar gekregen.

Bij de kopstation links boven in is een gestippelde spoor die gaat naar het schaduwstation en dat sluit aan op de rechter wissel van het schaduwstation.

Ben benieuwd wat jullie ervan vinden alle suggesties zijn welkom het kan nog altijd veranderen.

Groetjes
Erik
Kopstation
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Met_een_loc_depot_en_goederenloods.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Met_een_loc_depot_en_goederenloods.jpg)

Schaduwstation
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/schaduwstation_27.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/schaduwstation_27.jpg)
Titel: Re: Mijn eerste kopstation
Bericht door: FBG op 11 August 2016, 20:48:00
Ik vind het een leuk plan, zeker op de beperkte ruimte. Wil je geen overloopwissels in je station om kop te kunnen maken? Nu komen bij aankomst je locomotieven "klem" te zitten.

FBG
Titel: Re: Mijn eerste kopstation
Bericht door: Ronaldk op 11 August 2016, 21:18:15
Hallo erik,

Een leuk plan. Ik schat zo in dat je niet helemaal weg gaat komen met de hoogtes. Je hebt niet genoeg helling om onder de lokloods te komen. Vanuit het station moet je eigenlijk al meteen zakken om onder het station uit te komen. Zie ook:  Encyclopedie: Schaduwstations (http://encyclopedie.beneluxspoor.net/index.php/Schaduwstations) en  Encyclopedie: Hellingen op de modelbaan (http://encyclopedie.beneluxspoor.net/index.php/Hellingen/Klimspiralen) Dus de lokloods iets meer naar voren om genoeg ruimte te maken. Zelfde geldt voor het schaduw station. Aan de bovenzijde en aan de linkerzijde komt het spoor naar beneden. Dus daar kan je geen opstelsporen situeren.

Succes!

Groeten Ronald.
Titel: Re: Mijn eerste kopstation
Bericht door: Erik op 11 August 2016, 22:13:48
Bedankt voor jullie opmerkingen maar plan kan nog veranderen tijdens de bouw.

Mvg
Erik
Titel: Re: Mijn eerste kopstation
Bericht door: tijgernootje op 11 August 2016, 22:14:52
Wil je geen overloopwissels in je station om kop te kunnen maken? Nu komen bij aankomst je locomotieven "klem" te zitten.

Als daar nog overloop wissels bij moeten dan past er enkel een loc met 1 wagon/rijtuig op een spoor,lijkt me ook niet alles  ;)
Het feit dat de locs klem komen te zitten geeft de mogelijkheid om een andere loc daarheen te rangeren en de trein weg te brengen,dat extra beetje (inter)actie lijkt me op die oppervlakte juist mooi  (y)

Wel ben ik benieuwd naar wat je qua rails wilt gebruiken en wat voor locs je hebt.
Marklin 3rail,de rest van de treinen wereld,HO,N analoog,digitaal  ???
Titel: Re: Mijn eerste kopstation
Bericht door: Erik op 12 August 2016, 06:48:09
Wat tijgernootje al zei dat is juist de bedoeling.

De treinen worden bediend door koploper roco multimuis alleen de wissels in het schaduwstation worden digitaal aangestuurd en de rest van de wissels hand bediening samen met schakelaars of druk knopjes.

Erik
Titel: Re: Mijn eerste kopstation
Bericht door: FBG op 12 August 2016, 09:04:21
Wat tijgernootje al zei dat is juist de bedoeling.

Ok, krijg je wel leuke rangeer bewegingen van. Succes met de bouw, lijkt me interessant om te zien hoe je de bouw aanpakt!

FBG
Titel: Re: Mijn eerste kopstation
Bericht door: Ronaldk op 12 August 2016, 09:18:47
Hallo Erik,

Bedankt voor jullie opmerkingen maar plan kan nog veranderen tijdens de bouw.

Klopt. Er zit een probleem bij de basis. Dus je moet het aanpassen. Je vraagt om suggesties:

Ben benieuwd wat jullie ervan vinden alle suggesties zijn welkom het kan nog altijd veranderen.

Ik geef aan dat je een probleem hebt met de hoogtes. Sporen die boven elkaar liggen waarbij het ene spoor op niveau schaduwstation blijft liggen (hoogte 0mm) en de andere komt van boven (bijvoorbeeld 90mm+) om naar 0mm te komen. Om onder de lokloods en het station door te gaan, zoals nu op tekening aangegeven, moet je minimaal 60mm gedaald zijn.  Om dat te doen heb je een helling van 2000mm (2 meter) lengte nodig om dat netjes te doen. Dat haal je niet als je halverwege de breedte van je plaat van 2.00 meter begint met dalen. Dan kom je maximaal uit op 40mm dalen vanaf de wissels bij het lokdepot gerekend. En teken ook de helling naar boven in, die mis je nu ook. Je zal zien dat je minder ruimte voor je schaduwstation beschikbaar hebt. Bereken maar eens de diverse hoogtes van je sporen en zet die eens in de tekening. Dan zal je zien dat je het plan nog mag aanpassen.

Succes!

Groeten Ronald.
Titel: Re: Mijn eerste kopstation
Bericht door: Erik op 12 August 2016, 09:48:58
Dank je wel Ronald maar wat ik al eerder zei ik moet nog eerst verhuizen en de flat in orde brengen voordat we kunnen verhuizen.

Als het zover is dat ik de baan kan gaan bouwen dat zal toch pas voor volgend jaar dus ik heb nog ruim de tijd voor het aantepassen , maar ik ben al blij met jullie suggesties.

Mvg
Erik
Titel: Re: Mijn eerste kopstation
Bericht door: VFR op 12 August 2016, 11:37:23
Hoi Erik,

Je plan heeft potentie. Ik heb wat voorstellen verwerkt in onderstaande afbeelding. (Ik ben maar zo vrij geweest.  ;))

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Kopstation_Erik4.jpg)

Wat heb ik veranderd.
Allereerst heb ik het station naar links opgeschoven. Hierdoor moet je in werkelijkheid dus wel een deel van je stationsgebouw afhakken.  :-X Maar het levert op dat de kijker het gevoel heeft dat het station links nog doorloopt, alleen staat dat deel niet meer op je modelbaan.
Over de sporen heb ik een vierkant getekend. Dat vierkant moet een glazen overkapping voorstellen. Hierdoor zie je niet dat de sporen gewoon ophouden, maar probeer ik (wederom) een illusie te scheppen dat je station doorloopt en dat de sporen ook doorlopen. Je station lijkt dus veel langer. Dat is de bedoeling.
Daarnaast heb ik het station naar beneden opgeschoven, waardoor het eerste spoor niet meer gebruikt wordt voor personentreinen, maar nu een goederenspoor is geworden. De goederenloods (dat andere bruine vierkant) heb ik er bij geplaats.

De opmerking van Ronald over hoogtes en hellingen snijdt hout. Hierom heb ik de locloods iets naar rechts opgeschoven. Ook heb ik de locloods iets naar boven geschoven, zodat je nog steeds drie sporen hebt voor de locloods, maar.......  er ook ruimte is voor twee extra sporen (die grijze strepen daaronder stellen de twee extra sporen voor  ;D).
Of je deze extra sporen wil gebruiken voor goederen, of als opstelspoor voor rijtuigen, moet je zelf maar bedenken.

Overigens; je hebt nu een echt schaduwstation op een lagere etage in je plan opgenomen. Misschien is het en optie om gebruik te maken van een fiddle yard, die je alleen als je wil rijden aan je modelbaan koppelt. Ik weet niet of je er ruimte voor hebt overigens. Zo'n fiddle yard is dus mobiel, als je niet meer rijdt, koppel je hem los en leg je hem b.v. onder je modelbaan.

Heb je hier wat aan?
Titel: Re: Mijn eerste kopstation
Bericht door: Theo v Wijngaarden op 12 August 2016, 13:03:24
Maar ondanks deze aanpassing denk ik dat je op dat korte stukje naar beneden niet op een verantwoorde manier in het schaduwstations komt.
Misschien lukt het als je de wissels Voor het lokdepot bij het station  legt, dan kun je vanaf het station gelijk al gaan zakken met het spoor.

Mvg Theo
Titel: Re: Mijn eerste kopstation
Bericht door: tijgernootje op 12 August 2016, 16:30:24
Misschien is het een optie om gebruik te maken van een fiddle yard, die je alleen als je wil rijden aan je modelbaan koppelt. Ik weet niet of je er ruimte voor hebt overigens. Zo'n fiddle yard is dus mobiel, als je niet meer rijdt, koppel je hem los en leg je hem b.v. onder je modelbaan.

Als er de ruimte voor zo zijn,dan zou ik daarvoor gaan in dit geval.
Als je niet 20 wissels op een kluitje wilt gooien om zo snel mogelijk te kunnen zakken richting schaduw station,waarbij ik twijfel of je het dan al haalt,dan is dit een goede optie.
Hou je tenminste ook nog ruimte over voor wat scenery,die je anders vanwege je zakkende sporen over de helft van je bovenbouw kwijt zou zijn.
Titel: Re: Mijn eerste kopstation
Bericht door: Erik op 12 August 2016, 18:42:59
Hmmm dat moet ik dan eens uit zoeken hoe zo fiddle yard werkt en hoe ik dat moet maken en aansluiten.

Hoop stof om over na te denken.

Erik
Titel: Re: Mijn eerste kopstation
Bericht door: laurent op 13 August 2016, 00:46:04
Persoonlijk vind ik de verhoudingen een beetje scheef. Een groot stationsgebouw, een enkelsporige lijn, een viersporig kopstation en een onderhoudsgebied met loods voor locs. Dat is nou niet direct iets wat ik allemaal bij elkaar zou verwachten.
Titel: Re: Mijn eerste kopstation
Bericht door: Jan-Peter op 13 August 2016, 09:24:22
Hi Laurent,

Gelukkig hebben we Den Helder nog als voorbeeld. (mmm Dat ik ooit iets goeds over Den Helder te melden hib  ;D), dan zou alleen de lokloods een creatieve vrijheid zijn.

Jan-Peter
Titel: Re: Mijn eerste kopstation
Bericht door: Jeronimos op 13 August 2016, 12:16:03
Hallo Erik,

Even een verzoekje:
Marklin 3rail,de rest van de treinen wereld,HO,N analoog,digitaal  ???
dus welke schaal? In H0 is dit niet echt mogelijk gezien de afmetingen.

TT, misschien?
N, ja
Z, JA
T, nondeju  :o
Titel: Re: Mijn eerste kopstation
Bericht door: Erik op 13 August 2016, 13:06:26
Persoonlijk vind ik de verhoudingen een beetje scheef. Een groot stationsgebouw, een enkelsporige lijn, een viersporig kopstation en een onderhoudsgebied met loods voor locs. Dat is nou niet direct iets wat ik allemaal bij elkaar zou verwachten.

Laurent wat stel je dan voor welke station zou jij daar dan plaatsen?

@jeronimos alles wordt HO .

Erik
Titel: Re: Mijn eerste kopstation
Bericht door: Reeks77 op 13 August 2016, 14:20:05
Oberammergau in een uitgeklede vorm kan prima.
Titel: Re: Mijn eerste kopstation
Bericht door: Erik op 15 August 2016, 21:04:02
Zo ben weer achter de teken tafel gekropen ;D

Zo heb ik een kleine station gemaakt in plaats van zo grote de achterste spoor vanaf de bocht wissel heeft een lengte van 2m70 om naar dalen met bijna 3% kan toch niet met lange treinen rijden en ze krijgen voldoende rust.

Voorlopig zie ik even geen andere oplossing meer dan dit oja let niet op de rommel onder aan de tekening.

Erik
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/kopstation1_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/kopstation1_1.jpg)
Titel: Re: Mijn eerste kopstation
Bericht door: jandcargo op 15 August 2016, 23:51:34
hallo Eric,

ja ik vind het allemaal nogal stijfjes.
Ik heb het gevoel dat je hier snel op uitgekeken bent
is 2 stationssporen en een goederenspoor niet voldoende?
Evt met wat locverzorging en een fabrieksaansluiting/losweg of zoiets.
Dit geconfigureerd is een wat vloeiend en harmonieus sporenplan.

succes jandcargo
Titel: Re: Mijn eerste kopstation
Bericht door: tothebeach op 16 August 2016, 17:27:05
Hoi Erik,

In jouw laatste ontwerp mag je gaan zigzaggen als je een lokomotief wilt gaan plaatsen voor een trein die net binnen is gekomen. Dat gaat op de duur irriteren. Ik weet niet welk programma en railsysteem jij gebruikt hebt in jouw plan, maar ik ben met Anyrail en Rocoline even aan het puzzelen geweest en ik kwam tot het volgende:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/locdepot_en_goederenloods-3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/locdepot_en_goederenloods-3.jpg)

De afdaling gaat met een kleine 3%naar een niveau van -8. Haalbaar dus, mits je rekening houdt met de dikte van je hout en railbedding. Maar fraai is het niet.

Een kopstation binnen 200x120cm is prima te realiseren, alleen niet voor een ICE/Internationale trein. Een lokale trein gaat prima ook inclusief een lokloods. En die lokale trein kan natuurlijk altijd eens een paar wagens van uit een internationale trein meenemen. Maar dat is eerder uitzondering dan regel.

Wat heb jij voor ogen? Wat voor treinen gaan er komen in het station? Probeer eens blanco daar naar te kijken en vervolgens iets te ontwerpen.

Groet,
Michel
Titel: Re: Mijn eerste kopstation
Bericht door: jandcargo op 16 August 2016, 17:39:06
hallo,

wat betreft die internationale rijtuigen wil ik het volgende graag toevoegen.
In duitsland komt(kwam) het veel voor dat gebruik wordt gemaakt van zg koersrijtuigen.
dat zijn rijtuigen waar de passagiers bv in Amsterdam konden instappen en alleen dat rijtuig ging dan door naar Brilon (bij Winterberg) Zo konden reizigers zonder overstappen bij hun bestemming komen(vaak kleine stations)
Je had dan in de lokale personenrijtuig een internationaal rijtuig zitten.
Dit dan bv 1 x per dag en de rest van de dag was het de gewone lokale trein.
Dit geeft interessante mogelijkheden voor dienstregeling en rangeren
Internet geeft ongetwijfeld veel antwoorden.

succes jandcargo
Titel: Re: Mijn eerste kopstation
Bericht door: jandcargo op 16 August 2016, 17:47:40
bovenstaand sporenplan is al beter.
Ik zou in de twee onderste(of bovenste) sporen een stel overloopwissels leggen.
je kunt een trein dan kop laten maken  en dit geeft weer extra mogelijkheden.
Zoals nu is de onderste 2 sporen een herhaling van de bovenste 2 sporen.
En een dubbele uitvoering  is een gemiste kans bij weinig ruimte
En het is geen verplichting om treinen daar kop te laten maken.
je mag er natuurlijk gewoon een treinstel binnen laten komen.
Als je die wissels in de bovenste 2 sporen zet is er misschien nog ruimte voor een klein spoortje als losweg of postperron.
Hier kan dan een locje met een goederenwagen heen.
weer mooie mogelijkheden voor spel en dienstregeling.

succes jandcargo
Titel: Re: Mijn eerste kopstation
Bericht door: tothebeach op 17 August 2016, 16:59:54
En misschien een ander ideetje: misschien is het makkelijker om het schaduwstation aan de voorzijde van de baan te plaatsen. De afdaling laat je nog een halve cirkel verder doorlopen. Zo bereik je twee dingen: als eerste is het schaduwstation iets makkelijker bereikbaarder omdat je iets meer ruimte hebt tussen de boven- en onderplaat. Ten tweede bereik je de treinen makkelijker, omdat ze in het schaduwstation aan de voorzijde staan. Zie ook dit voorstel:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/locdepot_en_goederenloods-2_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/locdepot_en_goederenloods-2_1.jpg)

Het spoor ligt nu op 18cm diepte, daar kom je net iets makkelijker tussen met je hand om een trein op de rails te zetten die ontspoort is. Ik heb aan de voorzijde ook nog een speciaal spoor gemaakt om nieuwe treinen toe te voegen en oude treinen eraf te halen. Het is maar een ideetje, zie maar wat je er mee doet.

Groet,
Michel

Edit: ik heb evt ook een ander voorstel voor een station voor je, maar dat is wat landelijker gelegen vrees ik.
Titel: Re: Mijn eerste kopstation
Bericht door: Erik op 17 August 2016, 20:14:56
Kom maar op Michel met je voorstel voor het station ik ga al deze tips zeker gebruiken in een nieuw baan ontwerp dus alle tips en voorstellen zijn welkom.

Erik
Titel: Re: Mijn eerste kopstation
Bericht door: tothebeach op 17 August 2016, 21:08:52
Bij deze dan :):
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/locdepot_en_goederenloods-4-1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/locdepot_en_goederenloods-4-1.jpg)

Op zich niet zo spannend, maar je hebt er ruimte voor een kleine lok DB 212/216 of DB 144/111 oid en maximaal 2 rijtuigen van 30 cm.. Maar een lokloods met 2 sporen zie je linksonder, een aansluiting met de industrie centraal boven, eventueel nog een industrie rechtsbeneden (maar dat kan ook een opstelspoor of losweg zijn). Rechtsmidden kan je een goederenloods (centraal) en een losspoor bedenken (parallel aan het hoofdspoor). Al met al best ook leuke rangeermogelijheden en rijmogelijkheden met personentreinen. Maar wel lokaalspoor.
Als ik morgen weer behoefte heb aan een andere denkpauze, misschien dat ik dan nog met een ander voorstel kom.
Succes met het nieuwe ontwerp.

Groet,
michel
Titel: Re: Mijn eerste kopstation
Bericht door: Erik op 17 August 2016, 21:18:56
Het is een leuk voorstel maar ik vraag mij altijf hoe wordt zo bocht perron gemaakt.

Ik heb nu ICE perrons van  faller en daar wilde ik iets mee doen.

Groetjes Erik
Titel: Re: Mijn eerste kopstation
Bericht door: tothebeach op 18 August 2016, 06:56:20
Zo'n bocht perron maak je zelf. Hetzij door het blauwe ondervloer materiaal zorgvuldig in de juiste boog te snijden, hetzij door een dunne houten plaat in de juiste vorm uit te zagen, hetzij door het zelf te gieten in gips, hetzij..... Maar met die Faller perrons gaat dat niet lukken. Je zet me voor een nieuwe uitdaging  ;). Ze zijn behoorlijk lang. Nu snap ik ook jouw vorige station. Ik hoop vandaag tijd te hebben. En anders misschien morgen ergens tussendoor.

Groet,
Michel
Titel: Re: Mijn eerste kopstation
Bericht door: Bart spruitje op 18 August 2016, 08:34:51
Hoi Erik,

Voor gebogen perrons zie mijn draadje http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,59705.60.html
Verder kun je ook voor de zijkanten de perronwanden van Auhagen gebruiken, deze kun je buigen.
https://www.conrad.nl/nl/auhagen-41201-h0-lage-perronranden-met-overgangen-240369.html

Succes verder.

Bart
Titel: Re: Mijn eerste kopstation
Bericht door: Erik op 18 August 2016, 12:00:13
Even in wintrack de schaduwstation gemaakt wat Michel had voorgesteld.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/schaduwstation2_3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/schaduwstation2_3.jpg)

De onderste spoor is een opstel spoor waar ik het materieel op kan zetten en de tussen spoor wat niet aangesloten is , is een stijgende/dalende spoor.


Erik

Titel: Re: Mijn eerste kopstation
Bericht door: tothebeach op 18 August 2016, 13:04:41
Hoi Erik,

Je boft dat bij mij thuis de dakpannen recht gelegd moesten worden, ik had ruim de tijd om even wat te fröbelen. De perrons die je hebt maken het wat moeilijker, maar volgens mij moeten ze wel kunnen passen (2x 63cm achter elkaar).
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/locdepot_en_goederenloods-5.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/locdepot_en_goederenloods-5.jpg)

Een korte uitleg: Spoor 1 tot en met 3 zijn de personensporen. Een lok zou om kunnen rijden, maar is niet noodzakelijk. Er kan altijd een lok komen van het opstelspoor van loks. Een andere mogelijkheid is, om een passagierstrein binnen te laten komen op spoor 1. Op spoor 2 staat een losse lok. Deze gaat voor de trein op spoor 1 en vertrekt met deze trein. Vervolgens komt er een trein binnen op spoor 2. Ook hier blijft de lok staan. De lok van spoor 1 gaat voor de trein van spoor 2 en vertrekt met deze trein. Volgens mij is dat een reëel beeld dat je op kopstations in het buitenland tegen kan komen.
Personentreinen kunnen ook binnenkomen op spoor 3 en zouden mee kunnen doen in het bovenstaande spel van spoor 1 en 2.

Goederentreinen kunnen binnenkomen op spoor 4. De lok kan omlopen en de trein zelf uitrangeren. Maar het is ook mogelijk om een losse rangeerlok op het uithaalspoor te plaatsen en en deze het werk laten doen. De lok van deze goederentrein kan dan eventueel uitgerangeerd worden naar het opstelspoor voor loks. Maar dat is niet noodzakelijk. Het uithaalspoor is ook bedoeld om rangeerbewegingen uit te kunnen voeren, zonder dat je het personen verkeer hindert.

Eventueel kan je het opstelspoor voor loks nog iets verder de bocht door trekken. Je zou je voor kunnen stellen dat dit een (oude) aansluiting is naar een fabriek. Misschien heeft deze fabriek ook een wagon of twee per week te vullen of te legen.
De goederensporen 5 en 6 heb ik niet ingevuld. Het zou een containerterminal kunnen zijn, maar aan spoor 5 een losweg en aan spoor 6 een industrie kan ook. Wel zou ik dan proberen iets meer ruimte tussen spoor 4 en 5 te creëren (nu ruim 6 cm.) om het lossen ook mogelijk te maken.

Straal van het opstelspoor is R2, voor de wissels heb ik in alle gevallen de kleinste versie gekozen. De boog naar beneden is R4. Ik heb bewust niet over het andere spoor heen gepland, om het dalende spoor ook ruimte te geven aan de bovenzijde. En volgens mij kan ook je stationsgebouw gebruikt worden.

Dank voor deze uitdaging. Het was leuk om eens anders na te denken over een sporenplan.  ;)

Groet,
michel

Edit: ik besef mij wel dat het ontwerp wat duur in de wissels zit. De twee wissels tussen spoor 1 en 2 zou je kunnen laten vervallen. Net als het opstelspoor 21. Tussen 3 en 4 laten vervallen is een optie, maar dan kan de goederenlok de trein niet zelf de trein uitverdelen. Je zou deze wissels  later kunnen inbouwen en dan gelijk nieuwe ballast erbij leggen. Lijkt het net echt :)
Titel: Re: Mijn eerste kopstation
Bericht door: tijgernootje op 18 August 2016, 16:17:39
Zo Michel wat ben jij ineens enthousiast over kop stations ;D
Ziet er wel uit als een ontwerp waar je genoeg speelmogelijkheden hebt op die oppervlakte  (y)
Ik zou er voor zover na vluchtig kijken geen wissels uithalen,gewoon gaan bouwen en zijn de wissels op dan maar even wachten  ;)
Keulen en Aken zijn tenslotte ook niet in 1 dag gebouwd zeg maar 8)

Ik neem aan dat bovenstaande plan is uitgevoerd met roco line,net als de overige van Michel.
Weten we ondertussen nog altijd niet welke soort HO rails de T.S. wil gaan inzetten.
Laat dat nou toch wel handig zijn om te weten ivm verkrijgbare wissels en hun graden en evt ook bij gebruik van vaste rail stukken i.p.v. flexrails  ::)
Titel: Re: Mijn eerste kopstation
Bericht door: tothebeach op 18 August 2016, 16:33:59
 (http://[/url)
Ik neem aan dat bovenstaande plan is uitgevoerd met roco line,net als de overige van Michel.
Weten we ondertussen nog altijd niet welke soort HO rails de T.S. wil gaan inzetten.
Laat dat nou toch wel handig zijn om te weten ivm verkrijgbare wissels en hun graden en evt ook bij gebruik van vaste rail stukken i.p.v. flexrails  ::)
Nee, dat is publiekelijk nog niet bekend.  Maar via PB wel  :P
Maar als je een beetje googled op de railstukken in het plan dat Erik getekend heeft, dan weet je het. Het is niet ver van mijn ontwerpen.......

Zo Michel wat ben jij ineens enthousiast over kop stations ;D
Dit is al een tijdje aan de gang. Dit soort stations hebben absoluut geen neiging tot symmetrie. Daarnaast vragen ze ook om goed denkwerk. De trein die binnenkomt moet er ook weer uit, alleen hoe, want rechtdoor rijden is geen optie. Er zal gerangeerd moeten worden. En dat maakt het spoorspel weer leuker. Maar dat zal je zelf ook onder vonden hebben met jouw eerste versie van Bad Harzwald.
Daarnaast heb ik zelf al jaren een kopstationnetje (http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,62905.msg3221537251.html#msg3221537251)*) liggen op een plaat hout.  ;)

Groet,
Michel

*) Dit ontwerp is wat achterhaald, aan de rechterzijde ontbreekt het onderste spoor, aan de linkerzijde is een Zone Industriëlle gekomen.
Titel: Re: Mijn eerste kopstation
Bericht door: tijgernootje op 18 August 2016, 21:14:23
Google me dagelijks rot,maar heb daar nu effe geen zin in,zolang het maar bekend is bij degene die er iets van moeten maken dan is t mij best  ;)

Wat je constateert over kopstations,dat klopt helemaal.
Ben er daarom zelf ook erg gecharmeerd van :angel:
Ik heb dat ondervonden met mn 1ste versie,en de 2e versie is wederom een kopstation  ;D

Nou afwachten of dit laatste plan tot uitvoering gaat komen  ::)
Titel: Re: Mijn eerste kopstation
Bericht door: Erik op 19 August 2016, 10:07:42
Zo ik heb de baanplan van Michel in wintrack over gezet.

Ik heb nu zoveel baanplannen dat ik moeilijk een keuze kan maken want deze is ook leuk  ;D
voor tijgernootje ik gebruik roco line rails zonder bedding de bediening is de roco multimuis met koploper deze zal waarschijnlijk alleen voor het schaduwstation zijn vanaf het hoofdstation neem ik het over.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/hoofd_station_5.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/hoofd_station_5.jpg)

Erik
Titel: Re: Mijn eerste kopstation
Bericht door: Erik op 19 August 2016, 14:24:38
Het was nog niet helemaal naar mijn zin en ik heb er wat aan de rechterkant wat toegevoegd of vinden jullie het te druk met de 3 opstel sporen?

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/hoofd_station_5.1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/hoofd_station_5.1.jpg)

Erik
Titel: Re: Mijn eerste kopstation
Bericht door: laurent op 19 August 2016, 14:41:42
Ik vind het weglaten van de lokloods een grote plus en denk dat je nu met de extra sporen alweer redelijk druk gaat worden. Less is more, wordt niet voor niets gezegd. Verder heb je geen omloopmogelijkheid, dus rangeren wordt lastig. Wellicht dat het handig is de twee spoortjes toch weer uit te laten komen in 1 wissel en 1 stootblok, de Engelsman weg te laten en voor het "goederen" gedeelte alvast een aftakking eerder te maken.

(http://i.imgur.com/qjNnpXI.png)
Door het kopspoortje rechts te houden, ook al zou het niet lang genoeg zijn voor een loc, kan je dit gehele emplacement uit de beveiliging halen. Als men rangeert, is het wissel namelijk richting het stootjuk gezet en als men klaar is, meldt men zich en gaat het wissel open om weer weg te rijden.
Titel: Re: Mijn eerste kopstation
Bericht door: tijgernootje op 19 August 2016, 16:32:45
Het was nog niet helemaal naar mijn zin en ik heb er wat aan de rechterkant wat toegevoegd of vinden jullie het te druk met de 3 opstel sporen?
yep te druk,zo zie je straks tussen de rails de trein niet meer.
en zo op t eerste gezicht brengen die spoortjes geen meerwaarde,vult enkel maar oppervlak.

Less is more, wordt niet voor niets gezegd.
Verder heb je geen omloopmogelijkheid, dus rangeren wordt lastig.

Moet dat dan perse ?
De trein komt geduwd aan bij de industrie op de kopsporen,verdeelt evt de wagons en vertrekt tot ze klaar zijn om leeg opgehaald te worden.
Of heb je soms wel is een leeg gehaalde/volgemikte goederentrein afkomstig van een stamspoor geduwd over de hoofdbaan zien rijden richting zijn een emplacement in de omgeving ?
Ik namelijk niet,dus omlopen in dat geval,waarvoor  ???
Om nog maar te zwijgen over t feit dat als ik lengtes van die rode lijntjes bekijk,dat je dan geen industriegebouw kan plaatsen en er wel geteld misschien 2 wagons kan parkeren,dat werkt volgens mij ook niet.
Maar dit is slechts mijn mening en kijk erop  ;)
Titel: Re: Mijn eerste kopstation
Bericht door: laurent op 19 August 2016, 20:13:49
Moet dat dan perse ?
De trein komt geduwd aan bij de industrie op de kopsporen,verdeelt evt de wagons en vertrekt tot ze klaar zijn om leeg opgehaald te worden.
Of heb je soms wel is een leeg gehaalde/volgemikte goederentrein afkomstig van een stamspoor geduwd over de hoofdbaan zien rijden richting zijn een emplacement in de omgeving ?
Ik namelijk niet,dus omlopen in dat geval,waarvoor  ???
Tenzij jij de lok kan teleporteren naar de andere kant van de trein, is er de noodzaak voor een omloopspoor. Het is of geduwd aankomen of geduwd vertrekken in de situatie zonder omloopsporen. Je beantwoord je eigen vraag.
Citaat
Om nog maar te zwijgen over t feit dat als ik lengtes van die rode lijntjes bekijk,dat je dan geen industriegebouw kan plaatsen en er wel geteld misschien 2 wagons kan parkeren,dat werkt volgens mij ook niet.
Maar dit is slechts mijn mening en kijk erop  ;)
Is industrie persé nodig? Druk zal het sowieso niet zijn, daar is simpelweg de ruimte niet voor. Gewoon een losweg voor een of enkele wagons? Wel eens de laadplaats van aardgascondensaat in Roodeschool gezien? Meer dan een paar hutjes tussen wat hekjes met wat buizen is het niet. En wellicht is het gewoon een schets?
Titel: Re: Mijn eerste kopstation
Bericht door: Erik op 19 August 2016, 20:54:56
Ik probeer gewoon verschillende dingen uit voor een leuke kopstation vandaar mijn laatste idee.
Titel: Re: Mijn eerste kopstation
Bericht door: tijgernootje op 20 August 2016, 11:30:36
Voor reizigers treinen die zich opsluiten is t geen probleem,er staat een "nieuwe" loc elders te wachten om aan het andere eind te koppelen aan de trein en die over te nemen.
Zodoende kan de opgesloten loc na vertrek ri een verzorgings plaats rijden.

Industrie is niet perse nodig,het brengt zeker op kleinen banen wel meer diversiteit in het spel,en dat is wel wenselijk anders ben je er zo op uit gekeken.
Ik geef toe dat het niet groot hoef te zijn,maar over omvang van zoiets heb je me ook nooit gehoord ;)
Roodeschool is ook niet groot,dat klopt.
Het jammere aan zoiets is dat het gericht goederen transport is,of wel het levert feitelijk maar 1 product,en dus kan je daar ook maar met 1 soort wagon naar toe.
Een losweg met laadplatform daarintegen,daar kan je van alles heen brengen en weghalen,en daarmee dus leuker  (y)
Titel: Re: Mijn eerste kopstation
Bericht door: tothebeach op 20 August 2016, 15:15:27
Het was nog niet helemaal naar mijn zin en ik heb er wat aan de rechterkant wat toegevoegd of vinden jullie het te druk met de 3 opstel sporen?

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/hoofd_station_5.1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/hoofd_station_5.1.jpg)
Niet te druk, maar er liggen meer sporen dan er bereikt kunnen worden in de aanvoer. Gezien de lengte van je aanvoerspoor zal daar iets van 1 lok +1 wagon kunnen staan. Om dan drie sporen te kunnen vullen ben je wel even bezig. Je zou wel wissen 42441, dat direct na het engels wissel ligt, kunnen vervangen voor ook een engels wissel en zo een extra spoor kunnen creëren.
Bedenk wel, dat doordat je nergens kunt omlopen, dat je altijd een tweede lok nodig hebt. Het is niet problematisch, maar het kan in sommige gevallen lastig zijn. Maar daardoor kan je wel beter leren rangeren :)

Groet,
michel
Titel: Re: Mijn eerste kopstation
Bericht door: Erik op 20 August 2016, 17:48:34
Is er een andere oplossing dan 2 kruis wissels(engelse wissels) achter elkaar te plaatsen.

Groetjes Erik
Titel: Re: Mijn eerste kopstation
Bericht door: tothebeach op 21 August 2016, 13:38:42
Jawel, Aansluitend op wissel 42441  zou je een tegengesteld wissel (42440) kunnen neerleggen. Min of meer hetzelfde effect, alleen 1 spoor verder:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/locdepot_en_goederenloods-5-1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/locdepot_en_goederenloods-5-1.jpg)

Bij mij in Anyrail past dat maar net. Dus ik vraag mij af of het in het in de praktijk ook zo werkt. Maar ja, de Winrailversie ziet er ook anders uit  :)

Groet,
Michel
Titel: Re: Mijn eerste kopstation
Bericht door: tothebeach op 22 August 2016, 17:09:31
Et voilà. Met Rocoline R3 kan er ineens toch een lokloods bij :):
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/locdepot_en_goederenloods-8-2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/locdepot_en_goederenloods-8-2.jpg)

Het wissel naar het rangeerdeel en lokloods ligt horizontaal, de helling stopt vlak voor het wissel, om daarna weer verder te gaan. Het is volgens mij wel het makkelijkst om het rangeerdeel vlak te leggen en de aansluiting er naar toe eenvoudig te houden. Het principe van jouw eerste station is eigenlijk ook weer toepasbaar. Een personentrein komt binnen, de lok wordt ingesloten. Door een lok uit de loods te halen en die voor de personentrein te plaatsen kan de personentrein weer vertrekken. Al moet ik zeggen dat ik mijn variant binnen dit personenverkeer fraaier vind  :P ;):
Een korte uitleg: Spoor 1 tot en met 3 zijn de personensporen. Een lok zou om kunnen rijden, maar is niet noodzakelijk. Er kan altijd een lok komen van het opstelspoor van loks. Een andere mogelijkheid is, om een passagierstrein binnen te laten komen op spoor 1. Op spoor 2 staat een losse lok. Deze gaat voor de trein op spoor 1 en vertrekt met deze trein. Vervolgens komt er een trein binnen op spoor 2. Ook hier blijft de lok staan. De lok van spoor 1 gaat voor de trein van spoor 2 en vertrekt met deze trein. Volgens mij is dat een reëel beeld dat je op kopstations in het buitenland tegen kan komen.
Personentreinen kunnen ook binnenkomen op spoor 3 en zouden mee kunnen doen in het bovenstaande spel van spoor 1 en 2.

Voor goederentreinen geldt bijna hetzelfde. Een goederentrein komt binnen op spoor 4. Een rangeerlok haalt een deel van de wagons weg en rangeert deze naar bijvoorbeeld een goederenloods en losweg op spoor 5 en 6. De rangeerlok komt weer terug en neemt wat wagons mee naar het onderste rangeerstation. Rijdt via het engels wissel het uithaalspoor op en plaatst de wagons op de twee sporen linksonder. De goederenlok kan zelf naar de lokloods rijden. Omgekeerd kan de rangeerlok dus een goederentrein samenstellen op spoor 4, waarna de goederenlok uit de loods komt en zich voor de trein stelt. De rangeerlok vindt zijn plaats overdag op het korte uithaalspoor linksboven, het verlengde van spoor 4.

Maar ja, dit spel kan alleen met R3, een redelijke boog, wat krap. Met R4 is dit niet mogelijk, Je hebt dan op zijn hoogst maar 1 rangeerspoor aan de linkerzijde ter beschikking. En voor de lokloods is net iets minder ruimte. De helling naar het schaduwstation is vrijwel even stijl als bij het eerste ontwerp met de R3 boog, alleen heeft die laatste net iets meer ruimte om te dalen. Laagste punt bij R3= -8.2cm, bij R4= -7.7cm.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/locdepot_en_goederenloods-6.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/locdepot_en_goederenloods-6.jpg)
Ik ben benieuwd wat je er van vindt en of dit om te zetten is in een winrailversie. Spoor 6 zou je evt. ook binnen de cirkel van het dalende spoor kunnen leggen.

Groet,
Michel
Titel: Re: Mijn eerste kopstation
Bericht door: Erik op 23 August 2016, 21:48:29
dit heeft mij hoop bloed zweet en ...... gekost maar ik heb het denk ik nu voor elkaar alleen is er bij het station geen omloop spoor ik kreeg het niet voor elkaar.

Als de passagiers treinen binnen komen worden ze ontkoppeld  dan komt er een andere trein uit de lokloods ( rechts beneden) die wordt dan aan de trein gekoppeld en zo kan de trein weer vertrekken. Spoor 5 wordt een kleine opslag plaats daar komt van alles van ptt post tot grind wagens ;D

Het spoor rechts boven in gaat naar beneden en maakt 1 volledige ronde naar benden richting het schaduwstation.

Groetjes Erik
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/hoofd_station.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/hoofd_station.jpg)
Titel: Re: Mijn eerste kopstation
Bericht door: Jeroen Water op 24 August 2016, 14:06:37
Je creëert nog aardig wat mogelijkheden zo op een kleine ruimte, Erik!   (y)

Persoonlijk zou ik alleen de overloopwissels ter hoogte van de perrons weglaten. Als er toch al een andere loc voor de rijtuigen komt, heb je ze niet nodig. Daarnaast creëer je optisch langere perronsporten als er geen wissels in liggen. Bovendien kun je zonder wissels de sporen 1 en 2 en indien gewenst 3 en 4 wat dichter bij elkaar leggen, wat weer fraaier oogt.

Ik zou op spoor 5 niet teveel willen doen als ik jou was. Postvervoer was altijd een afgebakend gebied. Dat kan zeker op spoor 5, maar dan ook alleen postvervoer met een postperron. Je kunt er ook een losweg van maken, maar dan kwamen er weer geen postwagens. Probeer op zo'n kleine ruimte vooral niet teveel te willen.

Tenslotte zou ik de grootte van je locloods nog heroverwegen. Een loods wordt neergezet om er materieel in te kunnen stallen. In jouw ontwerp moet een trein die op het onderste spoor staat altijd naar het middelste of bovenste spoor rangeren om richting het station te kunnen rijden. Wellicht dat een loc net voor de loods kan staan om te keren naar het station, maar ideaal is dat zeker niet. In jouw situatie zou ik een langere loods plaatsen over de onderste twee sporen, tot vlak voor de bochtstukken 42400. Het bovenste spoor zou ik dan net langs de locloods laten lopen en dat gebruiken om kop te kunnen maken om naar het station te rijden. Je zou er dan zelfs nog voor kunnen kiezen om dat spoor te elektrificeren en de andere sporen niet. Dan kan er toch een elektrische loc van en naar het station, maar creëer je ook de sfeer van een soort werkplaatsje door de onderste twee sporen niet te elektrificeren.

Succes!

Jeroen
Titel: Re: Mijn eerste kopstation
Bericht door: tothebeach op 24 August 2016, 15:23:06
In jouw situatie zou ik een langere loods plaatsen over de onderste twee sporen, tot vlak voor de bochtstukken 42400. Het bovenste spoor zou ik dan net langs de locloods laten lopen en dat gebruiken om kop te kunnen maken om naar het station te rijden. Je zou er dan zelfs nog voor kunnen kiezen om dat spoor te elektrificeren en de andere sporen niet. Dan kan er toch een elektrische loc van en naar het station, maar creëer je ook de sfeer van een soort werkplaatsje door de onderste twee sporen niet te elektrificeren.
Dit is geen gek idee. Ook Jeroens andere voorstellen snijden hout.
Jouw stationsgebouw en perron langs spoor 1 zou ik omwisselen. Je hebt dan voor het gebouw meer ruimte voor scenery, een busstation/taxihalte/kiss+ride, noem maar op. Het stationsgebouw heeft toch ook een eigen perron?

Groet,
michel
Titel: Re: Mijn eerste kopstation
Bericht door: Erik op 24 August 2016, 20:35:38
Ja dat klopt Michel het station heeft ook een eigen perron maar die is niet zo lang die is maar 46 cm lang vandaar dat er nog 1 extra perron bij staat.

Groet Erik
Titel: Re: Mijn eerste kopstation
Bericht door: Erik op 24 August 2016, 21:15:59
Michel en Jeroen voorlopig heb ik alleen deze lok loods gezien wat ik zoek is een mooie modern lok loods liefst kant en klaar ( die al geverfd is).

Even googlelen kibri 39307

Groet
Erik.

 
Titel: Re: Mijn eerste kopstation
Bericht door: Joran op 24 August 2016, 21:19:29
Als ik Google op "moderner lokschuppen h0" vind ik wel wat leuke moderne loodsen.
Titel: Re: Mijn eerste kopstation
Bericht door: Jeroen Water op 25 August 2016, 08:29:24
Jouw stationsgebouw en perron langs spoor 1 zou ik omwisselen. Je hebt dan voor het gebouw meer ruimte voor scenery, een busstation/taxihalte/kiss+ride, noem maar op.

Dat zou ik dan weer niet doen. Bij kopstations is het eigenlijk altijd de gewoonte om het stationsgebouw zo dicht mogelijk bij de stootjukken te hebben staan, omdat de in- / uitgang in de regel daar is.

Nu kan in het baanplan van Erik het stationsgebouw niet op de kop van de sporen gezet worden, omdat het spoor dat naar beneden loopt daar nog niet diep genoeg is. Ik zou in het geval van Erik het station daardoor laten staan waar het nu getekend is en rechts van het gebouw nog een stukje perron erbij maken tot aan de stootjukken.

Als Erik meer ruimte had gehad, had hij het station wel op de kopzijde van de sporen kunnen plaatsen, maar dan hoger, dus boven het zakkende spoor naar het schaduwstation. Je zou dan het straatniveau hoog moeten leggen en de reizigers in het gebouw naar beneden moeten laten lopen om op het perronniveau uit te komen. Zo'n situatie kent station Zandvoort bijvoorbeeld. Maar goed, daar heeft Erik geen ruimte voor op zijn baan.

Jeroen
Titel: Re: Mijn eerste kopstation
Bericht door: Falkenberg op 25 August 2016, 09:36:32
Nou, ik gooi maar eens een knuppel in het hoenderhok  8)

een plaat van 125x200 is natuurlijk een klassieker en door alle aandacht die pers en fabrikanten aan dat soort plannen besteedt ook een eerste gedachte bij veel modelspoorders. Door de ruimte die je om die plaat nodig hebt, neem je uiteindelijk een ruimte van circa 3x2m in. Als je daar op een breedte van 50 cm aan de buitenkant een baan bouwt, hou je in het midden een ruimte van 2x1 over waar je in het midden kunt zitten/staan. Dat levert je de volgende voordelen op:
- het station kan langer en beter lineair worden opgezet.
- je bekijkt de treinen van de binnenkant, waardoor de spleet tussen wagons niet opvalt
- het geeft een veel meer ruimtelijk gevoel, omdat je niet alles in 1 keer ziet.

Enig nadeel is dat een keerlus lastig wordt, maar met bontkoppelaars en omlopen kun je ook een schaduwstation bouwen.

In deze link zijn veel voorbeelden te zien: hier (http://www.layoutvision.com/id28.html) 

dirkjan
Titel: Re: Mijn eerste kopstation
Bericht door: tothebeach op 25 August 2016, 10:27:22
Ik zie die knuppel niet, het is gewoon goed creatief denken (y)! De gebruiksruimte die je nodig hebt zal je wel mee moeten rekenen om tot een volledige ruimtebeslag te komen. Nu is het de vraag bij Erik hoeveel ruimte hij in totaal ter beschikking heeft. Want het kan wel zo zijn dat de gebruiksruimte voor meerdere activiteiten gebruikt wordt. De modelbaan kan zo maar een kamer delen met een andere hobby (of de strijk, een raam dat open moet kunnen, de meterkast, kledingkast, etc) en dan gaat bovenstaande vlieger niet op.

Een alternatief in deze gedachtegang is deze:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/locdepot_en_goederenloods-groot-1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/locdepot_en_goederenloods-groot-1.jpg)

Waarbij je twee L-vormige delen baan tegen elkaar zet als een O. Ben je niet bezig met de baan, dan koppel je ze los en schuif je ze in elkaar:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/locdepot_en_goederenloods-groot-1-1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/locdepot_en_goederenloods-groot-1-1.jpg)
Als je 50cm loopruimte hebt naast jouw baan, dan kan je de huidige opsplitsen in bovenstaand concept. Je houdt dan een zitruimte over van 70x100cm. Groot genoeg om zelf in te staan/zitten.

sowieso een leuke site Dirkjan!

Groet,
Michel
Titel: Re: Mijn eerste kopstation
Bericht door: Erik op 25 August 2016, 19:22:14
Dat klopt ook Michel de hobby kamer is niet groot er komen 2 lade kasten in 1 tegen de muur 1onder de baan en naast de baan heb ik zo30cm en dan istaat daar een buro tafel voor de pc . En ik snap nog niet echt wat ze op de site bedoelen die DirkJan laat zien.

Mijn tafel kan niet echt gesplit worden ik heb 2verschillende maten maar dat zien we wel als het zover is de maten zijn 2meter lang en 120cm diep of 2meter lang en 125cm diep.

Groetjes
Erik

Titel: Re: Mijn eerste kopstation
Bericht door: tothebeach op 25 August 2016, 20:35:22
De site die Dirkjan laat zien dat als je in een ruimte een tafelbaan hebt (zo'n baan die je nu aan het ontwerpen bent), dat je rekening moet houden met veel loopruimte om de baan heen. Want, zo is de gedachte, je moet overal bij kunnen. De ruimte die je ter beschikking hebt kan je ook anders indelen, door de loopruimte die je nodig hebt bij de tafelbaan te komen kan je ook benutten voor de modelbaan en omgekeerd.
 Let wel, dit gaat alleen op als de loopruimte niet ergens anders voor gebruikt wordt dan voor de modelbaan. Maar als de modelbaan in een ruimte staat waar de loopruimte ook voor andere activiteiten gebruikt wordt, houd dat deel van het verhaal van die website op.

Die website gaf mij wel het idee om in een ruimte waar de loopruimte gedeeld wordt een baan op te splitsen, want zo maak je wel gebruik van de gemeenschappelijke loopruimte, terwijl je net iets meer mogelijkheden krijgt qua modelbaan.

Maar als ik jou zo hoor, denk ik dat het wijzer is om bij de tafel te blijven. Dat is minder gedoe, je kunt altijd de boel laten staan. En dat geeft meer kans dat de baan ook afgebouwd gaat worden,of tenminste een heel eind in die richting gaat komen. En dat is weer leuk voor vrouw en kind, want die houden wel van een beetje voortgang (ervaringsdeskundig ;)).
Terwijl wij soms liever wat voor ons uit zitten te mijmeren, waarbij de fantasie vaak mooier is dan de werkelijkheid kan waarmaken ;D

Groet,
michel
Titel: Re: Mijn eerste kopstation
Bericht door: Erik op 25 August 2016, 22:18:04
Het is de bedoeling om een vast tafel te maken en ik ga het schaduwstation misschien opnieuw ontwerpen zodat er een eventueel een man gat erin kan komen .

En dan kan ik overal goed bij want er is aan 1 zijkant altijd een opening om onder de tafel te kruipen ;D

Groet
Erik
Titel: Re: Mijn eerste kopstation
Bericht door: Erik op 03 September 2016, 20:28:04
Ik moet een keerlus module kopen zelf heb ik de ExpressNetLi van RoSoft en hebben jullie ervaring mee met zijn keerlus module ? want ik heb er toch paar nodig hoeveel precies weet ik nog niet.

Want iedere keerlus heeft toch zijn eigen module nodig , of is er ook nog een andere oplossing??

Mvg
Erik
Titel: Re: Mijn eerste kopstation
Bericht door: Erik op 27 September 2016, 21:02:10
Ik ben weer bezig geweest met een nieuw kopstation in wintrack te maken .

Het wordt misschien een kleine L baantje omdat ik de indruk heb dat ik dan overal aan kan , maar ik moet het zichtbare gedeelte nog verder afmaken , aanpassen  en verzinnen hoe het verder gaat worden maar de langste kop sporen zijn 1m49.

Ben benieuwd naar jullie mening en misschien verdere ideeën.

Groetjes Erik
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/nieuw_kopstation_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/nieuw_kopstation_1.jpg)
Titel: Re: Mijn eerste kopstation
Bericht door: jandcargo op 27 September 2016, 22:24:14
Hallo Eric,

je komt hier weer terecht bij de opmerkingen die al gemaakt zijn bij je vorige kopstationontwerpen.
Het is een doods sporenplan
je kunt alleen met treinstellen/trekduw rijden en er is geen enkele rangeermogelijkheid.
Ik zou een en nader nog maar eens bekijken.
Maak zorgvuldige rij/rangeeranalyses en bedenk hoe het in de ecchie zou gaan.

succes jandcargo
Titel: Re: Mijn eerste kopstation
Bericht door: Erik op 27 September 2016, 22:31:20
Ik zei nog dat ik het nog verder uit moet werken en binnenkort volgt de rest nog .




Gr. Erik
Titel: Re: Mijn eerste kopstation
Bericht door: H0eGenaamd op 28 September 2016, 14:29:56
Erik,


Het station is zo wel heel minimalistisch....het zou de realiteit kunnen zijn!  8) Ergens in tijdperk VI, na kaalslag, pardon 'rationalisering' door de verantwoordelijke infra-beheerder. Zou je best kunnen doen, natuurlijk. Misschien met wat vlakten waar alleen ballast met onkruid ligt, en een enkele verdwaalde dwarsligger, als indicatie dat er ooit veel meer sporen lagen....

Maar voor een modelbaan is het toch wat karig. Zoals anderen al schreven, kan je hier alleen maar op en neer rijden met pendeltreinen, en verder niks. Zelfs een kopspoortje voor een losse loc ontbreekt. Dát zou ik er in elk geval bij knutselen, ergens in de linker bovenhoek.

Verder voorzie ik wat problemen in de S-bocht die naar spoor 1 (bij het stationsgebouw) leidt; hoe krap is die? Ook de bocht naar spoor 3 ziet er curieus uit. Eigenlijk verlies je daarmee volledig het voordeel van de meegebogen wissel waarmee het spoor begint. 
Wat nou als....je daar een gewoon wissel neerlegt (met twee rechter bochtjes er achter) en het eilandperron tussen 2 en 3 plaatst? Dan kan spoor 1 ook wat opschuiven zodat je die gekke slinger kwijt bent.

Daarnaast zou ik de twee direct naast elkaar liggende sporen (welke dat ook mogen zijn) toch vlak voor hun einde dmv wissels met elkaar verbinden. Hint: Tillig heeft hele mooie korte wisseltjes voor zoiets (nrs. 85323 en 85324 - zitten ook in Wintrack)

Roald.

Titel: Re: Mijn eerste kopstation
Bericht door: Frans Peeters op 30 September 2016, 12:14:55
Maak je stationsgebouw een stuk kleiner en zet het aan de andere kant van de sporen.
Zo creeer je "ruimte" op je "baan"
Titel: Re: Mijn eerste kopstation
Bericht door: Erik op 09 October 2016, 21:52:50
Aan iedereen die mij heeft geholpen let het bedenken voor een oplossing voor mijn baanplan bedankt.

Maar ik heb een besluit genomen dat er geen baan komt omdat de ruimte toch net iets te klein is we wonen in een appartement ( dat is een ander woord voor een flat).

Maar zeg nooit nooit misschien komt er in de toekomst toch een baan maar niet hier.

Mvg
Erik
Titel: Re: Mijn eerste kopstation
Bericht door: jandcargo op 09 October 2016, 22:08:51
Hoi Erik,

jammer dat alles de ijskast in gaat.
heb je nog nagedacht over een minimalistische baan?
Spoortje,inhaalspoortje,losweg en een perron?
Geen gedoe met zoveel perronsporen, helixen en meer van dat gedoe.

In ieder geval succes

jandcargo
Titel: Re: Mijn eerste kopstation
Bericht door: Erik op 09 October 2016, 22:43:04
Beste Jan je bedoelingen is dan van het princiepe "rondje om de kerk" of vergis ik mij ?
Titel: Re: Mijn eerste kopstation
Bericht door: Reeks77 op 09 October 2016, 22:51:18
Ik denk eerder dat Jan bedoelt om wat meer te kijken wat wel mogelijk is , als ik naar mijn eigen kijk , ik zit in hetzelfde schuitje als jou , ik woon ook in een appartement , je kunt dus indd zoals al eerder aan is aangehaald kiezen voor een minimalistische baan .Er zitten een aantal voordelen aan , zoals het bouwen er aan , je gaat meer op dingen letten zodat je bouwlust ook meer blijft hangen .
Door je dat op te leggen voorkom je misschien wel iets wat je met een drukke baantje niet wilt .Op een klein oppervlak is een baantje met veel rails al snel druk .
Ik zou het niet opgeven , zou kijken wat er wel mogelijk is , en de adviezen overwegen die hier worden gegeven.
Begin gewoon simpel , en kijk wat je verder wilt.
Titel: Re: Mijn eerste kopstation
Bericht door: Erik op 09 October 2016, 22:55:03
Daar heb je gelijk in reeks77 maar er gaan ook andere dingen gebeuren in de toekomst en daar kan ik nog niet veel over zeggen en vandaar dat alles tijdelijk in de koelkast is gegooid  ;D
Titel: Re: Mijn eerste kopstation
Bericht door: jandcargo op 09 October 2016, 22:57:12
hallo.

Ja er is gelukkig meer in het leven dan een spoorbaan...............
succes jandcargo